Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!

Vierailija
15.07.2017 |

Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)

Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D

Kommentit (409)

Vierailija
221/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)

Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D

Pitikö käyttää englanninkielistä sanontaa ja sitten suomentaa se? Eikö olisi helpompi laittaa vain se suomenkielinen versio?

Eihän suomi ole yhtään khuul. Englanti on very cool eli siis tosi khuul. Siksi pitää sanoa sanat in English eli englanniksi ja perään suomentaa ne.

Vierailija
222/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyhin lasten kosteuspyyhkeellä lavuaarin ja hanan vessakäynnin yhteydessä.

Joka kerta, kun käyt vessassa?! Ihan järkyttävää tuhlausta. Eihän hana edes ehti tuhriintua parin tunnin aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivatessa keittiöveistä laita tiskialtaan reunalle talouspaperia, kulmassa.   

Mihin tämä auttaa? Ja missä kulmassa?

Siihen aikaan kun oli kankaisia kuivauspyyhkeitä, usein tehtiin reikä veistä kuivatessa.  Kun otetaan kahvasta ote, altaan kulmassa paperitollo, on turvallisempaa.  Miten itse kuivaatte.

Miten kuivaan? No sillä kankaisella astiankuivaus pyyhkeellä kuivaan. Pyyhe vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa. Kerta pyyhkäisy, veitsen hamarapuoli pyyhkeeseen päin. Kahvasta kärkeenpäin vetäistään.

Yhtään pyyhettä en ole ikinä rei'ittänyt veistä kuivatessa.

Juuri näin. Ihmeellisiä ongelmia, reikiä pyyhkeissä? Ei sitä pyyhettä tarvitse puukottaa.. ottaa kahvasta, ja pyyhkii terän molemmat puolet lappeeltaan pyyhkeeseen. Homma hoidettu. Ehjä pyyhe..

Näin voin kumminkin tehdä fiksusti kuivauksen ja saada veitsen ensimmäisenä pois tiskistä. 

Vierailija
224/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ruokasooda ja etikka kirjoitti:

Yks parhaimpia niksejä joita olen itse kokeillut: siivousaineiden vaihtaminen etikkaan ja ruokasoodaan!

Googlatkaa siivousohjeita niilltä: voi pestä pöntöt, lattiat, ikkunat ja kaikki. Itse käytän enää näiden lisäksi astianpesuainetta.

Ikkunat pesen pelkällä vedellä ja ikkunoiden pesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla + kuivaus päälle. Tulee kirkasta eikä jää raitoja.

Esim. Tokmannilta löytyy isot purkit ruokasoodaa ja etikkaa. Käytän etikkaa myös välillä pyykin huuhteluaineena, poistaa homeen ja hikitahrat.

Tämä niksi sopii allergioille ja minimalisteille ja ekologisille ihmisille ja oikeastaan ihan kaikille!

Pyyhin myös pinnat/pölyt/ovenkahvat kerran viikossa suihkepullon ja kikrokuituliinan kanssa. Suihkepullossa vettä ja viinietikkaa 50/50. Poistaa kahvoista myös rasvatahrat sun muut.

Siivouskaapin aineet pysyvät kurissa ja puhdasta tulee.

Voisiko joku laittaa kuvan tästä "soodasta"? Olen melko varma, että olen yrittänyt siivota leivinjauheella.

Kyllä kai sinä lukea osaat? Purkit ovat samankaltaisia, mutta leivinjauhepurkissa lukee "leivinjauhe" ja soodassa "ruokasooda".

Mitä se on sitten englanniksi? Koska luen netistä vinkit yleensä englanniksi enkä suomeksi!

Tiedätkö mikä on google?

bicarbonate

baking soda

sodium bicarbonate

Vierailija
225/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ruokasooda ja etikka kirjoitti:

Yks parhaimpia niksejä joita olen itse kokeillut: siivousaineiden vaihtaminen etikkaan ja ruokasoodaan!

Googlatkaa siivousohjeita niilltä: voi pestä pöntöt, lattiat, ikkunat ja kaikki. Itse käytän enää näiden lisäksi astianpesuainetta.

Ikkunat pesen pelkällä vedellä ja ikkunoiden pesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla + kuivaus päälle. Tulee kirkasta eikä jää raitoja.

Esim. Tokmannilta löytyy isot purkit ruokasoodaa ja etikkaa. Käytän etikkaa myös välillä pyykin huuhteluaineena, poistaa homeen ja hikitahrat.

Tämä niksi sopii allergioille ja minimalisteille ja ekologisille ihmisille ja oikeastaan ihan kaikille!

Pyyhin myös pinnat/pölyt/ovenkahvat kerran viikossa suihkepullon ja kikrokuituliinan kanssa. Suihkepullossa vettä ja viinietikkaa 50/50. Poistaa kahvoista myös rasvatahrat sun muut.

Siivouskaapin aineet pysyvät kurissa ja puhdasta tulee.

Voisiko joku laittaa kuvan tästä "soodasta"? Olen melko varma, että olen yrittänyt siivota leivinjauheella.

Kuva ei oikein auta, koska sooda ja leivinjauhe näyttävät samalta. Paketissa kyllä lukee ihan ruokasooda, joten siitä on helppo erottaa tuotteet toisistaan.

Vierailija
226/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan illalla kahvinkeittimeen veden ja purut valmiiksi, jos on aikainen herätys. Napsautan sen sitten herättyäni päälle ja kahvi valmistuu aamupesun aikana.

Levymoppiin sopivat pölyliinat helpottavat ja keventävät siivousta. Imurointi on raskaampaa ja vie enemmän aikaa kuin lattioiden läpikäynti mopin ja pölyliinojen kanssa, plus moppi mahtuu pienempiinkin tiloihin helpommin ja kääntyilee helpommin nurkissa jne. Matot joutuu tosin imuroimaan.

Vierailija
227/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan illalla kahvinkeittimeen veden ja purut valmiiksi, jos on aikainen herätys. Napsautan sen sitten herättyäni päälle ja kahvi valmistuu aamupesun aikana.

Levymoppiin sopivat pölyliinat helpottavat ja keventävät siivousta. Imurointi on raskaampaa ja vie enemmän aikaa kuin lattioiden läpikäynti mopin ja pölyliinojen kanssa, plus moppi mahtuu pienempiinkin tiloihin helpommin ja kääntyilee helpommin nurkissa jne. Matot joutuu tosin imuroimaan.

Sen veden kuuluu olla tuoretta ja raikasta, ei yön yli seisonutta ja lämmintä. Ihmeellistä kun kahvinkeiton perusasiat ovat ihan hukassa.

Vierailija
228/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi tapahtua ainoastaan av:lla; ulostusvinkkejä.

Muistan nähneeni iltapäivälehden nettiversiossa otsikon "Tässä asennossa suoli toimii parhaiten." En lukenut juttua silloin, mutta nyt tiedän sen asennon.

Vierailija
229/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperi on turhaa rahanmenoa. 

Osta cifonettejä ja pyyhkimisen jälkeen heitä muiden pyykkien sekaan kuuteenkymppiin. Ovat niin pieniä, etteivät tunnu pesussa ollenkaan taloudellisessa mielessä. 

Kestävät hyvin kymmenenkin pesukertaa. 

Tämä on hyvä. Muutenkin minulla on muitakin pieniä mikrokuituliinoja vino pino. Aina kun on käytetty, heitän pyykkiin, siellä ne muun seassa menee, ja on aina monta puhtaana. Näitä on pinot myös vessoissa.

Vierailija
230/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taittelen kestokasseista kätevät säilytyslaatikot vaatekaappiin.

Meillä on kenkälaatikot sukka- ja alushousulaatikkoina.

Vierailija
231/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, ettei minun tarvitse istua pitkän puhelun aikana paikoillani.

Laitan yleensä kaiuttimen päälle ja teen äänettömiä kodin askareita, jotka eivät vaadi ajattelua,  jotta

voin yhä keskittyä puheluun. Eli yleensä pitkän puhelun aikana kuljen asunnossa ja laitan tavaroita paikoilleen ja yleisesti järjestelen, toinen vakiohomma on pyykin viikkaus ja vieminen paikoilleen. Myös pölyjä voi samalla pyyhkiä. Likaisen pyykinkin voi laittaa pyörimään koneeseen.

Tästä tuli mieleen, että jos kaiken häsläämisen sijaan pysähdyt ja aidosti kuuntelet toista ihmistä..? Esim. työpaikalla väittelyn sijaan keskitytkin yhtäkkiä vain ja ainoastaan kuuntelemaan, mitä se ihminen yrittää sanoa sinulle. Sen sijaan, että mietit omaa vasta-argumenttiasi tai ajattelet ärsyyntyneenä miten toinen on ihan väärässä ;) Sama pätee vapaa-aikaan; kun ystävä soittaa, istut alas ja vain kuuntelet. Et siivoa, et touhua, et tee mitään. Et tee mitään, muuta kuin olet läsnä.

Ei nämä ole toisiaan poissulkevia. Minä keskityn paremmin kuuntelemaan, kun käteni tekevät jotain mekaanista. Siinä on jotain meditoinnin kaltaista. Seminaarissa saatan piirrellä hypnoottisia kiemuroita paperin laitaan. Puhelimessa huomaan joskus pitkän ihmissuhdepuhelun jälkeen kitkeneeni koko puutarhan. Tiedän että olen istunut aluksi terassin laidalle puhumaan rauhassa.

Ohis

Vierailija
232/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa pitää itseäni ahkerana.

Pyykkien palauttamista hyllyille helpottaa se, että jokaiselle vaatetyypille on kori (paitsi takeille). Voin siis vaikka vain heittää vaatteen sinne koriin. Jos kaikki pitäisi taitella tai laittaa henkariin, niin harvoinpa jaksaisin. Yleensä sen verran jaksan, että rullaan edes. Jos vain jaksan, niin laitan paidat henkariin koriin heittämisen sijaan.

Mulla ei siis ole mitään lakana- tai pyyhepinojakaan, vaan korit niillekin.

Inhoan sitä, että pitäisi olla koko ajan järjestelmällinen uudestaan ja uudestaan, mitä energian tuhlausta ja niin epäkäytännöllistä. Sen sijaan tykkään olla sillä tavalla järjestelmällinen, että tulevaisuuden työ helpottuu ja riittävä siisteys pysyy yllä mahdollisimman vähällä vaivalla.

Kämpässäni on muutenkin koreja siellä täällä. Inhoan pöydillä olevaa irtotavaraa. Jos haluan nopeasti siivota pöydät, niin heitän irtokamat koreihin ja pöytää pyyhkäisen vain.

Mitään koriste-esineitä en pöydillä pidä.

Samaa mieltä. Mielestäni ei ole sellaista kuin väärin sammutettu.

En esimerkiksi taittele froteepyyhkeitä ja pussilakanoita kauniisti, laitan ne suunnilleen rullalle ja kuin halkopinoon, hyvin toimii.

Vaatteet olen karsinut niin vähiin, että voin ripustaa ne kuivumaan henkarissa, ja kuivan vaatteen nostaa kaappiin henkarissa tankoon. Ei silittämistä eikä taittelua.

Alusvaatteet kuivatan telineessä nipistimissä roikkuen, siitä riivin ne nippuun kuin viinimarjat, ja nippuna tuikkaan viereiseen kaappiin koriin.

Vierailija
233/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan yleensä kaiuttimen päälle ja teen äänettömiä kodin askareita, jotka eivät vaadi ajattelua,  jotta

voin yhä keskittyä puheluun. Eli yleensä pitkän puhelun aikana kuljen asunnossa ja laitan tavaroita paikoilleen ja yleisesti järjestelen, toinen vakiohomma on pyykin viikkaus ja vieminen paikoilleen. Myös pölyjä voi samalla pyyhkiä. Likaisen pyykinkin voi laittaa pyörimään koneeseen.

Tästä tuli mieleen, että jos kaiken häsläämisen sijaan pysähdyt ja aidosti kuuntelet toista ihmistä..? Esim. työpaikalla väittelyn sijaan keskitytkin yhtäkkiä vain ja ainoastaan kuuntelemaan, mitä se ihminen yrittää sanoa sinulle. Sen sijaan, että mietit omaa vasta-argumenttiasi tai ajattelet ärsyyntyneenä miten toinen on ihan väärässä ;) Sama pätee vapaa-aikaan; kun ystävä soittaa, istut alas ja vain kuuntelet. Et siivoa, et touhua, et tee mitään. Et tee mitään, muuta kuin olet läsnä.

Ei nämä ole toisiaan poissulkevia. Minä keskityn paremmin kuuntelemaan, kun käteni tekevät jotain mekaanista. Siinä on jotain meditoinnin kaltaista. Seminaarissa saatan piirrellä hypnoottisia kiemuroita paperin laitaan. Puhelimessa huomaan joskus pitkän ihmissuhdepuhelun jälkeen kitkeneeni koko puutarhan. Tiedän että olen istunut aluksi terassin laidalle puhumaan rauhassa.

Ohis

Mäkin oon jostain lukenut, että esim. adhd-tyyppiset ihmiset muistavat asioita japystyvät keskittymään niihin paremmin jos heillä on samalla käsillään jotain tekemistä, esim. pehmopallon puristelua tai pallon kädestä toiseen heittelyä.

Vierailija
234/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun käyn wc:ssä ja pesen kädet, sipaisen käsinestesaippuaa myös lavuaariin ja putsaan sillä ohimennen lavuaarin ja muita tasoja + kuivaan wc-paperinpalalla. Wc on näin aina siistissä kunnossa kuin huomaamatta.

Toki normaali viikkosiivous lisäksi erikseen.

Samoin, paitsi altaan pyyhkäisen allaskaspissa roikkuvalla tiskiharjalla, tason vessapaperilla. Allaskaapissa on myös ikkunanpesusuihke, jos hampaita pestessä huomaan peilissä roiskeita, suihkaisen ja pyyhkäisen vessapaperilla.

Helpottaa valtavasti viikkosiivousta, kun ei jätä näitä sen varaan. Paras on aina tehdä pois kun huomaa, eikä jättää että "teen sitten".

Vierailija
235/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mäkin oon jostain lukenut, että esim. adhd-tyyppiset ihmiset muistavat asioita japystyvät keskittymään niihin paremmin jos heillä on samalla käsillään jotain tekemistä, esim. pehmopallon puristelua tai pallon kädestä toiseen heittelyä.

Joo, olen ajatellut että olenko add. Tosin kun tämä tulee ekan kerran esiin viisikymppisenä, niin eiköhän arjessa selviäminen ole jo kehitetty tavalla tai toisella.

Vierailija
236/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujautan leipäpussinsulkijan sinne pussin sisälle. Näin tiedän milloin leipä menee vanhaksi jos sitä meinaa jäädä.

Jumppakassissa valmiiksi toilettilaukussa pienehköt pullot shampoota, hoitoainetta, rasvaa ja saippuaa. Dödö. Ei tartte erikseen muistaa pakata niitä, kuitenkun aina joku unohtuu.

Vierailija
237/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesua helpottavat huomattavasti värinkerääjälaput! Voi siis huoletta pestä valkoisia mustien tai värikkäiden vaatteiden kanssa. Jos on voimakkaasti värjäävää pyykkiä, laitan koneeseen useamman lapun. En oikein ymmärrä miksi vain harvat tietää tästä tuotteesta tai suhtautuu skeptisesti sen toimivuuteen! :D Oon noin kolme vuotta jo näitä käyttänyt, eikä ole värjääntynyt yksikään vaate.

Itsellä ollut käytössä sekä Dr. Beckmann ja Dyson -merkkisiä ja molemmat toimineet hyvin, mutta Beckmanneista pidän silti enemmän. Löytyy ihan perus tavarataloista ja ruokakaupoista.

Vierailija
238/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile käyttää samoja vaatteita mahdollisimman pitkään (ei tietenkään toimi helteellä). Esim. käytä samaa mekkoa kuukauden. Aluksi tuntuu kummalta käyttää koko ajan samaa vaatetta, mutta pian huomaat ettei ketään kiinnosta mitä päälläsi on. Ennen pitkää huomaat, ettei sinulla tarvitse olla suurta määrää vaatteita "jotka kaikki sopivat toistensa kanssa yhteen", vaan muutama hyvä luottovaate riittää.

Tämä on niin totta! Ketään ei kiinnosta mitä vaatteita käytät ja kukaan ei huomaa, onko sinulla sama vaate koko ajan ylläsi. Itse pidän muodista ja erikoisista vaatteista, mutta jossain vaiheessa tajusin, että ihmiset yleensä pukeutuvat varsin tylsästi ja "huomaamattomasti". Voit mainiosti käyttää samoja mustia housuja ja samaa mustaa yläosaa tai samaa mustaa mekkoa koko ajan ja asustaa sitä erilaisilla kengillä, koruilla ja muilla asusteilla :)

Juuri näin hoidan työvaatteet, kun pitää näyttää muutenkin tylsältä. Omistan kaksi mustaa neuletta tähän tarkoitukseen, noin kolme t-paitamaista puseroa, kahdet työfarkut. Tarvittaessa viikon menee näillä, ja viikonlopuna pyykkää. Tosin kun viikollakin pesee kotiin tultua puseron, se kuivuu aamuksi. Jos joku olisi ihmetellyt, miten minulla voi olla koko viikon sama pusero. Mutta ei sitä kukaan mieti.

Vierailija
239/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen veden kuuluu olla tuoretta ja raikasta, ei yön yli seisonutta ja lämmintä. Ihmeellistä kun kahvinkeiton perusasiat ovat ihan hukassa.

Hyvin kyllä kelpaa mulle ja miehelle. Rehellisesti sanottuna en erota onko kahvi keitetty kylmään vai lämpimään veteen :D Makunystyräni eivät ole kai tarpeeksi hienostuneet.

Vierailija
240/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sujautan leipäpussinsulkijan sinne pussin sisälle. Näin tiedän milloin leipä menee vanhaksi jos sitä meinaa jäädä.

Itse suljen pussin uudelleen sillä sulkijalla. Pysyy pussi hyvin kiinni ja päiväyskin näkyy.