South Beach Diet: 7 päivää ja -5kg :)
Kommentit (99)
Läskisoosia ja perunaa ja kroppa oli kuin pajunvitsa.
Pellolla aamusta iltaan, karjanhoito, pyykin pesu käsin, kerättiin metsästä marjat ja sienet. Ruoat tehtiin alusta loppuun itse ja siinä oli tekemistä.
Nyt me lahoperseet istutaan kotona tietokoneen ääressä.
Ennen oli myös väki henkisesti terveempää. Terve sielu terveessä ruumiissa.
Ajat ja ongelmat ovat erilaisia.
ja kun minä teen vielä istumatyötä päivästä toiseen niin siinä ei paljon kalorit kulu..eli läskisoosia ei saa syödä...
vähän karppaukseen kallellaan siinä mielessä, että se oli reilusti rasvaista ja piti siten hyvin nälkää. jalostettuja viljoja ja sokeria syötiin aika lailla vähemmän kuin nyt. Makutottumukset ovat muuttuneet. Meillä esim. lapsena 70-luvulla otettiin pakastimesta rasia marjoja ja sekoitettiin se purkilliseen maitorahkaa ilman mitään makeutuksia ja syötiin välipalaksi. On monelle maustettuihin jogurtteihin ja rahkoihin tottuneelle aika karvasta kamaa...
SBD pyrkii juuri normalisoimaan tätä sokerien käyttöä ja totuttamaan tuon 14 päivää kestävän kieltäytymisvaiheen aikana makuaistia uudelleen vähemmän makeaan. 14 päivän jälkeen 70 - prosenttinen suklaa on makeaa ja hyvää ja twix-patukka maistuu perverssin teolliselta ja ällömakealta. On siis helpompaa välttää ylijalostettuja sokerisia tuotteita kun ne maistuvat liian makeilta. Puolen vuoden päästä ei enää todellakaan kaipaa valkoista jauhoa tai irtokarkkeja.
Kerron kokemuksesta. MInun SBD-kokeiluni johti pysyviin elämäntapamuutoksiin ja nyt pari vuotta aloituksesta syön reilusti proteiinia, normaalirasvaisia maitotuotteita, tofua, soijaa, palkokasveja, pähkinöitä, täysjyväviljatuotteita, marjoja, hedelmiä ja kasviksia täysin vapaasti. RUoka on hyvää ja herkullista. Joskus saatan syödä jonkin leivonnaisen (esim. itse tehtyä juustokakkua tai kakkugallerian tummaa suklaamoussekakkua) mutta teolliset keksit tai karkit saavat aikaan yökkäyksen. TUmma suklaa maistuu kuitenkin säännöllisesti ja pari kertaa kesässä syön kunnon annoksen ihanan vahvaa ja kermaista italialaista jäätelöä. RUisdigestive on riittävän makeaa jos joskus todella tekee mieli kahvin kanssa makeaa. Ennen ei ollut ;)
Minä en juuri laihtunut SBD:llä. Olin jo aika hoikka -- lähtötilanne 164 cm ja 58 kg ja urheilullinen tyyppi, maratoonari ja kaikkea. Nyt painoa 53 kg. MInulla on vahva sukurasite kakkostyypin diabetekseen ja kolesteroliarvot olivat hiukan koholla näennäisterveellisestä elämästä huolimata. Liikunta siis piti arvot kurissa ja olin hoikka, mutta ruokavaliossa liian iso osa kaloreista tuli puhtaasti herkuista ja sokerista. Viimeinen (kolmas) raskaus aiheutti lievää raskausdiabetestä. Hoikka äitini on silti kakkostyypin diabeetikko ja lääkityksellä. Säikähdin ja lääkärin neuvosta päätin kiinnittää huomiota ruokavalion hiilihydraattien koostumukseen. SBD:n avulla arvoni ovat nyt ensiluokkaiset -- nelikymppisenä elimistöni toimii kuin 25-vuotiaan tytönhupakon. Huonon kolesterolin osuus on melkein nollassa ja verensokerit ovat esimerkilliset. Hb on 150. Ja maratonaika on parantunut 4 tunnista ja vartista 3 tuntiin ja 50 minuuttiin. Ihan ookoo "vanhalta" daamilta, joka syö mistään kieltäytymättä herkullista ruokaa ja rajoituksetta :)
Tuossa Diabetesliiton viestissä ruisleipää verrattiin muihin leipiin. Tiedot pitävät varmasti paikkansa: tottahan nyt ruisleipä tunnetaan vehnähöttöleipiä viisaammaksi valinnaksi.
