Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vasta tajusin mikä junttila Suomi on!

Vierailija
17.07.2017 |

En ole paljoa matkustellut, aikaisemmim käynyt valmismatkoilla etelässä joka vuosi ja kerran Lontoossa. Niin ja Tallinnassa tietysti.

Nyt oltiin siskon ja hänen ruotsalaisen poikiksen perheen kanssa Etelä-Ruotsissa ja Tankassa parin viikon matkalla.

Ja ihanaa oli! Kauniita ihmisiä, hienoja paikkoja, hyvää ruokaa ja hauskaa ja sivistynyttä yhdessäoloa. Plus kaikki oli noin 30% halvempaa kuin Suomessa.

Oli kyllä ihana reissu. Nyt Suomi tuntuu kauhean ankealta junttilalta.
N24

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa elättää näitä Suomen itäisiä ja pohjoisia joutomaita.

Ei joku Turku tai Vaasa kauheasti eroa Ruotsin pikkukaupungeista.

Vaasa?  :D no hyvänen aika.

Kuopio päihittää Vaasan täydellisesti.

Ai Kuopio on ruotsalaisempi kuin Vaasa. Just joo.

Vierailija
102/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Satakunnan seutu ja suomenkielinen Keski-Pohjanmaa sekä eteläinen Pohjois-Pohjanmaa ovat ankeista ja sisäänpäinlämpiäväntuntuisinta seutua Suomessa läntisyydestään huolimatta, varsinkin syksyisin ennen ensilumia. Ilmapiirikin on jotenkin ahdistavan tuntuinen. Jukka Pojan laulun Älä tyri nyt voisi sijoittaa suoraan sinne tai sitten Etelä-Pohjanmaalle, joka on muuten vain junttilanoloinen alue. .. "maisema herättää jumalanpelkoo...taivas kaareutuu uhkaavana päittemme yllä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, miksi Ruotsissa kaikki on niin kaunista ja hoidettua? Paikat ovat laitetut. Yleinen ilme on siisti, viihtyisä - miten se kirjaimellisesti tapahtuu? Justiin kävi tukholmalaisia tuttuja Itä-Suomessa. Sitä kohteliaan hillittyä ylenkatsetta - meillä kaikki vähän sinne päin....

Oikeasti haluaisin tietää! Olen salainen Ruotsi-ihailija Itä-Suomessa. Romurajan tällä puolen.

Ruotsi on paljon Suomea vauraampi valtio ja samoin ihmisillä on huomattavasti enemmän rahaa käytössään.

Vierailija
104/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Satakunnan seutu ja suomenkielinen Keski-Pohjanmaa sekä eteläinen Pohjois-Pohjanmaa ovat ankeista ja sisäänpäinlämpiäväntuntuisinta seutua Suomessa läntisyydestään huolimatta, varsinkin syksyisin ennen ensilumia. Ilmapiirikin on jotenkin ahdistavan tuntuinen. Jukka Pojan laulun Älä tyri nyt voisi sijoittaa suoraan sinne tai sitten Etelä-Pohjanmaalle, joka on muuten vain junttilanoloinen alue. .. "maisema herättää jumalanpelkoo...taivas kaareutuu uhkaavana päittemme yllä".

Kyllähän Satakunta ja erityisesti Kokemäenjokilaakso on vaurasta seutua. Suuria maatiloja, upeita kartanotyylisiä päärakennuksia ja ihmisissä sellaista omaisuuden ja perinteiden tuomaa itsevarmuutta. Minun mies on sieltä kotoisin.

Tilaton väestö ja työläiset on tietenkin asia erikseen.

Vierailija
105/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset ja tanskalaiset oli kaikki pitkiä ja hoikkia. Ihania vaatteita heillä myös. Oli niin kiva olla kauniiden ja sivistyneiden ihmisten seurassa.

Minun silmät aukesivat ihan totaalisesti. Suomi on hävettävä takapajula. Miksei me suomalaiset opeteltaisi ruotsia ja tapoja heiltä? Oltaisiin lähempänä muita pohjoismaita ?

Ap

Mehän osataan. Vai...oletko niitä jotka 10 vuoden ruotsinluvun jälkeen puhuu huonoa ameriikanenglantia joutuessaan Ahvenanmaalle.

Vierailija
106/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset ja tanskalaiset oli kaikki pitkiä ja hoikkia. Ihania vaatteita heillä myös. Oli niin kiva olla kauniiden ja sivistyneiden ihmisten seurassa.

Minun silmät aukesivat ihan totaalisesti. Suomi on hävettävä takapajula. Miksei me suomalaiset opeteltaisi ruotsia ja tapoja heiltä? Oltaisiin lähempänä muita pohjoismaita ?

Ap

Mehän osataan. Vai...oletko niitä jotka 10 vuoden ruotsinluvun jälkeen puhuu huonoa ameriikanenglantia joutuessaan Ahvenanmaalle.

Ruotsi on monille täysin hyödytön kieli joten eipä ihme että sitä ei kovin moni edes halua oppia. 

Eikö ahvenanmaalaiset osaa suomea? Miten kielitaidottimia ihmisiä siellä oikein asuu kun eivät osaa maamme ylivoimaista pääkieltä. 

Vierailija
107/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, vaikka rakastankin Suomea. 

Vierailija
108/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kanssasi. Isäni veljet muuttivat ruotsiin 1960-luvulla, ovat nyt yli 70-vuotiaita.Suomi täysin kommunistinen maa verrattuna muuhun eurooppaan.Itse olen asunut ruotsissa pari vuotta,ei maata voi verrata suomeen. Isäni veljet käyvät suomessa kesäisin eihän täällä ole mitään,samanlainen maa kuin 60-luvulla.Kun suomi kuuluu eu suomea on pystytty muuttamaan maana kapitaliseksi. Suomi on ollut vähän niinkuin "pikku Neuvostoliitto".

Vierailija
109/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkosuomalaisena helppo allekirjoittaa ap:n kommentit. Itse asun Lounais-Ranskassa jo 20 vuotta. Käyn kerran vuodessa pari viikkoa kyläilemässä Suomessa viikon tai kaksi ja se on tarpeeksi.

Kyllä ulkomailla asuminen avaa ne silmät lopullusesti. Suomi on tympeä ja ankea tuppukylä, noin 100 vuotta jäljessä sivitys maita.

Sivistysmaa on yhdyssana. Ei ilmeisesti se sivistys siellä tartu....

Vierailija
110/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä suomalaista,arvostelua tai rakentavaa kritiikkiä ei kestetä. Itsetunto on nolla. Normaali ihminen sanoisi:" Ai,kamala,totta on. Yritetään parantaa tilannetta." Mutta suomalainen haistattaa ja käskee painua muualle. Ei ihme,ettei mikään muutu.

Vierailija
111/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö,Suomessa kyllä on varaa siivota pihat ja leikata pensaat,ei se mitään maksa. Totuus on,että suomalainen on luonteeltaan patalaiska ja sotkuinen. Juntti on ahkera ainoastaan fiksujen ja ahkerien mollaamisesssa ja katkerien kommenttien kirjoittamisessa.

Vierailija
112/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkosuomalaisena helppo allekirjoittaa ap:n kommentit. Itse asun Lounais-Ranskassa jo 20 vuotta. Käyn kerran vuodessa pari viikkoa kyläilemässä Suomessa viikon tai kaksi ja se on tarpeeksi.

Kyllä ulkomailla asuminen avaa ne silmät lopullusesti. Suomi on tympeä ja ankea tuppukylä, noin 100 vuotta jäljessä sivitys maita.

Sivistysmaa on yhdyssana. Ei ilmeisesti se sivistys siellä tartu....

Älähän nyt, on vain äidinkieli päässyt unohtumaan ulkomaan vuosien aikana.. on varmasti kuitenkin ihan sivitynyt ihminen.

Vierailija
113/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on hirveesti seksuaalirikoksia. Todella epäjunttia porukkaa. 

Vierailija
114/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä! Minullakin 21. vuosi menossa eräässä Euroopan maassa. Suomessa tosin en käy, koska mitään ja ketään minulla ei siellä enää ole. Viimeksi kävin noin kuusi vuotta sitten, ja olin niin pettynyt ja vihainen minkälaiseksi entinen hyvä Suomi on mennyt!

