Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien oikeus lastenlasten tapaamiseen lakiin asti?!

Vierailija
14.07.2017 |

Hesarissa on artikkeli siitä, kuinka nyt pohditaan isovanhempien oikeutta tavata lapsenlapsia ihan lain asettamalla pakolla:
"Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaa lakia uudistetaan parhaillaan. Työryhmä harkitsee, pitäisikö isovanhemmilla olla nykyistä vahvempi oikeus lastenlastensa tapaamiseen. Tapaamisoikeuksien laajentaminen lakipykäliin asti saattaisi lisätä niihin liittyviä oikeudenkäyntejä ja pakkokeinoja."

Minun äitini ei saa tavata lapsiani , sillä hän on julma narsisti joka rääkkäsi minua lapsena ja nuorena. 18-vuotislahjaksi sain kehotuksen häipyä ja muutinkin hyvin nopeasti omilleni. Kävin teininä psykologilla äitini pakottamana ja tämä psykologi totesi minun olevan normaalia kypsempi ja fiksumpi nuori, hän halusi jatkaa tapaamisia jotta voin keskustella äidistäni jota piti hyvin tunkeilevana ja tukahduttavana. Näin teimme ja muista parhaiten sen hetken, kun itkin lohduttomasti ja tämä psykologi sanoi: "jos olisit tyttäreni, halaisin ja lohduttaisin sinua" - jotain, mitä äitini ei ollut ikinä tehnyt. Aina piti olla hiljaa ja kärsiä itsekseen. Veljeäni kohdeltiin aivan eri tavalla ja nostettiin jalustalle. Vain minä olin aina tyhmä, ruma ja huono - kukaan mies ei koskaan huolisi minua.

Olen lasteni syntymän jälkeen äidinkaipuussani antanut äidilleni muutaman tilaisuuden olla tekemisissä, mutta ne ovat päättyneet hyvin ikävästi. Veljeni lapsi on aina minun lapsiani parempi ja äitini kertoo sen minulle ja lapsilleni. Äityttäni ja lapsiani arvostellaan; mm. normaalilapsen tavoin itkevä kuopukseni "ei ole normaali ja pitäisi viedä tutkimuksiin". Paskasta ei saa konvehtia ja olen lopettanut yrittämisen ja pistänyt välit täysin poikki. On muuten hyvin kuvaavaa, että äidilläni on pienellä kotipaikkakunnallaan hyvin negatiivinen maine, ei ollenkaan ystäviä ja kaikki hänet tuntevat ymmärtävät hyvin miksen ole tekemisissä hänen kanssaan perheineni.

Jos tällainen lakimuutos tulisi voimaan, on ihan varmaa että äitini yrittäisi luikerrella elämäänme sen kautta. Ja tekisin kaikkeni ja maksaisin vaikka sakkoja ettei niin käy. Lapsiani en tuolle katkeralle naiselle uhraa, he saavat normaalin ja hyvän lapsuuden rakastavilta vanhemmilta.

Terveet ihmissuhteet aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa välillä ovat ainoa syy saada tavata lapsenlapsia. Meillä niitä ei ole enkä aio altistaa lapsiani itse saamalleni kohtelulle, josta yritän näin lähes nelikymppisenäkin vielä toipua. Te, joilla on normaali ja välittävä äiti, ette osaa edes kuvitella mitä kasvaminen mielenterveydeltään vajavaisen julman naisen kanssa on. Se rikkoi minut ja niihin traumoihin törmäsin toden teolla tultuani itse äidiksi.

Minusta tämä on siis pääsääntöisesti huono idea. Mitä olette mieltä?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mitään järkeä. Juristit vaan kiittää, kun kuormittunut oikeuslaitos saa näistäkin kiistat ratkaistavakseen. Eikö vanhempien nahistelujen ratkominen jo riitä? Yhden tappelun lisäksi voi tulla neljä lisää.

Vierailija
22/72 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, ei kukaan tosissaan voi ehdottaa lapselle velvollisuutta tavata sukulaisiaan.

Ja missä vaiheessa se velvollisuus loppuisi, pitäisikö minun, nelikymppisen perheenäidin, matkustaa säännöllisesti toiselle puolelle maata tapaamaan etäistä isovanhempaani?

Pitäisikö perheen järjestää kyselykierros sukuihinsa sopiiko muuttaa vaikka eri maahan ja jos se ei jollekkin isovanhemmista sovi niin voivoi Suomeen jäätiin. Vai olisiko lapsella velvollisuus maksaa matkat isovanhemmalle jotta isovanhemman tapaamisoikeus toteutuisi?

Meillä on lapsella hyvät isovanhemmat, kuitenkaan lasta ei jätetä toisen mummon hoidettavaksi koska hänen terveydentilansa tai keskittymiskykynsä ei riitä taaperon hoitoon. Olisiko uuden lain perusteella pakko jättää lapsi sinne hoitoon jos mummo sitä vaatisi?

Ainut skenaario jossa tapaamisoikeus olisi ymmärrettävä on toisen vanhemman kuollessa tilanteessa jossa isovanhemmat ovat tuttuja lapselle entuudestaan. Tällöin voisi oikeus vahvistaa jonkun vierailuajan niin, että lapsi tapaisi halutessaan myös kuolleen vanhempansa sukua.

Ei sitä maksuvelvollisuutta voida vanhemmalle sysätä. Isovanhempi tulkoon toiselle mantereelle käymään ihan omalla kustannuksellaan, jos on pakko antaa tavata. Muutoinhan tästä tulisi joku ilmaisten lomamatkojen automaatti eläkeläisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonko revittäisiin haavoja auki, kun oikeudessa aletaan perkaamaan, miksi välit on katkaistu. Syitä ei ikinä ehkä ole ajateltukaan tuotavan päivänvaloon. Joskus on vaan helpompaa olla olematta tekemisissä kuin tapella koko ajan. Jos välit ovat kunnossa, niin eiköhän lapsi isovanhempiaan silloin tapaa.

Vierailija
24/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakiehdotuksen puolella. Miksei isovanhemmilla ole oikeus nähdä omia lastenlapsia jos niin haluavat? Olin 5 vuotta lastenlapsien elämässä ja yhtäkkiä en saa niitä nähdä, ilman mitään syytä. Ainoa syy tähän on että vanhemmat erosivat ja lastenlapsien äiti ei anna mun tavata heitä. Onko tämä oikein? Ymmärrän jos isovanhemmat olisivat ”huonoja” sellaisia, muuten en. Olen 5 vuoden ajan, melkein joka vkonloppu laittanut heille ruokaa, auttanut taloudellisesti jne. Nyt en saa heitä nähdä! Laki voimaan!!!!

Vierailija
25/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuksiin liittyy myös aina velvollisuuksia. Asetetaanko lakiin myös isovanhmpien velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan esimerkiksi 3 h/vko tai 15 h/kk?

Vierailija
26/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat ovat hirveän itsekkäitä, kaikki pitäisi heidän ehdoillaan tehdä. Yrittävät meidän yli kävellä ja lapsenlapset eivät juuri kiinnosta, sillä eivät saa heitä yöhoitoon. Syy miksi eivät saa on se, että meiltä puuttuu heihin tietty luottamus ja lapset eivät sinne halua ilman meitä. Ja nyt he huutelevat selän takana kuinka eivät ikinä saa hoitaa, ollaan sanottu, että katsotaan yökyläilyä sitten, kun tuntevat lapset paremmin. Mitä he tekevät? Haukkuvat meitä selän takana ja käyvät entistä harvemmin meillä.

En aio antaa lapsia heille. Olisi aivan kamalaa pakottaa lapset tuollaiseen vasten heidän tahtoaan.

Sitäpaitsi mielestäni isovanhemmilla ei kuulu olla minkäänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia lapsenlapsiin. He ovat jo omat lapsensa tehneet ja heihin on ollut aikanaan oikeus ja velvollisuus hoitaa. Miksi nykyvanhemmilta pitää viedä oikeus omiin lapsiinsa? Siis oikeus päättää ketä tapaavat. En usko, että sellaisia isovanhempia estetään elämästä, jos syytä ei ole.

Vierailija
27/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lakiehdotuksen puolella. Miksei isovanhemmilla ole oikeus nähdä omia lastenlapsia jos niin haluavat? Olin 5 vuotta lastenlapsien elämässä ja yhtäkkiä en saa niitä nähdä, ilman mitään syytä. Ainoa syy tähän on että vanhemmat erosivat ja lastenlapsien äiti ei anna mun tavata heitä. Onko tämä oikein? Ymmärrän jos isovanhemmat olisivat ”huonoja” sellaisia, muuten en. Olen 5 vuoden ajan, melkein joka vkonloppu laittanut heille ruokaa, auttanut taloudellisesti jne. Nyt en saa heitä nähdä! Laki voimaan!!!!

Kuinka kauan erosta on? Tilanteet yleensä rauhoittuvat ajan kanssa. Etkö voi tavata lapsenlapsia poikasi vuoroilla, lapsethan ovat tietysti osan ajasta hänellä?

Vierailija
28/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laki on tärkeä. Lapsen äiti saattaa olla hullu, narsisti tai juoppo ja on hyvä, että edes lain voimalla lapsi saisi tavata isovanhempiaan.

Jos se lapsen äiti on sekopää, niin todennäköisesti ei anna äitinsä tavata lasta eikä tapaa itsekään äitiään, sillä ei siedä sitä, että äitinsä haukkuu hänen elämänmenoaan.

Kuten sanottua, laki on tärkeä lapsen kannalta.

Vierailija
29/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo laki on tärkeä. Lapsen äiti saattaa olla hullu, narsisti tai juoppo ja on hyvä, että edes lain voimalla lapsi saisi tavata isovanhempiaan.

Jos se lapsen äiti on sekopää, niin todennäköisesti ei anna äitinsä tavata lasta eikä tapaa itsekään äitiään, sillä ei siedä sitä, että äitinsä haukkuu hänen elämänmenoaan.

Kuten sanottua, laki on tärkeä lapsen kannalta.

Jahas, ja missä isä on tässä kuviossa? Jos lapsen äiti, jonka kanssa lapsi asuu on juoppo ja mielenterveyspotilas, ota ihmeessä yhteyttä lastensuojeluun.

Vierailija
30/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähellä asuu nainen, jonka puoliso kuoli lasten ollessa 5 ja 8. Nainen hankki äkkiä uuden (aika kamalan) miehen ja sitten biologisiin isovanhempiin ei pidettyään enää yhteyttä. Lapset eivät enää päässeetkään kesällä mummolaan yms. Välitän menivät lähinnä poikki. Nainen halusi elää sen uuden ulkona kansaa perheenä ilman kuolleen bioisän sukulaisia

Vierailija
31/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä laki olisi hyvä. On normaalia, että isovanhemmat saavat tavata lapsenlapsiaan. Jos jossain tämä normaali ei toteudu, niin hyvä, että lailla se saadaan toteutumaan.

Selvä se, että erityistapauksissa todistusta vastaan tapaamiset voidaan evätä tai määrätä tapahtuvaksi vain vanhempien läsnä ollessa.

Vierailija
32/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisi olla laki mutta vain ydinperheitä koskien. Eroperheiden lapsilla on jo liikaa muuttujia elämässään.

Vierailija
33/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä laki olisi hyvä. On normaalia, että isovanhemmat saavat tavata lapsenlapsiaan. Jos jossain tämä normaali ei toteudu, niin hyvä, että lailla se saadaan toteutumaan.

Selvä se, että erityistapauksissa todistusta vastaan tapaamiset voidaan evätä tai määrätä tapahtuvaksi vain vanhempien läsnä ollessa.

Eli ne vanhemmat joutuu kaivelemaan vanhoja arpia auki, todistelemaan 20 vuotta aiemmin tapahtuneita pahoinpitelyjä jne jotta voivat suojella lapsiaan?

Kyllä se juttu niin on, että isovanhemmissa on se syy, jos yhteyttä ei pidetä. Eikä siihen mitään lakeja enää tarvita.

Vierailija
34/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, miksi millään sukulaisella olisi mitään oikeuksia lapseen. Huoltajilla on velvollisuus hoitaa lastaan ja lapsella tulee olla oikeus huoltajien hoivaan.

Ainut tilanne missä ymmärtäisin minkään tapaamisoikeuden myöntämisen kenellekkään perheen ulkopuoliselle olisi se tilanne missä sukulainen on ollut suuressa roolissa lapsen elämässä ja toiminut huoltajan asemassa, tällöin tietty myös elatusvelvollisuuden pitäisi ulottua myös tälle sukulaiselle.

Vierailija
35/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei poikasi tuo lapsiaan luoksesi? Eiköhän se eronneella parilla ole ihan kummankin velvollisuus pitää yhteyttä OMIIN vanhempiinsa, eikä enää exappivanhempiin? Miten olet tämänkin saanut miniän syyksi? En ihmettele yhtään, jos lastenlastesi äiti ei halua olla tekemisissä kanssasi kun noin haukut netissä.

Tosin kuulostat omilta appivanhemmiltani. Ei mitään kunnioitusta minua kohtaan, kaikki riidat ym mitä on poikansa kanssa on minun syytäni. Parasta oli kun mieheni suuttui äidilleen ja miehen isä tuli minulta tivaamaan, että mikä tämä juttu nyt on, että miksi piti niin töykeä olla. Sanoin suoraan, miksi minua tenttaa kun en ole lainkaan osallisena tähän. