Miksi et syö lautasmallin mukaisesti ja pysy hoikkana?
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Lasteni koulussa terveystiedon opettaja ihmetteli, että kun kokeessa kaikki osaa vastata mikä on lautasmalli mutta kun menee ruokalaan katsomaan, niin lautaset on täytetty kaikkea muuta kuin lautasmallin mukaan.
Höh - tietenkin. Se lautasmalli opetellaan koetta eikä elämää varten, kuten kaikki muukin koulussa.
Minua ollaan toistuvasti lähettämässä ravitsemusterapeutille. Turhaan. Osaan helposti pitää esitelmän terveellisistä ruokailutottumuksista, mutta käytännön elämään ne eivät siirry.
Koulussahan se opetus on sitä, että annetaan vain yksi ruokailumalli ja vain se on terveellinen ja kaikille sopiva. Olisi kyllä suotavaa, että ihmiset ajattelisivat joskus ihan itse ja oppisivat kuuntelemaan omaa kehoaan ja oppisivat syömään sen mukaan. Eikä noudattaisi orjallisesti jotain määrättyä mallia.
Rehut ja porkkanat eivät maistu kovin hyvältä eivätkä pidä nälkää ja siksi onnellinen olla saan kun saan lihaa ja perunaa.
Itse jokainen kilonsa kantaa joten älä sinä ota niistä mitään päänpatteja senkin höpönassu!
Miksi vaivaat päätäsi muiden syömisillä ja vartalon muodoilla?
Minä lupaan syödä lautasmallin mukaisesti viisi kertaa päivässä heti kun sinä tulet tekemään ne ateriat minulle.
Sovitaanko että sä vaan kouhot ihan omaa soppaasi, älä muiden bisneksiin työnnä turpaasi !
Vierailija kirjoitti:
Sinä "miksi et..."-kyselijä olet kyllä outi tapaus. Aina vaan jaksat postata näitä tekoviattomia kyselyitäsi, joiden ainoa tarjoitus on vihjata kuinka tyhmiä toiset ovat. Koetahan jo kasvaa aikuiseksi sinä.
Paljonko paikat?
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko että sä vaan kouhot ihan omaa soppaasi, älä muiden bisneksiin työnnä turpaasi !
Sun paino?
Minä syön lautasmallin mukaan, mutta en silti ole hoikka. Ei se lautasmalli hoikkuutta takaa, vaan riittävän alhainen kalorimäärä. Ja minä nautin ruuasta niin paljon, että tykkään syödä vatsani täyteen. Hoikkana pysyminen edellyttäisi niin vähäistä määrää ruokaa, että en tule kuin vihaiseksi siitä. Elämä on paljon kivempaa näin normaalipainon ylärimoilla, kun ei tarvitse stressata joka suupalaa.
Minun kotonani ei juurikaan salaattia tehty tai syöty paitsi kesällä kun omassa maassa kasvatettiin, joten en koskaan ole oikein tottunut siihen. Vaikka salaatista tykkäänkin, niin vanhempieni tapa on jäänyt ja se vain usein unohtuu. Olen yrittänyt lisätä salaatin syömistä, mutta aika huonoin tuloksin. Pitäisi kyllä syödä useammin, koska tykkään siitä aina kun sitä teen. Hedelmiä tosin söin lapsena paljon ja nekin ovat nyt aikuisena jääneet vähemmälle.
Ylipainoa minulla ei tosin ole ollut kuin pienen hetken kuntosalilla käymisen takia kun koitin saada lisää lihasmassaa. Nykyään panostan aerobiseen kuntoiluun ja painoa on ennemminkin vähän turhan vähän kuin liikaa
Vierailija kirjoitti:
Rehut ja porkkanat eivät maistu kovin hyvältä eivätkä pidä nälkää ja siksi onnellinen olla saan kun saan lihaa ja perunaa.
Itse jokainen kilonsa kantaa joten älä sinä ota niistä mitään päänpatteja senkin höpönassu!
Synkin kannattaisi siirtyä tekstistä päätellen kasvislinjalle :) maha kasvaa..
Vierailija kirjoitti:
Minä syön lautasmallin mukaan, mutta en silti ole hoikka. Ei se lautasmalli hoikkuutta takaa, vaan riittävän alhainen kalorimäärä. Ja minä nautin ruuasta niin paljon, että tykkään syödä vatsani täyteen. Hoikkana pysyminen edellyttäisi niin vähäistä määrää ruokaa, että en tule kuin vihaiseksi siitä. Elämä on paljon kivempaa näin normaalipainon ylärimoilla, kun ei tarvitse stressata joka suupalaa.
