Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuukuus, joka alkaa mennä liiallisuuksiin. Kerro, minkälaista olet nähnyt.

Vierailija
20.07.2017 |

-

Kommentit (366)

Vierailija
101/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tiesivät ennen milloin ruoka on pilaantunutta, kun missään ei kerrottu parasta ennen tai viimeistä käyttöpäivää? Voi raukkoja. Onneksi nyt se painetaan ruokaan, se päivä, milloin kaikki muuttuu sekunnissa syömäkelvottomaksi. Toki eltaantunuttakin ruokaa nykyään voi syödä, kunhan päiväys ei ole mennyt. 

No kai ne sairastuivatkin ennen enemmän? Ja ymmärtääkseni monesti nykyäänkin se päiväys on venytetty vähän turhan pitkäksi, ja tutkittaessa bakteereja onkin aika paljon monesti jo viimeisenä päivänä, varsinkin jossain jauhelihassa. En oikeastaan näe syytä miksi kenenkään pitäisi sitä ruokaa hapattaa yli niiden päivämäärien (siis käyttöpäivän, parasta ennen on eri juttu) ja syödä sitten vasta. On pakastimet useimmilla jne, (no itselläni ei tosin) ja jos löytyy elämänhallintaa niin pitäisi sen jääkaapin kyllä pysyä järjestyksessä ja tavarat tuoreina.

Vierailija
102/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni oli vienyt lapsuuden kotiinsa jälkiruokaa joka oli tehty pääosin vedestä.

Harmitteli kauan kun se oli jäänyt sinne.

Arvo n. 20 penniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs viisihenkinen perhe, missä lapset ovat pian kolmekymppisiä, on tähän mennessä tuntemistani kaiken huippu. Mitään uutta eivät juuri koskaan osta, paitsi yleensä vaatteet, mutta niitäkin kierrättävät keskenään. Paras on kuitenkin, että jos koko perhe juo samaan aikaan teetä, yksi pussi kiertää jokaisella... Ja ystävättäreni (yksi lapsista) jatkaa tätä touhua ollessaan kylässä! Sääliksi käy. Lapsetkin heillä asui kaikki kotona 27-vuotiaiksi asti, mutta vain kaksi kolmesta ehti lopulta säästää tarpeeksi rahaa ostaakseen oman asunnon...

Toinen on oma rakas avomieheni. Hän on muutoin fiksu, mutta ihan toope kaiken hamstraamisessa. Mm. säästänyt vuosia vanhoja dödöjä ja voiteita joita saanut aikoinaan joululahjaksi. Heitin luvallaan yhteenmuuttomme jälkeen monta purkkia ja tuubia pois kun ajat sitten menneet päivämäärät. Hän ei jotenkin ymmärrä, että kosmetiikalla on parasta ennen-kuukaudet minkä jälkeen tuotteet eivät enää toimi kuten pitäisi...

Lisäksi hamstraa reikäisiä ja ikivanhoja vaatteita, vaikkei edes pidä niitä koskaan päällään. Käyn jatkuvaa väsytystaistelua jotta meille tulisi enemmän säilytystilaa, ja vaate kerrallaan joudun sen tekemään. Hänellä on tästä ikuisuushamstrauksesta johtuen kolme kertaa enemmän paitoja ja alusvaatteita kuin minulla.

Niin ja ruoka on kolmas juttu. Hän ei voi sietää ruuan poisheittämistä. Ymmärrän sen kun kyseessä on vielä syötäväksi kelpaava päivän vanha ruoka, mutta juuri edellispäivänä hän söi kolme päivää vanhaa kalkkunaleikettä, vaikka olin kertonut että se pitää muistaa heittää roskiin. Sitten hän valitteli loppupäivän vatsanpuruja.

Kolme päivää parasta ennen -merkinnästä kalkkunaleike on ihan hyvää. Ei tule vatsanpuruja. Edellisessä kirjoituksessa ei nyt kaikki täsmää...

