Nyt vasta tajusin mikä junttila Suomi on!
En ole paljoa matkustellut, aikaisemmim käynyt valmismatkoilla etelässä joka vuosi ja kerran Lontoossa. Niin ja Tallinnassa tietysti.
Nyt oltiin siskon ja hänen ruotsalaisen poikiksen perheen kanssa Etelä-Ruotsissa ja Tankassa parin viikon matkalla.
Ja ihanaa oli! Kauniita ihmisiä, hienoja paikkoja, hyvää ruokaa ja hauskaa ja sivistynyttä yhdessäoloa. Plus kaikki oli noin 30% halvempaa kuin Suomessa.
Oli kyllä ihana reissu. Nyt Suomi tuntuu kauhean ankealta junttilalta.
N24
Kommentit (151)
Pariisissa slummi heti kaupungin kyljessä, on se niin hienoa että.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi Ruotsissa kaikki on niin kaunista ja hoidettua? Paikat ovat laitetut. Yleinen ilme on siisti, viihtyisä - miten se kirjaimellisesti tapahtuu? Justiin kävi tukholmalaisia tuttuja Itä-Suomessa. Sitä kohteliaan hillittyä ylenkatsetta - meillä kaikki vähän sinne päin....
Oikeasti haluaisin tietää! Olen salainen Ruotsi-ihailija Itä-Suomessa. Romurajan tällä puolen.
Sosiaalinen kontrolli pitää pihansa ja paikkansa siisteinä. Kukaan ei halua erottua naapureistaan "romunkerääjänä" tai laiskurina, joka ei hoida pihaansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jako hyvä- ja huono-osaisuuden välillä menee suunnilleen siinä, missä Pähkinäsaaren rauhan raja meni aikoinaan. Poikkeuksia toki on (esim. Oulu), mutta niin karkeasti ottaen.
Oulussa voidaan huonosti ei se ole mikään salaisuus. Pienet rikkaat uskovaiset piirit piinaavat ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi Ruotsissa kaikki on niin kaunista ja hoidettua? Paikat ovat laitetut. Yleinen ilme on siisti, viihtyisä - miten se kirjaimellisesti tapahtuu? Justiin kävi tukholmalaisia tuttuja Itä-Suomessa. Sitä kohteliaan hillittyä ylenkatsetta - meillä kaikki vähän sinne päin....
Oikeasti haluaisin tietää! Olen salainen Ruotsi-ihailija Itä-Suomessa. Romurajan tällä puolen.
Ei tarvitse mennä Ruotsiin asti ihmettelemään siisteyttä ja järjestystä, jostain kumman syystä Länsi-Suomen ja Itä-Suomen välillä on maatilojen siisteydessä melkoisen suuria eroja.
Ehkäpä "aakeeta ja laakeeta" pihamaastoa on helpompi pitää siistinä kuin muhkuraista, kivista ja mäkistä itäsuomalaista pihaa.
Länsi-Suomi on muutakin kuin Pohjanmaan aakeeta laakeeta. Asun länsipuolella maalla jossa mäkiä ja kiviä mutta hoidettu kaunis miljöö meillä ja naapureilla ja koko kylällä.
Idässä on myös tasaista, ei pelkkää jyrkkää kivipeltoa.
Miehen suku sieltä, kulttuurinen ero valtava siihen mihin itse olen tottunut, moukkamaisuus ja ympäristön rumuus kunniassa, samoin ihmisten ulkonäössä, tärkeintä on että vaatteet, astiat, huonekalut jne saa halvalla, ei väliä minkänäköisiä ne ovat - itseasiassa mitä rumempia ja kulahtaneempia sen parempi.
Tämä on tämä nuori sukupolvi joka luulee että Suomi ja Ruotsi olisi joskus ollut samalla viivalla. Ei ole, vaan Suomi on ollut Ruotsin siirtomaa ja ruotsalaiset ovat orjuuttaneet suomalaisia satojen vuosien ajan. Sen hienon tukholman kaupungin rakensivat suomalaiset ja suomalaiset myös taistelivat ja kuolivat Ruotsin kruunun puolesta satoja vuosia. Suomalaiset maksoivat satoja vuosia kalliita veroja kruunulle, ja ruotsi lihoi.
Muistakaa se että ruotsalaisen hyvinvoinnin perusta on rakennettu suomalaisella verellä.
Suomalainen
Suomalainen on sellainen, joka vastaa kun ei kysytä,
kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään,
sellainen, joka eksyy tieltä, huutaa rannalla
ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen:
metsä raikuu, kaikuu, hongat humajavat.
Tuolta tulee suomalainen ja ähkyy, on tässä ja ähkyy,
tuonne menee ja ähkyy, on kuin löylyssä ja ähkyy
kun toinen heittää kiukaalle vettä.
Sellaisella suomalaisella on aina kaveri,
koskaan se ei ole yksin, ja se kaveri on suomalainen.
Eikä suomalaista erota suomalaisesta mikään,
ei mikään paitsi kuolema ja poliisi.
Helsinki on ITÄ-Suomen suurin kaupunki. Siksi täällä on niin ankeaa, rumaa, katkeraa väkeä, epäsiistejä ihmisiä. Voimme siis syyttää tästä karuudesta itäsuomalaisia. Niitä jotka möykkää tosissaan pakkoruotsiakin vastaan.
Kun menee Länsi-Suomeen niin siellä on ihan erilaista. Ihmiset ovat kauniita, hienoine hampaineen. Niin ruotsalaiskaltaista, että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jako hyvä- ja huono-osaisuuden välillä menee suunnilleen siinä, missä Pähkinäsaaren rauhan raja meni aikoinaan. Poikkeuksia toki on (esim. Oulu), mutta niin karkeasti ottaen.
Oulussa voidaan huonosti ei se ole mikään salaisuus. Pienet rikkaat uskovaiset piirit piinaavat ihmisiä.
Oulusta tullut Suomen kuuluisin mafiakaupunki?!?!
Olen matkustellut ympäri Suomea ja Venäjällä Karjalan puolella. Yhteistä Venäläisille ja Itä-Suomalaisille on se, että tykätään rakentaa pihapiiriin monta pientä vinossa olevaa mökin röttelöä. On myös enemmän vanhoja autonromuja ja halkopinoja ym.
Itsekkin olen Itä-Suomalaista sukua ja kyse on myös siitä, että silmä on tottunut siihen lievään epäjärjestykseen, eikä se häiritse. Venäjälle kun menee, niin alkaa omaakin silmää häiritsemään, ja Itä-Suomalaiset röttelöt on jo ihan siistejä.
Olen kotoisin Länsi-Uudeltamaalta, opiskellut Turussa ja nyt asun Uudessakaupungissa. Mies on suomenruotsalainen Kemiöstä.
Veljellä on mökki Savossa ja onhan se ihan kuin toiselta planeetalta. Se hälläväliä asenne välittyy kyllä ihan kaikessa.
Suomen ulkopuolella asuvana olen sitä mieltä, ettei se tavisten puute ole se, mikä ulkomailla viehättää, koska taviksia on joka maassa, ja Suomessa on kuitenkin koulutettu kansa, joka keskimäärin elää ihan täyspäisesti, lukee sanomalehtiä jne.
Mutta ulkomaille lähtijät ovat koulutettua keskiluokkaa, ja se kulttuuri Suomessa on ohutta ja nuorta. Monessa muussa maassa on suuri älymystön massa, joka on yliopistossakin lukenut yleissivistäviä aineita, nuoresta saakka oppinut järjestämään päivällisiä ja muita kutsuja, ovat matkustelleet vaikka missä ja tuntevat mielenkiintoisia ihmisiä. Tähän ympäristöön keskiluokkainen suomalainen ex-pat ihastuu, eikä vertaile eri maiden taviksia keskenään.
Vuosia sitten kuulin jonkun sanovan, että Suomessa on maailman älykkäin rahvas ja tyhmin älymystö. Ei varmasti ihan tarkalleen ottaen totta, mutta totuuden jyvä siinä on.
Ihan turhaa elättää näitä Suomen itäisiä ja pohjoisia joutomaita.
Ei joku Turku tai Vaasa kauheasti eroa Ruotsin pikkukaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin Länsi-Uudeltamaalta, opiskellut Turussa ja nyt asun Uudessakaupungissa. Mies on suomenruotsalainen Kemiöstä.
Veljellä on mökki Savossa ja onhan se ihan kuin toiselta planeetalta. Se hälläväliä asenne välittyy kyllä ihan kaikessa.
Niin ulkoisesti kaikki tip top kunnossa ja hymy naamalla. Sisältä pelkkää petosta.
Vai
Ulkoisesti ei kaikki niin viimeisen päälle. Sisältä ystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa elättää näitä Suomen itäisiä ja pohjoisia joutomaita.
Ei joku Turku tai Vaasa kauheasti eroa Ruotsin pikkukaupungeista.
Vaasa? :D no hyvänen aika.
Kuopio päihittää Vaasan täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ulkoisesti kaikki tip top kunnossa ja hymy naamalla. Sisältä pelkkää petosta.
Vai
Melkoisen mustavalkoinen ja naiivi ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai
Samoin kun se miten Itä-Suomi on pelkkää pahuutta paskaisuutta surua. Länsi-Suomi täynnä hyvyyttä iloisuutta kauneutta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena helppo allekirjoittaa ap:n kommentit. Itse asun Lounais-Ranskassa jo 20 vuotta. Käyn kerran vuodessa pari viikkoa kyläilemässä Suomessa viikon tai kaksi ja se on tarpeeksi.
