Onko muita, jonka joku on käytännössä pakottanut toimimaan tietyllä tavalla (vanhempi tai vastaava)
Ja kun se ei olekaan toiminut, niin on alkanut syyttää sinua että no miksi et tehnyt niin kuin itse halusit? Ja alunperinkin ongelmasi oli, ettet saanut tehdä, niin kuin itse halusit?
Eli mulla esim. äiti pakotti minut tekemään niin kuin itse halusi, ja sitten kun voin sen seurauksena huonosti, niin melkein ilkkuu, että miksi en tehnyt kuten itse haluan? Mä en ymmärrä. Olen katkera, asia oli niin päin, että minä en saanut tehdä millään muulla tavalla.
Äiti opetti, että sellaisista tavoista kuuluu tuntea että ne ovat väärin. Kaasuvalotti, siis.
Äiti vain ei varmaan muista, että hänestä olisi ollut sietämätöntä seurata vieressä, kun mä teen asioita kuinka mä itse tahdon, koska hän ei (nyttemmin olen alkanut sen tajuta) arvostanut minua, jolloin se, mitä minä teen, olisi ahdistanut ja raivostuttanut häntä. Tai ahdisti, ja raivostuttikin, kuten esim. porkkanoiden viljely kohopenkissä, kun ne äidin mielestä olisi pitänyt laittaa kuoppiin.
Tämä toki vieton esimerkki, ilmiö on elämässäni ulottunut paljon vakavampiinkin asioihin.
Kommentit (25)
Kivikissa, aikuinen ihminen lakkaa jossain vaiheessa syyttelemästä ihan kaikesta vanhempiaan, hoitaa päänsä kuntoon ja jos sen takia tarvitsee katkaista välit väärinkohtelevaan vanhempaan, tekee sen eikä kirjoita äitivihastaan tuhatta aloitusta Aihe Vapaalle. Kasva stana jo aikuiseksi, ota vastuu myös omista teoistasi ja lakkaa projisoimasta ja kostamasta sitä p askaa lapsuuttasi omiin lapsiisi ja kaikekärsineeseen mieheesi. Teet itse samaa kuin äitisi ja myrkytät kaiken laittaen kaikki aikuiselämän itsenäisetkin päätökset äitisi syyksi.Ei se hitto vie noin mene!
Miksi nostit tämän ketjun? Näitä äitihullun ketjuja on tuhansia. Samantasoista paskaa.
Hän on 45. Kahden koululaisen äiti
Ei siivoa, ei hoida lapsiaan, haukkuu kaikkia.
Aina syynä että äiti käski 70-luvulla siivota, neuvoi olemaan raivoamatta, lainasi heppalehdet serkulle ja sitten tämä porkkananviljely.
Palstan kammottavin hahmo
Kivikissan terppa taitaa olla vielä lomalla. En lue tämän enempää sun aivopierujasi koska muuten pitää lähettää sulle lasku.
Mitä enemmän luen ketjuja, jossa avaudut lapsuudestasi sitä enemmän ihmettelen katkeruuttasi. Äitisi kuulostaa ihan tavalliselta aikansa äidiltä, joka on yrittänyt kasvattaa sinusta kunnon ihmistä. Ja katkeruutesi ja vihasi tuntuu kumpuavan siitä, ettei sinun annettu elää kuin pellossa ja kohdella ihmisiä miten sattuu. Se että pahoitit mielesi siitä, että sinua on kasvatettu ja rajoitettu on saanut ihan kohtuuttomat mittasuhteet. Ja jotenkin kuvittelet että kaikki nykyiset vaikeutesi äitisi sanoista ja teoista. Olet aikuinen ihminen. Aikuistu, lakkaa käyttämästä äitisi tekosyynä kaikelle pahalle elämässäsi ja ota vastuu elämästäsi ja onnellisuudestasi.