Kalkkunaleikkeessä on viimeinen käyttöpäivä varmaankin. Ja vaikka se leikkele muodostaisikin vain niitä maitohappobakteereita periaatteessa alkuun, niin paljon riippuu myös siitä kauanko se on seissyt lämpimässä sitä ennen, miten puhtaasti siitä on otettu jos on ollut auki, miten pitkään on ollut auki, jne.

Vierailija
104/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo syönyt tänään muuta kuin puuroa ja leipää.

Vierailija
105/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tiesivät ennen milloin ruoka on pilaantunutta, kun missään ei kerrottu parasta ennen tai viimeistä käyttöpäivää? Voi raukkoja. Onneksi nyt se painetaan ruokaan, se päivä, milloin kaikki muuttuu sekunnissa syömäkelvottomaksi. Toki eltaantunuttakin ruokaa nykyään voi syödä, kunhan päiväys ei ole mennyt. 

No kai ne sairastuivatkin ennen enemmän? Ja ymmärtääkseni monesti nykyäänkin se päiväys on venytetty vähän turhan pitkäksi, ja tutkittaessa bakteereja onkin aika paljon monesti jo viimeisenä päivänä, varsinkin jossain jauhelihassa. En oikeastaan näe syytä miksi kenenkään pitäisi sitä ruokaa hapattaa yli niiden päivämäärien (siis käyttöpäivän, parasta ennen on eri juttu) ja syödä sitten vasta. On pakastimet useimmilla jne, (no itselläni ei tosin) ja jos löytyy elämänhallintaa niin pitäisi sen jääkaapin kyllä pysyä järjestyksessä ja tavarat tuoreina.

Tutkittaessa bakteereja saattaa olla enemmän, mutta ne eivät ole millään lailla vaarallisia ihmiselle. Jos kaikkia bakteereja pelkää niin vaikeaksi menee elämä. Itse ostan tosi paljon päiväystuotteita kaupasta ja täysin terve olen, en edes muista koska olisin ollut flunssassa viimeksi, siitä on varmaan vuosia.

Sitäpaitsi siitähän on tutkimuksiakin että siksi allergiat ym on lisääntyneet kun ihmiset pelkää nykyään ihan hulluna bakteereja.

Vierailija
106/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin se on päinvastoin,koska päiväys on pakko laittaa kaikkiin tuotteisiin. Ja jos muistan oikein, valmistaja on korvausvelvollinen jos tuote ei säily niin pitkään kuin ilmoitettu = päiväykset laitetaan ennemmin liian lyhyiksi kuin pitkiksi. Esimerkiksi hunaja ja kaakao säilyvät käytännössä ikuisesti (on löydetty useamman kerran tuhansia vuosia vanhaa hunajaa ja satoja vuosia vanhaa suklaata ja kumpikin ihan käyttökelpoisia) mutta päiväykset ovat kyllä reilusti lyhyempiä. Ja ajattele vaikka jotain pastaa, olen syönyt 10 v vanhaa pastaa (avaamaton pakkaus) eikä edes maistunut mitenkään oudolta. Lisäksi ainakin hapanmaitotuotteet säilyvät myös pidempään kuin päiväykset antavat ymmärtää, olen itse ollut mukana testaamassa 2 kk yli päiväyksen mennyttä (avaamatonta) jogurttia eikä se eronnut tuoreesta (testasimme mikrobeja tutkimuslaitoksessa).

Eli todella monet elintarvikkeet säilyvät huomattavasti pidempään kuin päiväys antaa ymmärtää. Huom, tämä ei koske kaikkia elintarvikkeita ja esim. kalan kanssa kannattaa olla tarkkana. 

