Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin lääkäriin / millaisiin tutkimuksiin hakeutua alaseläkivun kanssa?

Vierailija
22.07.2017 |

Mä olen vähän huono menemään lääkäriin. Nyt kuitenkin alaselkäkipu on vaivannut maaliskuusta lähtien, eikä ole ainakaan helpottamaanpäin.. Pari viimeistä yötä olen valvonut kivun kanssa aamuyön tunneille.
Se polttelee alimpien nikaminen ja ristiluun ympärillä ja viimepäivät säteillyt myös alavatsalle.
Aikaisemmin ollut lihasjumia pakarassa niin, että tuntui oikein pahkura siinä hymykuopan kohdalla. Nyt kipu kuitenkin tasaisesti molemmilla puolilla. Ei säteile mihinkään.
Kävely, erityisesti reppu selässä ja kumartelu pahentaa kipua, mutta viime päivät se on ollut jatkuvaa, vaikka olen koettanut vain levätä.

Jotain tälle tarttis nyt varmaan tehdä. Mihin siis hakeudun? Kehtaako mennä päivystykseen, kun on lauantai?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortopedi, mahdollisesti kuvauksiin. Maksaa yksityisellä n. 200-300e. Tai päivystykseen jos tosi paha, muutoin julkisen terveydenhuollon piiriin ajanvarauksesta jos ei yksityiselle halua/voi. Kannattaa selvittää, ettei kroonistu. Itse sain avun myöhemmin kiropraktikosta kun magneettikuvista oli selvitetty, ettei ole estettä kiropraktiseen hoitoon.

Vierailija
2/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortopedi, mahdollisesti kuvauksiin. Maksaa yksityisellä n. 200-300e. Tai päivystykseen jos tosi paha, muutoin julkisen terveydenhuollon piiriin ajanvarauksesta jos ei yksityiselle halua/voi. Kannattaa selvittää, ettei kroonistu. Itse sain avun myöhemmin kiropraktikosta kun magneettikuvista oli selvitetty, ettei ole estettä kiropraktiseen hoitoon.

Ok, kiitos vastauksesta. Sitä tässä just mietin, mikä se on se päivystykseenmenoon riittävä tosi paha kipu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle en just nyt pysty menemään taloudellisen tilanteen takia.

Jos odotan maanantaihin ja menen terveyskeskukseen, kestää luultavasti kuitenkin vähintäänkin päiviä, ellei jopa viikkoja, ennenkuin pääsee mihinkään kuvauksiin tai muihin tutkimuksiin, kun ei niillä siellä ole mitään laitteita.

Jos menen päivystykseen, niillä on sairaalassa kai mahdollisuuksia tehdä tutkimuksia vähän nopeammin vai?

Miten kova pitää olla kipu, että kehtaa mennä päivystykseen? Pystyn istuu tässä nojatuolissa, vaikka sattuukin jonkin verran. Pystyn kävelemään vessaan ja keittiöön. Koiran kanssa en pysty lähtee lenkille, eilen kävelin kyyneleet silmissä pienen lenkin, kotiovella meinas lähtee jalat alta. Nukkua ei meinaa pystyy, mutta nukahdan kyllä aamuyöstä, kun tarpeeksi väsynyt. Herään kuitenkin aina kun liikun.

Vierailija
4/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut mitään lääkitystä tai jumppaa itseksesi?

Vierailija
5/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksiin on yleensä olemassa puhelinnumero, johon voit soittaa niin ne sieltä arvioi, että voisitko mennä päivystykseen ja eiköhän ohjaa oikeaan paikkaan jos jokin toinen on parempi. Mutta mene lääkäriin heti kun ehdit, ei ole todellakaan mikään turha käynti noilla oireilla, päinvastoin.

Vierailija
6/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt fustraa ohjaajan kanssa, koko kevään justiinkin tarkasti, ettei rasittais selkää väärin. Jotkut liikkeet on sattuneet tosi paljon, sitten niitä ei oo tehty, mutta muuten pyritty vahvistamaan selkälihaksia. Tämän viikon jumpat kuitenkin peruin, kun toi kipuilu on ollu sen verran pahaa.

Mitään kipu/särkylääkkeitä en voi käyttää.

