Miksi et syö lautasmallin mukaisesti ja pysy hoikkana?
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Kommentit (50)
Mä syön pizzani mialummin lootasta ku lautaselta, ei tu tiskiä, kone kiittää. Ja sitten pyörin ruokaympyräni kanssa kaljalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kike79... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja pysyy terveenä". No ei kyllä pysy! Ehkä ilman elämäntapasairauksia mutta ei ilman vaikkapa ykköstyypin diabetesta.. On lukuisa sairauksia jotka eivät liity painoon, syömiseen (lautasmalliin), kalorinsaantiin jne mitenkään! Ärsyttää tuollaiset "ja pysyy terveenä" väitteet. Itse olen hoikka erittäin terveellisesti syövä aikuinen, mutta lukuisia sairauksia lapsesta saakka, muun muassa autoimmuunisia.
Autoimmuunisairaudet johtuvat ruokavaliosta. Ehkä se sinun "terveellinen" ruoka ei olekaan juuri sinulle sopiva.
Ei helvetti , mikä idiootti taas pätemässä..
Että sairaus joka on geeneissä ja sen kanssa synnytään johtuukin ruokavaliosta 😂😂😃
Kiitos päivän nauruista, täytyykin heti hiomenna soittaa lääkäriin ja valistaa heitä tästä 😂😂
Onhan se ilo tuottaa lähimmäiselle hauskuutta :)
En tässä nyt ala enempää pätemään, mutta geenien aktiivisuuteen pystyy vaikuttamaan sillä, mitä syö. Oletan kuitenkin, että et tajua, mistä on kysymys, joten viestini on turha.
Eli jos vauvalla on jokin autoimmuunisairaus, siihen on syynä vauvan ruokavalio?
Ei nyt ihan ole ajantasalla tuo sinun "tietosi"
Sulla ei sitä tietoa ole ollenkaan. Vauvaan vaikuttaa myös äidin syömiset, jo raskausaikana ja myös sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei millään mene ymmärrykseen, kun jo peruskoulussa puhutaan tuosta lautasmallista, että miksi ei söisi sen mukaisesti? On helppoa ja pysyy terveenä. Ymmärrän, jos on joku allergia, että sitä ruokaa pitää välttää. Lautasmalli on vain niin helppo. Puolet ateriasta aina salaattia ja 1/3 osa hiilareita ja 1/3proteiinia. Ja syö viisi kertaa päivässä. Meillä käy välillä vieraita, jotka jättää kokonaan salaatin ottamatta?? Miksi ihmeessä?
Koska se ei ole helppoa, eikä pysy terveenä sillä ruokavaliolla. Ruokailukertoja on liikaa. Liikaa hiilihydraattia, liikaa proteiini ja liian vähän rasvaa. Ei mitään mikä pitäisi kylläisenä. Aterian jälkeen tulee väsynyt olo ja hetikohta on tarvetta tankata jotain pientä. Ja sitten sortuu naposteluun. Ja sitten lihoo. Kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Rehut ja porkkanat eivät maistu kovin hyvältä eivätkä pidä nälkää ja siksi onnellinen olla saan kun saan lihaa ja perunaa.
Itse jokainen kilonsa kantaa joten älä sinä ota niistä mitään päänpatteja senkin höpönassu!
...mutta maksattaa niistä aiheutuneet kustannukset yhteiskunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole helppoa, eikä pysy terveenä sillä ruokavaliolla. Ruokailukertoja on liikaa. Liikaa hiilihydraattia, liikaa proteiini ja liian vähän rasvaa. Ei mitään mikä pitäisi kylläisenä. Aterian jälkeen tulee väsynyt olo ja hetikohta on tarvetta tankata jotain pientä. Ja sitten sortuu naposteluun. Ja sitten lihoo. Kierre on valmis.
Tähän voisi vielä lisätä, että suosituksissa hehkutetaan keinotekoista ruokaa, josta ei saa ravintoa eikä energiaa. Oikea ruoka sitävastoin on suoraan saatanasta ja aiheuttaa vaikka mitä sairauksia.
Teillä käy vieraita, jotka jättävät salaatin ottamatta? :D
Melkein paras argumentti, jonka olen pitkään aikaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei lautasen tilavuus riitä, jos menet noilla suhteilla :)
Ja mitähän tekemistä lautasen tilavuudella on sen kanssa, miten paljon siihen voi ottaa ruokaa? Minä ainakin laitan ruuat lautasen päälle, en vala niitä sen sisään.
Ehkä peruskoulussa kannattais yhdistää lautasmalli ja matematiikka?
Miksi pitäisi? Hoikkana olen pysynyt, vaikka syön välillä mitä sattuu :D
Ei siihen päällekään saa mahtumaan aloituksen kuvaamaa ruoka-aineiden suurussuhdetta. Niistä kun tulee yhteissummaksi enemmän kuin 100% tilavuudesta tai pinta-alasta, ihan kumpaa termiä haluaa käyttää