Pitääkö meidän auttaa appivanhempia?
Ryhtyivät yrittäjiksi neuvoistamme ja kielloistamme huolimatta. Laajensivat bisnestä neuvoistamme ja kielloistamme huolimatta. Nyt bisnekset sitten ovat vieneet koko omaisuuden. Ja velkaa on. Ei tulevaisuutta.
Nyt sitten meiltä vaaditaan apua, asuntoa jne. Jotenkin kummallisesti meistä väännetään tilanteen syntipukkia.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta sekä miehelläsi että appivanhemmilla on surkeaa. Aikamoisen kultakimpaleen olet nainut. Muista ettei omena puusta kauas putoa.
Miehen elämänhallinnassa ei ole mitään vikaa. Opiskellut ja saanut hyvän työpaikan jossa etenee. Asuntoon on säästetty ja talousasiat hoidettu hyvin.
Hän sanoo päässeensä pois sieltä kotoa heti kun pääsi...
Ap
Meillä oli vähän tuo tilanne. Yrittäjiä jotka tekivät konkurssin 90 -luvun lamassa. Kaikki meni, ei jäänyt kuin velkaa.
Mieheni (emme olleet silloin vielä yhdessä) lunasti heille asunnon ja luopui käytännössä omasta elämästään huolehtiakseen vanhempiaan jo alle 30v:nä. Raha kun ei riittänyt kaikkeen. Osa rahasta meni myös vanhempien käsien kautta veljen huvituksiin vaikka tällä on aina ollut enemmän rahaa ja paremmin palkattu työ kuin miehelläni.
Kun tapasimme olin yh ja totesimme että kahden palkalla juuri ja juuri pystymme kustantamaan koko sakin elämän. Tietty se kaikki oli omalta perheeltämme pois, emme voineet matkustaa, lapsille ei jäänyt harrastusrahaa jne kun piti rahoittaa appiksia mutta näin olemme tehneet lähes 20v.
Nyt appi kuollut ja anoppi asuu vuokralla, tilanne on siinä mielessä helpottunut. Eipä tuo meitä lohduta kun lapsetkin on aikuisia ja jo poissa kotoa. Joskus olemme tosi katkeria - erityisesti tuolle veljelle joka ei ikinä ole laittanut tikkua ristiin vanhempiensa takia mutta ei voi mitään. Elämä meni näin.
Edelleenkin hoidan anopin raha-asiat ja käytämme kaupassa 2x viikossa tai viemme ruuat hänelle.
Ymmärrän sinua ap - todella!! Mutta olen sitä mieltä että jokainen tehköön omat virheensä ja maksakoon niistä itse. Lapset ei ole velvollisia elättämään vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vähän tuo tilanne. Yrittäjiä jotka tekivät konkurssin 90 -luvun lamassa. Kaikki meni, ei jäänyt kuin velkaa.
Mieheni (emme olleet silloin vielä yhdessä) lunasti heille asunnon ja luopui käytännössä omasta elämästään huolehtiakseen vanhempiaan jo alle 30v:nä. Raha kun ei riittänyt kaikkeen. Osa rahasta meni myös vanhempien käsien kautta veljen huvituksiin vaikka tällä on aina ollut enemmän rahaa ja paremmin palkattu työ kuin miehelläni.
Kun tapasimme olin yh ja totesimme että kahden palkalla juuri ja juuri pystymme kustantamaan koko sakin elämän. Tietty se kaikki oli omalta perheeltämme pois, emme voineet matkustaa, lapsille ei jäänyt harrastusrahaa jne kun piti rahoittaa appiksia mutta näin olemme tehneet lähes 20v.
Nyt appi kuollut ja anoppi asuu vuokralla, tilanne on siinä mielessä helpottunut. Eipä tuo meitä lohduta kun lapsetkin on aikuisia ja jo poissa kotoa. Joskus olemme tosi katkeria - erityisesti tuolle veljelle joka ei ikinä ole laittanut tikkua ristiin vanhempiensa takia mutta ei voi mitään. Elämä meni näin.
