Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset - kertokaa minulle (19v tytölle) asioita, joita olisi hyvä kuulla

Pienityttövielä
18.07.2017 |

Olen vuonna 1997 syntynyt tyttö. Täytän siis tänä vuonna kaksikymmentä. Tunnen vielä olevani kovin pieni ja hukassa elämän kanssa. Olisiko teillä antaa "äidillisiä neuvoja" joita olisitte itse halunneet kuulla tässä iässä? En ole läheinen äitini kanssa, joten olen jäänyt ilman sellaisia.

Kommentit (156)

21/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ihmisille tulee ystävän auttamisesta usein hyvä mieli. Älä arkaile pyytää apua, kun sitä tarvitset - varsinkaan lasten kanssa!

2. Jos joudut puntaroimaan, onko joku se oikea, hän ei todennäköisesti ole. Sen tosiaankin VAIN TIETÄÄ - oikean ihmisen kanssa on niin ihanan levollinen olo.

3. Suunnittele tulevaisuutta mutta jätä rutkasti joustonvaraa. Teet elämäsi aikana paljon kirjavampia hommia kuin edeltäjäsukupolvet.

22/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämän joku olis mulle joskus selittänyt nuorena: what you own owns you. Tavaraa ei kannata kerätä, 20 vuoden päästä se on romua vaikka kuinka ihanalta tuntuisi hankintahetkellä. Jos itse saisin ottaa uudestaan, lähtisin etenemään minimalismilla sekä tilan että tavaran että läänin suhteen. Ettei käy niin että 20 vuotta myöhemmin kulutat kaiken aikasi liian ison elintilasi ja tavaraläjäsi ja nurmikoittesi hallinnointiin, ja siitä vielä 20 vuotta myöhemin olet täysin kusessa näiden kanssa :D. Esimerkkejä on lähes joka puolella sekä omassa että muiden keski-ikäistyvien elämässä. Ehkä nuoret tämä jo tajuaa paremmin. Rahat säästöön eikä materiaan, sitten voi käyttää rahansa elämyksiin eikä keräilyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele. Ja sen jälkeen opiskele lisää. Älä haali tai halaja omaisuutta tai mitään mitä et voisi kantaa muovikassia isommassa paketissa. Osta uutena vain alusvaatteet, muut löydät kiertsist.

Pidä erittäin hyvä huoli hampaistasi, käy kaksi kertaa vuodessa hampilääkärillä/hygienistillä.

Huolehdi ITSE raskaudenehkäisystä. Älä luota siihen kumppaniin, joka sanoo että "joo mä tiedän nää jutut".

Opettele korjaamaan  vaatteitasi, opettele huusholliin kuuluvia asioita: valaisimen kiinnittäminen kattoon ( Pyydä ensin neuvoa sähköalan ammattilaiselta), keittiön, vessan lavuaarin viemäriputken avaus ja sen putsaus. Samoin lattiakaivon puhdistus.

Hanki ladattava ruuvinväännin/pora.  Osta kunnollinen vasara, ristipää ja talttapäämeisselit. Osta myös ruuveja ja pieniä nauloja.

Ja jos vessapaperia on tarjouksessa, osta heti. Paljon.

24/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä isäni neuvo minulle kun olin n. 17-vuotias tyttö: "Ei tarvitse koskaan eikä missään tilanteessa harrastaa seksiä vastoin tahtoaan."

Isäni on vanhan kansan mies, 1930-luvulla (minäkin1960-luvulla!, ei hän osannut puhua tytölle sukupuoliasioista muuten, mutta tuon ylläolevan hän halusi minun ymmärtävän ja siitä pitävän kiinni. Yksi parhaita neuvoja, joita olen ikinä saanut tai lukenut! Sukupuolisuus ja siihen liittyvät asiat ovat niin tärkeitä ja toisaalta niillä voi niin pahasti haavoittaa itseään ja toista, että kannattaa hankkia kumppani, joka aidosti välittää sinusta. Ja tietenkin, ilman kumppaniakin voi olla, ei todellakaan pidä seurustella tms. toisten mielipiteiden, saati painostuksen takia.

