Tilillä rahaa n 6000 euroa, silti huolestuttaa jos
tuo summa ei riitäkään puskuriksi pahan päivän varalle. Mutta 1400 euron nettoansioista on ollut tosi haasteellista säästää. Miten elää vielä säästeliäämmin. Tlanne nyt, ei lehtitilauksia, ei autoa, ei mitään ylimääräisiä vaate yms ostoksia. Vain perus ruoka ja pesuaineet ostoslistalla,
Kommentit (25)
Eikös sanota että kahden palkan verran on minimi mitä pitää olla säästössä. Sinähän olet ylittänyt sen, joten parhaasi olet tehnyt.
Ovatko vakuutuksesi kunnossa? Mikä olisi se paha päivä ja mitä silloin tapahtuisi? Esim minulla jos auto hajoaisi, en menettäisi työtä vaan voisin pyöräillä, joten sitä ei olisi pakko heti korjata.
Sama. Mitä enemmän saan pienistä tuloistani säästöön, sitä pihimmäksi muutun rahan käyttämisen suhteen. Parempi kai näinpäin, mutta ärsyttää silti.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin sen päivän, kun mun puskurirahasto loppui ja viimeiset eurot oli tililtä lompakossa. Muistan, miten olin pelännyt sitä hetkeä, ajatellut että maailma loppuu.
Aurinko paistoi, tuuli kävi hiuksiin, lapset oli ihan tyytyväisiä niihin kaupasta ostettuihin eskimopuikkoihinsa siinä torin laidalla. Mikään ei oikeastaan ollut huonosti.
Joskus on ihan silmiä avaavaa kun asioita joita eniten pelkäämme tapahtuu. Huomaa, ettei se ollutkaan kaiken loppu. Eikä oikeastaan edes niin kamalaa.
Mun eläke on 760 euroa kk ja säästössä on 6500 euroa.Joten ei huolta.Pärjäillään.
Kyllä meilläkin on pakko aina olla riittävä puskuri tilillä. Meillä se on 20.000€ eli kolmen kuukauden nettopalkan verran.
No jos tulosi ovat nyt 1400 käteen niin 6000 on sitten neljän kuukauden puskuri eli sinulta puuttuu vielä jonkun verran puolen vuoden puskurista joka vähintään pitäisi olla. Toisaalta suositus on kahden vuoden tulot mutta Suomessa hyvin pienellä määrällä ihmisiä on sellaisia säästöjä että taitaa olla niin sun puskurirahasto on suurempi kuin valtaosalla.
Ap vastaa, vakuutukset on kunnossa, ja iso säästö kun autoa ei ole, kuljen töihin julkisilla. Lähinnä kai pelkään että työni loppuu. Tai että joudun pitkälle sairauslomalle kun on tullut fyysistä vaivaa, joka vaikuttaa työhöni päivittäin. Ehkä pitää nyt kuitenkin olla tyytyväinen tuohonkin summaan, sen säästämiseenkin on mennyt aikaa näillä pienillä tuloilla.
Mulla on 6€ tilillä, eikä ahdista. Olen tyhjätasku Kelan elätti. Mulla on silti kaikkea yli tarpeiden. Onhan puoliso varoissaan!
Mediaani tilitalletus suomalaisella on 5000e, joten olet siellä paremmalla puolella. Ei tilillä muutenkaan kannata suuria summia makuuttaa pitkäaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään. Itselläni on tilillä nyt 92000e.
Ei se mitään, olet keppikerjäinen esim. Nallukkaan verrattuna.
Sairastuminen oli tämmöinen melkoinen kuluerä. En oikein osannu odottaakkaan että näin kalliiksi tulisi. Tulot tippui 3kk aikana 400e/kk tai 1200e. Sairaalakuluja, taksia, lääkkeitä (kelakorvausten jälkeenkin) jne 1800e.
Siinä sitten köyhtyi 3000e nopeaan tahtiin kun taloudessa ei hirveästi ylimäärästä ollut.
Onneksi mamma betalar ja pisti tonnin tilille, loput onnistui siirtämällä laskujen maksupäiviä ja olemalla kulttamatta noin muuten. Säästöt vaihteksi taas lähes nollassa.
On hyvä, että kulutat vähemmän kuin tienaat. Muista kuitenkin myös nauttia tuloistasi,se on ihan ansaittua!
Jos tulisi paha tilanne, niin töiden loppumisen takia tullut rahakuvion muutos myös pienentää menoja. Tämä olisi plussaa tilanteessasi.
Pahin on varmaan sairaus: silloin voi olla vaikka mitä kuluja, mutta tulot saattavat romahtaa. Onneksi niihinkin tilanteisiin on monia apukanavia. Toivottavasti et joudu niitä opiskelemaan.
Haluaisin antaa sinulle myös yhden vinkin, jota ehkä jo sovellatkin. Nimittäin, nyt kun tienaat niin pidä huoli siitä, että sinulla on aina valmiina hyvät talvikengät, talvitakki, mahdolliset silmälasit ajan tasalla jne.
Kun ei ole pakko ostaa ja voi väljemmästä budjetista valita, pystyy melko varmasti tekemään hinta-laatu-suhteeltaan parempia hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis minähän olen oikeastikin keppikerjäläinen, tosin kohtuullisen varakas sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis minähän olen oikeastikin keppikerjäläinen, tosin kohtuullisen varakas sellainen.
Oletko ma tu?
Se paha päivä tuli, jouduin käyttämään puskurirahastoni yhtä aikaa autoremonttiin, kodinkoneeseen ja oli vielä muitakin. Seuraavaksi jouduin lainaamaan sukulaiselta. No, sekin päivä meni ohi ja lainakin on jo maksettu, ja uutta puskuria kerätty.
Oikea paha päivä olisi jos lapsi sairastuisi vakavasti. Sitä varten minulla on hänelle vakuutus, toivoa vain voi että kattaisi.
Jos jäisin pitkäksi aikaa työttömäksi tai joutuisin työkyvyttömäksi, koti olisi myytävä, mikään puskurirahasto ei auttaisi siinä, ei sellaisia rahoja palkasta pysty säästämään.
On minulla siihenkin vakuutus, mutta oikeastaan luulen että mitä vaan eteen tulee, vakuutusyhtiö kyllä kiemurtelee siitä ulos. Peli jota ei voi voittaa, vähän kuin Vegasissa, talo voittaa aina.
Kai se on vain ajateltava, että kaikesta jotenkin selviää ja elämä kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke on 760 euroa kk ja säästössä on 6500 euroa.Joten ei huolta.Pärjäillään.
Minulla lähes samoin osa-aikatyössä.
28 v mies, tilillä nyt n 28 000 euroa. Tuloja joka kk 2100 euroa netto tilille. Pelkään tulevaisuutta. En uskalla ostaa asuntoa, koska tulevaisuus näyttää epävarmalta. Jos olisi maksettu asunto ja noin puolimiljoonaa sijoituksissa niin voisi elää hieman rennommin.
Muistan hyvin sen päivän, kun mun puskurirahasto loppui ja viimeiset eurot oli tililtä lompakossa. Muistan, miten olin pelännyt sitä hetkeä, ajatellut että maailma loppuu.
Aurinko paistoi, tuuli kävi hiuksiin, lapset oli ihan tyytyväisiä niihin kaupasta ostettuihin eskimopuikkoihinsa siinä torin laidalla. Mikään ei oikeastaan ollut huonosti.