Kyllä ulkomailla asuminen avaa ne silmät lopullusesti. Suomi on tympeä ja ankea tuppukylä, noin 100 vuotta jäljessä sivitys maita.
Voi kyllä! Minullakin 21. vuosi menossa eräässä Euroopan maassa. Suomessa tosin en käy, koska mitään ja ketään minulla ei siellä enää ole. Viimeksi kävin noin kuusi vuotta sitten, ja olin niin pettynyt ja vihainen minkälaiseksi entinen hyvä Suomi on mennyt!
Suomalaiset ovat todella tynnyrissä kasvaneita juntteja, siitä ei mihinkään pääse. Miksi Suomi ei kehity? Miksi Suomi ei pysty olemaan osa Eurooppaa?
Ihmiset ovat valtavan tietämättömiä ja tympeitä. Kateus viha ja katkeruus päällimmäisenä! En viihtyisi enää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai
Samoin kun se miten Itä-Suomi on pelkkää pahuutta paskaisuutta surua. Länsi-Suomi täynnä hyvyyttä iloisuutta kauneutta.
Kyllä minusta Savonlinna on ihan kiva kesäkaupunki vaikka onhan siellä asiakaspalvelussa aika lailla toivomisen varaa.
Sekä Ruotsissa että Tanskassa on naapureiden välinen kilpavarustelu paljon vakavampi asia kuin täällä. Siksi puutarhoihin pistetään ihan jumalattomasti rahaa ja työtä. Kun ystäviä ja naapureita kutsutaan kylään, on aina topattava naapurin kutsun antimet. Sekin on osa varustelukierrettä.
Ruotsalaiset pitää kyllä ihan hauskoja kekkereitä. Tanskalaiset on vähän saksalaisempia eikä lauluja lauleta niin paljon mutta ihan hauskaa porukkaa nekin on, itse asiassa suorapuheisempia kuin ruotsalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ulkopuolella asuvana olen sitä mieltä, ettei se tavisten puute ole se, mikä ulkomailla viehättää, koska taviksia on joka maassa, ja Suomessa on kuitenkin koulutettu kansa, joka keskimäärin elää ihan täyspäisesti, lukee sanomalehtiä jne.
Mutta ulkomaille lähtijät ovat koulutettua keskiluokkaa, ja se kulttuuri Suomessa on ohutta ja nuorta. Monessa muussa maassa on suuri älymystön massa, joka on yliopistossakin lukenut yleissivistäviä aineita, nuoresta saakka oppinut järjestämään päivällisiä ja muita kutsuja, ovat matkustelleet vaikka missä ja tuntevat mielenkiintoisia ihmisiä. Tähän ympäristöön keskiluokkainen suomalainen ex-pat ihastuu, eikä vertaile eri maiden taviksia keskenään.
Vuosia sitten kuulin jonkun sanovan, että Suomessa on maailman älykkäin rahvas ja tyhmin älymystö. Ei varmasti ihan tarkalleen ottaen totta, mutta totuuden jyvä siinä on.
Tämä kertaa sata. Tuulipukuporukan on vaikea tajuta, että ihan oikeasti on ihmisiä, jotka mieluummin käyvät taidemusiikin konserteissa kuin jääkiekko-otteluissa, jotka ihan oikeasti lukevat kirjoja ja mielellään keskustelevat lukemastaan.
Ilmaston ja köyhyyden takia Suomessa on painotettu käytännöllistä järkeä ja tokihan on hienoa, että olemme teknisesti edistynyt kanssa. Mutta kun ei niiden koneiden passaaminen ja palvonta riitä elämän sisällöksi. Voisiko Suomessakin hyödyn, käytännöllisyyden ja toimivuuden sijasta välillä myös ajatella kauneutta, iloa ja nautintoa?
Minä tein kulttuurimatkan kirjojen, dekkarien, avulla ja huomasin:
- tavan keski-ikäiset poliisimiehet nauravat niin, että kieriskelevät aseman lattioilla
- poliisia johtaa aina nainen
- puolet on lesboja tai homoja
- kantisruotsalainen on aina se pahis
- maahanmuuttajat rikoksen polulla ovat pahaa-aavistamattomia harhaanjohdettuja
-lapset on kilttejä ne tottelee kun vähän keskustelee
- kaikilla on isot omakotitalot, jotka pysyvät kondiksessa ihan itekseen ja kaikilla kesämökit.
- pervoja on joka paikassa
- kaikki meikkaavat ja ovat huoliteltuja
- teinit saa tulla ja mennä, miten haluaa
Ruotsissa oon käynyt viimeksi 90-luvun alussa, Rinkebyssä ja silloin ystäväni vielä uskalsi asua tuolla, mutta oli teininä raiskattu.
-