Vierailija
7/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipu on ollut maaliskuusta asti, niin päivystys ei ole oikea paikka. Tietysti jos peruskivusta huolimatta ja sen lisäksi tulee äkillinen kova lihasjumi tai alaraajaan säteilevä kipu, niin asia on eri. 

Jos kyseessä on selän välilevynpullistumasta johtuva kipu, niin se kroonistuu helposti muutaman kuukauden jälkeen. Olisi ollut hyvä hakautua jo keväällä sinne lääkäriin tutkimuksiin ja kipulääkettä hakemaan. Mulla kävi niin, että selkä kipeytyi, enkä hakeutunut heti lääkäriin kun ajattelin, että kivut lähtevät kyllä ajallaan pois. Vuoden päästä hakeuduin yksityisesti lääkäriin ja magneettikuvaukseen. Välilevynpullistumahan se siellä oireili. Hoidoksi oli fysioterapeutin suunnittelema lihaskuntojumppa ja särkylääkkeet. Nyt seitsemän selkäoireiluvuoden jälkeen selkä on vähän paremmassa kunnossa eli ei oireile joka päivä. Mutta oikeasti minun kohdalla selän paraneminen on vaatinut hurjasti töitä eli vartalon syvienlihasten treenausta ja pitkää pinnaa. 

Totta kai selkäkipu voi olla oire jostakin muustakin, joten hakeudu lääkäriin. Päivystyksessä ei tehdä magneettikuvauksia jos oikeasti tilanne ei vaikuta todella hälyyttävältä ja akuutilta. 

Vierailija
8/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt fustraa ohjaajan kanssa, koko kevään justiinkin tarkasti, ettei rasittais selkää väärin. Jotkut liikkeet on sattuneet tosi paljon, sitten niitä ei oo tehty, mutta muuten pyritty vahvistamaan selkälihaksia. Tämän viikon jumpat kuitenkin peruin, kun toi kipuilu on ollu sen verran pahaa.

Mitään kipu/särkylääkkeitä en voi käyttää.

Miksi et voi? 

Ne ovat nimittäin aika avainasemassa rankaperäisen alaselkäkivunhoidossa.

Vierailija
9/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, olen huono menemään lääkäriin. Siksi hankin sen jumppaohjaajan, että sais lihaksia vahvistettua, jos kipu johtuu jostain pullistumasta tai semmoisesta. No ei ole pari kertaa viikossa lähes joka viikko tehty oikeaoppinen jumppa auttanut.

Kipu on ollut lihasjumia toisella puolella pakarassa aikaisemmin, mutta maaliskuusta lähtien jatkuvaa. On kuitenkin antanut nukkua, paitsi liikkuessa herättänyt.

Viime päivinä kipu on ollut erilaista, molemminpuolista, polttavaa. Ei kuitenkaan mitään äkillistä lihasjumia, eikä raajoihin säteilyä, ainoastaan alavatsaan.

Lääkkeitä en voi käyttää herkän vatsani vuoksi, mutta onneksi mulla on korkea kipukynnys.

Vierailija
10/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän jumppaohjaaja tiedä mikä selässäsi on kun ei sitä ole kuvattukaan! Vaikka olisit saanut rankaan jonkun kasvaimen tai jotain (en nyt siis maalaa piruja seinille),  tuollainen sokkojumppa voi pahentaakin tilannetta!

Vierailija
11/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut hierontaa pyörittämällä tennispalloa seinää vasten?

Vierailija
12/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En senää vasten, mutta lattalla pallon päällä. On ihan helevetillisen kipeitä kohtia siellä juurikin pakaran yläosassa, missä lihasjumia. Nyt koko alaselkä niin arka, etten pysty olemaan pallon päällä yhtään.

Vierailija
13/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En senää vasten, mutta lattalla pallon päällä. On ihan helevetillisen kipeitä kohtia siellä juurikin pakaran yläosassa, missä lihasjumia. Nyt koko alaselkä niin arka, etten pysty olemaan pallon päällä yhtään.

Kannattaa kokeilla seinää vasten niin et koko painollasi varaa pallon päälle vaan voit säädellä sen hieronnan astetta. 

Vierailija
14/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene osteopaatille. Hän on erikoistunut rankaongelmiin. Tai pyydä terveyskeskuslääkäriltä lahete fysioterapiaan.

Selkäongelmiin saa apua vain lihaksia vahvistamalla, mitään oikotietä onneen ei ole.

Vierailija
15/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne siellä päivystyksessä tai missään voi mitään tehdä, korkeintaan jotain kipupiikkiä laittavat, eikai sieltä mitään lähetettäkään mihinkään tutkimuksiin voi saada?

Vierailija
16/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene osteopaatille. Hän on erikoistunut rankaongelmiin. Tai pyydä terveyskeskuslääkäriltä lahete fysioterapiaan.

Selkäongelmiin saa apua vain lihaksia vahvistamalla, mitään oikotietä onneen ei ole.

Oon käynyt muutaman kerran osteopaatilla, mutta siitä ei ole ollut sanottavampaa hyötyä.

Lihaksia on tosiaan vahvistettu huhtikuusta lähtien fustraamalla.

Vierailija
17/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselkäkipuun toimii antibioottihoito. 100 päivän antibioottikuuri antoi tämän tutkimuksen perusteella hyviä tuloksia, se oli randomisoitu kaksoissokkotutkimus, joten näyttö vahvaa:

Antibiotic treatment in patients with chronic low back pain and vertebral bone edema (Modic type 1 changes): a double-blind randomized clinical controlled trial of efficacy.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23404353

Histological Identification of Propionibacterium acnes in Nonpyogenic Degenerated Intervertebral Discs.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28401158

Tässä nyt oletetaan että kyseessä olisi P. acnes -tyyppisiä mikrobeja jotka aiheuttavat alaselkäkivun.

Vierailija
18/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt muutaman kerran osteopaatilla, mutta siitä ei ole ollut sanottavampaa hyötyä.

Lihaksia on tosiaan vahvistettu huhtikuusta lähtien fustraamalla.

Se selkäjumppa pitää ottaa vain viikon rutiineihin mielellään loppuelämäksi. Vaikka se ei näyttäisi auttavan mitään. Hyvät syvät selkä- ja vatsalihakset tukevat rankaa ja mahdollisesti estävät uusien pullistumisien syntymistä.  Vaikka olisi välilevy ongelmaa, niin kipu voi olla myöskin kemiallista, ei vain mekaanista hermopuristusta. Eli kun välilevyn vuotava hyytelömäinen aines ärsyttää hermoja, niin siihen ei auta kuin kunnon lääkitys. On olemassa myös vatsaa ärsyttämättömiä kipulääkkeitä sekä vatsansuojalääkkeitä. Et sinä tule pärjäämään ilman kipulääkkeitä selkäsi kanssa. Ne kipulääkkeet auttavat sinua kuntouttamaan selkääsi. Sitä paitsi krooninen kipu jää tavallaan aivojen kipuratoihin ja sen myötä kipu pitkittyy ja elämään vaikka syy poistuisikin. 

Minun selkäkipuni on luultavasti alkanut nyt seitsemän vuoden jälkeen helpottamaan juuri sen kemiallisen ärsytyksen poistuessa kun välilevy on alkanut aikojen kuluessa "kuivahtamaan" pois. 

Vierailija
19/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siellä päivystyksessä tai missään voi mitään tehdä, korkeintaan jotain kipupiikkiä laittavat, eikai sieltä mitään lähetettäkään mihinkään tutkimuksiin voi saada?

Riippuu tilanteesta, mä lähdin päivystykseen kun helvetilliset kivut muuttu vasemman jalan halvausoireiksi. Välilevyn repeämä todettiin ja olin kolme päivää osastolla ravinnotta ja tippa kädessä odottamassa selkäleikkausta, jos oireet ei olisi helpottaneet tai olisin saanut gaudaoireita (virtsan- ja ulosteenpidätysvakkeuksia). Lopulta ei leikattu ja lähdin kotiin, kun pystyin kävelemään noin 50 metriä.

Vierailija
20/21 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin alaselkäkipujen takia työterveyslääkärillä, en saanut mitään apua. Nyt kivut ovat vaan pahentuneet. Olispa varaa yksityiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän