Nyt vasta tajusin mikä junttila Suomi on!
En ole paljoa matkustellut, aikaisemmim käynyt valmismatkoilla etelässä joka vuosi ja kerran Lontoossa. Niin ja Tallinnassa tietysti.
Nyt oltiin siskon ja hänen ruotsalaisen poikiksen perheen kanssa Etelä-Ruotsissa ja Tankassa parin viikon matkalla.
Ja ihanaa oli! Kauniita ihmisiä, hienoja paikkoja, hyvää ruokaa ja hauskaa ja sivistynyttä yhdessäoloa. Plus kaikki oli noin 30% halvempaa kuin Suomessa.
Oli kyllä ihana reissu. Nyt Suomi tuntuu kauhean ankealta junttilalta.
N24
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ja tanskalaiset oli kaikki pitkiä ja hoikkia. Ihania vaatteita heillä myös. Oli niin kiva olla kauniiden ja sivistyneiden ihmisten seurassa.
Enää herää vain kysymys miksi olet sitten täällä suomessa ja varsinkin tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena helppo allekirjoittaa ap:n kommentit. Itse asun Lounais-Ranskassa jo 20 vuotta. Käyn kerran vuodessa pari viikkoa kyläilemässä Suomessa viikon tai kaksi ja se on tarpeeksi.
Kyllä ulkomailla asuminen avaa ne silmät lopullusesti. Suomi on tympeä ja ankea tuppukylä, noin 100 vuotta jäljessä sivitys maita.
Ja silti se tympeä ja ankea tuppukylä vetää pari kertaa vuodessa vierailulle :-D
Huvittavaa myös, että pyörit täällä tympeän ja ankean tuppukylän palstoilla etkä siellä hienommissa ja paremmissa rankalaisilla palstoilla :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi Ruotsissa kaikki on niin kaunista ja hoidettua? Paikat ovat laitetut. Yleinen ilme on siisti, viihtyisä - miten se kirjaimellisesti tapahtuu? Justiin kävi tukholmalaisia tuttuja Itä-Suomessa. Sitä kohteliaan hillittyä ylenkatsetta - meillä kaikki vähän sinne päin....
Oikeasti haluaisin tietää! Olen salainen Ruotsi-ihailija Itä-Suomessa. Romurajan tällä puolen.
Ei tarvitse mennä Ruotsiin asti ihmettelemään siisteyttä ja järjestystä, jostain kumman syystä Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välillä on maatilojen siisteydessä melkoisen suuria eroja.
Tietämättä kummalla puolella sinä asut niin eikö tietysti niin, että sillä toisella puolella on epäsiistimpää ja järjestyskin on huompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi Ruotsissa kaikki on niin kaunista ja hoidettua? Paikat ovat laitetut. Yleinen ilme on siisti, viihtyisä - miten se kirjaimellisesti tapahtuu? Justiin kävi tukholmalaisia tuttuja Itä-Suomessa. Sitä kohteliaan hillittyä ylenkatsetta - meillä kaikki vähän sinne päin....
Oikeasti haluaisin tietää! Olen salainen Ruotsi-ihailija Itä-Suomessa. Romurajan tällä puolen.
Ei tarvitse mennä Ruotsiin asti ihmettelemään siisteyttä ja järjestystä, jostain kumman syystä Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välillä on maatilojen siisteydessä melkoisen suuria eroja.
Ja taas länsisuomalainen valehtelija-natsi äänessä!
Blondi, melkein kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena helppo allekirjoittaa ap:n kommentit. Itse asun Lounais-Ranskassa jo 20 vuotta. Käyn kerran vuodessa pari viikkoa kyläilemässä Suomessa viikon tai kaksi ja se on tarpeeksi.
Kyllä ulkomailla asuminen avaa ne silmät lopullusesti. Suomi on tympeä ja ankea tuppukylä, noin 100 vuotta jäljessä sivitys maita.
Voi kyllä! Minullakin 21. vuosi menossa eräässä Euroopan maassa. Suomessa tosin en käy, koska mitään ja ketään minulla ei siellä enää ole. Viimeksi kävin noin kuusi vuotta sitten, ja olin niin pettynyt ja vihainen minkälaiseksi entinen hyvä Suomi on mennyt!
Suomalaiset ovat todella tynnyrissä kasvaneita juntteja, siitä ei mihinkään pääse. Miksi Suomi ei kehity? Miksi Suomi ei pysty olemaan osa Eurooppaa?
Ihmiset ovat valtavan tietämättömiä ja tympeitä. Kateus viha ja katkeruus päällimmäisenä! En viihtyisi enää siellä.
Täällä heiluu kolmannen ulkosuomalaisen käsi! Allekirjoitan kaikki edellä mainitut kommentit. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä Euroopan maassa liki yhtäjaksoisesti reilut 15 vuotta.
Hyvin harvoin käyn Suomessa, viimeksi olin neljän päivän reissulla ja neljäs päivä alkoi olla jo liikaa.
Ikäväksi olen kokenut sen, että kun näytän vaatetukseni ja kampaukseni yms. perusteella ei-suomalaiselta, olen saanut ilkeänsävyistä kommentointia ventovierailta ihmisiltä. No, pari kertaa olen saanut itsekseni nauraakin, kun on kysytty, puhunko suomea!
Mutta voi, miten mielelläni aina palaan nykyiseen kotimaahani!
Kirjoitapa vielä neljäntenäkin ulkosuomalaisena.
Paikassa nimeltä ulkomaat on kaikki paremmin.
Suomi on hanurista sillä se on totuus. Onneksi olen voinut asua etelä-euroopassa pitkään.Nyt tulin tänne 2 viikon matkalle lähinnä tapaamaan vanhempiani. Täällä on kallista ihan pikku esim. kävin täkäläisessä Lidlissä joka on kai halvimpia ruokakauppoja täällä niin huomasin Lidlin hinnoissa yli puolet enemmän kuin siellä missä asun.Jos täällä maksaa patonki 75cent. se on meidän kaupungissa 30 cent.
On kammottavaa asua Itä-Suomessa. Perhesyistä joudun täällä olemaan. Olo on voimaton, kun katsoo epäsiisteyttä. Romurajasta puhutaan. Sinänsä villikasvit, kuten horsma, jne. ei haittaa - enemmän haittaa lähes venäläistyyppinen välinpitämättömyys. Kummallisia rojuröykkiöitä näkee siellä täällä - eikä kukaan vaivaudun siistimään paikkoja. "Ei kuulu mulle" -asenne rehottaa.
Suomen halki kulkee raja, henkinen raja. Jos voisin, muuttaisin heti pois täältä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä maa ja kauneuden puute ahdistaa. Kovaa ja kylmää on ollut niin ilmastollisesti kuin taloudellisesti ja sosiaalisesti elämä, ja arvot kovia, raha ratkaisee kaiken. Kulttuurin puute ja oman historian puuttuminen sen tekee. Etelä-Ruotsi on niin lähellä ja silti kaukana, esim. ilmasto on huomattavasti paljon lämpimämpi kuin etelä-Suomessa.
Kaikki kulttuuri on jossain määrin lainattua ja jaettua. Mutta onhan Suomessakin vaikka mitä kulttuuritapahtumia. Asun Helsingissä, joten tilanne ei ole sama kaikkialla, mutta täällä on paljonkin taidetta ja muuta, jos siihen jaksaa tutustua. Ja kesällä Suomi on täynnä mielenkiintoisia tapahtumia. Elokuussa on esimerkiksi Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat ja ainakin edellisinä vuosina se on ollut tosi mielenkiintoinen tapahtuma.
Kirjallisuudessa meillä on Kalevala, joka kuvastaa menneisyyttämme ja vanhoja uskomuksiamme. Suomalainen luontotaide on henkeäsalpaavan kaunista.
Ehkä meillä ei ole muinaisia raunioita keskellä kaupunkia, vaan meidän historiamme on erilaista. Se ei tee siitä huonompaa. Tosin itäisessä Helsingissä on muinainen linnavuori, joka on aika siisti.
Saattaahan meillä olla historiassa vaikka mitä juttuja, joista ei tiedetä. Turun yliopiston kirjasto kun paloi vuonna 1827 muun kaupungin mukana, ja suurin osa meidän keskiaikaisesta kirjallisesta aineistostamme tuhoutui silloin...
Minun tädit joista toinen kummitäti, asuvat Ruotsissa 80-luvun alusta asti joten siellä on tullut vietettyä lapsesta saakka lomia ja viikonloppuja. Huomaan itsessäni sen että kun menen Ruotsin puolelle niin ilmapiiri on positiivinen, iloinen, rento ja muutun itsekin sen mukaan.
Kun olen Suomessa tai palaan Ruotsista Suomen puolelle, niin vastassa on negatiivinen, tympeä, kireä, lähes melankolinen tunnelma, ja se tarttuu itseenikin.
Ihan kuin nuo muuttuvat tunteet tulisivat suoraan rajojen ilmakehästä, vaikka kyllä ne taitaa heijastua muista ihmisistä.
Minusta Turku on hieno ja ruotsinomainen, Helsinki itäblokkilainen ja likainen, Tampere hyvin neutraali ja sopivan tavanomainen. Olen itse Jyväskylän pohjoispuolelta :)
Vierailija kirjoitti:
En ole paljoa matkustellut, aikaisemmim käynyt valmismatkoilla etelässä joka vuosi ja kerran Lontoossa. Niin ja Tallinnassa tietysti.
Nyt oltiin siskon ja hänen ruotsalaisen poikiksen perheen kanssa Etelä-Ruotsissa ja Tankassa parin viikon matkalla.
Ja ihanaa oli! Kauniita ihmisiä, hienoja paikkoja, hyvää ruokaa ja hauskaa ja sivistynyttä yhdessäoloa. Plus kaikki oli noin 30% halvempaa kuin Suomessa.
Oli kyllä ihana reissu. Nyt Suomi tuntuu kauhean ankealta junttilalta.
N24
Lue Paavon blogia pt-media.org
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättä kummalla puolella sinä asut niin eikö tietysti niin, että sillä toisella puolella on epäsiistimpää ja järjestyskin on huompaa?
Kannattaa matkutella molemilla puolin, niin näet eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin Länsi-Uudeltamaalta, opiskellut Turussa ja nyt asun Uudessakaupungissa. Mies on suomenruotsalainen Kemiöstä.
Veljellä on mökki Savossa ja onhan se ihan kuin toiselta planeetalta. Se hälläväliä asenne välittyy kyllä ihan kaikessa.
Niin ulkoisesti kaikki tip top kunnossa ja hymy naamalla. Sisältä pelkkää petosta.
Vai
Ulkoisesti ei kaikki niin viimeisen päälle. Sisältä ystävällisyyttä.
Savolainen ystävällisyys siis aitoa? Vai umpikieroa, kuulijalla vastuu.
Mihin suomalaisten verorahat menee kun valtateiden reunoilta ei saa edes roskakukkia kuten horsmia tai voikukkia hoidettua pois?
Ruotsissa on aina niin siistiä, kaikki tien varret hyvin hoidettuja, eikä niin paljon roskia maassa kuin Suomessa vaikka täällä näyttää olevan enemmän roskiksiakin kadunvarsilla kuin Ruotsissa niin silti suomalaiset eivät osu roskineen niihin vaan heittävät roskan metrin päähän roskiksesta.
ruotsalainen puisto
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Julita_herrg%C3%A5r…
vs.
suomalainen puisto
https://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/sk/files/vanhat/library/i…
:D
Suomalaisilla ei vain näytä olevan minkäänlaista silmää estetiikalle, esimerkkinä vaikka Helsingin kauppatori. Olikohan se amerikan suurlähettiläs joka sanoi, että paikka näyttää kuin pakolaisleiriltä ja pakko sanoa että olen täysin samaa mieltä. Yksi Helsingin vilkkaimista turistikohteista ja sen annetaan olla ton näköisenä vuosikymmenestä toiseen. Ei riitä ymmärrys...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ei vain näytä olevan minkäänlaista silmää estetiikalle, esimerkkinä vaikka Helsingin kauppatori. Olikohan se amerikan suurlähettiläs joka sanoi, että paikka näyttää kuin pakolaisleiriltä ja pakko sanoa että olen täysin samaa mieltä. Yksi Helsingin vilkkaimista turistikohteista ja sen annetaan olla ton näköisenä vuosikymmenestä toiseen. Ei riitä ymmärrys...
Suomessa olis ihan siistiä ja kivaakin jos vaan se huppupäinen vasemmistoroskasakki lopettaisi roskaamisen, tägäilyn, sotkemisen ja yhteisen omaisuuden tuhoamisen. Toisin kuin tässäkin ketjussa annetaan ymmärtää, se perinteinen "oikeisto", eli wahlroosit ja stubbit, ei varmasti pyöri tuolla katuja sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olis ihan siistiä ja kivaakin jos vaan se huppupäinen vasemmistoroskasakki lopettaisi roskaamisen, tägäilyn, sotkemisen ja yhteisen omaisuuden tuhoamisen. Toisin kuin tässäkin ketjussa annetaan ymmärtää, se perinteinen "oikeisto", eli wahlroosit ja stubbit, ei varmasti pyöri tuolla katuja sotkemassa.
Missähän kohtaa tässä ketjussa on annettu ymmärtää että Wahlorsit, Stubbit ym pyörivät katuja sotkemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän kohtaa tässä ketjussa on annettu ymmärtää että Wahlorsit, Stubbit ym pyörivät katuja sotkemassa?
Wahlrosit siis
Nyt vasta tajusin miten junttia suomalaiset on.