Edelleenkin hoidan anopin raha-asiat ja käytämme kaupassa 2x viikossa tai viemme ruuat hänelle.
Ymmärrän sinua ap - todella!! Mutta olen sitä mieltä että jokainen tehköön omat virheensä ja maksakoon niistä itse. Lapset ei ole velvollisia elättämään vanhempia!
Miksi ihmeessä hyysäätte aikuisia ihmisiä, jotka ovat omalla toiminnallaan ja tyhmyyttään sössineet asiansa? Sulle ei ole edes mitään sukua? Ovat vielä ahneita, jakavat teidän rahojanne muillekin. Itse naureskelisin paskaisesti ja toteaisin, että niin makaa kuin petaa. Antaisin te-toimiston ja sossun puh.nrot enintään. Miksi tosiaan olette noin kynnysmattoja?
Meillä on vähän vastaava tilanne, mies ostanut aikoinaan talon jossa appivanhemmat asuu "vuokralla". Vähintään 2-3x vuodessa tulee tilanne että "unohtavat" maksaa vuokran ja kenellekös ne kulut sitten lankeaa - no talon omistajalle eli miehelleni tietysti. Lukemattomia kertoja jouduttu laskemaan uusiksi omat menomme että saadaan maksettua nää talosta aiheutuvat kulut jotka appivanhempien kuuluisi hoitaa. Ainoa lohtu tässä asiassa on se että tuo talo tosiaan jää sitten täysin meille kun vanhuksista aika jättää. Tosin anopilta jos kysytään niin miehen siskon kuuluisi "periä" puolet tästä miehen ostamasta ja maksamasta talosta. :D Sisko itse on myös sitä mieltä. Mies kyllä on palauttanut heitä moneen otteeseen maan pinnalle tässä asiassa, että ainoat joka siitä talosta mitään "perii" on meidän lapset. Kaikkia harhaisia idiootteja sitä maa päällään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hyysäätte aikuisia ihmisiä, jotka ovat omalla toiminnallaan ja tyhmyyttään sössineet asiansa? Sulle ei ole edes mitään sukua? Ovat vielä ahneita, jakavat teidän rahojanne muillekin. Itse naureskelisin paskaisesti ja toteaisin, että niin makaa kuin petaa. Antaisin te-toimiston ja sossun puh.nrot enintään. Miksi tosiaan olette noin kynnysmattoja?
Me olemme (liian) kilttejä ja miehelle on kunnia-asia huolehtia kaikesta ja kaikista.
Ei tuo konkurssi ollut appivanhempien syytä, heidät hyväuskoisina huijattiin laajentamaan yritystä ja takasivat sen omalla omaisuudellaan. Sitten yritys myytiin pois Suomesta ja jäivät tyhjän päälle. Tyhmyyttä joo mutta silti surullista.
Toisaalta - mies on elättänyt mun "valmiit" lapset ja minä osaltani hänen vanhempiaan jotka olivat
hyviä isovanhempia näille lapsille.
Tuo, että jakoivat miehen rahoja edelleen on pahin asia tässä. Sitä en voi hyväksyä mitenkään enkä halua olla missään tekemisissä miehen veljen perheen kanssa.
Olen yrittäjä ja työni takia nähnyt vuosien varrella näitäkin tapauksia. Älkää menkö mukaan tällaiseen!!!! Olette nuoria ihmisiä ja teillä on oikeus omaan elämään.
Jos itselleni kävisi yrityksessäni niin huonosti, että menisi omakotitalo alta, en missään nimessä sotkisi lapsiani omiin velkoihini. Vuokrakaksioon vaan mentäisiin ilman muuta.
Meillä menee niin päin, että me autamme lapsia, jos tarvitaan pientä apua esim. asuntolainoissa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nyt oikein ymmärrä. Ihanko tosissaan aikuiset ihmiset vaatii lapsiaan ostamaan heille asunnon? Ja muka usealla on käynyt näin..? Taidatte trollata, tuohan on ihan älytöntä.
- Voi kuule niitä on vieläkin pahempia.! Voisin avautua omasta elämästäni, mutta saattaisin olla liian tunnistettava.
- Pitäkää huoli itsestänne ja todellakin ottakaa etäisyyttä. Ei kannata ikinä sotkea raha- ja perhesuhteita. Siinä menee ihan kaikki, myös teiltä itseltänne.
Jep, huvittuneena seuraan opiskelukavereita, joilla vanhemmat auttaa heitä. Ei ihan toteudu meillä.
Ap
Jokaisen kannattaa elää omilla rahoillaan vaikka sitten vähän vaatattomammin. Pyyteettömiä avustajia ei ole tosielämässä.
Ilmaisia lounaita on vain rotanloukussa. 😀
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko teillä muilla tähän ketjuun kirjoittaneilla mies se vastuuta kantava esikoinen? Ja siskot vanhempiensa hyysäämiä pienempiä sisaruksia?
Meillä on (hyvin pienessä mittakaavassa!) sama kuvio siinä mielessä, että mieheni on kunnollinen, vastuullinen ja tienaa kohtuullisesti. Äitinsä soittaa AINA hänelle, kun tarvitsee apua esim. mökillä tai muuten pitää hoitaa jotain asiaa. Taloudellista tukea emme saa emmekä tarvitse, samoin lastenhoitoapu on hyvin pientä. Mieheni pikkusiskot ovat aika reippaasti vanhemmistaan taloudellisesti riippuvaisia ja apua saavat ja pyytävät herkästi, myös lastenhoitoon.
Tällä hetkellä tilanne on ihan siedettävä, mutta odotan kauhulla sitä, että mieheni vanhempien kunto heikkenee. Onko mieheni rooli hoitaa kaikki asiat mökillä ja muutenkin, ja siskonsa nauttivat kunnostetusta mökistä kun me emme halua viettää siellä meluista sukuaikaa.....
Mikäli olette osakkeenomistajia tai esim. velkojen takaajia, tulee teidän "auttaa". Sukulaissuhde ei edellytä auttamaan. Yrittäjillä varmasti oli jonkinnäköinen plan b, jos yritys ei lähtisikään pyörimään ja velat ym. pitäisi maksaa. Mikäli ei, miksi teillä tulisi sellainen olla?
Vierailija kirjoitti:
Mikäli olette osakkeenomistajia tai esim. velkojen takaajia, tulee teidän "auttaa". Sukulaissuhde ei edellytä auttamaan. Yrittäjillä varmasti oli jonkinnäköinen plan b, jos yritys ei lähtisikään pyörimään ja velat ym. pitäisi maksaa. Mikäli ei, miksi teillä tulisi sellainen olla?
En ole suoatunut mitenkään osallistumaan siihen bisnekseen. Muuta kuin lomilla kun on menty kylään ja tietnkin jouduttu silloin töihin. Meitä myös houkuteltiin mukaan ja muuttamaan, mutta ilmoitin, että meidän koti ja työt on täällä.
Miehen vanhemmat käyttäytyvät nyt kuin mies edelleen olisi heidän perhettään ja minä pilaan kaiken. Mies kuitenkin asunut omillaan jo 10 vuotta. Eikä hänkään niihin bisneksiin kannustanut. Otsaallankin näki, miten niissä käy. Appivanhemmat niin väärää ihmistyyppiä kuin olla ja voi. Liian hyväuskoisia, kankeita ja hitaita eikä he koskaan ole tehneet mitään ennen muita vaan just aina jälkijunassa. Tää oli joku anopin vaihdevuosihourahdus ja nyt itkee, mitem hän niiiiin on hoitanut lapsiaan ja mies ei nyt yhtään korvaa sitä.
Minua loukkaa se, miten eriarvoisesti appivanhemmat kohtelevat lapsiaan. Kälyille on kustannettu asunto, ulkomaanmatkoja, opinnot, huonekaluja, autokoulut, ihan kaikki. Mies muutti 18-vuotiaana kotoa armeijan jälkeen, eikä ole sen jälkeen saanut mitään! Siis mitään.
Me on sitten ahkeroitu ja säästetty ja päästy eteenpäin niin nyt sittne pitäisi tämäkin "tasata" noiden patalaiskojen prinsessojen kanssa. Vanhempi heistä myös aina tunkemassa meille Helsinkiin lomailemaan. Pitäisi majoittaa hänet ruokarajoitteineen, mölli käytöshäiriöinen miehensä ja kaks adhd-poikaa ja varmaan maksaakin Linnanmäelle. Nuoremmalle hankin työpaikan ja tää teki oharit. Kiva sitten selitellä sitäkin vetoa.
Suututtaa niin että henki salpautuu.
Ap
Liian kiltit ja tunnolliset ihmiset jyrätään jos ei oikeasti osaa katkaista napanuoraa ja kasvaa aikuiseksi.
Oikeasti aikuinen osaa pitää puolensa, on terveesti itsekäs, osaa sanoa ei ja ymmärtää koska manipuloidaan ja syyllistetään.
Ei ole hullu se joka pyytää (vaatii) vaan se joka antaa (vaikka ei ole oikeasti mitään annettavaa).
Vierailija kirjoitti:
Liian kiltit ja tunnolliset ihmiset jyrätään jos ei oikeasti osaa katkaista napanuoraa ja kasvaa aikuiseksi.
Oikeasti aikuinen osaa pitää puolensa, on terveesti itsekäs, osaa sanoa ei ja ymmärtää koska manipuloidaan ja syyllistetään.
Ei ole hullu se joka pyytää (vaatii) vaan se joka antaa (vaikka ei ole oikeasti mitään annettavaa).
Kyllä minusta tuolla lailla käyttäytyvä vanhempi on mieleltään sairas. Ja se on sairasta että minut tässä ristiinnaulitaan syyllisenä. Narsistista suorastaan, sanoisin. Yksi ulkopuolinen keksitään pahikseksi, johon kaikki paha sitten suunnataan.
Ap
Tottakai ne appivanhemmat on narsistisia ja vinksahtaneita mutta kuka se mahdollistaa tuollaisen käytösksen??? Sinä ja miehesi. Sano sille ukolle että se on nyt loppu.
Ei sekopäät ja lokit muutu vaan heitä hyysäävien pitää muuttua tai sama paska jatkuu.
Ap onko sinulla omaa elämää, harrastuksia jne. Kaikkiin vierailuihin ei ole pakko suostua. Huomioiko mies sinua vai vain perhettään?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne appivanhemmat on narsistisia ja vinksahtaneita mutta kuka se mahdollistaa tuollaisen käytösksen??? Sinä ja miehesi. Sano sille ukolle että se on nyt loppu.
Ei sekopäät ja lokit muutu vaan heitä hyysäävien pitää muuttua tai sama paska jatkuu.
Me emme ole mahdollistaneet mitään. Mies on muuttanut pois heti lukion jälkeen. Me käymme siellä joskus, mutta muuten olen vetänyt ihan tiukan linjan siihen, mitä sinne syydetään. Nyt olen myös kokonaan kieltäytynyt majoittamasta niitä kälyjä, millään varjolla.
Mutta ei se meidän toiminta ole mitenkään siuhen syöksykierteeseen auttanut, pankit syytäneet rahaa, mitä en käsitä.
Ja kyllä se silti aina vaan vuodesta toiseen loukkaa, vaikka itse onkin ns kuivilla ja rahaa ei ole antanut.
Ap
Samalla pääset paskasakista myös.