Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua, miten kukaan viitsii tupakoida, koska...

Akka vaan
17.07.2017 |

...käytännössä tupakoitsija maksaa siitä, että rupsahtaa nopeammin ja pahemmin kuin muut ikätoverinsa, haisee pahalle ja saa takuuvarmasti ennemmin tai myöhemmin jonkun vakavan, kivuliaan sairauden. Keuhko/kurkkusyöpä tulee takuuvarmasti lopulta, kun tarpeeksi kauan polttaa, mutta myös kaikenlaiset tosi kivuliaat jutut, kuten vaikkapa selän välilevyjen vammat eivät ehkä täysin aiheudu tupakasta, mutta tulevat aiemmin ja pahempina kuin muille.

Ja raskaana tupakoinnista pitäis oikeesti saada joku rikosoikeudellinen seuraamus, toisen elämällä leikkimstä. Naiset vielä saavat vaihdevuodet aikaiseemin ja oireet tulee pahempina. Voit siis vaikka 15 vuptta pahimmillaan kärsiä jotain kipuja ja hikoilua tästä syystä. Ja tän lisäksi olet rupsahanut lihonut selkäkipuinen ruppana, joka ennemmin tai myöhemmin joutui sinne syöpäosastolle.

Siis kun tajuan alkoholin, joka myös tekee kaikkia tuhoja elimistölle, koska siitä on edes joku hyöty. Onhan huppelissa hauskaa, jos osaa olla juomatta liikaa. Alkoholilla on siis joku funktio. Mutta mitä tupakasta saa? Olen siis maistanut tupakkaa, muutaman röökin polttanut ja se oli vain ihan hiton hirveää.

Kertokaa tupakoijat, mikä teitä vaivaa? Siis oikeesti. En tajua. Voisitteko ainakin maksaa itse kaikki terveysongelmanne eli mennä ykistyiselle, kun krempat alkaa. Ei kiinnosta maksaa teidän itse aiheutettuja sairauksia. Kukaan ei voi väittää, etteikö olis tiedotettu.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, sinä et siis tajua. Asia selvä.

Vierailija
2/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijat on vähä-älyisiä, alempaa ihmislajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenien vuosien tupakoinnista menee sellainen potti veroa, että syöpähoidot on kuitattu.

Vierailija
4/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole viitsimisestä vaan voimakkaasta riippuvuudesta, suoraan sanottuna narkomaniasta.

Vierailija
5/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/4 eka asiallinen vastaus, kiitos siitä. Noin se tietty on. Mutta siinä aluksi ennen kuin jäät koukkuun, mikä saa jatkamaan? Vilpittömästi en käsitä. Sosiaalinen kuvio, röökipaikkahengailu? Teinellä kielletty hedelmä?

Vierailija
6/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5 se syöpä ei ole ainoa syy, miksi tupakoija juoksee lääkäriin. Ei oikein ole tauteja, joita tupakointi ei pahentaisi. Ja sitten se rupsahtaminen, alkaa nälyä viimeistään 35v iässä, ihan merkittävä ero ystäväpiirissä röökaajien ja savuttomien välillä. Ei tietty aina pelkästään se ole syynä, mutta silti, merkittävä ero ihon ulkonäössä.

Vierailija
7/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tulee keuhko/kurkkusyöpä takuuvarmasti...

Vierailija
8/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nautintoaine,ihan kuin muilla esim. kahvi tai suklaa. Vaikuttaa siis mielihyvähermostoon.

Vierailija
9/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin ennen, lopetin kun rakastuin savuttomaan mieheen. Ja kaikki noi syyt, jotka ap luettelee. Mutta lisäksi se, että olin uohtanut, miten ihanalta asiat tuoksuu. Esimerkiksi juuri se mies, en ollut haistanut toisen ominaistuosua ennen. Tuntui kamalalta jälkikäteen mitä kaikkea olin missannut.

Että mä kyllä tajuan alkuperäisen kysymyksen. Että miksi. Itsellä se oli tapa, joka tuli kaveripiiristä ja saattoi liittyä johonkin lapselliseen, että oltiin muka jotenkin cooleja ja aikuisia, kun poltettiin. Kun uusi ihana mieheni ei polta, alkoi pikkuhiljaa tuntua hullulta raauhautua jonnekin parvekkeelle tai muualle. Oli vaikeaa vähän aikaa, mutten kadu lopettamista.

Vierailija
10/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä tulee takuuvarmasti kun tarpeeksi kauan polttaa, vuosikymmeniä siis. Joillakin aiemminkin. Sen verran pahaa karsinogeeniä.

Terveyden saa pilalle muutenkin, joo, mutta kaikissa vakavissa jutuissa tupakointitausta tekee toipumisesta yms paljon hankalampaa. On se ihan totta.

Vierailija
11/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä tulee takuuvarmasti kun tarpeeksi kauan polttaa, vuosikymmeniä siis. Joillakin aiemminkin. Sen verran pahaa karsinogeeniä.

Terveyden saa pilalle muutenkin, joo, mutta kaikissa vakavissa jutuissa tupakointitausta tekee toipumisesta yms paljon hankalampaa. On se ihan totta.

Jaaha.. laitapa linkkiä missä sanotaan,että syöpä tulee takuuvarmasti joka ainoalle polttajalle.

Vierailija
12/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa etsiä linkkiä. Hoidan vanhuksia työkseni sanotaanko nyt terveydenhoitoalalla asiantuntijatejtävissä, hoitanut viisitoista vuotta, ihan jo pelkkä oma kokemus kertoo.

Vierailija
13/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa maailman huonoin vertaus. Otappa selvää miten paljon yhteiskunta maksaa alkoholista johtuvista seurauksista. Työkyvyn menetys, kalliit hoidot ja kuntoutukset, rattijuopumukset, väkivalta yms. Ja mitä se läheisille tekee, varkaudet, kaikki tulot viinaan, lapsien laiminlyönti, läheisten masennus.

Ja sanot että viinan ymmärrät mutta tupakkaa et???

Vierailija
14/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnne yhden lääkärin, joka tupakoi raskausaikanaan. En hitto vieköön käsitä.

Vierailija
15/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa etsiä linkkiä. Hoidan vanhuksia työkseni sanotaanko nyt terveydenhoitoalalla asiantuntijatejtävissä, hoitanut viisitoista vuotta, ihan jo pelkkä oma kokemus kertoo.

Ai et jaksa etsiä..Juu,et varmaan jaksakaan,koska sellaista ei ole olemassakaan. Sun kokemus ei ole sama kuin fakta tieto.

Vierailija
16/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että ymmärrän, miksi viinaa juodaan. Koska humala on parhaimmillan hauska, vie ujouden yms. En sanonut, että pidän viinalla läträämistä millään tavalla fiksuna. Se vasta nuijaa onkin, mutta sun kommentti on eri keskustelusta, toi on eri asia.

Mua vaan kiinnostaa, miksi joku tupakoi, kun en oikeasti hahmota, mitä siitä saa, mutta kuitenkin miinuspuolet on selvät ja silti jengi tupakoi. Joku on tossa vastannut, että vaikuttaa kielihyvähermostoon. Se riittää mulle vastaukseksi. Kysyin kun en tajua, nyt tajuan. Alkoholinkäytöstä voit keskustella muualla. Täällä saa kysyä mitä haluaa.

Vierailija
17/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ap:n kaltaiset ihmiset eivät ymmärrä että joku voi tupakoida harvakseltaan, ei 2h välein. Itse olen polttanut noin askin vuodessa, hyötyjä mm. rentoutuminen ja ahdistuskierteen katkaiseminen. Nyt en ole pariin vuoteen polttanut yhtäkään, ei vaan ole jaksanut ostaa askia. Vertaan vaikka hyvään konjakkilasilliseen, silloin tällöin mukava nautiskella mutta ei jatkuvasti.

Ja mitä hyötyä tupakasta voisi olla; ainakin tutkimusten mukaan tiettyjä kivuliaita suolistosairauksia esiintyy selvästi vähemmän tupakoitsijoilla.

Vierailija
18/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kummallinen aine. Pahanmakuinen myrkky joka ei edes varsinaisesti päihdytä. Silti sitä poltetaan kaikkialla maailmassa.

Ehkä se on vähän sellainen loppumaton illuusion ketju: koska niin monet sitä polttaa, niin monet - erityisesti nuoret - haluavat sitä kokeilla, koska jotakinhan kivaa siinä täytyy olla että niin monet on siihen koukussa. Sitten kokeillaan, ehkä jopa yritetään tiedostamattaankin suggestoida itseään jatkamaan vaikka siitä ei saisi aluksi mitään mielihyvää. Sitten se nikotiini soluttautuu aivojen mielihyväkeskukseen ja ollaan koukussa. Ja vielä kymmenien vuosien päästä ihmetellään, miksi sitä on pitänyt edes aloittaa?

Minä aloin polttaa ihan kokeilunhalusta, osittain kaveripiirin vaikutuksesta. Pari vuotta poltin päivittäin, kunnes erään viikon kestäneen flunssan jälkeen jolloin ei tehnyt mieli polttaa, huomasin että pärjää ilmankin. Se oli vaan tapa, sosiaalinen ja opittu. Varsinainen nikotiiniriippuvuus oli mulla aika heikko, onneksi. Joillakin se on voimakkaampi ja silloin lopettaminen on varmasti paljon vaikeampaa.

Nykyään poltan vain humalassa, silloin tekee monesti mieli tupakkaa, selvin päin ei lainkaan.

Vierailija
19/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että ap:n kaltaiset ihmiset eivät ymmärrä että joku voi tupakoida harvakseltaan, ei 2h välein. Itse olen polttanut noin askin vuodessa, hyötyjä mm. rentoutuminen ja ahdistuskierteen katkaiseminen. Nyt en ole pariin vuoteen polttanut yhtäkään, ei vaan ole jaksanut ostaa askia. Vertaan vaikka hyvään konjakkilasilliseen, silloin tällöin mukava nautiskella mutta ei jatkuvasti.

Ja mitä hyötyä tupakasta voisi olla; ainakin tutkimusten mukaan tiettyjä kivuliaita suolistosairauksia esiintyy selvästi vähemmän tupakoitsijoilla.

Kyllä. Crohnin tauti on esim. sellainen,johon lääkäri voi jopa suositella tupakointia. Ennen kuin alapeukutatte,voitte ihan käydä lukemassa Googlesta asian.

Vierailija
20/28 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No no, eipäs liioitella!

Itse työskentelen sh:na keuhkoleikkaussalissa ja tiedän aika paljon tupakan aiheuttamista ongelmista. Keuhkosyöpää ei saa takuuvarmasti kaikki tupakoitsijat. Pitkään jatkuneen tupakoinnin suurempia ongelmia on krooninen keuhkoputkentulehdus ja copd, ne tulevat lähes kaikille pitkään tupakointia harrastaneelle. Yksi paha ongelma on myös valtimokovettumatauti; tupakointi ja diabetes ovat pahentavia tekijöitä. Siinä alaraajojen verenkierron ahtautumisen takia ajaudutaan verisuoniohitusleikkauksiin ja valitettavan usein sen jatkoksi vielä lopulta amputaatioihin.