Tässä olisi kyllä hyvä muistaa myös se puoli asioista, että aikuiset ihmiset toimivat tietyllä tavalla ja sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pariutumiseen liittyy odotuksia, normeja ja kirjoittamattomia sääntöjä, jotka eivät rajoitu tuohon isän neuvoon. 

Seksiin pakottaminen on rikos, mutta tätä ei pidä ymmärtää niin, että nainen saa johdatella ja pompottaa miestä miten haluaa ja olettaa miehen olevan asiakaspalvelutuulella senkin jälkeen, kun nainen autistisesti jättää tietyt signaalit ja merkitykset huomioimatta esim.tulemalla miehen luo yöksi joko treffeiltä tai baarista. Kiltit betamiehet tietysti suostuvat kaikkeen, mutta kyse on epäsuotuisista valta-asemista, joita ei pitäisi tietoisesti pönkittää. 

https://www.rooshvforum.com/thread-42939.html

Vatta hel? Mitä tuo löpinä oli? Kenelle puhuit olevinasi? Älä tuu pätee täällä sellaisessa kyssärissä, jossa kysytään ihan muuta. Siis tuo edellinen vastasi aivan asiallisesti...autistisesti...signaalit..betamiehet...epäsuotuiset valta-asemat...Höh, Mistähän Image-lehden numeron itkijäreportaasin numerosta tuokin oli.

Vierailija
25/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itsestäsi ja kehostasi huolta. Syö terveellisesti ja liiku. Elämä on paljon hauskempaa myös sitten vähän vanhempana, kun on paikat kunnossa jo valmiiksi eikä tarvitse tuhlata aikaa mihinkään kuntokuureihin, laihiksiin ja muihin elämäntapamuutoksiin.

26/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään suuria päätöksiä ennen kuin täytät 30v.

Onnesi ei saa olla riippuvainen muista ihmisistä.

Opettele rakastamaan itseäsi ensin, sitten vasta muita.

Pyri aina olemaan umpirehellinen itsellesi ja muille.

Vierailija
27/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista verkostoitua ja hankkia työkokemusta omalta alalta jo opiskelujen aikana. Se on kovaa valuuttaa nykyään, kun niin monet kilpailevat vähistä paikoista. Ei ole kivaa tällainen työttömänä olo ilman mitään jolla erottua muista hakijoista.

28/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoa, että siellä missä säilytät ja valmistat ruokiasi, pitää olla ihan stanan puhdasta.

Siis keittiökomero, ruoanlaitto- ja säilytyspiste, mikä se onkaan.

Pese myös vaatteesi kun ne likaantuvat. lika, hiki, pers-ihvi jne kuluttavat vaatteita. Opettele pesemään myös pikkupyykki käsin. Se on helppoa, eikä työlästä.

Vierailija
29/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienityttövielä kirjoitti:

Olen vuonna 1997 syntynyt tyttö. Täytän siis tänä vuonna kaksikymmentä. Tunnen vielä olevani kovin pieni ja hukassa elämän kanssa. Olisiko teillä antaa "äidillisiä neuvoja" joita olisitte itse halunneet kuulla tässä iässä? En ole läheinen äitini kanssa, joten olen jäänyt ilman sellaisia.

Jos haluat säilyä nuorekkaana ja hyväihoisena, niin älä tupakoi ja vältä auringonottoa. Jos haluat ottaa aurinkoa, niin tee se klo 17:00 jälkeen, äläkä ole yli puolta tuntia suorassa auringossa. Juo vähintään kaksi litraa vettä vuorokaudessa, se pitää ihon hyvänä, parantaa vastustuskykyä ja aineenvaihduntaa (=ei kerry kiloja läheskään niin helposti) ja on muutenkin hyväksi elimistölle.

Vierailija
30/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoittele unelmiasi. Et vietä missään niin paljon aikaa kuin töissä, joten tee sitä mistä oikeasti pidät. Et ole ikinä liian vanha muuttamaan suuntaa.

Vierailija
31/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä kaiken ei todellakaan tarvitse tapahtua parikymppisenä. Luulin itse, että opinnot, matkustelut, ulkomailla asumiset jne pitää tehdä nuorena. Ja että vanhempana kiinnostus kaikenlaiseen uuteen ja jännään häviäisi ja elämä olisi tasaisen tylsää. Höpsis. Lähestyn neljääkymppiä, muutin vuosi sitten mieheni kanssa ulkomaille ja olen vaihtamassa alaa uusien opintojen kautta. Nyt pidän myös aivan varteenotettavana vaihtoehtona lähteä ulkomaankomennuksille, sapattivapaille maailmaa kiertämään jne myös viisikymppisenä tai myöhemmin. Ihminen kypsyy henkisesti iän myötä, mutta se perusfiilis itsestäsi ja olemisestasi, mikä sulla nyt on, tuskin juuri muuttuu. Samanlaiseksi itsesi tunnet 20 vuoden päästäkin. Mulla ei koskaan oo tullut mitään suurta aikuisuuden kokemusta esim. Point being, asioita ehtii tehdä ja kokea koko elämän, ei vain nuoruudessa.

Vierailija
32/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei välitä sinusta. Olet erityinen ainoastaan itsellesi.

Vierailija
33/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista se, että miehiltä saatu huomio ei ole mikään mittari menestyksestä.

Älä anna kenenkään sanella miltä sinun pitäisi näyttää.

On ihan okei haahuilla vähän aikaa, jos ei tiedä mitä haluaa tehdä. Jos saat jonkun paskaduunin mäkkäristä tai siivousfirmasta, niin mene sinne ja tee sitä siihen asti että tiedät mitä haluat opiskella.

Pysy kaukana pikavipeistä ja osamaksuista. Se puskurirahasto on oikeasti hyvä asia.

Vaikka tuntisit että olet ruma ja lihava, niin mene silti tapahtumiin ja ole kuvissa. Haluat katsoa niitä myöhemmin. Elämä on nyt, eikä vasta sitten kun olet laiha ja kaunis.

Vierailija
34/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on rahaa. Älä haaskaa sitä. Nuorena tuntuu, että aikaa on rajattomasti, mutta koko ajan se kuluu. Aseta itsellesi tavoitteita ja pyri saavuttamaan ne kohtuullisessa ajassa. Hanki koulutus ja hyvä työpaikka. Jos haluat parisuhteen, älä haaskaa aikaasi parisuhteeseen kelpaamattomien kumppanien kanssa. Jos haluat lapsia, älä odota nelikymppiseksi. Jos haluat, että taloutesi on hyvällä mallilla

nelikymppisenä, aloita säästäminen mahdollisimman pian. Säästämisessä merkitsee säästämiseen käytetty aika, ei niinkään tulojen suuruus. Kaikista edellä mainituista neuvoista huolimatta muista pitää välillä hauskaa. Elämä ei saa olla vain ryppyotsaista suorittamista. Luota itseesi, kaikki järjestyy. 

Ota lainaa ja osta oma osake mahdollisimman pian hyvältä paikalta, älä koskaan maksele toisten seiniä - Se on Suomessa niitä ainoita mahdollisia keinoja kartuttaa pääomaa.

Aina ostamalla isompi ja parempi asunto (vähintään kolmen vuoden päästä ei myyntivoitosta mene veroa), sillä edellisellä asunnolla saadusta myyntivoitosta saat aina niin kivan pesämunan, että seuraavaan asuntoon tarvitsee aina vaan vähemmän lainarahaa ja pian on laina maksettu.

Vierailija
35/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Säästä rahaa, aloita asuntosäästäminen heti. Vaikka vain pieniä summia kerrallaan, mutta se kannattaa

- Opiskele ammatti, josta pidät ja joka kiinnostaa, mutta myös sellainen millä voit elättää itsesi. Ei ole kauhean kiva valmistua suoraan työttömäksi.

- Lähde opiskeluaikana vaihtoon. Myöhemmin työ- ja perhe-elämän aikana ei ole helppoa muuttaa ulkomaille.

- Elä nuoruutta ja koe asioita, uskalla hypätä tuntemattomaan. Niitä katuu nopeasti, jos ei ole uskaltanut tehdä jotain.

- Älä ole yhdessä jonkun kanssa vain seurustelemisen ilosta. Elä mieluummin omaa elämää ja odota, että se oikea tulee vastaan.

- Aseta tavotteita, mitä haluat saavuttaa.

T. 25 v.

Vierailija
36/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun näitä edellisiäkin kommentteja kuuntelee, niin

-muista että kalkkikset ei aina ole oikeassa vaikka olikin erittäin fiksua kysyä. 19-vuotiaalle vaan eri asiat on kivoja. Itsepä seurauksista vastaat.

Vierailija
37/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku paiva loydat kumppanisi, sailyttakaa itsenaisyytenne ja rakentakaa parisuhde jossa molemmilla on oma identiteetti, eika elama vain perustu vain parisuhteen pohjalle, vaan olette kaksi itsenaista ihmista jotka jakavat yhdessa elaman.

Matkustele ja asu ulkomailla jos voit. Ole avoin uusille ihmisille ja kokemuksille. Luota vaistoosi. Ala vertaa itseasi muihin, etenkaan somen perusteella. Vain sina voit toteuttaa omat unelmasi.

Vierailija
38/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hehkuttavat aina nuoruutta ja surevat lopun ikäänsä, kuinka se on mennyttä. Mutta minun on kyllä sanottava, että aikuisuus on paljon parempaa ja mukavampaa aikaa! Olen nyt 35 vuotta ja minulla ei ole koskaan ollut näin hyvää oloa elämässäni: talous on mallillaan, olen hyvä työssäni ja arvostettu vakituisessa työpaikassani, tiedän, missä haluan asua (ja asun siellä omistusasunnossa), minulla on sisäinen rauha, olen löytänyt oman tyylini pukeutua, elän niin kuin itse haluan ja rinnallani on upea mies. Kaikesta tästä haaveilin nuorena, mutta en tajunnut, että niiden lisäksi aikuisena on myös mahtava sisäinen elämä ja helppous olla.

Nauti siis nuoruudesta, mutta muista, että se on vain lähtölaukaus hyvälle aikuisuudelle!

Vierailija
39/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä isäni neuvo minulle kun olin n. 17-vuotias tyttö: "Ei tarvitse koskaan eikä missään tilanteessa harrastaa seksiä vastoin tahtoaan."

Isäni on vanhan kansan mies, 1930-luvulla (minäkin1960-luvulla!, ei hän osannut puhua tytölle sukupuoliasioista muuten, mutta tuon ylläolevan hän halusi minun ymmärtävän ja siitä pitävän kiinni. Yksi parhaita neuvoja, joita olen ikinä saanut tai lukenut! Sukupuolisuus ja siihen liittyvät asiat ovat niin tärkeitä ja toisaalta niillä voi niin pahasti haavoittaa itseään ja toista, että kannattaa hankkia kumppani, joka aidosti välittää sinusta. Ja tietenkin, ilman kumppaniakin voi olla, ei todellakaan pidä seurustella tms. toisten mielipiteiden, saati painostuksen takia.

130 yläpeukkua ja vain yksi alapeukku. Hienoa! En vaan pysty käsittämään, ovatko nämä yläpeukuttajat niitä, jotka kuitenkin sanovat, että pitää antaa miehelle, jos on parisuhteessa. Pitää avata haarat, vaikkei haluttaisikaan. Koska jos ei avaa, niin mies menee paneen muita.

Jo pelkästään sen, että joku sanoo, että pitää mennä seksuaaliterapeutille, pitää tehdä töitä oman päänsä kanssa, kyllä ne halut sieltä löytyy, koen erittäin painostavaksi.

Vierailija
40/156 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rakenna elämääsi kenenkään toisen varaan oman hyvinvointisi kustannuksella. Älä anna kiristää itseäsi suhteissa tekemään mitä toinen haluaa. Tunnista manipulointi. Älä alistu kotiorjaksi. Älä unohda että voit koska tahansa lähteä suhteesta, vaikka olisi lapsia. Lasten takia ei kannata jäädä huonoon liittoon, he kärsivät enemmän onnettomista vanhemmista kuin erosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän