Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien oikeus lastenlasten tapaamiseen lakiin asti?!

Vierailija
14.07.2017 |

Hesarissa on artikkeli siitä, kuinka nyt pohditaan isovanhempien oikeutta tavata lapsenlapsia ihan lain asettamalla pakolla:
"Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaa lakia uudistetaan parhaillaan. Työryhmä harkitsee, pitäisikö isovanhemmilla olla nykyistä vahvempi oikeus lastenlastensa tapaamiseen. Tapaamisoikeuksien laajentaminen lakipykäliin asti saattaisi lisätä niihin liittyviä oikeudenkäyntejä ja pakkokeinoja."

Minun äitini ei saa tavata lapsiani , sillä hän on julma narsisti joka rääkkäsi minua lapsena ja nuorena. 18-vuotislahjaksi sain kehotuksen häipyä ja muutinkin hyvin nopeasti omilleni. Kävin teininä psykologilla äitini pakottamana ja tämä psykologi totesi minun olevan normaalia kypsempi ja fiksumpi nuori, hän halusi jatkaa tapaamisia jotta voin keskustella äidistäni jota piti hyvin tunkeilevana ja tukahduttavana. Näin teimme ja muista parhaiten sen hetken, kun itkin lohduttomasti ja tämä psykologi sanoi: "jos olisit tyttäreni, halaisin ja lohduttaisin sinua" - jotain, mitä äitini ei ollut ikinä tehnyt. Aina piti olla hiljaa ja kärsiä itsekseen. Veljeäni kohdeltiin aivan eri tavalla ja nostettiin jalustalle. Vain minä olin aina tyhmä, ruma ja huono - kukaan mies ei koskaan huolisi minua.

Olen lasteni syntymän jälkeen äidinkaipuussani antanut äidilleni muutaman tilaisuuden olla tekemisissä, mutta ne ovat päättyneet hyvin ikävästi. Veljeni lapsi on aina minun lapsiani parempi ja äitini kertoo sen minulle ja lapsilleni. Äityttäni ja lapsiani arvostellaan; mm. normaalilapsen tavoin itkevä kuopukseni "ei ole normaali ja pitäisi viedä tutkimuksiin". Paskasta ei saa konvehtia ja olen lopettanut yrittämisen ja pistänyt välit täysin poikki. On muuten hyvin kuvaavaa, että äidilläni on pienellä kotipaikkakunnallaan hyvin negatiivinen maine, ei ollenkaan ystäviä ja kaikki hänet tuntevat ymmärtävät hyvin miksen ole tekemisissä hänen kanssaan perheineni.

Jos tällainen lakimuutos tulisi voimaan, on ihan varmaa että äitini yrittäisi luikerrella elämäänme sen kautta. Ja tekisin kaikkeni ja maksaisin vaikka sakkoja ettei niin käy. Lapsiani en tuolle katkeralle naiselle uhraa, he saavat normaalin ja hyvän lapsuuden rakastavilta vanhemmilta.

Terveet ihmissuhteet aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa välillä ovat ainoa syy saada tavata lapsenlapsia. Meillä niitä ei ole enkä aio altistaa lapsiani itse saamalleni kohtelulle, josta yritän näin lähes nelikymppisenäkin vielä toipua. Te, joilla on normaali ja välittävä äiti, ette osaa edes kuvitella mitä kasvaminen mielenterveydeltään vajavaisen julman naisen kanssa on. Se rikkoi minut ja niihin traumoihin törmäsin toden teolla tultuani itse äidiksi.

Minusta tämä on siis pääsääntöisesti huono idea. Mitä olette mieltä?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka reaktioni oli että onneksi omat lapseni on 15 ja 13 eikä laki takuulla tule ennen sitä kun he ovat täysikäisiä.

T. Narsistin tytär

Vierailija
2/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Eihän tuo tapaamisoikeus ole sama kuin vanhemman tapaamisoikeus. Siinä aina käydään taustat läpi ja oikeus on kovamman takana kuin inhottavan/narsistisen vanhemman oikeus tavata. Lisäksi tapaamiset on ainakin USA:ssa (jossa ko. laki) jotain muutama tunti kerran kuussa.

Minusta laki on tärkeä! Tässä on kyse LAPSEN oikeudesta nähdä isovanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, mikä oikeus äidilläni olisi leikkiä isoäitiä kun ei hänestä ollut edes minulle äidiksi? Muuttaisin pois maasta, ei hän perään tulisi kun ei suostu matkustelemaan.

Vierailija
4/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy lisää olla tekemättä lapsia.

Vierailija
5/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Eihän tuo tapaamisoikeus ole sama kuin vanhemman tapaamisoikeus. Siinä aina käydään taustat läpi ja oikeus on kovamman takana kuin inhottavan/narsistisen vanhemman oikeus tavata. Lisäksi tapaamiset on ainakin USA:ssa (jossa ko. laki) jotain muutama tunti kerran kuussa.

Minusta laki on tärkeä! Tässä on kyse LAPSEN oikeudesta nähdä isovanhempiaan.

Narsismia on todella vaikeaa ulkopuolisen viranomaisen todentaa ja narsisti (oma äitini poikkeuksena) ovat usein todella hurmaavia ja uskottavia pinnallisissa ihmissuhteissa ja tapaamisissa. Tuntikin kuukaudessa antaisi äidilleni hienosti aikaa kertoa omia totuuksiaan ja hämmentää tarhaikäisiä lapsiani. Kerron heille asioista ja lapsuudestani sitten itse, kun ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtämään että äitikin voi olla paha lapselleen. Sitä ennen on parempi etteivät tunne mummoaan ja altistu hänen myrkylleen.

Joskus tuntikin on liikaa.

Vierailija
6/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katkaisin välini häiriintyneeseen äitiini heti kun pystyin. Hän ei ole millään taballa kuulunut elämääni sen jälkeen. Miten hänellä voisi olla oikeus kävellä ylitseni vuosikymmeniä myöhemmin? Muutan maasta, jos tällainen laki tulee.

Vierailija
7/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu mielestäni. Lakiin pitäisi myös sisällyttää oikeuden lisäksi tiettyjä velvollisuuksiakin. Esimerkiksi isovanhemman velvollisuus kohdella lapsen- tai lastenlapsiaan tasapuolisesti.

Ja ettei kyse ole vain isovanhemman oikeudesta lapsenlapseen vaan erityisesti: lapsenlapsen oikeudesta isovanhempaan.

Lisäksi lakiin pitäisi määritellä erikoistapauksia, jolloin laki ei sellaisenaan päde. Henkiset ja muut sairaudet, rikollisuus jne.

Itse olen kasvanut lapsuuteni narsisti-isän kanssa, enkä sinänsä halua lasteni viettävän hänen kanssaan yhtään enempää aikaa kuin on "pakko". Nyt kuviossa on tiettyjen lastenlasten räikeä suosiminen ja tämä tapahtuu vieläpä silloin, kun muutkin ovat paikalla.

Vierailija
8/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajatus on täysin naurettava. Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia, joten ei voi olla mitään oikeuksiakaan.

Vierailija
9/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Erittäin monella on hyvä syy sille miksi isovanhemmat ei ole kuvioissa. Olisi erittäin raskasta alkaa käymään jotain oikeustaisteluita ja kerätä todisteita miksi isovanhempien läsnäolo on haitaksi lapsille tai koko perheelle.

On toki harmi, että on ihan järkeviäkin isovanhempia, jotka eivät tapaa lapsenlapsiaan. En kuitenkaan heidän takiaan silti haluaisi mitään pakkolakia, jossa lapsiperheen olisi pakko olla yhteydessä, sillä liian moni taas joutuisi tapaamaan ihmisiä jotka eivät olisi hyväksi. Joskus se haitallisuus voisi olla liian vaikea todistaa, jos kyse on "vain" lyttäämisestä ja muusta itsetunnon tuhoamisesta.

Vierailija
10/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajatus on täysin naurettava. Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia, joten ei voi olla mitään oikeuksiakaan.

Niinpä! Jos oikeuksiin sisältyy aina myös velvollisuuksia. Kirjataanko lakiin myös isovanhempien velvollisuudet? Mitä ne edes olisivat? 2 h hoitoapua kuukaudessa? Rahallinen summa 1x kk lapsenlapsen tarpeisiin?

Vierailija
11/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muutin maasta. Mun äiti ei varmaan edes tiedä, että on mummo. Helvetti siitä repeäis, jos saisi tietää. Muutin maasta, koska ei äitini kanssa mahduta samaan maahan. Aina se jostain sai mun numeron ja osoitteen ja terrorisointi jatkui.

Vierailija
12/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä juttu mielestäni. Lakiin pitäisi myös sisällyttää oikeuden lisäksi tiettyjä velvollisuuksiakin. Esimerkiksi isovanhemman velvollisuus kohdella lapsen- tai lastenlapsiaan tasapuolisesti.

Ja ettei kyse ole vain isovanhemman oikeudesta lapsenlapseen vaan erityisesti: lapsenlapsen oikeudesta isovanhempaan.

Lisäksi lakiin pitäisi määritellä erikoistapauksia, jolloin laki ei sellaisenaan päde. Henkiset ja muut sairaudet, rikollisuus jne.

Itse olen kasvanut lapsuuteni narsisti-isän kanssa, enkä sinänsä halua lasteni viettävän hänen kanssaan yhtään enempää aikaa kuin on "pakko". Nyt kuviossa on tiettyjen lastenlasten räikeä suosiminen ja tämä tapahtuu vieläpä silloin, kun muutkin ovat paikalla.

Olisi kannattanut katkaista ne välit vanhempaasi kokonaan, kun et näemmä näe selkeästi. Mikähän instanssi valvoisi sitä tasapuolista kohtelua ja millä keinoin? Kyllä se on paljon yksinkertaisempi vaihtoehto, että vanhemmat itse omalla harkinnallaan katkaisevat välit vahingollisiin ihmisiin, joita on muissakin kuin rikollisissa ja virallisesti mielisairaissa. Harmi ettei kaikki siihen näemmä kykene. Ihmettelen kyllä, että jos sinäkin annat lastesi olla tekemisissä ihmisen kanssa joka kohtelee epäreilusti, niin minkä muutoksen luulet ehdottomasi lain tuovan? Miksi luulet että lapsella on "oikeus"olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka sinun mielestäsi narsisti? Oikeastiko odotat, että joku ulkopuolinen taho tai viranomainen saisi isäsi toimimaan reilusti lapsenlapsiaan kohtaan? Miten, millä keinoilla? Ota vastuu omasta lastesi kasvatuksesta ja siitä että he ovat tekemisissä hyvien ihmisten kanssa. Älä odota ulkopuolista väliintuloa, älä ole naiivi.

Vierailija
13/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta, ei kukaan tosissaan voi ehdottaa lapselle velvollisuutta tavata sukulaisiaan.

Ja missä vaiheessa se velvollisuus loppuisi, pitäisikö minun, nelikymppisen perheenäidin, matkustaa säännöllisesti toiselle puolelle maata tapaamaan etäistä isovanhempaani?

Pitäisikö perheen järjestää kyselykierros sukuihinsa sopiiko muuttaa vaikka eri maahan ja jos se ei jollekkin isovanhemmista sovi niin voivoi Suomeen jäätiin. Vai olisiko lapsella velvollisuus maksaa matkat isovanhemmalle jotta isovanhemman tapaamisoikeus toteutuisi?

Meillä on lapsella hyvät isovanhemmat, kuitenkaan lasta ei jätetä toisen mummon hoidettavaksi koska hänen terveydentilansa tai keskittymiskykynsä ei riitä taaperon hoitoon. Olisiko uuden lain perusteella pakko jättää lapsi sinne hoitoon jos mummo sitä vaatisi?

Ainut skenaario jossa tapaamisoikeus olisi ymmärrettävä on toisen vanhemman kuollessa tilanteessa jossa isovanhemmat ovat tuttuja lapselle entuudestaan. Tällöin voisi oikeus vahvistaa jonkun vierailuajan niin, että lapsi tapaisi halutessaan myös kuolleen vanhempansa sukua.

Vierailija
14/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullu idea koko laki. Eiköhän yleensä ole joku hyvä syy, miksi välit on katkaistu isovanhempiin. Sittenhän pitäisi ruveta puolison valinnassa ottamaan huomioon myös hänen vanhempansakin, jos heilläkin olisi jotain oikeuksia lapsiin ja saati jos itsellä on hullut tms vanhemmat, ni jättää lapset sen takia tekemättä. Siihenkö tämä menee?

Vierailija
15/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hirmuista, jos Janipetterin naapurit saisivat tietää, että alempitasoiset isovanhemmat ovat sukua. Koko perhe häväistyisi pois omalta mukavuusalueeltaan.

Vierailija
16/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää laki tulee niin isovanhemmille myös velvollisuus hoitaa lasta esim. Yhtenä päivänä viikossa väh. 6 tuntia. Olisi sitten reilumpaa ettei oikeuksia ilman velvollisuutta.

Vierailija
17/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko isovanhemmille samalla velvollisuuksia? Saavat tulla hakemaan jos meidän perheellä tai lapsen isällä ei ole suunniteltua menoa, mitä nyt yleensä kaikilla on. Ihan tarpeeksi vaikeaa näin kahden perheen välillä jo hoitaa kuka tapaa ketä ja milloin, ala nyt siihen kiukuttelevat mummot lisäämään.

Vierailija
18/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen isä maksaa elatusmaksut meidän oman sopimuksen mukaan ja jos ja kun hänellä on liikaa töitä eikä lapsi ehdi hänen luokseen antaa hän enemmän rahaa. Eli sitten kun minun vanhemmat jotka molemmat työelämässä ja isälläni vielä oma pienilapsi eivätkä ehdi tapaamaan lastani maksavatko vanhempani minulle myös?

Vai miten tämä menee koska olisi se törkeää antaa jotain tuollaista ilman vastuuta, kyse kuitenkin lapsen parhaasta?

Vierailija
19/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä idea. Miniät oikuttelevat lisäksi isovanhemmilleen oikuteltuaan ensin lasten isälle. Vaikka heissä itsessään olisi vikaa. Aloittajan tapauksessa äidistä voisi kerätä todisteita jotta tavata ei tarvitsisi.

Vierailija
20/72 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu miten ois tapaaminen kerta viikkoon?

Yksi ilta äidinäidin, toinen äidinisän luona, kolmas ilta isänäidin ja neljäs isänisän luona, jäähän siinä perjantai-ilta ja viikonloppu perheen kesken, paitsi jos vanhemmat on eronnut. Mutta sittenhän olisikin helppo jakaa lapsi niin, että jokatoinen viikonloppu äidillä ja jokatoinen isällä 🤔