En tajua, miten kukaan viitsii tupakoida, koska...
...käytännössä tupakoitsija maksaa siitä, että rupsahtaa nopeammin ja pahemmin kuin muut ikätoverinsa, haisee pahalle ja saa takuuvarmasti ennemmin tai myöhemmin jonkun vakavan, kivuliaan sairauden. Keuhko/kurkkusyöpä tulee takuuvarmasti lopulta, kun tarpeeksi kauan polttaa, mutta myös kaikenlaiset tosi kivuliaat jutut, kuten vaikkapa selän välilevyjen vammat eivät ehkä täysin aiheudu tupakasta, mutta tulevat aiemmin ja pahempina kuin muille.
Ja raskaana tupakoinnista pitäis oikeesti saada joku rikosoikeudellinen seuraamus, toisen elämällä leikkimstä. Naiset vielä saavat vaihdevuodet aikaiseemin ja oireet tulee pahempina. Voit siis vaikka 15 vuptta pahimmillaan kärsiä jotain kipuja ja hikoilua tästä syystä. Ja tän lisäksi olet rupsahanut lihonut selkäkipuinen ruppana, joka ennemmin tai myöhemmin joutui sinne syöpäosastolle.
Siis kun tajuan alkoholin, joka myös tekee kaikkia tuhoja elimistölle, koska siitä on edes joku hyöty. Onhan huppelissa hauskaa, jos osaa olla juomatta liikaa. Alkoholilla on siis joku funktio. Mutta mitä tupakasta saa? Olen siis maistanut tupakkaa, muutaman röökin polttanut ja se oli vain ihan hiton hirveää.
Kertokaa tupakoijat, mikä teitä vaivaa? Siis oikeesti. En tajua. Voisitteko ainakin maksaa itse kaikki terveysongelmanne eli mennä ykistyiselle, kun krempat alkaa. Ei kiinnosta maksaa teidän itse aiheutettuja sairauksia. Kukaan ei voi väittää, etteikö olis tiedotettu.
Kommentit (28)
Kannattaisiko kääntää huomio omaan elämään, kaiken ymmärtäminen kun lienee täysin mahdotonta. Mä en viitsi edes luetella, mitä asioita en ymmärrä, mutta en muutenkaan vaivaa päätäni muiden ihmisten tekemisillä.
Toki sitä voisi yrittää päteä miettimällä vaikka lihavia, narkomaaneja, alkoholisteja, tupakoivia, urheilulla terveytensä pilaavia, kiihkouskovaisia tai kiihkoateisteja jne. Kaipa se hetkeksi kohottaa itsetuntoa.
Ymmärrän ja tiedän, että jitkut tupakoi harvoin. Vastasit ja perustelit hyvin. Tunnen paljon erilaisia tupakoijia (joille en saarnaa asioista. Siksi kyselen täällä, kun en tajunnut, että joku voi ottaa varsin henkilökohtaisesti.) mun tuttuja tupakoijia yhdistää morkkis ja erilaiset yrikset lopettaa tupakointi. Yhtä ärsyttää riippuvaisuuden tunne ja rahanmeno, yhdellä selkä sökönä ja nyt vasta tietää, kuinka paljon parinkymmenen vuoden rööki on osasyynä, yhtä masentaa aika kovat rypyt ja rupsahtaneisuus, jota tupakoimattomalla isosiskolla ei ole (muuten aika samat elämäntavat auringonottoa ja ravintotottumuksia myöten). Kaikki puhuvat lopettamisesta. Ehkä kun mä en polta, ehkä ne hakee jotain tukea päätöksille. En pidä tapana saarnata ja pilata iloa, mutta just sitä iloa en oo vaan tullu tajunneeks,
En tajua joidnekin hiiltymistä tästä. Truth hurts? Ette voi väittää, että se olis hyväksi terveydelle. En mä tule teidän tupakoitanne viemään tai sammuttamaan. Vaikea vaan tajuta, kun terveys on muutenkin kaikille ihan ykköstärkeä ja sen voi menettää kertalaakista vaikka onnettomuudesta, niin vaikea hahmottaa vapaahetoista, tietoista terveyden romuttamusta.
Ois kiva sanoa, ettei asia mulle kuulu eikä enää oikein kuulukaan, kun baarissakin saa olla hyvässä ilmassa.
Kukin tekee itse päätöksensä, mutta niitä ei pysty perumaan sitten kun joutuu jostain syystä tajuamaan, mitä oma päätös on itselle tehnyt.
Peace & love. Kiitos teille, jotka vastasitte asiallisesti, on kiinnostavaa tietää. Ja hyvä, jos iloa saatte ja stressi lievenee, yms.
lopettaisin tupakoinnin, mutta askit kannustaa jatkamaan. vihaan tätä elämää.
Jaahas. Vai että tulee takuuvarmasti syöpä jokaiselle, joka tupakoi. Minuakin kiinnostaisi tämän tutkimuksen lukeminen. Löytynee sitten ilmeisesti lääketieteellisistä tutkimuksista tai hoitotieteellisistä tutkimuksista?
Kuinka on mahdollista että omassa tuttavapiirissäni on kuollut tupakoitsijoita aivan muista syistä kuin syvästä? Viimeisimpänä tuleemieleen setäni, joka kuoli aivan luonnollisesti vanhuuteen lähestulkoon tupakka huulessa.
t. myös hoitoalalla (sh).
21/23. Pupu. Hali. Ei toi auta. Masennus vain vaikeutuu. Tajuan ton kelan kyllä, kelasin itsekin nuorempana niin. Mutta mitään melodramaattista vapauttavaa kuolemaa tms e tullutkaan. Tuli vain ylipainoa, masennusta, elämänhaluttomuutta ja kaikki asiat rästissä. Hain ja sain apua omalääkärin kautta terapiaan. Elämä ei oo täydlelistä nyt, mutta ok. Välil tosi kivaakin, suunta hyvä, vaikka huonojakin päiviä in. Tupakan kyllä pääosin jätin, ärsytti kellertävät nahkeat sormet yms kaikki nää. Mietin, ettei se ollut koirallekaan varmaan hyvä olla röökinsavussa, Tai poltan nykyisin harvoin, kun ulkona baareissa. Alkoholia en jättänyt kokonaan, mutta nyt se on ihan normaalia, joskus juhlimista ja joksu ruoan kanssa, normimenoa.
Mietin muuten sellaista, että tupakoinnin "malli" otetaan niiltä muilta tupakoitsijoilta jotka polttavat säännöllisesti päivittäin. Aloittelevakin tupakoitsija alkaa herkästi noudattaa samaa kaavaa, vaikkei olisi vielä minkäänlaisessa fyysisessä koukussa. Alkoholin kohtuukäyttö on suurimmalle osalle selviö ja suurkulutus ja alkoholismi tulee vain pienelle osalle käyttäjistä; eihän se ole edes sosiaalisesti hyväksyttyä, toisin kuin tupakan suurkulutus. Jos eläisi yhteisössä, jossa alkoholia käytettäisi samaan tapaan päivittäin ja suuria määriä, moniko aloittelevasta alkoholinkäyttäjästä alkaisi myös juoda niin, koska kuvittelee sen olevan normaalia?
Tupakalla on suuri riippuvuuspotentiaali, mutta en jaksa uskoa että kukaan ensimmäisestä röökistä koukkuun jäisi. Sekin vaatii riittävästi toistoa, joten päivittäinen polttaminen muiden tupakoitsijoiden tyyliin aiheuttaa lopulta riippuvuuden. Tiedän ihmisiä, jotka polttavat vain satunnaisesti ja uskon, että suurin osa pystyisi siihen jos ei alkaisi koskaan polttaa säännöllisesti ja jäisi koukkuun. Eri asia sitten se, onko satunnainen polttelu monellekaan mielekästä kun sitä varsinaista mielihyvää ei saa ennen kuin riippuvuus on kehkeytynyt. Joillekin se sopii. Parempi olisi tietenkin jos kukaan ei polttaisi ollenkaan, mutta ei tämän luokan ongelmaa ja suoranaista kulttuuria ajeta pelkällä valistuksella ja kielloilla alas. Nykyään kuitenkin tupakoidaan vissiin vähemmän kuin ennen joten suunta on ainakin sinne päin.
Tapasin tässä taannoin tupakoivan 95-vuotiaan mummon.
Terve ja nuorekas, luulin parikymmentä vuotta nuoremmaksi.
En silti suosittele tupakointia kenellekään.
Mä poltan, koska millään ei ole mitään väliä enää. Samoin myös juon varmaan triplasti viikkosuositusten ylärajan verran. Jos tää jotenkin nopeuttaa kuolemista, niin hyvä, mutta olis kyllä nopeampiakin keinoja.