Siinä ei kuitenkaan verrattu ruisleivän syömistä ja syömättä jättämistä. On selvä, että ruisleipä nostaa verensokeria huimasti enemmän kuin (kuin täysin tärkkelyksettömät eli myös sokerittomat) kananmunat, juustot ja vihannekset, joita esimerkiksi minä syön aamiaiseksi. Hammaslääkäri tuli maininneeksi, että ruisleivän tärkkelys muuttuu sokeriksi jo suussa!
Usko alkaa kyllä hiipua, kuinkahan paljon painan kun tämä 2 viikon jakso on lopussa?
Tänä aamuna painoin yllättäen melkein kilon vähemmän kuin aloittaessani. Nyt 6. päivä menossa. Olo on mitä parhain eikä ruoatkaan vielä pahemmin kyllästytä. T: 81
Siis sinä joka oot kuurin aikana saanut lisää painoa, niin laitako tähän esim. yhden päivän syömiset, niin koitan auttaa sua
Esim. eilen söin:
Aamu: Keitetty kananmuna, pari juustoviipaletta, tomaattia, kurkkua, paprikaa
Päivä: mozzarellasalaattia, pähkinöitä
välipala: maustamatonta jogurttia, pähkinöitä
päivällinen: parsakaalia, tonnikalaa öljyssä
Ilta: maitorahkaa, ruokalusikallinen sokeritonta mehukeittoa
Mitä pitäisi tehdä toisin?
Niissähän on tunnetusti paljon kaloreita...
kummallista. Kuinka paljon ja mitä pähkinöitä syöt? onko jogurtti rasvatonta?
varmaan muutama kourallinen päivässä. Meillä on sekoitus missä on saksan-, maa-, cashew- ja pecanpähkinöitä. Jogurtti on rasvatonta, tosin tänään söin kyllä vähän turkkilaista jogurttia missä on aika reilusti rasvaa. Pitääkö maitotuotteet olla rasvattomia / vähärasvaisia? T: 81
jos pudotettavaa ei ole paljon. Jos ylipainoa on runsaasti, niin kannattaa kokeilla. Jos sen sijaan pudotettavaa on vain noin kymmenisen kiloa, niin todennäköisesti et laihdu yhtään...
kaloreita. Kyllä minulla on tuo dietti toiminut,mutta ylipainoa mulla onkin 15kg
15,6kg.
Pituutta 160cm ja painoa nyt 76,4. Haluan saada vielä 14kg pois, sitten voin olla 100% tyytyväinen itseeni. TOSIN, jo nyt olo on mainio 6kk takaiseen verrattuna.
Mulla alkoi tänään 13.päivä eli kohta siirryn kakkosvaiheeseen... tulen kertomaan lopullisen tuloksen lauantai aamuna kun eka vaihe on loppu!
kun siinä sanotaan että kahvia 1kuppi päivässä ja mun on pakko saada 4
Mulla ei mielikuvitus riitä kun mitään ei saa muka syödä:)
Haluisin pois noin 4-5 kiloa kevään aikana.
Aamupala: luonnonjogurttia
Lounas: Kanasalaattia (jäävuorisalaatti,tomaatti,kurkku,paprika,sipuli ja2 minuuttipihviä)
Välipala: luonnonjogurtti
Päivällinen: pihvi ja kasviksia (kukkakaalia,parsakaalia,sipulia,paprikaa,herkkusieniä paistettuna pannulla pienessä määrässä öljyä
Iltapala:20 cashew pähkinää (ei ollut nälkä)
Aamupala:luonnonjogurttia
Lounas: jauhelihapihvi ilman korppujauhoja+lämpimiä kasviksia
Päivällinen:munakas ja salaattia (2 munaa, 4siivua keittokinnkua, kevytjuustoa 2 siivua)
käyttämällä öljykastikkeita.
Minulla on omaa tekemää majoneesia joiden valmistuksessa käytän Dijon sinappia joka on sokeritonta sekä Hermesetasta ja lopputuote ei eroa tavallisesta majoneesista maultaan.
Yksinkertaisin kastike on 1/3 osa viinietikkaa (balsami/punaviini) 2/3 öljyä + mausteeeksi suolaa ja mustapippuria. Ei tarvitse sekoittaa vaan lorauttaa annokseen ja rouhii pippuria päälle, suolaa ei välttämättä tarvitse jos salaatin pääraakaineessa (kala/liha/kana) sitä on.
Minä nostin tämän vanhan kun aloitin itse tämän "dietin". Eli olen ollut nyt 9 päivää ja kiloja on tippunut 3,8kg:) johon olen todella tyytyväinen. Ihmeen helppoa on ollut, ei makeanhimoa enää juuri ollenkaan ja muutenkin mennyt tosi hyvin. Ainoa miinuspuoli on mielestäni se, että ruuat täytyy aika tarkasti suunnitella etukäteen, mutta siihenkin olen nyt jo tottunut. Ykkösvaihetta jäljellä enää 5 päivää!