Miksi olet opetellut syömään liikaa? Kai tajuat, että kun opettelet syömään oikeita määriä, niin sinulle ei jää nälkä sen sopivan annoksen jälkeen, vaan ainoastaan niin pitkään, että kroppasi tottuu oikeaan kalorimäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja pysyy terveenä". No ei kyllä pysy! Ehkä ilman elämäntapasairauksia mutta ei ilman vaikkapa ykköstyypin diabetesta.. On lukuisa sairauksia jotka eivät liity painoon, syömiseen (lautasmalliin), kalorinsaantiin jne mitenkään! Ärsyttää tuollaiset "ja pysyy terveenä" väitteet. Itse olen hoikka erittäin terveellisesti syövä aikuinen, mutta lukuisia sairauksia lapsesta saakka, muun muassa autoimmuunisia.
Autoimmuunisairaudet johtuvat ruokavaliosta. Ehkä se sinun "terveellinen" ruoka ei olekaan juuri sinulle sopiva.
Ei helvetti , mikä idiootti taas pätemässä..
Että sairaus joka on geeneissä ja sen kanssa synnytään johtuukin ruokavaliosta 😂😂😃
Kiitos päivän nauruista, täytyykin heti hiomenna soittaa lääkäriin ja valistaa heitä tästä 😂😂
Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤
Koska halusin lihoo nii tietty söin sillee et lihoin. Nyt haluun pysyy täs painos
En halua syödä lautasmallin mukaisesti enkä halua olla hoikka. Siinä kaksi painavaa syytä.
Kike79... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja pysyy terveenä". No ei kyllä pysy! Ehkä ilman elämäntapasairauksia mutta ei ilman vaikkapa ykköstyypin diabetesta.. On lukuisa sairauksia jotka eivät liity painoon, syömiseen (lautasmalliin), kalorinsaantiin jne mitenkään! Ärsyttää tuollaiset "ja pysyy terveenä" väitteet. Itse olen hoikka erittäin terveellisesti syövä aikuinen, mutta lukuisia sairauksia lapsesta saakka, muun muassa autoimmuunisia.
Autoimmuunisairaudet johtuvat ruokavaliosta. Ehkä se sinun "terveellinen" ruoka ei olekaan juuri sinulle sopiva.
Että sairaus joka on geeneissä ja sen kanssa synnytään johtuukin ruokavaliosta 😂😂😃
Kiitos päivän nauruista, täytyykin heti hiomenna soittaa lääkäriin ja valistaa heitä tästä 😂😂
Onhan se ilo tuottaa lähimmäiselle hauskuutta :)
En tässä nyt ala enempää pätemään, mutta geenien aktiivisuuteen pystyy vaikuttamaan sillä, mitä syö. Oletan kuitenkin, että et tajua, mistä on kysymys, joten viestini on turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Sulla ei lautasen tilavuus riitä, jos menet noilla suhteilla :)
Ja mitähän tekemistä lautasen tilavuudella on sen kanssa, miten paljon siihen voi ottaa ruokaa? Minä ainakin laitan ruuat lautasen päälle, en vala niitä sen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei lautasen tilavuus riitä, jos menet noilla suhteilla :)
Ja mitähän tekemistä lautasen tilavuudella on sen kanssa, miten paljon siihen voi ottaa ruokaa? Minä ainakin laitan ruuat lautasen päälle, en vala niitä sen sisään.
Sulta meni viestin ajatus ohi :)
Ei ne kasvikset mitään ratkaise, vaan määrä ja sen muun ruuan koostumus. Tuo on ihme harhaluulo, että jos syöt suklaapatukan lisäksi porkkanan niin se suklaa ei muka lihotakaan. Samaa tuntuu nämä lautasmalliuskovaiset ajattelevan. Kun puolet on kasviksia, niin ruoka ei voi lihottaa, oli sen määrä tai koostumus mitä hyvänsä. Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Kike79... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ilo tuottaa lähimmäiselle hauskuutta :)
En tässä nyt ala enempää pätemään, mutta geenien aktiivisuuteen pystyy vaikuttamaan sillä, mitä syö. Oletan kuitenkin, että et tajua, mistä on kysymys, joten viestini on turha.
Eli jos vauvalla on jokin autoimmuunisairaus, siihen on syynä vauvan ruokavalio?
Ei nyt ihan ole ajantasalla tuo sinun "tietosi"
Koska pysyn hoikkana ilman lautasmalliakin, ihan oman ruokailumallini mukaisesti syömällä.