Ärtyvä suoli ja refluksi - onko kellään molempia?
Tämä ihan hullua kun maha tuntuu suuttuvan lähes kaikesta mitä syö :(
Onko vinkkejä jostain blogista, kirjasta tms mistä saisi lisää ohjeita. Loppuu mielikuvitus kesken ruuanlaitossa :(
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ja esim joku sipuli.. millä esim sen voisi korvata jauhelihan/kanan kanssa?
Sipulin ja valkosipulin voi korvata esim. ruohosipulilla, kevätsipulin varsilla ja muistaakseni jopa tavallisen sipulin vihreillä varsilla. Myös valkosipuliöljy on kätevää, koska fodmap-hiilihydraatit ovat vesiliukoisia eli niitä ei ole öljyssä. Liemikuutiot (joissa on usein sipulia) voi puolestaan korvata vaikka lipstikalla ja muilla yrteillä.
Jos olet Facebookissa, kannattaa liittyä Fodmap Suomi -nimiseen ryhmään, sieltä olen itse saanut paljon vinkkejä ja vertaistukea.
Mulla on todettu refluksitauti ja ärtyvä paksusuoli ja nyt kesällä vaivat pahentuneet huomattavasti. Vielä kun mulla on reumasairaus joka pahenee helteellä.Olen siis joutunut ottamaan burana 800 mg jatkuvaan särkyyn. Kaikki mun lemppariruuat aiheuttaa vaivaa, näin kesällä kaali, herneet, vichy, valkoviini. Mieheni on kova grillaamaan, itse en syö mielelläni lihaa tai makkaraa yms. Mua ihmetyttää kun grillasin itselleni sellaista sekotusta missä oli porkkanaa, lanttua ja palsternakkaa, ajattelin sen olevan hyväksi mutta vatsanväänteet alkoivat samantien ? Lääkityksenä mulla on somac 40 mg ja litalgin tarvittaessa. Maitohappobakteereja otan joka päivä 1-2.
Mulla todettiin 20 vuotta sitten ärtynyt suoli ja nyt sitten myös refluksi.
IBS saattaa kuulemma monasti olla itse asiassa SIBO. Tuntuisi siltä että tuossa tapauksessa protonipumpun estäjät (esim. Somac) lienevät se vihonviimeinen "lääke", koska refluksikin voi kuulemma johtua hieman paradoksaalisesti vähähappoisuudesta. Mahahappojen päätehtäviä lienee estää haitallisten mikrobien pääsy ohutsuoleen?
Onko omenaviinietikka aamusella tullut kokeilluksi? Varmaankin on...
Vierailija kirjoitti:
Ja esim joku sipuli.. millä esim sen voisi korvata jauhelihan/kanan kanssa?
Ruohosipuli on ainoa sipuli joka ärtyneelle suolelle käy. Kuivattua ruohosipulia itse käytän ruoan maustamiseen.
Sappikivet, maksa-arvot ja paksusuoli?
Jep, molemmat löytyy. IBS ja refluksi menivät ärsyttävästi kombona, joten kun toinen oli pahassa vaiheessa, toinenkin vaivasi aivan erityisesti.
Kuten edellä on jo todettu, tilanteet ovat yksilöllisiä ja yhdellä toimiva ei käy toiselle jne. Itselläni auttoi vasta maitotuotteiden ja gluteenin jättäminen kokonaan pois. Kun vatsa oli vihdoin todella pitkään jatkuneiden oireiden osalta rauhoittunut, saatoin alkaa taas käyttää gluteenia. Päivittäin tuli silti yhä kouristavia vatsakipuja, jotka aika yllättäen helpottuivat kun aloin aamuisin juoda kombuchaa tyhjään vatsaan. Myös Vi-Siblin tuntui rauhoittavan tilannetta. Nykyään on enää tietyt ruoka-aineet, joita pitää varoa ehdottomasti, lähinnä kaikki maitotuotteet ja vaaleapaahtoinen kahvi. Joskus tietyt raa'at kasvikset tuntuvat myös ärsyttävän vatsaa, mutta onneksi vain harvoin. Eli kaiken kaikkiaan tilanne on osaltani nyt hyvä.
Kärsin sekä refluksista että ärtyneestä suolesta vuosikausia.
Sitten kävikin ilmi että ne karmeat kivut ja vaivat, joiden luulin johtuvan noista taudeista, olivatkin suurelta osin sappikivitautia. Sappikivi ehti useamman kerran tulehduttaa haimankin, mitä lääkäritkään eivät aluksi löytäneet. Nyt sitten sappikivi poistettu leikkauksessa. Toivottavasti haima paranee, koska sekin vaikuttaa ruoansulatukseen.
Voikin siis olla useammasta vaivasta kyse kuin pelkästä IBS:stä ja refluksista.
Sappikivioireita aiheuttavat omena, jotkut kaalit, sipuli, sienet, pavut, hiilihapolliset juomat, kahvi, savustettu ja paistettu ruoka, ksylitoli yms. -- eli aika samat aineet, jotka aiheuttavat myös vaivoja IBS:n ja refluksin kanssa.
Maha tuntuu toimivan jotenkuten kun syön vain kaurapuuroa ja juon vettä. Vähänkin siitä lähtee seikkailemaan ruokamaailmassa niin johan roiskuu.
Molemmat löytyy. Olen huomannut, että ruuansulatuselimistö alkaa vastustaa kaikkea haitallista. Ajan kanssa ja kantapään kautta olen joutunut opettelemaan irtautumaan rasvaisista ja liian makeista herkuista. On luojan lykky, etten ole koskaan tykännyt vahvoista ja tulisista mauista (?), enkä monen niin rakastamasta pekonista. Pelkkä ajatuskin tekee ätlön olon, ja jos olen sitä poikkeustapauksissa syönyt, olen voinut sen jälkeen pahoin. Puolikkaan munkkirinkilän pystyn vappuna oireitta syömään, ja esim. jouluna yhden joulutortun (kerrallaan). Jos näitä innostun nautiskelemaan enemmän yhtä kyytiä, korvennus, polte ja mahanesteiden nousu suuhun asti on taattua.
Sen sijaan päivittäin nautittu maitohappobakteerivalmiste ja kuitulisä ovat tasoittaneet mahan oireilua, kuten myös ruoka-annoksien pienentäminen ja rauhassa syöminen.
Mausteista voi sanoa oman kokemuksen perusteella, että jeera eli roomankumina on erittäin paha. Kamala aine.
Kokeilkaa Antepsinia refluksiin, ainoa mikä kunnolla auttaa minulla nykyään. Ja molemmat vaivat löytyy. Kahvin olen joutunut jättämään pois kokonaan, sen jälkeen on oireet olleet paremmin hallinnassa.
Mulla molemmat. Vi siblin, foodmap ruoka ja gaviscol, joka on ainoa lääke, mikä ei estä happotasapainoa, mutta estää närästyksen.
Erikoislääkärin ohjeet ja katsotaan miten käy. Ibs oireet jatkuu, närästys loppunut.
Mulla on kummatkin. En saanut vatsaa kuitenkaan Fodmap-ruokavaliolla rauhoittumaan. Kävi ilmi, että ärtyneen suolen ja refluksin lisäksi on ruoka-allergioita. Kun rupesin välttämään allergeenejä (vain kala ja merenelävät käy) niin refluksi hävisi kuin ihmeen kautta.
Testasin sitten välttämisruokavalion jälkeen eri ruoka-aineita, ja yllättäen laktoosittomat maitotuotteet aiheuttivat Fodmap-oireet. Tutkin asioita ja todellakin osalla ärtyneestä suolesta kärisivillä on erityisen herkistynyt suoli, joten maitoproteiinikin aiheuttaa suolisto-oireita ja ilmeisesti myös refluksia. Se sijaan syön rutkasti oliiviöljyä ja ruokakermaa joka päivä, rasvaisia kalojakin usein, eikä tule lainkaan refluksia.
Fodmap-ruokavaliosta voin sanoa sen, että siinä ei riitä se, että syö sallittuja ruoka ja välttää runsaasti Fodmappeja sisältäviä. Tärkeä on noudattaa myös niitä Monash Universityn antamia määriä. Monet ruoka-aineet siis käyvät vain tiettyyn grammamääärän saakka.
(En ole itse käyttänyt, mutta monet suosittelevat Monashin sovellusta, löytynee Google Playstä android-puhelimelle. Se on saatavissa vain englanniksi, mutta siinä näyttää olevan myös kuvat eri ruoka-aineista.)
No, jotenkin siis nämä ärtyneen suolen oireet ja refluksi olivat ainakin mulla jollakin tapaa yhteydessä. Kun hoidin suolta, hävisi se refluksikin.