Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Goottikoti ja lastensuojelu tulossa kotikäynnille

Vierailija
18.07.2017 |

Olen alle 30-vuotias goottinainen, aviossa hevarimiehen kanssa. Meillä on 1,5v poika. Asumme asunnossa, joka on sisustettu goottityyliin - on punaiset tapetit, mustaa pitsiverhoa, hämähäkinseittejä (ei oikeita siis), pääkalloja, ketjuja, kauhuaiheisia tauluja ja koristeita jne.

Lapsesta on tehty meidän vanhempien ulkonäön perusteella lastensuojeluilmoitus ja sossut ovat nyt tulossa kotikäynnille. Minulle on ihan uusi juttu, että vanhemman ulkonäkö määrittelee sen onko tämä hyvä vanhempi. Sossu sanoi puhelimessa, että he ovat nähneet kaikenlaista ja kotikäynti on vain muodollisuus - ilmeisesti voidaan olla siis rauhallisin mielin?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta tästä kirjoitti:

"Minulle on ihan uusi juttu, että vanhemman ulkonäkö määrittelee sen onko tämä hyvä vanhempi." Tässä näyttäisi olevan väärä käsitys lastensuojelun toiminnasta. Tutkinta aloitetaan heti kun lastensuojelu saa ilmoituksen. Ilmoitus voi olla anonyymi (ja usein onkin) eli et saa koskaan tietää kuka ilmoituksen teki. Ilmoitukseen ei myöskään tarvita mitään syytä sillä pelkkä huoli lasten hyvinvoinnista riittää.

Huolen ilmaantuessa lastensuojelu käy kotonanne tarkastamassa onko lapsilla kaikki hyvin. Tuossa kotikäynnissä kannattaa olla tarkkana. Nimittäin on ihan lastensuojelun työntekijästä tai kolmannen tahon (esim. päiväkoti) tarkkaavaisuudesta kiinni miten kauan asiakassuhteenne kestää lastensuojelun kanssa.

Itselläni on myös kokemusta lastensuojelun asiakkuudesta. Päiväkotimme tapoihin kuuluu tehdä rutiini kotikäynti lapsen aloittaessa päiväkodin. Tämän tapaamisen seurauksena päiväkodin työntekijä ilmoitti lastensuojeluun eteisessä havaitsemastaan hiekasta ja kylpyhuoneen pyykkikasasta. Tästä johtuen asiakassuhteemme lastensuojeluun kesti n. 6kk ajan jonka aikana selvitimme omia elämänhallintataitojamme.

Asiakassuhteemme aikana lastensuojelu ilmoitti ettei heitä kiinnosta kuka puhuu totta ja onko ilmoitus aiheellinen. Heidän tehtävänään on kuulemma vain reagoida huoleen. Suosittelen siis että pidätte kotinne siistinä ja kaikil puolin kiiltävänä. Kaikki tavarat oikeille paikoilleen. Turha huoli voi herätä pienistä asioista mikäli kotikäynnille sattuu hygieenisempi henkilö.

Herrajestas! Onneksi ollaan jo isovanhempivaiheessa ja ne muinoiset lapset hoidettiin kotona! Ei olis kyllä läpäisty pyykkikasatestiä :)

Vierailija
122/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette siis oo aikuistunu vaikka on lapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vain ilmoittaisit virkaniuhoille ettet ole tavoitettavissa?

Laatensuojelulaista loytyy varmasti joka velvoittaa selvittamaan asian heidan kanssaan.Lapsettoman kotiin ei voi tulla jos ei sosiaalihuollon tarve ole ilmeinen ja terveys tai turvallisuus vakavasti vaarannu

Onko ihan totta niin että ne voi tosta vaan ilmoittaa tulevansa pitämään tupatarkastuksen vaikkei ole mitään näyttöä paitsi jonkun kahjon tekemä ilmoitus? Täysin älytöntä.

T. Lapseton

Sosiaalityöntekijät eivät aina tiedä, onko ilmoituksen tekijä "kahjo" tai onko ilmoitus perätön, mutta heidän tehtävänsä on reagoida esitettyyn huoleen eli lastensuojeluilmoitukseen. Työntekijälle se on ilmoituksen sisällöstä riippuen riittävä näyttö: joskus olen lähes välittömästi lastensuojeluilmoituksen saatuani lähtenyt "tekemään tupatarkastusta" eli kotikäynnille. Tällöin lastensuojelullinen huoli on ollut suurta, esim. vanhemmat jättäneet alakouluikäisen lapsen useaksi päiväksi yksin kotiin tms.

T. sosiaalityöntekijä

Vierailija
124/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on trollin tekemä

Vierailija
125/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on luultavasti pihalla nykyajan sisustustrendeistä. Nykyisin jopa kunnat ostavat kolmen sanan sloganeita isolla rahalla. Lapsen kehityksen kannalta on tärkeää kirjoittaa perheen slogan seinälle. Sossun tarkastajat huokaisevat helpotuksesta nähdessään homeesta varoittavat styroxkirjaimet takan päällä. Tehkääpä näin:

Maalataan seinälle verenpunaisin kirjaimin teksti: "die hate & cry"

(Sarkasmia)

Vierailija
126/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmen sisarukseni ja hevari vanhempieni kanssa asunut hieman normaalia tummemmassa kodissa, jossa on ollut muista hieman kummallisia koristuksia. Meistä se oli ihan okei. Ei ole kellekkään meistä jäänyt traumoja, vaikka ollaan siellä asuttu ja heviäkin kuunneltu. Vain yhdestä tuli hevari. Muut meistä kuuntelee, jos sattuu kuulumaan. Omat huoneet saatiin tarpeeksi vanhoina itse sistustaa. Minä nyt satun olemaan tälläinen musta-harmaa-valkoinen ja sellainen oli lapsuudenkodissani huoneenikin. Vaatteet oli ihan normaalit, nekin saatiin ihan itse päättää. Useammalla lapsella on epäilyjä ihmisistä, joilla on ns. epänormaalin väriset hiukset, tumma vaatetus, tatuointeja, lävistyksiä jne., mutta me kasvettiin sen ympärillä ja se on meistä ihan normaalia. Kaverit tykkäsi meillä käydä, kun vanhempani kuulema olivat niin mukavia ja meillä näytti niin kivalta. Kavereiden vanhemmat tiesi vanhemmistani ja siitä minkälainen minä olen, eivätkä oikeastaan välittäneet. Olin kova rupattelemaan kaverieni vanhemmille ja kyselivät omistani. Kerroin mistä tykkäävät ja siitä, että ovat ihan normaaleja. Niinkuin parhaan ystäväni äiti sanoi minulle: "Tyylinsä on kullakin, kunhan lapsella on ruokaa ja hyvä olla.". :)

Vierailija
127/142 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille pitää näköjään vääntää rautalangasta eikä silti mene perille. Nuo olivat esimerkkejä siitä näkökulmasta, millä lastensuojelu asiaa katsoo.

1,5-vuotiaaseen pätisi vaikka joku että itkua kuuluu häiritsevän usein tai että lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksessa on joku huolen aihe.

... "Joko tämä juttu on ihan fuulaa tai sitten lapsi on esim. piirrellyt jotain horrorkuvia tai kirjoitellut kauhusanastoa."

Tuota kohtaa lähinnä kommentoinkin. :)

Vierailija
128/142 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauhu elementtejä kodissa jossa lapsia.

Vierailija
129/142 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun lapsi VÄISTÄMÄTTTÄ 5-vuotiaana löytää ne Iron Maidenin levynkannet? Varmaan iloitsee ja nukkuu hyvin.

Minun Yleensä ne lapset huomaavat innoissaan, että tässä on sama kuva kuin isin tai isoveljen paidassa. Kyllä minun lapseni tiesivät jo kolmevuotiaana, että se on Eddie the Head ja se kuuluu tämän bändin graafisen ulkoasuun eikä se ole todellinen. Isoimpana ongelmana niissä pidän sitä, että joissakin piirroksissa Eddiellä on tupakka suussa. Kuinka tyhminä te pidätte lapsia?

Vierailija
130/142 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sisustanut olohuoneen verstaaksi (joo, etäisäpä hyvinkin) ja sieltä löytyy työpöytiä, työkaluja, materiaaleja ja tarvikkeita. Voisiko joku tehdä lastensuojeluilmoituksen kun siellä on kaikenlaisia vaarallisia laittteita, esineitä ja aineita? Ai niin, niitähän löytyy keittiöistäkin.

Oikeasti: Ei sellaista asiaa ole olemassa kuin normaali. Tai jos on, niin ei sitä tuon kommentin kirjoittajan kotoa ainakaan löydy.

Ei helvetti, naapurisi mahtavat rakastaa sinua :D 

Vierailija
131/142 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas teitä av-mammoja, jotka tunnutte kuvittelevan kuin se lapsi olisi ilmestynyt kotiinsa vasta eilen, ja kaikki sisustusjutut olisi sille ihan uusi juttu :D Tosiaan se on _kasvanut niiden keskellä_ kuten toiset järkevät sentään tajuavat.

Vierailija kirjoitti:

Minusta erilaisissa kodeissa ei ole mitään pahaa. Joku kallo siellä täällä tai hämähäkki ei tee kodista lapselle sopimatonta, ellei lapsia _opeteta_ siihen, että nää on nyt tosi pelottavia ja ihmiset käyttäytyvät oudosti noiden juttujen lähellä. Jos vanhemmat ovat gootteja, en usko tätäkään tapahtuvan.

^ Kuten minun mummuni. Joo, menee iän ja sellaisen piikkiin, mutta ärsyttää silti. Itse en siis ole gootti, mutta pidän erinäisistä kauhujutuista, ja kämpästä löytyy mm. pari luuranko- ja kummitusaiheista esinettä. Jotta nämä eivät olisi missään vaiheessa tulleet yllätyksenä tyttärelleni, olen vauvasta asti puhunut hänelle asioista positiiviseen sävyyn. Kuten että kummituksia voi asua joissain vanhoissa taloissa ja linnoissa, ne eivät tee mitään pahaa, yleensä vaan kolistelevat ja kuljeskelevat. Luuranko on tyttärellä itselläänkin ihon ja lihasten alla, se on ihan normaalia. Hämähäkit ovat söpöjä, ne kutovat hienoja verkkoja ja pyydystävät kärpäsiä ruoakseen. Jotkut käärmeet ovat myrkyllisiä; jos sellaisen näkee luonnossa, ei saa mennä koskemaan eikä muuten häiritsemään, muttei myöskään tarvitse pelätä saati tehdä sille pahaa.

Ja tyttö oli ihan ok kaikkien asioiden kanssa. Kunnes rupesi puhumaan niistä mummulleni. "Huuuuijuijuijuijuijuiii minä pelkään tommosia! Ihan kauheita, ihan hirveitä! Älä vaan näytä minulle mitään kummituksen kuvaa, silloin minä kyllä pyörryn! Hyijyijyi käärmeitä! Minä inhoan käärmeitä! Nehän puree! Ovat vaarallisia! Oivoivoivoi mitä kamaluuksia, älä sinäkään semmosia kattele, ethän, tulee painajaisia ja paha mieli!" Paikanpäällä tyttöä vaan nauratti mummun (tahallaan) liioiteltu pelkoreaktio ja piirteli innoissaan kuvia kummituksista, joilla mummua sitten "säikytteli". Mutta kotona rupesi tulemaan kysymyksiä... "Onko kummitukset ilkeitä? Onko meillä kummituksia? Voiko niitä tulla tänne? Äiskä minua pelottaa, en tykkää kummituksista enää."

Tyttö on nyt 5v, samat keskustelut käyty useamman mummolavierailun päätteeksi, välillä sanoo että pelottaa, välillä on innoissaan ja haluaa nähdä kummitusjuttuja. Halusi toissahalloweenina väen vängällä luurankonuken kaupasta, se on välillä piilossa "liian pelottavana", välillä -kuten nytkin- lojuu keskellä lattiaa leikkien päätteeksi. Äiskän oma luurankonukke näkyy hylätyn hyllynperälle muiden lelujen taakse.

Vierailija
132/142 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatensuojelulaista loytyy varmasti joka velvoittaa selvittamaan asian heidan kanssaan.Lapsettoman kotiin ei voi tulla jos ei sosiaalihuollon tarve ole ilmeinen ja terveys tai turvallisuus vakavasti vaarannu

Onko ihan totta niin että ne voi tosta vaan ilmoittaa tulevansa pitämään tupatarkastuksen vaikkei ole mitään näyttöä paitsi jonkun kahjon tekemä ilmoitus? Täysin älytöntä.

T. Lapseton

Sosiaalityöntekijät eivät aina tiedä, onko ilmoituksen tekijä "kahjo" tai onko ilmoitus perätön, mutta heidän tehtävänsä on reagoida esitettyyn huoleen eli lastensuojeluilmoitukseen. Työntekijälle se on ilmoituksen sisällöstä riippuen riittävä näyttö: joskus olen lähes välittömästi lastensuojeluilmoituksen saatuani lähtenyt "tekemään tupatarkastusta" eli kotikäynnille. Tällöin lastensuojelullinen huoli on ollut suurta, esim. vanhemmat jättäneet alakouluikäisen lapsen useaksi päiväksi yksin kotiin tms.

T. sosiaalityöntekijä

Jään nyt jumittamaan tähän. Mitä sitten tapahtuu jos 'asiakas' ilmoittaa että kaikki on kunnossa joten olet turhalla reissulla etkä ole tervetullut? Tämä todellakin kuulostaa minusta aika omituiselta.

T. Lapseton

Vierailija
133/142 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika kliseiseltä ja ennen kaikkea lapselliselta tuollainen sisustus.

Vierailija
134/142 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura90...Kuunnellut pienestä asti heviä joten lapsikin opetetaan samanlaiseksi kuin me olemme.[/quote kirjoitti:

-No tämä se vasta sairasta on! Minun mielestä lasta ei saa aivopestä omien ihanteiden ja tyylin mukaiseksi. Melko narsistista ajatella että lapsi tulee opettaa vanhempiensa kaltaiseksi. 

Vierailija
135/142 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä seinät valkoisiksi ja "Live, laugh, love"

koristetarroja seinille..

Vierailija
136/142 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveätä pakkohyysäämistä. Tätä paskaa sitten veroilla maksetaan, että jonkun hullun ilmoituksen perusteella perheitä kytätään?

Vierailija
137/142 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska provo.

Vierailija
138/142 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton

T. sosiaalityöntekijä

Jatkan.tuo sama kohta ilmeisesti patee myos lapsellisiin.vanhan sosiaalihuoltolain 41& tama pykala on vanhasta laista edelleen voimassa.Turhasta kaynnista jos ei terveys tai turvallisuus ole vakavasti vaarantunut, voi yrittaa kieltaytya ja tulevat vakisin,riitauttaa.

Vierailija
139/142 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tulevat vakisin, riitauttaa

Vierailija
140/142 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että semmosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi