Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien oikeus lastenlasten tapaamiseen lakiin asti?!

Vierailija
14.07.2017 |

Hesarissa on artikkeli siitä, kuinka nyt pohditaan isovanhempien oikeutta tavata lapsenlapsia ihan lain asettamalla pakolla:
"Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaa lakia uudistetaan parhaillaan. Työryhmä harkitsee, pitäisikö isovanhemmilla olla nykyistä vahvempi oikeus lastenlastensa tapaamiseen. Tapaamisoikeuksien laajentaminen lakipykäliin asti saattaisi lisätä niihin liittyviä oikeudenkäyntejä ja pakkokeinoja."

Minun äitini ei saa tavata lapsiani , sillä hän on julma narsisti joka rääkkäsi minua lapsena ja nuorena. 18-vuotislahjaksi sain kehotuksen häipyä ja muutinkin hyvin nopeasti omilleni. Kävin teininä psykologilla äitini pakottamana ja tämä psykologi totesi minun olevan normaalia kypsempi ja fiksumpi nuori, hän halusi jatkaa tapaamisia jotta voin keskustella äidistäni jota piti hyvin tunkeilevana ja tukahduttavana. Näin teimme ja muista parhaiten sen hetken, kun itkin lohduttomasti ja tämä psykologi sanoi: "jos olisit tyttäreni, halaisin ja lohduttaisin sinua" - jotain, mitä äitini ei ollut ikinä tehnyt. Aina piti olla hiljaa ja kärsiä itsekseen. Veljeäni kohdeltiin aivan eri tavalla ja nostettiin jalustalle. Vain minä olin aina tyhmä, ruma ja huono - kukaan mies ei koskaan huolisi minua.

Olen lasteni syntymän jälkeen äidinkaipuussani antanut äidilleni muutaman tilaisuuden olla tekemisissä, mutta ne ovat päättyneet hyvin ikävästi. Veljeni lapsi on aina minun lapsiani parempi ja äitini kertoo sen minulle ja lapsilleni. Äityttäni ja lapsiani arvostellaan; mm. normaalilapsen tavoin itkevä kuopukseni "ei ole normaali ja pitäisi viedä tutkimuksiin". Paskasta ei saa konvehtia ja olen lopettanut yrittämisen ja pistänyt välit täysin poikki. On muuten hyvin kuvaavaa, että äidilläni on pienellä kotipaikkakunnallaan hyvin negatiivinen maine, ei ollenkaan ystäviä ja kaikki hänet tuntevat ymmärtävät hyvin miksen ole tekemisissä hänen kanssaan perheineni.

Jos tällainen lakimuutos tulisi voimaan, on ihan varmaa että äitini yrittäisi luikerrella elämäänme sen kautta. Ja tekisin kaikkeni ja maksaisin vaikka sakkoja ettei niin käy. Lapsiani en tuolle katkeralle naiselle uhraa, he saavat normaalin ja hyvän lapsuuden rakastavilta vanhemmilta.

Terveet ihmissuhteet aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa välillä ovat ainoa syy saada tavata lapsenlapsia. Meillä niitä ei ole enkä aio altistaa lapsiani itse saamalleni kohtelulle, josta yritän näin lähes nelikymppisenäkin vielä toipua. Te, joilla on normaali ja välittävä äiti, ette osaa edes kuvitella mitä kasvaminen mielenterveydeltään vajavaisen julman naisen kanssa on. Se rikkoi minut ja niihin traumoihin törmäsin toden teolla tultuani itse äidiksi.

Minusta tämä on siis pääsääntöisesti huono idea. Mitä olette mieltä?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen asiallisesti käyttäytyvä isovanhempi takuulla saa tavata lapsenlapsia.

Tämä olisi kaikille henkisesti häiriintyneille isovanhemmille keino piinata lapsiaan vuosikausia ja siirtää sairaat mallit seuraavallekin sukupolvelle.

Vierailija
62/72 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy lisää olla tekemättä lapsia.

No äläpä vitussa, ite just totesin saman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lakiuudistus tulee tarpeeseen. Siinä on lapsen etu. Lapselle on hyvä, että ymmärtää monen rakastavan häntä.

Esim lapsen vanhemmat voivat olla narsisteja, mutta isovanhempi on normaali rakastava. Se voi olla lapsen tuli ja turva.

Vierailija
64/72 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullu idea koko laki. Eiköhän yleensä ole joku hyvä syy, miksi välit on katkaistu isovanhempiin. Sittenhän pitäisi ruveta puolison valinnassa ottamaan huomioon myös hänen vanhempansakin, jos heilläkin olisi jotain oikeuksia lapsiin ja saati jos itsellä on hullut tms vanhemmat, ni jättää lapset sen takia tekemättä. Siihenkö tämä menee?

Mä en oo anoppini kanssa tekemisissä ku koko aja haukkuu, talloo varpaille ja ei kunnioita yksityisyyttä ja tunkeutuu asuntoon.

En ikinä halua, että se näkis mun lapsia kun on niin hirveä ihminen. (Onneks ei oo viel lapsia ja jos tämmönen laki tulossa nii ei tuukkaa.)

Onneksi mulla on nykyään security alarm ja henkilökohtainen hälytysnappi (anopin häätö nappi), millä saa vartian paikalle.

En ala omassa kodissa haukkumista kuuntelemaan ja todennäköisesti lapsien myötä anoppi alkaisi enemmän tunkeutumaan asuntoon vaikkei kukaan sitä ole kutsunutkaan.

Vierailija
65/72 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lakiuudistus tulee tarpeeseen. Siinä on lapsen etu. Lapselle on hyvä, että ymmärtää monen rakastavan häntä.

Esim lapsen vanhemmat voivat olla narsisteja, mutta isovanhempi on normaali rakastava. Se voi olla lapsen tuli ja turva.

Ai että rakastava ja ihana isovanhempi on vaan sattunut saamaan narsistin lapsekseen ja vielä lapsen puolisoksikin.

Höpö.

Narsismin mallit nimenomaan opitaan kotona. Eli jos se vanhempi on narsisti, ei isovanhempi voi olla ihana ja rakastava.

Vierailija
66/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että rakastava ja ihana isovanhempi on vaan sattunut saamaan narsistin lapsekseen ja vielä lapsen puolisoksikin.

Höpö.

Narsismin mallit nimenomaan opitaan kotona. Eli jos se vanhempi on narsisti, ei isovanhempi voi olla ihana ja rakastava.

Kyllä vaan, nykykäsitys puoltaa varhaisten vuorovaikutussuhteiden merkitystä tämän häiriön muodostumisessa. Vaikuttaisi olevan siis aika epätodennäköistä, että isovanhemmat eivät olisi jollakin tavalla narsismin vaurioittamia, jos heidän lapsensa ovat (mikäli isovanhemmat ovat kasvattaneet omat lapsensa).

https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_ylei…

Vierailija
67/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lakiehdotuksen puolella. Miksei isovanhemmilla ole oikeus nähdä omia lastenlapsia jos niin haluavat? Olin 5 vuotta lastenlapsien elämässä ja yhtäkkiä en saa niitä nähdä, ilman mitään syytä. Ainoa syy tähän on että vanhemmat erosivat ja lastenlapsien äiti ei anna mun tavata heitä. Onko tämä oikein? Ymmärrän jos isovanhemmat olisivat ”huonoja” sellaisia, muuten en. Olen 5 vuoden ajan, melkein joka vkonloppu laittanut heille ruokaa, auttanut taloudellisesti jne. Nyt en saa heitä nähdä! Laki voimaan!!!!

Minun appivanhempani ovat alkoholisoituneita. Katkera anoppi, joka haukkuu minua juovuspäissään. Tappelevat keskenään joka kerta kun siellä on pakosta käyty vierailulla. Näillekö pitäisi uskaltaa antaa lapsi hoitoon? Vai monisairaalle omalle vanhemmalleni, ja tapaamisen ajan joutuisin huolehtimaan lapseni lisäksi hänen tarpeistaan kotisairaanhoitajan tapaan? Kyllähän se tällaisen näkeminen on lapsen henkisen kasvun kannalta hyväksi. Jos laki tulee voimaan, en voi muuta kun hälyttää poliisin paikalle toteamaan tilanteen.

Vierailija
68/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän heräsi tunne, että olet itse persoonallisuushäiriöinen narsisti...

Vierailija
69/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei terve. Muutettaisiin sit pois suomesta. Ei vaan mun lapseen kumpikaan koske ikinä.

Vierailija
70/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismin ajatellaan suht yleisesti kehittyvän perimän ja vanhemman henkisen laiminlyönnin myötä. Erityisesti äidin narsismi on lapseen voimakkaasti vaikuttava asia, ja mikäli lapsella on siihen sopiva geeniperimä, niin hänestäkin kehittyy narsismi.

Jos lapsen molemmat vanhemmat ovat narsisteja, niin isovanhemmat eivät mitä todennäköisemmin ole yhtään sen terveempää seuraa lapselle.

Vierailija
71/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isovanhempi saa tapaamisoikeutta jälkikäteen jos hän ei alunperinkään ole ollut läsnä lapsenlapsen elämässä. Eli  kun laittaa välit poikki kaltoin kohteleviin vanhempiin jo  ennen lapsen saamista niin isovanhemmilla ei ole mitään perusteita hakea ja saada  tapaamista. Isovanhempi joka ei ole ikinä ollut lapsen elämässä ei ole taho  johon lapsella on erityisen läheinen suhde.

Vierailija
72/72 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tota ajatusta voisi soveltaa tilanteessa, jossa esim lapsen vanhemmat kuolee ja lapsi joutuu sijaisperheeseen, niin silloin laki turvaisi lapselle oikeuden ylläpitää suhdetta isovanhempiin.

Eihän se nyt niin mene, että pahoinpitelevä alkkis voisi yhtäkkiä alata vaatimaan lapsenlapsen tapaamista lain tultua voimaan.

Esim. meilläkin täytyis pelätä, että miehen isä sais jostain tietoon, että meillä on lapsia ja haastaisi sitten oikeuteen. Isällä välit katkesi omaan poikaansa kun hakkasi hänet kännissä viikoksi teholle. Mun mies oli silloin kolme vuotias ja on sen jälkeen nähnyt isänsä kerran ja siitä on aikaa 35 vuotta.