Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MS-taudista asiaa/kysyttävää.

Vierailija
22.07.2017 |

Millaisia oireita teillä on ollut MS-taudissa, ikänne ja kuinka tauti vaikuttaa elämäänne? Oletteko vielä työkykyisiä, koska sait diagnoosin?

Minulla todettiin MS-tauti vuosi sitten. Alkuoireita minulla oli näköhermontulehdus, raajojen pistely, puutuminen, sekä elohiiret jaloissa. Muita oireita ei ole ollut, olen 24-vuotta.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ms-tautia olla ilman näköhermontulehdusta? Entä voidaanko se sulkea pois, jos ei ole aivoja koskaan magneettikuvattu?

Mulla on ollut jo melkein kymmenen vuotta erilaisia lihasoireita, lihassärkyjä, lihakset kuin maitohapoilla jatkuvasti, vaikkei olisi ollut rasitustakaan, lihakset saattaa väsähtää tosi äkkiä vaikka portaita kävellessä niin että meinaan hyytyä siihen paikkaan, nykyään tasamaalla kävellessäkin kilsan-parin matkalla saattaa täytyä joskus istahtaa penkille. Ulospäin näytän normaalilta ja usein kuitenkin saatan jaksaa kävellä montakin tuntia vaikka kaupungilla.

On ollut puutumisia ja pistelyitäkin, sähköiskumaisia tuikkauksia eri puolilla kroppaa (semmoisia sisältäpäin tulevia; en käytä mitään masennus tms. lääkityksiä), väsymystä ja uupumusta vaihdellen, välillä hyviä ja välillä huonompia päiviä/hetkiä, aivot ja ajatukset on välillä kuin jumissa, elohiiriä on ollut joskus enemmän, nyt ei, pieniä lihasnykäyksiä on joskus jaloissa ja käsissä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on ja siihen tyroksiini. Nämä oireet alkoi samaan aikaan kuin kilpparioireilu. Jotkut muut oireet helpotti tyroksiinilla (mm. lihominen, 24h jatkuva väsymys, hiustenlähtö, nivelkivut, heikotus saunassa ja lämpimässä suihkussa), mutta nämä on ja pysyy, oli arvot hyvät, huonot tai siltä väliltä.

Lihasoireita on tutkittu neurologisella ja fysiatrialla useampi vuosi. Ensin meinasivat, ettei olisi mitään, mutta nyt on yhden lihasbiopsian perusteella epäilys, että olisi eräs alkava lihassairaus kyseessä. Jalkojen ja selän magneetit sekä verikokeet (ck) olleet kuitenkin normaalit. Sitä päätä ei kuitenkaan ole kuvattu eikä mitään selkäydinnäytettä esim. oo tehty. Äidinisäni kahdella siskolla on kuitenkin ollut ms-tauti ja äidinisäni suku on vahvasti Pohjanmaalta, jossa ms-tautia käsittääkseni esiintyy hyvin vahvasti? Siksi mua vähän epäilyttää, voisiko silti olla siitäkin kyse?

Vierailija
22/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms tauti, ei muka perinnöllinen. Paskan marjat, sanon minä. Kyllä se on perinnöllinen vaikka Professori PErtti sanoisi mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS tauti on perinnöllinen

Vierailija
24/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskolla diagnosoitiin Ms-tauti 23-vuotiaana. On nyt 43-vuotias.

Vasta nyt on alkanut tarvitsemaan apua liikkumisessa, mutta vain pitkillä matkoilla, kaupassa käy vielä ilman apuvälinettä. Kaikki raajat toimivat, halvauksia ei ole ollut.

Voimia aplle, muista liikkua säännöllisesti ja ottaa vitamiineja runsaasti. :)

Vierailija
25/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita teillä on ollut MS-taudissa, ikänne ja kuinka tauti vaikuttaa elämäänne? Oletteko vielä työkykyisiä, koska sait diagnoosin?

Minulla todettiin MS-tauti vuosi sitten. Alkuoireita minulla oli näköhermontulehdus, raajojen pistely, puutuminen, sekä elohiiret jaloissa. Muita oireita ei ole ollut, olen 24-vuotta.

Osanottoni :( lapsia ei sitten kannata ainakaan tehdä!

Miksi ei kannattaisi tehdä lapsia?

Minulla on kaksi lasta jo.

Ap.

Vierailija
26/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, jolla olisi mennyt ensioireista diagnoosin saamiseen todella monta vuotta? Eikä ole ollut sitä näköhermontulehdusta, ainakaan heti alussa?

24

Vierailija
27/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms tauti, ei muka perinnöllinen. Paskan marjat, sanon minä. Kyllä se on perinnöllinen vaikka Professori PErtti sanoisi mitä.

Niin, tuskin se mikään tartuntatauti on. Miksi ylipäätään MS herättää niin suuria tunteita? Ei se mikään kuolemantuomio ole.

Vierailija
28/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosiskolla diagnosoitiin Ms-tauti 23-vuotiaana. On nyt 43-vuotias.

Vasta nyt on alkanut tarvitsemaan apua liikkumisessa, mutta vain pitkillä matkoilla, kaupassa käy vielä ilman apuvälinettä. Kaikki raajat toimivat, halvauksia ei ole ollut.

Voimia aplle, muista liikkua säännöllisesti ja ottaa vitamiineja runsaasti. :)

millaisia oireita siskollasi oli??

Vierailija
29/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo sairaus yleistyy niin paljon? Ovatko wifi-verkot syypää?

Vierailija
30/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ms-tautia, ja olen 21-vuotias. Äitini sairastui mäsään 40v ja minulla on alkaneet samankaltaiset oireet.. :/ tässäkö elämä sitten oli, hautaan alle 30v.

Vierailija
31/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae fbstä ryhmä ccsvi finland, siellä paljon keskustelua uusimmista hoitomuodoista ja tutkimustuloksista, tietysti erityisesti liittyen tähän ccsv:n. Jotkut ovat saaneet apua tuosta hoidosta (alkuvaiheessa varsinkin tehtynä) mutta monelle se on ollut tuhansia euroja kaivoon. Itse en sano puolesta tai vastaan. Mutta yksi tiedonlähde sekin.

Lihaskunnosta kannattaa pitää vimeiseen asti kiinni! Voimia. Ihan hyvää elämää voi ms:n kanssa elää.

Vierailija
32/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apuaa

Vierailija
33/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo sairaus yleistyy niin paljon? Ovatko wifi-verkot syypää?

Oliko se juuri MS, joka on lisääntynyt naisilla viimeisen 10 vuotta tai yli, mutta miehillä ei? Ainakin Tanskassa on alettu joissain määrin tutkia asiaa. Jos aikaväli tosiaan oli 10 vuotta, niin siihen voisi vaikuttaa hpv-rokotus? Ehkä jokin ehkäisykeino? Tai jokin uusi yhdiste kosmetiikassa/ kemikaalikuorma?

Vierailija
34/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ms-tautia olla ilman näköhermontulehdusta? Entä voidaanko se sulkea pois, jos ei ole aivoja koskaan magneettikuvattu?

Mulla on ollut jo melkein kymmenen vuotta erilaisia lihasoireita, lihassärkyjä, lihakset kuin maitohapoilla jatkuvasti, vaikkei olisi ollut rasitustakaan, lihakset saattaa väsähtää tosi äkkiä vaikka portaita kävellessä niin että meinaan hyytyä siihen paikkaan, nykyään tasamaalla kävellessäkin kilsan-parin matkalla saattaa täytyä joskus istahtaa penkille. Ulospäin näytän normaalilta ja usein kuitenkin saatan jaksaa kävellä montakin tuntia vaikka kaupungilla.

On ollut puutumisia ja pistelyitäkin, sähköiskumaisia tuikkauksia eri puolilla kroppaa (semmoisia sisältäpäin tulevia; en käytä mitään masennus tms. lääkityksiä), väsymystä ja uupumusta vaihdellen, välillä hyviä ja välillä huonompia päiviä/hetkiä, aivot ja ajatukset on välillä kuin jumissa, elohiiriä on ollut joskus enemmän, nyt ei, pieniä lihasnykäyksiä on joskus jaloissa ja käsissä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on ja siihen tyroksiini. Nämä oireet alkoi samaan aikaan kuin kilpparioireilu. Jotkut muut oireet helpotti tyroksiinilla (mm. lihominen, 24h jatkuva väsymys, hiustenlähtö, nivelkivut, heikotus saunassa ja lämpimässä suihkussa), mutta nämä on ja pysyy, oli arvot hyvät, huonot tai siltä väliltä.

Lihasoireita on tutkittu neurologisella ja fysiatrialla useampi vuosi. Ensin meinasivat, ettei olisi mitään, mutta nyt on yhden lihasbiopsian perusteella epäilys, että olisi eräs alkava lihassairaus kyseessä. Jalkojen ja selän magneetit sekä verikokeet (ck) olleet kuitenkin normaalit. Sitä päätä ei kuitenkaan ole kuvattu eikä mitään selkäydinnäytettä esim. oo tehty. Äidinisäni kahdella siskolla on kuitenkin ollut ms-tauti ja äidinisäni suku on vahvasti Pohjanmaalta, jossa ms-tautia käsittääkseni esiintyy hyvin vahvasti? Siksi mua vähän epäilyttää, voisiko silti olla siitäkin kyse?

Mitä ihmettä??? Tuohan on ihan 100% minun oireitani viime vuosilta!!! En ole lääkärissä käynyt koska luulin niitä korkean verensokerin aiheuttamiksi oireiksi ja hoitajan mukaan minulla on diabetes vaikka lääkäri oli toista mieltä, mitään lääkitystä ei ole kuitenkaan. Onko tämä nyt sittenkin jokin lihassairaus? MS? Apua! Pitääkö minun mennä tarkempiin tutkimuksiin? Näkö on huonontunut vuoden sisään paljon ja silmälasit pitäisi saada, tulehdusta ei kuitenkaan ollut vaikka lääkäri kysyi onko kaksoiskuvia ilmennyt. 

Nyt kyllä huolestuin ja satasella.

Vierailija
35/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisi vain olla tervw

Vierailija
36/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lihakset nykii ihan näkyvästi ja välillä säpsähtää reisi ihan kunnolla. Eniten nykimisiä on jaloissa, mutta myös käsissä ja kämmenissä nykii. Tai miksi sitä kutsuisi, elohiiri, sähköisku.. myös varpaat ja sormet nykivät. Sen huomaa ihan selkeästi. Molemmissa jaloissa lähes koko ajan hirveä kihelmöinti. Elohiiret silmäluomissa ja kasvoissa myöskin melkein jokapäivästä. Ei oo kivaa. Kävin magneettikuvassa ja neurologilla ja kaikki ok. Sanottiin, ettei ole ms. Voiko tuohon luottaa? Tottakai helpotuin, kun sanottiin, ettei ole, mutta silti mietityttää mitä tää on.. Nyt olen vuoden ollut vain oireiden kanssa ja tottunut jo tuohon hirveään kihelmöintiin.

Vierailija
37/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaaka

Vierailija
38/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ms taudin lihasnykinä olla 1s kestoista pulputusta eri lihaksissa?

Vierailija
39/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää omt-fysioterapeutille. Varsinkin te, joilla on pää kuvattu eikä ms löytynyt. Pahat lihasjumit aiheuttaa pistelyä, puutumista, silmäsärkyä jne.

Vierailija
40/78 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä voi tulla lihasjumi jos ei edes liiku?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän