"Jokainen avaa lahjat toisten edessä vuorollaan ja kertoo keneltä mikäkin lahja on"
Olen viettänyt joulun kahdella eri kokoonpanolla ja kummassakin otsikon ehdotuksen esitti porukan varakkain henkilö joka on hankkinut hienoimmat lahjat. Tulee mieleen että haluaa huomiota ja vertailua. Olen itse köyhä ja sairas ja paketeistani paljastuu aina jotain vaatimatonta ja usein tylsää kun sairaana en ole jaksanut panostaa.
Kommentit (20)
Ja-sanaa edeltävä osuus lahjojen avaamisesta on kiva, kun kunkin lahja saa huomiota. Tuo jälkimmäinen osio (jos se tehdään noin alleviivaten) menee jo vähän yli.
Jos mä saan joltain kalliin lahjan, niin kiitän. Mut sit ei välttis enää niin köyhä ois hetkeen, kun sen lahjan voi myydä.
Jos on köyhä ja sairas ja häpeää sitä, voi jättää juhlat välistä. Jos muut ei ymmärrä, et on köyhä ja sairas voi näyttää keskaa.
Onneksi meillä ei tuota perinnettä suvussa ole. Ei meistä ketään kiinnosta ihmetellä minkälaiset kalsarit isoisän paketista paljastui jne.
Lapsuudenkaverini suvussa on aina tehty näin. Hänelle se oli joulun kohokohta. Istuivat isolla porukalla olohuoneessa avaamassa lahjoja yksitellen, seremoniaan meni kuulemma parhaimmillaan pari-kolme tuntia. Itse en moisesta välitä, mutta heille se on kiva jouluperinne. Kukin tyylillään.
Iloinen sekamelska ja vapaus on parempi.
Ai miten niin keneltä mikäkin lahja? Joulupukkihan ne tuo?
Ahdistavaa, hyi helvetti. On meilläkin tehty niin, että suunnilleen yhdessä siinä availlaan paketit, mutta ei mitenkään niin että jokainen joutuu valokeilaan yksi kerrallaan esitelmöimään.
Tosiaan tuo osa on mukavan tuntuinen kun jokainen avaa lahjan vuorollaan. Mutta kertominen keneltä se on sen sijaan jopa oksettavaa. Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin joku aiempi että lahjat tuo Joulupukki eikä siitä tingitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavaa, hyi helvetti. On meilläkin tehty niin, että suunnilleen yhdessä siinä availlaan paketit, mutta ei mitenkään niin että jokainen joutuu valokeilaan yksi kerrallaan esitelmöimään.
Olette oman perheen kesken noin ahdistuneita? Tosi kiva perhe teillä.
Ei meillä edes lue paketeissa antajaa. Jaetaan kaikki lahjat, ja sitten kun jokaisella on läjänsä niin aletaan yhtä aikaa aukomaan.
Pitääkö vielä käsi kädessä pyöriä kuusen ympärillä 🤣
Mikä saa aikuisen tuollaisiin lasten leikkeihin osallistumaan. Eikö siihen porukkaan muuten pääse. Minä en suostuisi.
Minusta oli mukavaa lapsena kun pukki kävi jakamassa lahjat, eikä yhdessäkään paketissa lukenut keneltä ne oli.
Ihan ensimmäisenä tästä tulee mieleen, miksi menet moiseen tapahtumaan? Lapsena vietin joulun oman perheen kanssa. Sinkkuna välistä perheen kanssa, välistä yksin. Pariskuntana kaksin ja nyt perheellisenä taas vain oman perheen kesken.
Jos aivan tuskainen pakko on, tapaninpäivänä voi sitten vierailla per vuosi yhden (1) sukulaisen tms. hyvänpäiväntutun luona. Muttei samassa paikassa kahta kertaa.
Kun vanhemmat vielä olivat elossa, vierailtiin heidän luona joulupäivänä. Nykyään sekin on pyhitetty omalla rauhaisalle nautiskelulle.
Hah, siinäpä sitä olisikin kiva ohjelmanumero, kun itse olen yleensä jäänyt ilman lahjoja.
Joka vuorolla avaisin mielikuvituspakettia.
"Ai, tämmöstä mää oon aina halunnu".
Puolisoni perheessä on juuri tämä tapa, että jokainen vuorollaan avaa yhden paketin kerrallaan muiden pällistellessä vieressä. Näin kuulemma kunnioitetaan saatua lahjaa. Valokeilassa oleminen ahdistaa muutenkin, niin ei oo ollu itelle mitenkään rentouttavia hetkiä nämä :D Tulee myös tunne että pitää olla jotenkin yltiökiitollinen lahjoista siinä kun kaikki tuijottaa, ja alan ylianalysoimaan omia reaktioitani ja vaikutankin varmaan teennäiseltä kun en halua loukata ketään.
Meidän perheessä on jaettu lahjat ja sen jälkeen jokainen aukoo paketit miten tahtoo - lapset yleensä nopeasti auki repien, aikuiset hitaammin (toki aikuisilla pakettejakin vähemmän).
Huh, meillä on 18 henkilöä joulunvietossa ja niistä 10 on lapsia, joten tuolla tyylillä menis koko aattoilta lahjojen availussa, ja ei meillä edes lue keneltä paketti on, isommat kyllä arvaa mikä on keneltäkin.
En ole koskaan laittanut nimeäni lahjan antajaksi. Joskus olisi pitänyt, kun joku muu oli väittänyt niiden olevan häneltä, ja meiltä ei mitään.
Ettekö te tosiaan ole oppineet kieltäytymään älyttömyyksistä? Oletteko niitä akateemisia, jotka suostuisivat fuksiaisissa vaikka juomaan litran bensaa, koska käsketään?
Mistähän moinen tapa on muuten tullut, että pitää yksitellen avata niin, että kaikki näkevät?
Ei meillä ainakaan Pohjanmaalla tuollaista tapaa ollut lapsuudessa.