Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

takertuva/menneessä elävä anoppi

Vierailija
17.07.2017 |

Anoppini on periaatteessa oikein mukava ihminen, eikä tarkoitukseni olekkaan hänestä varsinaisesti valittaa, vaan haluaisin tietää kuinka voisin häntä auttaa ja samalla helpottaa omaa elämäämme. Homman nimi on se, että anoppini on ollut leski yli 20 vuotta ja kasvattanut kaksi poikaansa yksin, joista vanhemman vaimo olen. Anoppini on todella takertuva poikiinsa, soittelee monta kertaa päivässä ja käymässä hänen luonaan pitäisi käydä jatkuvasti. Hän myös olettaa, etteivät hänen poikansa osaa tehdä mitään itse/selviä elämästä ilman hänen jatkuvaa huolenpitoaan ja neuvojaan. Kun muutimme uuteen taloon, oli anoppi väkisin tulossa sisustamaan talommekin kun emme kuulemma itse osaa...Pojat tosiaan eivät ole mitään poikia enää vaan molemmat reilusti yli parikymppisiä. Nuorempi veli on asunut tähän asti kotona mutta sai nyt mieluisen opiskelupaikan ja on muuttamassa pois. Tästä anoppi sai valtavan hepulin ja surkuttelee nyt jatkuvasti omaa kohtaloaan, jää mielestään yksin, vaikka me, ja kaikki muut sukulaiset asumme lähellä. Hän ei osaa yhtään iloita poikansa koulupaikasta. Sen lisäksi anoppi muistelee edesmennyttä miestään joka ikinen kerta kun olemme siellä kylässä. Tämä on mielestäni todella surullista hänen kannaltaan, hän elää elämäänsä vain poikiensa kautta ja kuollutta miestään muistellen. Kuinka voisin auttaa anoppia ja samalla saada hieman enemmän omaa tilaa meille perheenä?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi vähän siltä kuulostaa, että jos ei oikein ole 20 vuoteen päässyt yli miehensä kuolemasta, ei siitä kyllä ikinä tule yli pääsemäänkään. Yrittäkää hellästi asettaa rajoja ja 'totuttaa' anoppia siihen, ettei päivittäin tarvitse kysellä kuulumisia, mutta olette kyllä tavoitettavissa mikäli hätä tai tarve tulee.

Et maininnut, häiritseekö anoppisi yhteydenotot myös miestäsi vai vaan sinua? Mikäli ongelma on pelkästään sinun, sitten en uskaltaisi kyllä tehdä yhtään mitään. Poikien kuuluu hellästi irtautua äitistään, mikäli he kokevat äitinsä takertuvaksi.

Vierailija
22/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mukava ihminen?" Todella itsekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopin työelämästä sen verran, että tekee töitä kaupan kassalla noin 3 päivänä viikossa, sen lisäksi lesken eläke. Yhtälö on siitäkin kummallinen, että anoppini usein valittaa kun rahaa ei ole mihinkään, muttei kuitenkaan halua tehdä lisää tunteja kaupalla, vaikka hänelle on tarjottu sellaista mahdollisuutta ja pitää työstään. On vaan niin jämähtänyt sinne kotiin. Hänellä on hänen omia rutiinejaan, siivousta ruuanlaittoa ym. jotka ilmeisesti ovat hänen elämänsä kohokohta. Useinkaan hän ei myöskään halua tulla meille käymään, vaan meidän pitäisi aina mennä hänen luo. Luulen, että häntä jotenkin häiritsee nähdä se, että hänen vanhemmalla pojallaan on tosiaan hyvä itsenäinen elämä. 

Ap

Anoppisi on siis valittava, takertuva ja ainoastaan oman navan ympärillä pyörivä ihminen, joka ajattelee vain itseään.

Ennustettavissa suuria hankaluuksia tulevaisuudessa.

Vierailija
24/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin työelämästä sen verran, että tekee töitä kaupan kassalla noin 3 päivänä viikossa, sen lisäksi lesken eläke. Yhtälö on siitäkin kummallinen, että anoppini usein valittaa kun rahaa ei ole mihinkään, muttei kuitenkaan halua tehdä lisää tunteja kaupalla, vaikka hänelle on tarjottu sellaista mahdollisuutta ja pitää työstään. On vaan niin jämähtänyt sinne kotiin. Hänellä on hänen omia rutiinejaan, siivousta ruuanlaittoa ym. jotka ilmeisesti ovat hänen elämänsä kohokohta. Useinkaan hän ei myöskään halua tulla meille käymään, vaan meidän pitäisi aina mennä hänen luo. Luulen, että häntä jotenkin häiritsee nähdä se, että hänen vanhemmalla pojallaan on tosiaan hyvä itsenäinen elämä. 

Ap

Anoppisi on siis valittava, takertuva ja ainoastaan oman navan ympärillä pyörivä ihminen, joka ajattelee vain itseään.

Ennustettavissa suuria hankaluuksia tulevaisuudessa.

Sen lisäksi ei kunnioita toisten yksityisyyttä ja kotirauhaa. Vaikuttaa kamalalta ihmiseltä.

Vierailija
25/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti pääsee valloilleen a)jos tulee lapsia ja b) mummeli jää eläkkeelle. Meillä minun leskiäitini kyttää siskoni perheen valotkin, että mitä tekevät nyt jne. Meille soitteli lauantaina aamukasilta, että tuleeko lapset nyt käymään.

Vierailija
26/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetatte rajat tuollaiselle ennen kuin pahenee. Ette te ole tilivelvollisia omista menemisistänne kenellekään. Pitemmän päälle tuo alkaa ahdistamaan.

Vierailija
27/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUntuu pahalta lukea tätä ketjua. Olen itse 51-vuotias ja omat poikani ovat muuttaneet jokunen vuosi sitten omilleen ja kyllä minä olen edelleen kiinnostunut heistä ja heidän elämästään. Mutta pitää varoa, ettei ala tuollaiseksi, kuin ap:n anoppi (en onnekseni ole leski vielä). Mutta antakaa nyt vähän armoa, ei hän mikään mummeli ole.  50-vuotias.

Vierailija
28/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetti pääsee valloilleen a)jos tulee lapsia ja b) mummeli jää eläkkeelle. Meillä minun leskiäitini kyttää siskoni perheen valotkin, että mitä tekevät nyt jne. Meille soitteli lauantaina aamukasilta, että tuleeko lapset nyt käymään.

Mun vanhemmat on harrastanu vastaavaa soittelua. Kännykät voi onneksi pistää pois päältä. Sanoin suoraan ihmettelyihin siitä, miksi en vastaa, että puhelin on meillä yöllä äänettömällä tai pois päältä, jotta saadaan nukkua rauhassa. Aika pian oppivat, milloin en halua vastaanottaa puheluita.

Vierailija
29/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on harrastanu vastaavaa soittelua. Kännykät voi onneksi pistää pois päältä. Sanoin suoraan ihmettelyihin siitä, miksi en vastaa, että puhelin on meillä yöllä äänettömällä tai pois päältä, jotta saadaan nukkua rauhassa. Aika pian oppivat, milloin en halua vastaanottaa puheluita.

Meillä astetta hullumpi. Hyvä ettei hälytä lastensuojelua ja poliisia jos ei vastaa. Heti on hirveät kolariskenaariot kehissä. Matkustaa ei saisi mihinkään kun on niitä terroristeja jne.

Vierailija
30/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TUntuu pahalta lukea tätä ketjua. Olen itse 51-vuotias ja omat poikani ovat muuttaneet jokunen vuosi sitten omilleen ja kyllä minä olen edelleen kiinnostunut heistä ja heidän elämästään. Mutta pitää varoa, ettei ala tuollaiseksi, kuin ap:n anoppi (en onnekseni ole leski vielä). Mutta antakaa nyt vähän armoa, ei hän mikään mummeli ole.  50-vuotias.

Oli minkä ikäinen tahansa, mutta kyllä yksityisyyden kunnioittaminen ja toisten huomioonottaminen kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

Vierailija
31/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän sun pointin. Mutta ei itsenäistyvää nuorta pidä syyllistää siitä, että lähtee opiskelemaan ja jättää äitinsä yksin. Tietty haikeus liittyy tottakai siihen, että lapset lähtee, mutta se suru on käsiteltävä jotenkin muuten kuin aiheuttamalla syyllisyyttä ja huolta lapsille. Lasten voi olettaa olevan edelleen tekemisissä, mutta heillekin pitää antaa tilaa itsenäistyä ja elää omaa elämäänsä.

Minullakin on kohta edessä se, että lapset lähtee. Haluan, että koti on heille kiva paikka, jonne mielellään tulevat silloin tällöin käymään, mutta en halua takertua heihin. Yritän olla soittamatta joka päivä, vaikka mieli tekisi. Ymmärrän, että joskus vietetään joulu omillaan tai puolison kotona. En tuppaudu heidän kotiinsa siivoamaan tai sisustamaan. Menen käymään jos kutsutaan. Kunnioitan heidän valintojaan enkä kommentoi kaikkea, vaikka olisin itse valinnut toisin. He elävät omaa elämäänsä, yritän keskittyä omiin valintoihin heidän elämänsä sijaan.

Vierailija
32/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli minkä ikäinen tahansa, mutta kyllä yksityisyyden kunnioittaminen ja toisten huomioonottaminen kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

Luonnollisesti, mutta tarviiko sitten muitten kuitenkaan mummeliksi puhutella tuntematonta ihmistä ja mitään helvettiä povata? Kyllä sitä voi tuntematonta ihmistäkin kunnioittaa ja jättää nimittelyt keskustelussa pois. Ei ap ole anoppiaan haukkunut sanallakaan. 

Vierailija
33/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä astetta hullumpi. Hyvä ettei hälytä lastensuojelua ja poliisia jos ei vastaa. Heti on hirveät kolariskenaariot kehissä. Matkustaa ei saisi mihinkään kun on niitä terroristeja jne.

Anna rauhassa hälyttää ketä vaan. Poliisi ei reagoi mitenkään siihen, että aikuinen itsenäinen ihminen ei tuntiin vastaa puhelimeen 😀

Sittenpähän oppivat.

Vierailija
34/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän sun pointin. Mutta ei itsenäistyvää nuorta pidä syyllistää siitä, että lähtee opiskelemaan ja jättää äitinsä yksin. Tietty haikeus liittyy tottakai siihen, että lapset lähtee, mutta se suru on käsiteltävä jotenkin muuten kuin aiheuttamalla syyllisyyttä ja huolta lapsille. Lasten voi olettaa olevan edelleen tekemisissä, mutta heillekin pitää antaa tilaa itsenäistyä ja elää omaa elämäänsä.

Minullakin on kohta edessä se, että lapset lähtee. Haluan, että koti on heille kiva paikka, jonne mielellään tulevat silloin tällöin käymään, mutta en halua takertua heihin. Yritän olla soittamatta joka päivä, vaikka mieli tekisi. Ymmärrän, että joskus vietetään joulu omillaan tai puolison kotona. En tuppaudu heidän kotiinsa siivoamaan tai sisustamaan. Menen käymään jos kutsutaan. Kunnioitan heidän valintojaan enkä kommentoi kaikkea, vaikka olisin itse valinnut toisin. He elävät omaa elämäänsä, yritän keskittyä omiin valintoihin heidän elämänsä sijaan.

Olen aivan samaa mieltä. :) Minun lapseni ovat olleet armeijassa kaukana ja ulkomailla opintojen takia ja kyllä olen huulta purrut ja muistellut sitä, miten en itse paljon äitiä muistanut muistaa, kun itse lähdin maailmalle. :) Ap:n anopin tapauksessa varmaan tuo varhainen leskeksi jääminen ja lapsilleen omistautuminen lisää tuota takertumista. 

Vierailija
35/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti, mutta tarviiko sitten muitten kuitenkaan mummeliksi puhutella tuntematonta ihmistä ja mitään helvettiä povata? Kyllä sitä voi tuntematonta ihmistäkin kunnioittaa ja jättää nimittelyt keskustelussa pois. Ei ap ole anoppiaan haukkunut sanallakaan. 

Osalta taisi mennä ohi, että anoppi on tässä tapauksessa aika nuori, ei vielä eläkeläinen tai vanhus. Stereotyyppinen kuva anopista liittynee eläkeläis"mummoon" eikä mummo sanaa käytetty tässä käsittääkseni haukkumatarkoituksessa.

Vierailija
36/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä otit nyt kovasti itseesi, vaikka tässä puhuttiin ap:n anopista. Voisitko kertoa missä kohtaa ap:n anoppia on puhuteltu mummeliksi?

Vierailija
37/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalta taisi mennä ohi, että anoppi on tässä tapauksessa aika nuori, ei vielä eläkeläinen tai vanhus. Stereotyyppinen kuva anopista liittynee eläkeläis"mummoon" eikä mummo sanaa käytetty tässä käsittääkseni haukkumatarkoituksessa.

Toivottavasti niin. :)

Vierailija
38/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin sanaa mummeli naisesta joka jää eläkkeelle. Ja pysyn väitteessäni että tuossa on kaikki helvetin ainekset.

Vierailija
39/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä otit nyt kovasti itseesi, vaikka tässä puhuttiin ap:n anopista. Voisitko kertoa missä kohtaa ap:n anoppia on puhuteltu mummeliksi?

Otin minä tosiaan siinä mielessä vähän itseenikin, kun elän juuri tuota elämänvaihetta. Se oli aika outo huomata miten vielä lasten ollessa teini-iässä sitä puhui huolettomasti siitä, "kun ne lähtee omilleen" ja "saa omaa rauhaa" eikä "tarvi enää huolehtia". Sitten tilanne oli kuitenkin aika toisenlainen, kun se lasten lähtö oikeasti oli edessä ja tapahtui. Varmasti on jokaisella miettiminen, miten asiat sitten oikeasti menee ja miten itse elämänmuutoksen kanssa pärjää. 

Vierailija
40/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä sama tilanne paitsi että anoppi on 65v ja eläkkeellä ja kun jäi poissa työelämästä niin tilanne pahentui. Hän on täysin jämähtänyt kotiin ja mikään ei huvita eikä kiinnosta ja hän ei halua enää edes matkustella mitä teki ennen mielellään. Meille hän ei halua matkustaa, asumme 350 km päässä. Ystävilleen hän on puhunut "ei ole kutsuttu". Suutahdin tuosta koska olemme tarjoutuneet ostamaan junalipun ties miten monta kertaa. Hän ei myöskään halua lähteä teatteriin tai konserttiin tai ylipäätään mihinkään. Kaiken pitää tapahtua hänen luonaan. Koiran kanssa lenkkeilee ja käy kaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan