Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!

Vierailija
15.07.2017 |

Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)

Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D

Kommentit (409)

Vierailija
201/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaupasta valmiiksi pursotettua kermavaahtoa, siis tällaista:

https://www.google.fi/search?q=cessibon&rlz=1C9BKJA_enFI689FI689&hl=fi&…:

Todella kätevä, jos haluaa nopeasti lisämakua esim. kaakaoon tai pullaviipaleelle hillon kanssa. Tai jos tulee yllätysvieraita.

Paitsi ettei se ole kermavaahtoa

Vierailija
202/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin netistä, että sämpylätaikina kannattaa kohottaa mikrossa, joka siis ei ole päällä. Mikron sisälle saa esilämmön lämmittämällä minuutin ajan esim. vesilasia mikrossa ennen kuin laittaa taikinan sinne kohoamaan. Ja takuulla kohoaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös aina valmiina olevaa matkapussukkaa, jossa nesteet, näytteitä kosmetiikkatuotteista (puhdistusaine/liina, kosteusvoide jne), hammasharja yms. Helpottaa pakkaamista, kun heittää vain tämän reppuun ja lisäksi tarvittavat vaatteet (jotka ovat yksinkertaisia ja aina samaa väriä). Itselläni on myös muistilista, josta tarkistan lopuksi että kaikki tuli pakattua. Siinä on esim. lääkkeet, aurinkolasit, villasukat. Jälkimmäiset vedän jalkaan lentokoneessa.

Matkustaminen on helppoa näiden ansiosta.

Vierailija
204/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivatessa keittiöveistä laita tiskialtaan reunalle talouspaperia, kulmassa.   

Mihin tämä auttaa? Ja missä kulmassa?

Siihen aikaan kun oli kankaisia kuivauspyyhkeitä, usein tehtiin reikä veistä kuivatessa.  Kun otetaan kahvasta ote, altaan kulmassa paperitollo, on turvallisempaa.  Miten itse kuivaatte.

Miten kuivaan? No sillä kankaisella astiankuivaus pyyhkeellä kuivaan. Pyyhe vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa. Kerta pyyhkäisy, veitsen hamarapuoli pyyhkeeseen päin. Kahvasta kärkeenpäin vetäistään.

Yhtään pyyhettä en ole ikinä rei'ittänyt veistä kuivatessa.

Juuri näin. Ihmeellisiä ongelmia, reikiä pyyhkeissä? Ei sitä pyyhettä tarvitse puukottaa.. ottaa kahvasta, ja pyyhkii terän molemmat puolet lappeeltaan pyyhkeeseen. Homma hoidettu. Ehjä pyyhe..

Vierailija
205/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro on kerrassaan mainio, elämää helpottava työväline. Kaikki gourmet-ihmiset toki inhoavat sitä, mutta me joille ruoka on tarkoitettu elämää ylläpitäväksi energiaksi ja elämässä on muutakin tekemistä kuin hinkuttaa jotain spesiaaliyrttiä ja superharvinaista kuullotussipulia hyödyntävät sitä mielellään! Melkein kaiken voi valmistaa/lämmittää mikrossa.

Vierailija
206/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin lasten kosteuspyyhkeellä lavuaarin ja hanan vessakäynnin yhteydessä. Kosteuspyyhkeellä saa myös kätevästi nahkaiset kengät pyyhittyä puhtaaksi ja kiiltäviksi.

Viikkaan lapselle paita+housut komboja laatikkoon. Sieltä on sitten nopea ottaa kiireessä lapselle vaatteet, eikä tarvitse erikseen etsiä turkoosiin t-paitaan mätsääviä housuja.

Vierailija
207/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan herätyskellon niin kauas sängystä, että on noustava ylös sulkeakseen sen. Jos vain kello toimii, ei tule pommiin nukkumista ja välttyy torkuttelua seuraavalta kiireeltä.

Vierailija
208/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile käyttää samoja vaatteita mahdollisimman pitkään (ei tietenkään toimi helteellä). Esim. käytä samaa mekkoa kuukauden. Aluksi tuntuu kummalta käyttää koko ajan samaa vaatetta, mutta pian huomaat ettei ketään kiinnosta mitä päälläsi on. Ennen pitkää huomaat, ettei sinulla tarvitse olla suurta määrää vaatteita "jotka kaikki sopivat toistensa kanssa yhteen", vaan muutama hyvä luottovaate riittää.

Tämä on niin totta! Ketään ei kiinnosta mitä vaatteita käytät ja kukaan ei huomaa, onko sinulla sama vaate koko ajan ylläsi. Itse pidän muodista ja erikoisista vaatteista, mutta jossain vaiheessa tajusin, että ihmiset yleensä pukeutuvat varsin tylsästi ja "huomaamattomasti". Voit mainiosti käyttää samoja mustia housuja ja samaa mustaa yläosaa tai samaa mustaa mekkoa koko ajan ja asustaa sitä erilaisilla kengillä, koruilla ja muilla asusteilla :)

Vierailija
209/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile käyttää samoja vaatteita mahdollisimman pitkään (ei tietenkään toimi helteellä). Esim. käytä samaa mekkoa kuukauden. Aluksi tuntuu kummalta käyttää koko ajan samaa vaatetta, mutta pian huomaat ettei ketään kiinnosta mitä päälläsi on. Ennen pitkää huomaat, ettei sinulla tarvitse olla suurta määrää vaatteita "jotka kaikki sopivat toistensa kanssa yhteen", vaan muutama hyvä luottovaate riittää.

Tämä on niin totta! Ketään ei kiinnosta mitä vaatteita käytät ja kukaan ei huomaa, onko sinulla sama vaate koko ajan ylläsi. Itse pidän muodista ja erikoisista vaatteista, mutta jossain vaiheessa tajusin, että ihmiset yleensä pukeutuvat varsin tylsästi ja "huomaamattomasti". Voit mainiosti käyttää samoja mustia housuja ja samaa mustaa yläosaa tai samaa mustaa mekkoa koko ajan ja asustaa sitä erilaisilla kengillä, koruilla ja muilla asusteilla :)

Samaa harrastan minäkin. Töissä kun kävin (nyt työtön) niin sama neuletakki saattoi olla koko viikon.päällä. Toki pesin välillä.

Vierailija
210/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro tulee helposti puhtaaksi kun laittaa syvälle lautaselle vettä ja pari sitruunaviipaletta. Lautanen sisältöineen mikroon pyörimään noin minuutiksi->lautanen sisältöineen pois mikrosta ja tahrat irtoavat kevyesti pyyhkimällä. Bonuksena ihana sitruunantuoksu :)

Vierailija
211/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokasooda ja etikka kirjoitti:

Yks parhaimpia niksejä joita olen itse kokeillut: siivousaineiden vaihtaminen etikkaan ja ruokasoodaan!

Googlatkaa siivousohjeita niilltä: voi pestä pöntöt, lattiat, ikkunat ja kaikki. Itse käytän enää näiden lisäksi astianpesuainetta.

Ikkunat pesen pelkällä vedellä ja ikkunoiden pesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla + kuivaus päälle. Tulee kirkasta eikä jää raitoja.

Esim. Tokmannilta löytyy isot purkit ruokasoodaa ja etikkaa. Käytän etikkaa myös välillä pyykin huuhteluaineena, poistaa homeen ja hikitahrat.

Tämä niksi sopii allergioille ja minimalisteille ja ekologisille ihmisille ja oikeastaan ihan kaikille!

Pyyhin myös pinnat/pölyt/ovenkahvat kerran viikossa suihkepullon ja kikrokuituliinan kanssa. Suihkepullossa vettä ja viinietikkaa 50/50. Poistaa kahvoista myös rasvatahrat sun muut.

Siivouskaapin aineet pysyvät kurissa ja puhdasta tulee.

Voisiko joku laittaa kuvan tästä "soodasta"? Olen melko varma, että olen yrittänyt siivota leivinjauheella.

Vierailija
212/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vain  naisille: hanki kestositeitä tai kuukuppi. Näin sinulla on aina kuukauttissiteitä kotona, eikä koskaan tule tilannetta että tarvisisi kipeänä lähteä hakemaan siteitä kaupasta.

Joulua varten: sopikaa kaikkien aikuisten kanssa, että ei osteta aikuisille lahjoja. Jokainen ostaa itselleen sellaisen lahjan, mitä itse haluaa. Siinä tapauksessa, ettei tällaista voi sopia, osta hyödyllisiä, pois kuluvia lahjoja. Esim. vessapaperia, tiskiharjoja, tiskiainetta... Muutaman ystäväni kanssa olemme sopineet että annamme omasta kirjahyllystämme kirjoja, joita olemme lukeneet.

Mahtaisi olla ystävällä ilme, kun joulupaketista paljastuisi pakkaus wc-paperia. Ihana, ylellinen lahja, erityisesti jos panostaa vähän paksumpaan paperiin! :-D

Me olemme ystävien kanssa sopineet, ettemme osta isompia lahjoja ollenkaan. Olemme kaikki riittävän hyvätuloisia, jotta voimme ostaa itse itsellemme sellaisia asioita, joita tarvitsemme tai haluamme. Ystäväpiirissä annetut lahjat ovat viime vuosina olleet esim. itse leivottuja tai neulottuja tai sitten pienempiä kosmetiikkatuotteita kuten laadukas käsivoidesetti tms. Sellaisia pieniä paketteja, joista välittyy ajatus, mutta joihin ei tarvitse laittaa älyttömästi rahaa. 

Vierailija
213/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks parhaimpia niksejä joita olen itse kokeillut: siivousaineiden vaihtaminen etikkaan ja ruokasoodaan!

Googlatkaa siivousohjeita niilltä: voi pestä pöntöt, lattiat, ikkunat ja kaikki. Itse käytän enää näiden lisäksi astianpesuainetta.

Ikkunat pesen pelkällä vedellä ja ikkunoiden pesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla + kuivaus päälle. Tulee kirkasta eikä jää raitoja.

Esim. Tokmannilta löytyy isot purkit ruokasoodaa ja etikkaa. Käytän etikkaa myös välillä pyykin huuhteluaineena, poistaa homeen ja hikitahrat.

Tämä niksi sopii allergioille ja minimalisteille ja ekologisille ihmisille ja oikeastaan ihan kaikille!

Pyyhin myös pinnat/pölyt/ovenkahvat kerran viikossa suihkepullon ja kikrokuituliinan kanssa. Suihkepullossa vettä ja viinietikkaa 50/50. Poistaa kahvoista myös rasvatahrat sun muut.

Voisiko joku laittaa kuvan tästä "soodasta"? Olen melko varma, että olen yrittänyt siivota leivinjauheella.

Kyllä kai sinä lukea osaat? Purkit ovat samankaltaisia, mutta leivinjauhepurkissa lukee "leivinjauhe" ja soodassa "ruokasooda".

Vierailija
214/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen konmaria, minimalismia ja kännyköitä, joskus 80-90 vaihteessa kai, ostin pienen kirjan "100 tapaa helpottaa elämää" tai jotain sellaista. Se oli täynnä loistavia vinkkejä. Mm.

- karsi tavaroita ja muuta pienempään asuntoon

- mene aikaisin nukkumaan, kerran viikossa jopa pari tuntia aiemmin - perjantaina

- karsi turhat "pakolliset" menot ja juhlat elämästäsi, älä tuhlaa niihin aikaa

- älä koskaan petaa mitään sänkyä

Olen lukenut tuota samaa kirjaa! Osa vinkeistä oli kyllä järjettömiä. Muistan ainakin nämä:

- hanki vain mustia vaatteita, niin peseminen on helpompaa

- älä käytä kynsilakkaa/meikkiä, vaikeuttaa elämää turhaan

Kirjan sanoma tuntui olevan, että älä nyt vahingossakaan tee ikinä mitään kivaa, vaan makaa kotona sohvalla mustissa vaatteissasi.

Ei siinä tuollaista ollut :) Muistan kyllä, että kirjoittaja ehdotti ottamaan vaateongelmissa neuvoa miehiltä, joilla ei ole ziljoonaa eri vaihtoehtoa vaan hyvin simppeli vaatevarasto. Minusta siinä oli kivasti otettu huomioon parisuhde ja perhe. Kirjoittaja otti esimerkkejä parisuhteestaan ja kertoi kuinka sille oli tullut paljon enemmän aikaa kun he muuttivat tapojaan. Esim. miksi tuhlata aikaa ikäviin ihmisiin ja "pakollisiin juhliin ja menoihin".

Vierailija
215/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyhin lasten kosteuspyyhkeellä lavuaarin ja hanan vessakäynnin yhteydessä. Kosteuspyyhkeellä saa myös kätevästi nahkaiset kengät pyyhittyä puhtaaksi ja kiiltäviksi.

Viikkaan lapselle paita+housut komboja laatikkoon. Sieltä on sitten nopea ottaa kiireessä lapselle vaatteet, eikä tarvitse erikseen etsiä turkoosiin t-paitaan mätsääviä housuja.

Ostaisit mielummin Lidlistä ihan niitä siivoukseen käytettäviä kosteita siivousliinoja. Ei takuulla oo kalliimpia kuin vauvojen kosteuspyyhkeet. Siis näitä:

https://www.google.fi/search?q=kosteat+siivousliinat+lidl&rlz=1C9BKJA_e…:

Meillä on näitä aina käytössä. Niillä on helppo pyyhkiä esim. auto sisältä tai rasvatahra pöydältä.

Vierailija
216/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, ettei minun tarvitse istua pitkän puhelun aikana paikoillani.

Laitan yleensä kaiuttimen päälle ja teen äänettömiä kodin askareita, jotka eivät vaadi ajattelua,  jotta

voin yhä keskittyä puheluun. Eli yleensä pitkän puhelun aikana kuljen asunnossa ja laitan tavaroita paikoilleen ja yleisesti järjestelen, toinen vakiohomma on pyykin viikkaus ja vieminen paikoilleen. Myös pölyjä voi samalla pyyhkiä. Likaisen pyykinkin voi laittaa pyörimään koneeseen.

Tästä tuli mieleen, että jos kaiken häsläämisen sijaan pysähdyt ja aidosti kuuntelet toista ihmistä..? Esim. työpaikalla väittelyn sijaan keskitytkin yhtäkkiä vain ja ainoastaan kuuntelemaan, mitä se ihminen yrittää sanoa sinulle. Sen sijaan, että mietit omaa vasta-argumenttiasi tai ajattelet ärsyyntyneenä miten toinen on ihan väärässä ;) Sama pätee vapaa-aikaan; kun ystävä soittaa, istut alas ja vain kuuntelet. Et siivoa, et touhua, et tee mitään. Et tee mitään, muuta kuin olet läsnä.

Vierailija
217/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan virvoitusjuomat isommissa erissä isommissa pulloissa ja täyttelen niistä aina pienempiä pulloja. Halvemmaksi tulee kuin ostaisi kaupasta suoraan niitä puolen litran pulloja.

Vierailija
218/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina tuotetta ostaessani kilohintaa tai litrahintaa, en sitä tuotteen hintaa. Ostan litra-tai kilohinnalta halvimpia tuotteita.

Vierailija
219/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytetään liian korkeita vessanpönttöjä, mikä tekee ulostamisesta turhan hankalaa, kun suoli ei ole optimaalisessa asennossa. Tämä altistaa myös peräpukamille. Mutta mulla on tähän oiva kikka! Käytän aina lasten "käsienpesukoroketta" tai sen puuttuessa istun varpaisillani, siis niin, että polvet on hieman korkeammalla kuin lantio. Ja johan on helpottanut oloa! T. Raskaana peräpukamia saanut :'D

Hitsi miksi en ole tätä ennen kuullut!

Vanha juttu. Itse tarvitsen apuvälineitä vain silloin kun on paha ummetus. Yleensä apuna toimii ämpäri.

Vierailija
220/409 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sinä lukea osaat? Purkit ovat samankaltaisia, mutta leivinjauhepurkissa lukee "leivinjauhe" ja soodassa "ruokasooda".

Mitä se on sitten englanniksi? Koska luen netistä vinkit yleensä englanniksi enkä suomeksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi