Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vegaaniuteni on joillekin niin suuri ongelma?

Vierailija
14.07.2017 |

En ole kailottanut ruokavaliotani missään, en saarnaa tai vaadi erikoiskohtelua. Silti minua nälvitään tästä jatkuvasti mm. työpaikalla. Olen hyvässä kunnossa ja virkeä, onnellinen ihminen. Sekö tässä nyt rassaa muita vai mikä ihme on? Haluaisin syödä ja elää rauhassa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia ärsyttää, kun vegaanit puhuvat ruokavalionsa terveellisyydestä, mitä se ei kuitenkaan ole. Toki kasvikset ovat terveellisiä, mutta vegaaneilta jää saamatta eläinruuassa olevat ravinteet. Kasviksista niitä ei saa. Toinen asia tuosta terveellisyydestä, vegaanit syövät teollisia korviketuotteita oikean ravinnon sijaan.  Eivätkä ne edes ymmärrä, mitä vikaa on keinoruuassa.

Eli B12-vitamiini, jota saa purkista ja sitä lisätään ainakin aika moneen kasvimaitoon.

D-vitamiinia ei saa muutkaan tarpeeksi ainakaan talvella.

Vierailija
42/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska keinotekoiset ruokarajoitukset ovat sairaita. Sinuun suhtaudutaan kuin muihinkin mielenterveysongelmaisiin.

Eikös mielenterveysongelman määritelmä ole, ettei pysty luomaan terveitä ihmissuhteita, voimaan hyvin ja toimimaan yhteiskunnassa? En ole tuon määritemän mukaan mielenterveysongelmainen, minulla ei ole vaikeuksia ajatella, toimia tai tuntea terveeksi määritellyllä tavalla.

-Ap

Syömishäiriö on myös mt-ongelma.

Vähän tarkkuutta. Kasvissyönti ei ole syömishäiriö. Se on ihan tietoinen valinta ja hyvin terveellinen sellainen.

Kasvikset ovat terveellisiä, mutta terveelliseen ravintoon kuuluu myös eläinperäinen ruoka (ihmisellä) Joten jonkinasteinen mielenhäiriö on jättää osa ravinnosta pois ja vielä väittää sitä terveelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on pelkästään huvittavaa, että ihmiset jotka valittavat miten vegaanit ovat aina saarnaamassa eivät huomaa malkaa omassa silmässään. Jos joku on niin lapsellinen, että minun henkilökohtainen ruokavalioni on minkäänlainen ongelma niin käsken laittamaan tutin suuhun ja hankkimaan elämän.

Vierailija
44/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joille vegaaniutesi on ongelma, lienevät vajaaälyisiä/empatiakyvyttömiä.

Vierailija
45/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinua nälvitään? Jos et itse tee mitään numeroa ruokavaliosta niin miten sinun ruokasi voi jatkuvasti olla puheenaiheena? En itse edes tiedä onko duunikavereiden ruoassa eläinkunnan tuotteita vai ei.

Juuri tämä. Väität, ettet ole tuonut vegaaniuttasi mitenkään esiin. Mistä työkaverit sen sitten tietävät? En minä tarkkaile mitä työkaverit syövät, eivätkä hekään tutki minun (vegaani)eväitäni.

Vierailija
46/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska keinotekoiset ruokarajoitukset ovat sairaita. Sinuun suhtaudutaan kuin muihinkin mielenterveysongelmaisiin.

Eikös mielenterveysongelman määritelmä ole, ettei pysty luomaan terveitä ihmissuhteita, voimaan hyvin ja toimimaan yhteiskunnassa? En ole tuon määritemän mukaan mielenterveysongelmainen, minulla ei ole vaikeuksia ajatella, toimia tai tuntea terveeksi määritellyllä tavalla.

-Ap

Vähän tarkkuutta. Kasvissyönti ei ole syömishäiriö. Se on ihan tietoinen valinta ja hyvin terveellinen sellainen.

Kasvikset ovat terveellisiä, mutta terveelliseen ravintoon kuuluu myös eläinperäinen ruoka (ihmisellä) Joten jonkinasteinen mielenhäiriö on jättää osa ravinnosta pois ja vielä väittää sitä terveelliseksi.

Niitä mielenhäiriöisiä tutkijoita löytyy sitten paljon ja ihmeen terveiltä näyttävät. Eläimessä ei ole mitään ihmiselle tärkeää mitä ei saisi kasveista, mutta paljon sairauksia aiheuttavaa.

Vierailija
47/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneilla on usein puutetta tietyistä ravintoaineista.Naurettavinta on että nämä uskovat automaattisesti syövänsä huipputerveellisesti.Brittinäyttelijä Leah Bracknellilla on tupakoimattomana keuhkosyöpä,johtunee lähinnä seleenin puutteesta.

Vierailija
48/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Niitä mielenhäiriöisiä tutkijoita löytyy sitten paljon ja ihmeen terveiltä näyttävät. Eläimessä ei ole mitään ihmiselle tärkeää mitä ei saisi kasveista, mutta paljon sairauksia aiheuttavaa.

Kommenttisi perusteella et taida ymmärtää ihmisen ravinnosta paljonkaan.

Vierailija
49/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt parina päivänä muutamia keskusteluja seurannut (ei tällä palstalla), niin joka kerta vegaanit tai vegaanit tulee pätemään omiaan ja haukkumaan. Esim. yksi kysyy voiko tätä *ei vegaanista ruokaa* pakastaa, niin vegaaniarmeija iskee kii kuinka yöks se ruoka on, eläin kärsii.. jne. Kun haluaa vaan kysyä että tässä ois nyt kilo tätä ruokaa, lomalle lähtö, voinko pakastaa niin "I'm a vegan" täytyy tulla kertomaan.

Myös vegaaneissa ärsyttää se kun kertoo että on moniallerginen, jolle vegaaninen ruokavalio ei sovi, niin sitä ei uskota, aletaan haukkumaan, tai ei esim. kukaan vegaani ole kertonut että miten syödä vegaanisesti kun on allergioita. (en ala taas kertomaan mille kaikelle olen allerginen, vegaanit siihen eivät vastaa koska ei ole mahdollista omien allergioiden kanssa syödä vegaanisesti. Ihan oikeasti)

Vierailija
50/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle. Ihmiset suhtautuvat aina jotenkin ynseästi ihmisiin, jotka haluavat elää mahdollisimman eettisesti. Oli kyse sitten vaatteista, matkustamisesta, ruuasta, asumisesta, mistä tahansa. He kokevat varmaankin tiedostamatonta syyllisyyttä ja piikittelevät ja ilkeilevät sen takia sitten sinulle. Tai sitten he pelkäävät, että alat moralisoimaan heidän valintojaan, mikä on tietenkin väärin sinua kohtaan, jos et ole edes ikinä tehnyt niin. Jotkut eivät myös kestä laumasta poikkeamista millään tavalla.

Vierailija
51/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt parina päivänä muutamia keskusteluja seurannut (ei tällä palstalla), niin joka kerta vegaanit tai vegaanit tulee pätemään omiaan ja haukkumaan. Esim. yksi kysyy voiko tätä *ei vegaanista ruokaa* pakastaa, niin vegaaniarmeija iskee kii kuinka yöks se ruoka on, eläin kärsii.. jne. Kun haluaa vaan kysyä että tässä ois nyt kilo tätä ruokaa, lomalle lähtö, voinko pakastaa niin "I'm a vegan" täytyy tulla kertomaan.

Myös vegaaneissa ärsyttää se kun kertoo että on moniallerginen, jolle vegaaninen ruokavalio ei sovi, niin sitä ei uskota, aletaan haukkumaan, tai ei esim. kukaan vegaani ole kertonut että miten syödä vegaanisesti kun on allergioita. (en ala taas kertomaan mille kaikelle olen allerginen, vegaanit siihen eivät vastaa koska ei ole mahdollista omien allergioiden kanssa syödä vegaanisesti. Ihan oikeasti)

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta allergiajutusta, sitä ei uskota. Itse olen kysynyt neuvoa Vegaaniliitolta, tunnetulta vegaanibloggaajalta ja ravitsemusterapeutilta asti. Kukaan ei osannut auttaa. Vegaaniruokavalio nyt vain on mahdoton minulle, koska allergioita on liikaa. Sanokaa sitten tähän, miten syödä vegaanisesti, jos olen allerginen lähes kaikille pähkinöille (osalle kuolettavasti), palkokasveille (soijalle kuolettavasti), monelle mausteelle, porkkanalle, omenalle, banaanille, tomaatille, vesimelonille, perunalle ja minulla on vielä keliakia? Allergioita myös tulee kokoajan lisää, koska minulla on sairaus joka aiheutti allergioiden "ketjureaktion". Ja ei, en edes yritä väittää sekaruokavaliotani terveelliseksi. Vitamiineja syön paljon purkista, kun en muuten saisi tarpeeksi.

En ole ollenkaan vegaaniruokavaliota vastaan, mutta pointtini on todistaa, että se ihan oikeasti on joillekin mahdoton toteuttaa. Ja olen aidosti pahoillani tästä, koska HALUAISIN todella oikeasti olla vegaani.

Vierailija
52/52 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tämäkin ketju osoittaa, monilla on vanhentunutta tietoa ravitsemuksesta. Vegaanin valintoja on varmasti vaikea ymmärtää, jos omat tiedot ovat hataralla pohjalla. Itseäni ei kasvissyönti häiritse vaikka olen sekasyöjä, sen sijaan joidenkin ihmisten (sekasyöjien) tietämättömyys ärsyttää. Kasvissyöjät ovat monesti perehtyneet ravitsemusasioihin enemmän. Itse pystyn ruokavalioni perustelemaan uskottavasti, joten en koe kasvissyöjiä uhkana enkä siten myöskään ärsyynny :) Ymmärrän mihin heidän valintansa perustuvat, itse vain olen valinnut toisin.