Sappirakon poiston kokeneet, olisi kysyttävää
Multa poistettiin sappirakko tammikuussa 2016. Nyt aina välillä on päiviä, jolloin ravaan vessassa 3-4 kertaa, ja uloste on aina löysempää, kellertävää, ja välillä jopa polttavaa. Onko tämä sitä poiston jälkeistä ripulia josta saa nyt sitten kärsiä? :/
Kommentit (31)
Tämä oli hyvä aloitus.
Minulta on poistettu sappirakko vuonna 2011 ja olen kärsinyt ennen sitä ja sen jälkeen näistä ulostusvaivoista. Sappirakko oli varmaan sökönä jo pitkään ennen kuin tuli sappikivet, joiden takia se poistettiin kokonaan. Minulle ei sanottu muuta kuin, että se on elimistön varaventtiili ja ilmankin pärjää. Mistään sappinesteripuleista ei kukaan puhunut mitään. Suomalaisen terveydenhuollon tila vaihtelee...
Mukavaa kuulla, että tälle on jokin nimi ja että jopa lääkekin löytyy. Olen ollut aina kaikkiruokainen, enkä ole jättänyt mitään pois leikkauksen jälkeen. Paistettu kananmuna (ja munakas ynnä muut) näyttäisi laukaisevan oman ripuloimiskierteeni, mutta se ei välttämättä liity tuohon sappirakkoon mitenkään. Raaka sipuli oli myös aikaisemmin tällainen, mutta olen totutellut siihen uudelleen. Täysjyväleivällä saan ulostulevan tavaran yleensä kiinteämmäksi.
Tuo rapamaha on kyllä helvetillinen ongelma, suoli suorastaan supistelee pöntöllä istuessa kun pahin kausi on päällä. Olen myös huomannut tuon, että annoskoot eivät tarvitse olla kovin suuria, kun tulee jo täyteen. Painoa en ole silti onnistunut pudottamaan. Missään buffeteissa ei ole mitään järkeä kuitenkaan syödä, kun en kuitenkaan jaksa vetää ruokaa yhtä lautasellista enempää.
Nyt jo viides kerta tänään :X
Vierailija 23:lle kirjotan vastauksen myöhemmin! -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kestänyt jo kohta parikymmentä vuotta. Vaiva pahenee, jos ruokailuväli on pitkä. Eli kun syö max kolmen tunnin välein, vaiva pysyy pääosin kurissa. Toki joskus yllättää, mutta en ole halunnut syödä lääkkeitä. Ja jos ei voi syödä, juominenkin parantaa tilannetta. Kun sappirakko on poistettu, valuu sappinestettä koko ajan vatsalaukkuun ja kun sitä on siellä liikaa, vatsan sisältö on liian voimakasta ja tulee ripuli. Ruoka ja juoma tasoittaa vatsan sisältöä. Eli voit kokeilla tätäkin konstia.
Syön 2-3h välein, ja juon päivässä n.2,5 litraa. Pidän ateriavälit säännöllisinä, koska muuten alkaa heikottaa. Taas pitänee mennä vessaan, on tämä "kivaa".. Ei tästä kerrottu ennen eikä jälkeen leikkauksen. -ap
Olen samaa mieltä, että huonosti asiasta valistettiin. Itse vain yhdistelin asioita ja kärsin oman osani. Edelleen joutuu miettimään arjessa tätä ongelmaa, mutta on kai niitä pahempiakin asioita. Koliikit olivat ennen leikkausta pahoja, joten valitsen kuitenkin tämän.
Nro 9
i Vastaavasti jos ei oo pahoja oireita niin monet varmaan vaan elaa oireiden kanssa eika mene leikkaukaeen vaikka kaikille enemman oireileville sita suosittavat komplisoitumisriskin takia kai.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä aloitus.
Minulta on poistettu sappirakko vuonna 2011 ja olen kärsinyt ennen sitä ja sen jälkeen näistä ulostusvaivoista. Sappirakko oli varmaan sökönä jo pitkään ennen kuin tuli sappikivet, joiden takia se poistettiin kokonaan. Minulle ei sanottu muuta kuin, että se on elimistön varaventtiili ja ilmankin pärjää. Mistään sappinesteripuleista ei kukaan puhunut mitään. Suomalaisen terveydenhuollon tila vaihtelee...
Mukavaa kuulla, että tälle on jokin nimi ja että jopa lääkekin löytyy. Olen ollut aina kaikkiruokainen, enkä ole jättänyt mitään pois leikkauksen jälkeen. Paistettu kananmuna (ja munakas ynnä muut) näyttäisi laukaisevan oman ripuloimiskierteeni, mutta se ei välttämättä liity tuohon sappirakkoon mitenkään. Raaka sipuli oli myös aikaisemmin tällainen, mutta olen totutellut siihen uudelleen. Täysjyväleivällä saan ulostulevan tavaran yleensä kiinteämmäksi.
Tuo rapamaha on kyllä helvetillinen ongelma, suoli suorastaan supistelee pöntöllä istuessa kun pahin kausi on päällä. Olen myös huomannut tuon, että annoskoot eivät tarvitse olla kovin suuria, kun tulee jo täyteen. Painoa en ole silti onnistunut pudottamaan. Missään buffeteissa ei ole mitään järkeä kuitenkaan syödä, kun en kuitenkaan jaksa vetää ruokaa yhtä lautasellista enempää.
Mä en tiedä yhtään mikä mulla tekee tätä ripulia :/ tänäänkin jo kolme kertaa saanut ravata vessassa. Tämmöisestä ei yksikään lääkäri koskaan varoittanut. Itse sai (google)diagnisoida..
Itselläkin on annoskoot pienentyneet ja sen myötä tiheämpi ateriarytmi. Tarkoitus jossain vaiheessa mennä puhumaan ravintoasioista ammattilaisen kanssa.
-ap
Kuulostipa todella tutuilta oireilta. Multa sappirakko poistettu 2008 eli siitä asti vessassa ravattu...
En ole tuollaisesta vaivasta kuullutkaan. Minulla sappirakko poistettu pari vuotta sitten, eikä siitä ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Jaksamisia!
Vierailija kirjoitti:
En ole tuollaisesta vaivasta kuullutkaan. Minulla sappirakko poistettu pari vuotta sitten, eikä siitä ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Jaksamisia!
Vaiva varmaan ohi, 2 vuotta vanha aloitus. Silti voin kompata, ei niin mitää tommosta ollu mullakaan ????
Ja kolmas kerta tänään... -ap