Vierailija
107/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi jännä juttu näissä nuukuusketjuissa: joku vetää AINA herneen nenään siitä että joku toinen pihistää kirjastosta vessapaperirullan tai vie kahvilasta sokeripaloja kotiin. Ei siis sillä että tuo olisi mitenkään järkevää toimintaa, mutta eikö mokomasta pahastuminenkin ole jotenkin aika kitsasta meininkiä? Että sitä MINUN verorahoilla ostettua vessapaperiahan ei kukaan kotiinsa vie! Se on VARKAUS!! Rehellisyys kunniaan juu, mutta minun on kyllä vaikea pitää pahana ihmistä joka nyysii kahvilasta ylimääräistä sokeria, onpa suuren luokan rikos :D enemmän huvittaa... itse saatan napata ABC:ltä ylimääräisiä lautasliinoja mukaan, jos huomaan että tuli lähdettyä reissuun ilman nenäliinoja (allergikko, nenä vuotaa aina). Onko sekin rikos vai missä se raja kulkee? ;)

Niin no.

Erään kaupungin omistuksessa olevan leirikeskuksen wc:t olivat ennen alueen retkeilijöiden käytössä (keskuksen läpi kulki suosittu retkeilyreitti). 90-luvun laman seurauksena ihmisiltä ilmeisesti katosi rehellisyys, koska tuolloin tuli ilmiö, että vessoista lähti kävijöiden mukana niin vessa- kuin käsipaperitkin, ja kaikki muukin mikä irti lähti. Vessanovet lyötiin lukkoon, avain leirikeskuksen käyttäjille.

Samaisen leirikeskuksen puuvajalta eräs tuttavani yllätti kaksi miestä joltain lähistön kesämökiltä lastaamassa venettään täyteen polttopuita. Ihan pokkana sanoivat, että "kyllähän niitä saa ottaa, ne ovat yhteisiä (verorahoilla hankittuja) puita". Niinpä lyötiin puuvajankin ovi lukkoon.

Vierailija
108/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri jemmasi sukuhaudan reunakivet rivarin takapihalle omenapuun alle, kun seurakunta poisti ikivanhat kivetykset leventäessään hautausmaan käytäviä.

Vierailija
109/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on sairaan nuuka. Säästää senttejä. Ei välttämättä pidä jääkaappia päällä, koska kylmälaukussa voi säilyttää ulkona tavaroita. On turhaa näes maksaa sähköstä... Peseytyy aina mahdollisuuksien mukaan julkisissa tiloissa, hiipiipä jopa läheisen koulun suihkuihin joskus illalla, kun  ovet on urheiluseurojen takia auki. Kesällä on riemua, kun voi peseytyä järvessä ja mainostaa, ettei ole tarvinnut lämmintä vettä koko kesänä, kun laitti toukokuussa varaajan pois päältä. Talvella hytisee kylmässä. Kaiken leipoo itse jne.

Mutta samalla hänellä on mustat pisteensä: Autolla jostain syystä ajelee ympäriinsä ja ei ole polttoainenuuka OMIEN menojensa päälle. Jos isän pitäisi käydä jossain 2km:n päässä asioilla, niin hirveästi natkuttaa, kuinka isä tuhlaa bensaa. Samoin jos joutuu kuskaamaan ystäväänsä 1km, niin on pitkään katkera, kun "mun bensoilla ajelutetaan". Samalla itse ajelee huvin vuoksi sinne tänne kymmeniä kilometreja.

Toinen musta piste on rahapelit. Käyttää satoja Euroja/kk rahapeleihin lähtien lotosta päättyen hedelmäpeleihin. On kuin juoppo, jolle viina on ainoa hintansa väärti...

Sanottakoon, että peleistä ja ajeluista huolimatta saavat säästöön joka kuukausi yli 2000 Euroa. Hyvät eläkkeet näes ja loppujen lopuksi noita kahta tuhlauskohdetta lukuunottamatta kulut tosi pienet.

Vierailija
110/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joka tapauksessa fiksu ihminen ei syötä vierailleen mädäntyneitä ruokia. 

Vierailija
111/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden supernuukan, tässä muutamia hänen nuukailujaan.

1. Tekee kaikki huonekalut itse roskalavoilta löytämistään huonekalusta tai laudoista. Ei siinä huonekalut ovat varsin hienoja, mutta niiden eteen tämä tyyppi näkee valtavasti ja kiertää helsinkiä dyykkaamassa roskalavoja ja roskiksia.

2. Maalit huonekaluihin etsii työmailta tai käyttää kavereiden vanhoja jämiä. Usein huonekalut ovat monivärisiä, kun joku väri loppunut kesken.

3. Käyttää saman roskapussin moneen kertaan. Tyhjentää pussin vain roskakatoksessa ja laittaa uudelleen käyttöön.

4. Ostaa koko vuoden sukat kerralla alesta. Käyttää vain samanlaisia mustia sukkia, jotta pyykin pesu on helppoa.

5. Tekee ruoka ostokset usein vähintään kahdessa, usein jopa kolmessa eri kaupassa, jotta voi hyödyntää aina parhaan hinnan.

6. Tekee leivät aina itse, koska se on halvinta.

7. Ei osta hampurilaisia tai pikaruokaa, koska rahkasta saa samat proteiinit halvemmalla. 

8. Tekee ruokaa kerralla koko viikoksi, koska isot pakkaukset ovat halvimpia.

9. Juo vain halvinta olutta, joko pirkkaa tai nopsua.

jatkan listaa myöhemmin, jos jaksan. 

Nuohan ovat ihan viisaita juttuja nelosesta eteenpäin.

Vierailija
112/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei heitä juuri mitään pois. Etsin heidän kaapeistaan kännykkälaturia ja yhdessä kaapissa oli 12 vanhaa lompakkoa. Myöskään vanhoja peittoja ei heitetä pois, vaan säästetään jotain varten. Kuitenkin ostivat taloyhtiöstä ylimääräisen varaston tavaroitaan varten.

Vierailija
113/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi laittaa puusaunaan vieraillessamme jätti koivuhalon, jotta löylyt loppuu (kun se halkoi ei pala).10-20 min on sauna kylmä. Omasta takaa löytyy puita ja jopa metsiä.

Vierailija
114/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, vanhempien kotona, 40-vuotta vanhat käsipyyhkeet (niitä harvoin pessään)

Vierailija
115/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siitä osasivat päätellä, että tiesivät koska esim sika oli teurastettu kun sen itse teurastivat tai koska maito oli lypsetty. Nykyään kun ostetaan ruoka kaupasta, et voi tietää koska se on teurastettu, lypsetty tai valmistettu, jos ei sitä joku siinä pakkauksessa sulle kerro.

Mulle noi päiväykset on kyllä vähän turhia, koska osaan aistienvaraisesti arvioida kannattaako syödä vai ei. Lihojen kanssa olen tarkka, yleensä päiväyspäivänä haisevat jo siltä että sopii enää koiralle. Hapanmaitotuotteet kestävät pitempään mitä pakkauksessa mainitaan. Munien päiväystä en edes katso vaan luotan kellumistestiin.

Vierailija
116/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin se on päinvastoin,koska päiväys on pakko laittaa kaikkiin tuotteisiin. Ja jos muistan oikein, valmistaja on korvausvelvollinen jos tuote ei säily niin pitkään kuin ilmoitettu = päiväykset laitetaan ennemmin liian lyhyiksi kuin pitkiksi. Esimerkiksi hunaja ja kaakao säilyvät käytännössä ikuisesti (on löydetty useamman kerran tuhansia vuosia vanhaa hunajaa ja satoja vuosia vanhaa suklaata ja kumpikin ihan käyttökelpoisia) mutta päiväykset ovat kyllä reilusti lyhyempiä. Ja ajattele vaikka jotain pastaa, olen syönyt 10 v vanhaa pastaa (avaamaton pakkaus) eikä edes maistunut mitenkään oudolta. Lisäksi ainakin hapanmaitotuotteet säilyvät myös pidempään kuin päiväykset antavat ymmärtää, olen itse ollut mukana testaamassa 2 kk yli päiväyksen mennyttä (avaamatonta) jogurttia eikä se eronnut tuoreesta (testasimme mikrobeja tutkimuslaitoksessa).

Eli todella monet elintarvikkeet säilyvät huomattavasti pidempään kuin päiväys antaa ymmärtää. Huom, tämä ei koske kaikkia elintarvikkeita ja esim. kalan kanssa kannattaa olla tarkkana. 

Niin, sanoinkin että viimeinen käyttöpäivä on eri asia kuin parasta ennen.

http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/kauppojen-jauhelih… tuossa näytti olevan tuoretta tulosta, aiemmin on ollut huonommin.

Vierailija
117/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu eläkeläismies on vuoden ajan jonottanut kaihileikkaukseen. Ei juuri mitään enää näe, mutta koska yksityisellä puolella leikkaus tehtäisiin samalla kerralla molempiin silmiin ja heti ja maksaisi n. 2000 euroa, ei raski. Julkisella puolella siis jonottaa ja siellä sitten joskus leikataan vain toinen silmä ja toinen myöhemmin. Ymmärtäisin, jos olisi köyhä, mutta kun rahaa on ja on niin saakelin saita!

Vierailija
118/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teepusseista senverran, että jos mulla on kaveri kylässä ja keitän kuumaa vettä ja kaveri laittaa sen teepussin ensin mukiinsa ja heti sitten perään samantien  laitan itse sen saman pussin, niin kyllä siitä molemmille riittää, eikä mun tee ole yhtään sen huonompaa kuin sen kaverinkaan.

Kyllä sitten heitä menemään enkä mitää kylmenneitä teepusseja käytä uudelleen.

Samoin laitoin nytkin kylppärin pesunestepulloon tilkan vettä, kun oli loppumassa: käsienpesuun riittää se laimennettukin ja turha heittää pulloa pois, jossa on vielä pesuainetta pohjalla. Samoin käsitiskiaineen loppuessa pulloon laitan tilkan vettä ja saattaa riittää vielä useampaankin tiskiin. (yhden henkilön).

Voidetuubit avaan saksilla ja on monesti vielä paljonkin voidetta jäljellä mikä muuten menisi roskiin.

Litran jugurtit ja piimäpurkit yms. laitan lopuksi valumaan suu alaspaäin ja aina tulee melkein lasillinen ainetta, joka muuten menisi hukkaan.

En ole mielestäni turhan nuuka, mutta järkeä voi käyttää sopivan paikan tullen.

Ei tämä mitään nuukuutta olekaan vaan järkevyyttä. Ja edes mikroskooppisen pientä luonnon säästämistä.

Vierailija
119/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittaessa bakteereja saattaa olla enemmän, mutta ne eivät ole millään lailla vaarallisia ihmiselle. Jos kaikkia bakteereja pelkää niin vaikeaksi menee elämä. Itse ostan tosi paljon päiväystuotteita kaupasta ja täysin terve olen, en edes muista koska olisin ollut flunssassa viimeksi, siitä on varmaan vuosia.

Sitäpaitsi siitähän on tutkimuksiakin että siksi allergiat ym on lisääntyneet kun ihmiset pelkää nykyään ihan hulluna bakteereja.

Kauanko sä syöt niitä viimeisen käyttöpäivän tuotteita sen jälkeen pakastamatta? En syöttäisi kenellekään muulle, esim. lapsille, enkä neuvoisi ketään näin tekemään. Kirjoitinkin jo aiemmin niistä maitohappo- ja mistä lie pilaajabakteereista, jotka eivät välttämättä ole vaarallisia, ja ne ovat ne jotka aistein ovat havaittavissa.

Vierailija
120/366 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempien taloudessa tiskiaineen, shampoot ja nestesaippuat lantrataan vedellä :D

Siis mä en ymmärrä tätä logiikkaa yhtään. Sitä pesuainetta on tarkoitus ottaa aina pienenpieni määrä kerralla ja SITTEN se tiskiaine sekoitetaan tiskiveteen tai saippua vaahdotetaan veden kanssa. Ei mitään järkeä lantrata pulloon valmiiksi ja jättää sinne muhimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi