Mitä mieltä te naiset olette nimityksestä muija?
Onko teidän mielestä neutraali ilmaus?
Sallitteko itsestänne käytettävän tätä ilmausta?
Mitä tunteita sana herättää?
Kommentit (31)
Riippuu kuka sen sanoo ja missä merkityksessä.
Muijassa on sellainen rööki suussa, viinapullo kädessä ja toisessa tatuointi vivahde, josta en pätkääkään pidä. Eli näen sen negatiivisena, enkä antaisi muiden kutsua mua muijaksi.
Miehistä muija on ihan normaali ja neutraali ilmaisu. Monista naisista taas ei. En tiedä mitä muija tarkalleen naisten kielellä tarkoittaa. Olisi kyllä kiva tietää.
En näe sitä mitenkään pahana, lähinnä neutraalina. Mun nuoruudessa puhuttiin yleisesti "muijista ja jätkistä" eikä kukaan sillä mitään pahaa tarkoittanut.
Preferoin sanaa "minkki". Kertoo laadusta. Muija voisi olla vastakohta.
Se on sellainen ilmaus, miksikä duunarit kutsuvat naisiaan. Siinä annetaan ymmärtää kuulijalle, että tämä nainen on panemista ja kotitöitä varten. Ja ettei suhde ole tasa-arvoinen vaikka olisikin.
Minusta se on halventava ilmaisu. En käyttä enkä halua että kukaan käyttää minustakaan tuota sanaa.
Isäni kutsuu äitiäni muijaksi ja minusta se ei ole koskaan kuulostanut mitenkään negatiiviselta. Jossain muussa yhteydessä ja muulla sävyllä sanottuna se voi olla hyvinkin negatiivinen ilmaisu. Pääosin kuitenkin mielestäni aika neutraali.
Jospas sitä on saanut lisänimikkeen nainen omalla käytöksellään?
Millaiseksi kutsutaan vaikkapa naista joka jatkuvasti "notkuu " miehes/miesten perässä ja kommunikointi on perässä seurailua ja huutelua?
Jospas sitä on saanut lisänimikkeen nainen omalla käytöksellään?
Millaiseksi kutsutaan vaikkapa naista joka jatkuvasti "notkuu " miehes/miesten perässä ja kommunikointi on perässä seurailua ja huutelua?
Teinisuhteissa käytetty nimitys. Ei kuulu aikuisten sanavarastoon.
Mikä on puolestaan neutraali ilmaisu toisesta sukupuolesta?
Muija-nimitystä käyttävät ne pojat ja miehet, jotka kuvittelevat sen saavan heidät näyttämään cooleilta. Vähän sellainen "mä oon noiden ämmien yläpuolella"-meininki. Mitä olen itse kuullut, muija-nimityksellä on aina halventava kaiku. Sanasta kertoo jotakin sekin, että eniten sitä käytettiin yläasteikäisenä. Monet vain eivät kasva siitä koskaan ulos.
Saa minua muijaksi kutsua, mutta se väistämättä vaikuttaa sanojaa kohtaan tuntemaani mielipiteeseen. Lyhyesti: koen, että muija-sanaa käyttävät keskenkasvuiset juntit pyrkiessään näyttämään kovilta jätkiltä.
Tässä saattaisi olla niin, että muija sana on tullut ainakin pääkaupunkiseudulla uusiokayttöön nais sanan synonyyminä. Alkuperäiseltä merkitykseltään synonyymejä ovat taas akka ja ämmä. Kenties ulkopaikkakunnilta pääkaupunkiseudulle muuttaneet eivät tunne tätä uudempaa merkitystä, ja tulkitsevat imaisun negatiiviseksi. Jotain alueellisia eroja tulkinnassa ilmeisesti on.
Kielitoimiston sanakirjan mukaan muija on "ark., halv." eli arkinen ja halventava nimitys. Minua ei muijitella.
Kummasti ihmisillä kielen taju hämärtyy, ei ymmärretä eri vivahteita. Esim. sanaa "naikkonen" näkee aika usein käytettävän nuorista naisista yleensä, ilman sivumerkityksiä, vaikka se tarkoittaa kevytkenkäistä, huonomaineista naista. Vaikka toisaalta ... tai no, jääköön sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Naisista ei tule käyttää nimitystä muija koskaan.
Wut, monet naisetkin käyttävät sitä itsestään/toisistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wut, monet naisetkin käyttävät sitä itsestään/toisistaan?
Itsestä ei varmasti kukaan käytä,toisista naisista ehkä silloin kun puhutaan halventavaan sävyyn jostakusta.
Tietyillä murrealueilla muija tarkoitti ainakin aiemmin vastaavaa kuin eukko, akka tai emäntä. Eli oli ihan normaali ilmaisu, jota käytettiin esimerkiksi omasta vaimosta. Varsinkin ns. alemmassa luokassa ihan tavallinen sana. "Muija on navetalla lypsyllä" tms. oli neutraali ja tavanomainen ilmaisu.
Nykyisin tuo sana on saanut negatiivisia sävyjä ja se koetaan usein halventavaksi tai alentavaksi ilmaisuksi. Tiedän kyllä vieläkin vanhempia (70+) miehiä, jotka kutsuvat vaimoaan muijaksi ja se on vaimolle ihan ok.