Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!
Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)
Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne koira on mahtava astioiden esipesijä.
Jokin jo kuivahtanut vuoka esim. laatikkoruuan jäljiltä tulee puti puhtaaksi koiran jäljiltä.
(Toki silti laitan koneeseen :D)
En suosittele antamaan koiralle yhtään suolattua ja maustettua ruokaa. Eri asia, jos kyseessä pelkkä maustamaton kaurapuuro- tai riisikattila.
Olen antanut toistakymmentä vuotta ja hyvin menee. Kaikenlaisia itkijöitä kyllä riittää joka asian suhteen.
Sinkkumies
Eikö se huoneenlämmössä vuokaan kuivahtanut ruoka ole jo ehtinyt pilaantua?
Koira on roskansyöjä, elimistö on suunniteltu sulattamaan ja hyödyntämään jätettä sekä usealle muulle eläimelle ravinnoksi kelpaamatonta ainesta. Lukekaa bilsaa bitchezz
Sinkkunainen
Vierailija kirjoitti:
Pidän aina käsilaukussa pientä "hätäpakkausta". Se sisältää pari terveyssidettä, muutaman laastarin, huulirasvan, ilman vettä otettavissa olevan särkylääkkeen, kynsisakset, nenäliinoja ja kosteuspyyhkeitä.
Näiden avulla apu on lähellä, jos kuukautisvuoto alkaa (itselläni erittäin epäsäännöllisesti), tulee haava, päätä alkaa särkeä, kynsi lohkeaa tms.
Lisäksi siellä voisi olla ompelulankarulla, neula ja hakaneula yllättäviä tilanteita varten, jos joku sauma ratkeaa tai nappi irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen konmaria, minimalismia ja kännyköitä, joskus 80-90 vaihteessa kai, ostin pienen kirjan "100 tapaa helpottaa elämää" tai jotain sellaista. Se oli täynnä loistavia vinkkejä. Mm.
- karsi tavaroita ja muuta pienempään asuntoon
- mene aikaisin nukkumaan, kerran viikossa jopa pari tuntia aiemmin - perjantaina
- karsi turhat "pakolliset" menot ja juhlat elämästäsi, älä tuhlaa niihin aikaa
- älä koskaan petaa mitään sänkyä
Olen lukenut tuota samaa kirjaa! Osa vinkeistä oli kyllä järjettömiä. Muistan ainakin nämä:
- hanki vain mustia vaatteita, niin peseminen on helpompaa
- älä käytä kynsilakkaa/meikkiä, vaikeuttaa elämää turhaan
Kirjan sanoma tuntui olevan, että älä nyt vahingossakaan tee ikinä mitään kivaa, vaan makaa kotona sohvalla mustissa vaatteissasi.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatessa keittiöveistä laita tiskialtaan reunalle talouspaperia, kulmassa.
Mihin tämä auttaa? Ja missä kulmassa?
Aina kun käyn wc:ssä ja pesen kädet, sipaisen käsinestesaippuaa myös lavuaariin ja putsaan sillä ohimennen lavuaarin ja muita tasoja + kuivaan wc-paperinpalalla. Wc on näin aina siistissä kunnossa kuin huomaamatta.
Toki normaali viikkosiivous lisäksi erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen konmaria, minimalismia ja kännyköitä, joskus 80-90 vaihteessa kai, ostin pienen kirjan "100 tapaa helpottaa elämää" tai jotain sellaista. Se oli täynnä loistavia vinkkejä. Mm.
- karsi tavaroita ja muuta pienempään asuntoon
- mene aikaisin nukkumaan, kerran viikossa jopa pari tuntia aiemmin - perjantaina
- karsi turhat "pakolliset" menot ja juhlat elämästäsi, älä tuhlaa niihin aikaa
- älä koskaan petaa mitään sänkyä
Olen lukenut tuota samaa kirjaa! Osa vinkeistä oli kyllä järjettömiä. Muistan ainakin nämä:
- hanki vain mustia vaatteita, niin peseminen on helpompaa
- älä käytä kynsilakkaa/meikkiä, vaikeuttaa elämää turhaan
Kirjan sanoma tuntui olevan, että älä nyt vahingossakaan tee ikinä mitään kivaa, vaan makaa kotona sohvalla mustissa vaatteissasi.
Haha, mä makoilen tässä sängyssä mustissa vaatteissani ja surffailen av-palstalla. Mikäs tän mukavampaa. 🤗
Lapsiperheessä tulee paljon pyykkiä. Ratkaisu: tunge kaikki sekaisin pyykkikoneeseen ja toivo, ettei vaatteet värjäänny toisistaan. Toimii joskus, joskus ei! Mutta pyykkikori ei koskaan täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile käyttää samoja vaatteita mahdollisimman pitkään (ei tietenkään toimi helteellä). Esim. käytä samaa mekkoa kuukauden. Aluksi tuntuu kummalta käyttää koko ajan samaa vaatetta, mutta pian huomaat ettei ketään kiinnosta mitä päälläsi on. Ennen pitkää huomaat, ettei sinulla tarvitse olla suurta määrää vaatteita "jotka kaikki sopivat toistensa kanssa yhteen", vaan muutama hyvä luottovaate riittää.
Jos käytän samaa mekkoa päivittäin kuukauden, se haisee niin pahalle etten itsekään halua olla itseni lähellä. Mutta tavallaan pointtisi on hyvä. Kun varustaa kaappinsa muutamilla keskenään yhteensopivilla vaatteilla, saa monta erilaista kokonaisuutta kätevästi. Asusteilla lisättynä saa vielä enemmän vaihtelua.
Tuota noin.. kyllä sen mekon voi pestä välillä. En ole vinkin antaja, mutta ainakin itse pesisin mekon illalla ja aamullahan se olisi taas kuiva. Itse asiassa olen joskus ostanut samaa vaatetta 2 kappaletta juuri tästä syystä.
Hahhah! Joo ei tullut mieleenkään, että pitäisi erikseen sanoa, että tosiaan sen mekon saa pestä! Ja fiksu ihminen vielä pesaisee ne kainalot, ei koko mekkoa. Toinen keino on laittaa mekko yöksi muovipussissa pakkaseen.
Kuluttaa sitä vaatetta (ja kenkiä) käyttää koko ajan yhtä ja pestä sitä. Kengät ja vaatteet pysyvät parempina pitempään jos on useita, olen itse ainakin huomannut että farkut kulahtaa nopeasti kun on vain yhdet joten ostan nykyään jos löydän hyvät niin 2 paria samaan syssyyn niin käyttöaika pitenee kun voi vuorotella. Että en kyllä itse suosittele säästömielessä sitä että käytät 5 viikkoa samaa vaatetta pesten sitä muutaman päivän välein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile käyttää samoja vaatteita mahdollisimman pitkään (ei tietenkään toimi helteellä). Esim. käytä samaa mekkoa kuukauden. Aluksi tuntuu kummalta käyttää koko ajan samaa vaatetta, mutta pian huomaat ettei ketään kiinnosta mitä päälläsi on. Ennen pitkää huomaat, ettei sinulla tarvitse olla suurta määrää vaatteita "jotka kaikki sopivat toistensa kanssa yhteen", vaan muutama hyvä luottovaate riittää.
Jos käytän samaa mekkoa päivittäin kuukauden, se haisee niin pahalle etten itsekään halua olla itseni lähellä. Mutta tavallaan pointtisi on hyvä. Kun varustaa kaappinsa muutamilla keskenään yhteensopivilla vaatteilla, saa monta erilaista kokonaisuutta kätevästi. Asusteilla lisättynä saa vielä enemmän vaihtelua.
Tuota noin.. kyllä sen mekon voi pestä välillä. En ole vinkin antaja, mutta ainakin itse pesisin mekon illalla ja aamullahan se olisi taas kuiva. Itse asiassa olen joskus ostanut samaa vaatetta 2 kappaletta juuri tästä syystä.
Tuota noin... aika harva vaate pysyy hyvänä jos sen kuukauden ajan pesee joka päivä. Olisi lisäksi hullua pyörittää pesukonetta vain yhden mekon ja alusvaatteiden takia. Käsinpesukin olisi turhan työlästä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun oli kankaisia kuivauspyyhkeitä, usein tehtiin reikä veistä kuivatessa. Kun otetaan kahvasta ote, altaan kulmassa paperitollo, on turvallisempaa. Miten itse kuivaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... aika harva vaate pysyy hyvänä jos sen kuukauden ajan pesee joka päivä. Olisi lisäksi hullua pyörittää pesukonetta vain yhden mekon ja alusvaatteiden takia. Käsinpesukin olisi turhan työlästä päivittäin.
Samantyylisiä paitoja monta, ei niin paljon tarvi miettiä mitä pukisi? Just tänään mielessä kuinka aina on sama takki kun olin aikaisin aamukävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun oli kankaisia kuivauspyyhkeitä, usein tehtiin reikä veistä kuivatessa. Kun otetaan kahvasta ote, altaan kulmassa paperitollo, on turvallisempaa. Miten itse kuivaatte.
En kuivaa mitenkään. Käytän toista keittiöveistä ja kolmatta jne... Laitan ne astianpesukoneeseen, jossa on kuivausohjelma. Kun lapset muuttivat pois kotoa, huomasin tarvitsevani entistä useampia veitsiä ja kauhoja yms, koska astianpesukonetta pyöritetään nyt harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kankaisia keittiöpyyhkeitä edelleen (eikö joillain muka ole :O). Niitä käytetään käsipyyhkeinä, taikina kulhon peittona nostatuksen ajan sekä astioiden kuivaamiseen. Jokaiseen tarkoitukseen luonnollisesti oma pyyhkeensä. Veitset kuivataan niinhin myös. Hellävaroin pyyhkimällä niin ei tule reikiä. Veitsi toisessa kädessä ja pyyhe toisessa painellaan kevyesti pyyhkeellä terää. Ei edestakaista hankausliikettä. Täysin turvallista.
Taittelen kestokasseista kätevät säilytyslaatikot vaatekaappiin.
Olen huomannut, ettei minun tarvitse istua pitkän puhelun aikana paikoillani.
Laitan yleensä kaiuttimen päälle ja teen äänettömiä kodin askareita, jotka eivät vaadi ajattelua, jotta
voin yhä keskittyä puheluun. Eli yleensä pitkän puhelun aikana kuljen asunnossa ja laitan tavaroita paikoilleen ja yleisesti järjestelen, toinen vakiohomma on pyykin viikkaus ja vieminen paikoilleen. Myös pölyjä voi samalla pyyhkiä. Likaisen pyykinkin voi laittaa pyörimään koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kuivaan? No sillä kankaisella astiankuivaus pyyhkeellä kuivaan. Pyyhe vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa. Kerta pyyhkäisy, veitsen hamarapuoli pyyhkeeseen päin. Kahvasta kärkeenpäin vetäistään.
Yhtään pyyhettä en ole ikinä rei'ittänyt veistä kuivatessa.
Vierailija kirjoitti:
Hoikkana voi käyttää isompiakin vaatteita mutta ylipainoisena on vaikea käyttää pienempiä kokoja.
Tämän on varmaan monet ylipainoiset hoksanneet ja siksi eivät halua ostaa uusia, omaa isompaa vartaloa pukevia vaatteita "koska kuitenkin kohta laihtuvat". Nykyiset vaatekaupan vermeet menevät päälle hoikkanakin (parin koon heitto), mutta uutta, vielä isompaa ei kannata tästä syystä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Taittelen kestokasseista kätevät säilytyslaatikot vaatekaappiin.
Meillä on eteisen hattuhyllyllä kestokassista taitettu "kori" lapsen pipoille ja hanskoille. 😁
Vierailija kirjoitti:
Lue lehdet ja katso uutiset vasta junassa/bussissa. Nopeuttaa aamua uskomattoman paljon.
ei toimi kaikilla esim jos satut olemaan se juna/bussi/taksi kuski tai pääset töihis kävellen....
mutta oma vinkki on että aina veskissä luen uutisia ja veskiin mentäessä kun heräilee niin laittaa samalla myös vaikka uunin ja tietokoneen päälle, ovat sitte käyttövalmiita tortun väännön jälkeen...