Suomalaiset ovat todella tynnyrissä kasvaneita juntteja, siitä ei mihinkään pääse. Miksi Suomi ei kehity? Miksi Suomi ei pysty olemaan osa Eurooppaa?

Ihmiset ovat valtavan tietämättömiä ja tympeitä. Kateus viha ja katkeruus päällimmäisenä! En viihtyisi enää siellä.

Täällä heiluu kolmannen ulkosuomalaisen käsi! Allekirjoitan kaikki edellä mainitut kommentit. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä Euroopan maassa liki yhtäjaksoisesti reilut 15 vuotta.

Hyvin harvoin käyn Suomessa, viimeksi olin neljän päivän reissulla ja neljäs päivä alkoi olla jo liikaa. 

Ikäväksi olen kokenut sen, että kun näytän vaatetukseni ja kampaukseni yms. perusteella ei-suomalaiselta, olen saanut ilkeänsävyistä kommentointia ventovierailta ihmisiltä. No, pari kertaa olen saanut itsekseni nauraakin, kun on kysytty, puhunko suomea! 

Mutta voi, miten mielelläni aina palaan nykyiseen kotimaahani!

Vierailija
115/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa historiallisia romaaneja niistäkin oppii. Suomi on ollut 600 vuotta Ruotsin vallan alla ja se on ollut Suomen Onni. Ruotsi on tuonut meille sivistyksen. Sen sijaan välillä olimme Venäjän vallan alla ja sieltä on jäännettä tämä nykymeininki: kateellisuus, toisten lyttäys, sivistymättömyys jne. jne. joka edelleen vaikuttaa vahvasti Suomessa. Miten pääsisimme siitä irti. Median täytyisi pikimmin herätä tähän ja alkaa tehdä Suomesta parempaa maata. Muuten kuihdumme kuin rusinat.

Vierailija
116/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa onneksi arvostetaan oikeinkirjoitusta vaikka SIVISTYS__MAASSA asutkin ;)

Vierailija
117/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ruotsalainen ja vietämme siten paljon aikaa Ruotsissa. Ruotsissa on kauniita alueita ja siistiä, mutta myös todella vastenmielisiä alueita. Mieheni sukulaisia asuu alueella, jossa en iltaisin viitsi yksin kulkea. Roskaa ja roskaväkeä. Kauppojen edustat täynnä siemenien kuoria ja sylkeä, etniset kansat tykkää niitä porukoissa syödä ja sylkeä maahan..

Sanoisin, että Ruotsissa on hyvin räikeä ero eri alueiden viihtyvyyden ja ihmisten välillä. En kadehdi.

Vierailija
118/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on hirveesti seksuaalirikoksia. Todella epäjunttia porukkaa. 

Ruotsalaiset sivistyneet pellavapäät siellä pahojaan tekevät. Mats ja Pelle taharrusta harrastavat. 

Vierailija
119/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ruotsi on monille täysin hyödytön kieli joten eipä ihme että sitä ei kovin moni edes halua oppia. 

Eikö ahvenanmaalaiset osaa suomea? Miten kielitaidottimia ihmisiä siellä oikein asuu kun eivät osaa maamme ylivoimaista pääkieltä. 

No tässä kuitenkin kirjoittaja halusi kaikkien osaavan. Entä mikä on Sinun ongelmasi, elämän kova koulu?

Vierailija
120/151 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asiat toimii. Terveydenhuolto, kunta kustansi elinsiirronkin mulle ja valtio eläkkeen kun olin sairas. Lääkkeistäni valtio maksaa valtaosan.

Hoitoon pääsen aina. Nyt opiskelen ja ilmaiseksi. Naisena hyvä olla ja suomimiesten kanssa ei tartte pelätä ahdistelua ja saan olla oma itseni ja seurustella sen kanssa kuin haluan. Toisin kuin eteläeurooppleisten silmissä saan aina huutelua puhumattakaan kauempaa tulleista .

On Suomessa varjopuolet, enemmän hyviä asioita. Kuitenkin. Mites siellä Ranskassa naisen asema?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi