MS-taudista asiaa/kysyttävää.
Millaisia oireita teillä on ollut MS-taudissa, ikänne ja kuinka tauti vaikuttaa elämäänne? Oletteko vielä työkykyisiä, koska sait diagnoosin?
Minulla todettiin MS-tauti vuosi sitten. Alkuoireita minulla oli näköhermontulehdus, raajojen pistely, puutuminen, sekä elohiiret jaloissa. Muita oireita ei ole ollut, olen 24-vuotta.
Kommentit (78)
Millaista on mstaudin lihas nykinä?
Vierailija kirjoitti:
mistä voi tulla lihasjumi jos ei edes liiku?
No juuri siitä liikkumattomuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella epäiltiin MS tautia kun näkee koko ajan värillisiä viivoja näkökentässä. Koko ajan tulee uusia, ei taukoja. Voisiko olla että MRI kuvassa sairautta ei vielä näkyisi? Yhdellä sukulaisella MS.
Todettiin siis että MS tautia ei ole. Eikä silmälääkäritkään keksi syytä. Mikä voisi aiheuttaa tuollaisia valoviivoja näkökenttään koko ajan?
Onko Basedowin taudin oireita tai Melaksen oireita? googlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita näköhermontulehdus aiheuttaa ?
Minulla sumeni oikeasta silmästä näkö, päälakea ja ohimoa sattui todella paljon, silmää sattui kääntää sivuille, ylös ja alas. Myös hieman valonarkuutta oli.
Tuo näön sumeneminen sai minut lähtemään lääkäriin, pelkäsin että menettäisin näön kokonaan. Lääkäri teki testejä, mm. mittasi silmänpaineet, näöntarkkuustestin, katsoi silmänpohjaani.
Kävin muutaman kerran kaikki testit tekemässä uudestaan jonka jälkeen lääkäri kyseli mahdollisista muista oireita, jolloin lääkäri teki lähetteen magneettikuvaukseen. Myös selkäydinnäyte minulta otettiin.
Ap.
On sattunut melkoinen mäihä sinulla, vai yksityiselläkö kävit?
Ei normaalisti lääkärit laita eteenpäin. Saa olla jo tilanne, ettei mitään ole enää tehtävissä, ennen kuin arvauskeskuslääkäri herää.
Puutumiset, pistelyt ja sumenemiset, höpöhöpöä, jännityspäänsärkyä ja sirdaludresepti kouraan.
Kunhan et yritä uusia, luuleevat vielä narkiksi.
Vierailija kirjoitti:
mistä voi tulla lihasjumi jos ei edes liiku?
Esimerkiksi virheellisestä ja kuluttavasta istuma-asennosta. Huono työergonomia taitaa nykyään, toimistotyön aikakaudella, olla yleisin syy. Liikkumattomuus tosiaan pahentaa lihasjumeja, ja venytelläkin pitäisi. Taukojumppaa siis kehiin.
Millä te ootte saaneet lähetteet pään magneettikuvaan ja selkäydinnäytteeseen? Mitä oireita pitää olla, että niihin laitetaan?
Mulla ollut kaksi ja puoli vuotta ajoittaisia särkyjä ympäri kehoa, välillä pohje puutunut (aina sama), sormissa ja kämmenessä puutumista ja nyt muutama viikko sitten toisesta silmästä sumeni näkö ja se oli poissa noin 1,5vrk. Jossain kohtaa silmä alkoi vuotaa vettä solkenaan ja sitä kesti niin kauan kunnes lääkäri laittoi puudutuksen silmään. Silmälääkäri tutki silmän ja vaikka epäily oli värikalvon tulehdus niin lopullista syytä ei löytynyt. Kuivat silmäni ovat.
Voisiko mulla silti olla ms-tauti?
Enmg tehty ja siinä kaikki ok
MS-tautiin on jo tänä vuonna tullut ja tulossa useita uusia lääkkeitä. Taudin hoito on kehittynyt valtavin harppauksin viimeisen 20 vuoden aikana, ne joilla tauti diagnosoitiin aikaisemmin, eivät ole saaneet läheskään yhtä hyviä hoitoja, kuin nykyään voidaan saada.
Jokisen tauti ja ennuste on erilainen. Voit pyrkiä liikkumaan, käymään fysioterapiassa, pitämään lihaskunnosta huolta, syömään hyvin D-vitamiinia ja löytämänä yhdessä lääkärisi kanssa hyvän lääkityksen, jolla saadaa erityisesti pahenemisvaiheet lyhyiksi. Tunnen itse erään naisen, jolla 30 vuotta MS-diagnoosin jälkeen kulkee ja käy työssä ihan normaalisti, että ei kannata heittää kirvestä kaivoon heti.
Läheisellä on MS ja hän on ollut oireeton nyt lähes 15 vuotta. Ihan alkuunsa oli jotain pientä tunto-ongelmaa ja lämmönsäätelyongelmaa, mutta kauniisti on sairaus häntä kohdellut.
Mitä noihin väsymyksiin, lihasnykäyksiin ja puutumisen tuntemuksiin tulee, niin monella niitä tulee homeasunnoissa tai hometyöpaikoilla. Jos sellaisia siis on (kuten muutamalla tässä ketjussa), niin kannattaa ehkä tarkistaa, että onko kodissa tai työpaikalla sisäilmaongelmaa. On jopa tapauksia, joissa homeista ihmiset on joutuneet pyörätuoliin ja siinä on taatusti pengattu kaikki MS-tautia myöten.
https://neuroliitto.fi/wp-content/uploads/AVAIN-1-2017-Tutkimuspalat.pdf
Tänä vuonna markkinoille siis kaksi uutta lääkettä. Nyt on paljon tutkittu myös kantasoluhoitoja, niistä lupaavia tuloksia.
Sormet puutuvat kun pidän tunteja älypuhelinta kädessä.. onko tämäms tautia
Mulla on ollut näköhermon tulehdus neljä vuotta sitten. Ei mitään muita oireita.
Magneettikuvissa olen käynyt ja mitään ei näy.
Lääkärin mukaan hyvin pieni mahdollisuus sairastua mäsään.
Muita oireettomia?
Kenellä nykii, mutta ei esim. Ms-diagnoosia, tutustukaapa tähän sivuun http://www.aboutbfs.com. Siellä on kohtalotovereita.
Vierailija kirjoitti:
Sormet puutuvat kun pidän tunteja älypuhelinta kädessä.. onko tämäms tautia
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita näköhermontulehdus aiheuttaa ?
Minulla sumeni oikeasta silmästä näkö, päälakea ja ohimoa sattui todella paljon, silmää sattui kääntää sivuille, ylös ja alas. Myös hieman valonarkuutta oli.
Tuo näön sumeneminen sai minut lähtemään lääkäriin, pelkäsin että menettäisin näön kokonaan. Lääkäri teki testejä, mm. mittasi silmänpaineet, näöntarkkuustestin, katsoi silmänpohjaani.
Kävin muutaman kerran kaikki testit tekemässä uudestaan jonka jälkeen lääkäri kyseli mahdollisista muista oireita, jolloin lääkäri teki lähetteen magneettikuvaukseen. Myös selkäydinnäyte minulta otettiin.
Ap.
On sattunut melkoinen mäihä sinulla, vai yksityiselläkö kävit?
Ei normaalisti lääkärit laita eteenpäin. Saa olla jo tilanne, ettei mitään ole enää tehtävissä, ennen kuin arvauskeskuslääkäri herää.
Puutumiset, pistelyt ja sumenemiset, höpöhöpöä, jännityspäänsärkyä ja sirdaludresepti kouraan.
Kunhan et yritä uusia, luuleevat vielä narkiksi.
Silmälääkäri oli hän joka laittoi minulle lähetteen eteenpäin. Ei minun mielestä mitenkään outoa, oudompaa olisi jos hän ei olisi laittanut minulle lähetettä.
Ap.
Lihakset nykivät kun olen nukkunut huonossa asennossa, kaikki alkoivat selän revähdyksestä.. nyt epäilen että se onkin ms tauti
Ap/joku kyseli,että tunteeko kukaan hlöä joka saanut diagnoosin ja sitten pitkään ollut oireeton? Minä tunnen. Hlö oli 25v kun saiMS diagnoosin ja vasta 50v tuli eka pahenemisvaihe. Sekin melko lievä. Joten sairaus on yksilöllinen ja toivon kaikille sairastuneille paljon hyviä vuosia.