Kirjoitus kesäkuulta: Työttömien palkattomat pakkotyöt muistuttavat ihmiskauppaa
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/3559710/Tyottomien+palkattomat+…
Laitan tähän muutaman jutun tuosta uutisesta:
"Ihmisoikeusliitto määrittelee pakollisen työn näin: ”Nimityksellä ’pakollinen työ’ ymmärrettävä kaikenlaista työtä tai palvelusta, jota jonkin rangaistuksen uhalla vaaditaan joltakin henkilöltä ja johon mainittu henkilö ei ole vapaaehtoisesti tarjoutunut. Rangaistuksen uhalla ei tarkoiteta vain esimerkiksi väkivallan uhkaa tai muita vakavaksi katsottuja rangaistuksen muotoja, vaan voi olla myös psykologista laatua. Suostumuksella ei ole merkitystä, jos sen saamiseen on käytetty epäasiallista keinoa.”"
"Jos työntekijä ei saa poistua työstä ilman rangaistusta eli karenssiin joutumista, kyse on henkisestä alistamisesta ja riistosta. Tilannetta ei muuta se, että mielivalta, ankara kuri ja työttömien pakottaminen on nimeltään ”yhteiskuntaan osallistamista”, ”vastikkeellisuutta” ja ”sosiaalista kuntoutumista”."
"Jos pakkotyö koskee vain työttömiä, niin se on syrjintää sosiaalisen aseman perusteella. Työtä käytetään poliittisena pakko- tai kasvatuskeinona ja menetelmänä työkurin ylläpitämiseksi, jotka kansainvälinen työjärjestö ILO erikseen mainiten kieltää."
"”Aktivointiin” liittyy karenssilla ja muilla seuraamuksilla pelottelua. Jos kieltäytyy osallistumasta, palkkaa ei makseta eikä työtä voi ilman rangaistusta lopettaa. Kyseessä on kiskonnantapainen työsyrjintä ja se muistuttaa ihmiskauppaa."
Mitäs mieltä olette? Itse olen sitä mieltä, että työttömiä käytetään häikäilemättömästi hyväkseen ja heidän ihmisarvoaankin loukataan suuresti noilla nykyisillä pakollisilla ilmaistöillä.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
"Tilannetta ei muuta se, että mielivalta, ankara kuri ja työttömien pakottaminen on nimeltään ”yhteiskuntaan osallistamista”, ”vastikkeellisuutta” ja ”sosiaalista kuntoutumista”."
Hyi hitto. Suomi haluaa siis ihan tosissaan tuossa asiassa olla ainoana maana samassa kategoriassa Pohjois-Korean kanssa, siellä kun varmaan perustellaan työleirien toimintaa samoilla perusteilla. Sama juttu oli varmaan aikanaan Neuvostoliitossa Siperian Gulag-työleirien suhteen.
Voi hyvä tavaton. Estääkö tämä nyt sitten lokeroitumisen sinne kotiin vuosikymmeniksi?
Jep, työtön hakee useimmiten kokopäivätyötä, josta maksetaan normaalia palkkaa. Kaikki muu on rikollista toimintaa. Ei yhteiskuntaa hyödytä palkaton työ, eihän siitä kerry edes verotuloja yhteiskunnalle. Vapaaehtoiset kurssit ovat ok, jos niissä opetetaan jotain järkevää. Olin itse 70-luvulla työkkärin toimistotyö -kurssilla, josta sain toimistosihteerin tutkinto-todistuksen. Sen avulla sain vakituisen ihan hyvän työpaikan. Olen sittemmin opiskellut ihan toisen tutkinnon. Mahtaako noita kunnollisia kursseja enää ollakaan. Joillekin moniongelmaisille voi olla hyödyksi joku työelämään tutustuminen tms. mutta suurin osa työttömistä taitaa nykyään olla ihan ammattitaitoista väkeä.
Oikein, ei pidä syödä, jollei tee töitä.
Laitetaanpa aktiivimallin kunniaksi uppia tälle ketjulle.
Toivon todella, että kansainväliset ihmisoikeustuomioistuimet ottaisivat toden teolla kantaa tähän Suomessa tapahtuvaan työttömien palkattomaan pakkotyöhön. Suomessahan on aivan liian pieni työttömyysturva jo nykyisellään ja sekin uhataan työttömältä viedä pois, jos ei pakkotyöhön osallistu.