Miksi et syö lautasmallin mukaisesti ja pysy hoikkana?
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Kommentit (50)
Sinä "miksi et..."-kyselijä olet kyllä outi tapaus. Aina vaan jaksat postata näitä tekoviattomia kyselyitäsi, joiden ainoa tarjoitus on vihjata kuinka tyhmiä toiset ovat. Koetahan jo kasvaa aikuiseksi sinä.
Samaa miettinyt? Ja miten aloitus voi saada alapeukkua. Jo 1980-luvulla koulussa puhuttiin kasvisten, vihannesten ja hedelmien tärkeydestä. Ei ole uusi juttu kyllä. Itse noudatan ja olen normaalipainoinen.
Olen laiska tekemään ruokaa, aikoinaan kun lihoin olin töissä jossa olisi pitänyt olla eväät mukana, mutta en jaksanut tehdä, söin mitä sattui ja illalla liikaa. Ja nyt en jaksa tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Sulla ei lautasen tilavuus riitä, jos menet noilla suhteilla :)
Koska äitini ei tätä mallia opettanut. Kotona ei KOSKAAN ollut ruuan kanssa kasviksia, epäsäännölliset ruoka-ajat, ruoka usein mäkkiruokaa tai einestä ja karkkia sai syödä vapaasti, sitä jopa tuputettiin. Nyt korjailen näitä "jälkiä" ja vaikeaa on kun tavat on pinttyneet. Kyllä se on helpompaa opettaa lapsi syömään terveellisesti pienestä pitäen kuin aikuisena yrittää korjata huonoja ruokailutottumuksia.
Syön lautasmallin mukaan ja olen hoikka ja terve. Minun lautasmallini on tällainen: 3/4 osaa kasviksia, 1/4 osa rasvaa ja proteiinia.
Ei nykypäivänä saa syödä hiilareita. Käsketään heittää pastat, perunat, riisit, leivät pois. Hedelmätkin on nykyään epäterveellisiä koska hedelmäsokeri.
Koska on helpompaa ja paremman makuista syödä epäterveellisesti. Miksi joku peruskouluopetus automaattisesti muuttaisi ihmisen ruokavalion?
Mulla pn valmentajan tekemä ruokavalio, sillä
Mennään ja pysyn kunnossa. Enemmän ruokaa kun tavan mallissa, puhtaampaa ja ilman liikoja hillareita.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt? Ja miten aloitus voi saada alapeukkua. Jo 1980-luvulla koulussa puhuttiin kasvisten, vihannesten ja hedelmien tärkeydestä. Ei ole uusi juttu kyllä. Itse noudatan ja olen normaalipainoinen.
Noo. Kyllä niitä kasviksia ja hedelmiäkin on mahdollista syödä niin paljon että paino kasvaa. Kyse on energiansaannin suhteesta kulutukseen, ja painon kannalta sillä ei ole mitään väliä mistä se energia tulee.
Kannattaa selata sieltä netistä muutakin kuin tätä palstaa, niin ehkä ymmärrät ylipainon syitä.
Mitä jos menisit siitä ihmettelemään jotain muita juttuja, vaikka sitä, miksi jotkut kysyvät tyhmiä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo. Kyllä niitä kasviksia ja hedelmiäkin on mahdollista syödä niin paljon että paino kasvaa. Kyse on energiansaannin suhteesta kulutukseen, ja painon kannalta sillä ei ole mitään väliä mistä se energia tulee.
Kyllä sillä on merkitystä.
Lasteni koulussa terveystiedon opettaja ihmetteli, että kun kokeessa kaikki osaa vastata mikä on lautasmalli mutta kun menee ruokalaan katsomaan, niin lautaset on täytetty kaikkea muuta kuin lautasmallin mukaan.
Höh - tietenkin. Se lautasmalli opetellaan koetta eikä elämää varten, kuten kaikki muukin koulussa.
Minua ollaan toistuvasti lähettämässä ravitsemusterapeutille. Turhaan. Osaan helposti pitää esitelmän terveellisistä ruokailutottumuksista, mutta käytännön elämään ne eivät siirry.
"Ja pysyy terveenä". No ei kyllä pysy! Ehkä ilman elämäntapasairauksia mutta ei ilman vaikkapa ykköstyypin diabetesta.. On lukuisa sairauksia jotka eivät liity painoon, syömiseen (lautasmalliin), kalorinsaantiin jne mitenkään! Ärsyttää tuollaiset "ja pysyy terveenä" väitteet. Itse olen hoikka erittäin terveellisesti syövä aikuinen, mutta lukuisia sairauksia lapsesta saakka, muun muassa autoimmuunisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei lautasen tilavuus riitä, jos menet noilla suhteilla :)
Hups! Tarkoitin siis 1/4 osaa 😂 Ap
Hah. En todellakaan syo mitaan lautasmallien mukaisia aterioita. Syon aamupalan ja ruoan kerran paivassa, illalla menee jaateloa. Ja olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja pysyy terveenä". No ei kyllä pysy! Ehkä ilman elämäntapasairauksia mutta ei ilman vaikkapa ykköstyypin diabetesta.. On lukuisa sairauksia jotka eivät liity painoon, syömiseen (lautasmalliin), kalorinsaantiin jne mitenkään! Ärsyttää tuollaiset "ja pysyy terveenä" väitteet. Itse olen hoikka erittäin terveellisesti syövä aikuinen, mutta lukuisia sairauksia lapsesta saakka, muun muassa autoimmuunisia.
Autoimmuunisairaudet johtuvat ruokavaliosta. Ehkä se sinun "terveellinen" ruoka ei olekaan juuri sinulle sopiva.
No ei meille ainakaan koulussa puhuttu koko lautasmallista ja kotona syötiin normaalia kotiruokaa eli yleensä perunaa ja jotain kastiketta ja sitten oli kurkkua/tomaattia/ suolakurkkua/punajuurta/puolukkaa. Nykyisin syön lautasmallin mukaan mutta läski pysyy kuin p*ska junttilan tuvan seinässä.
N42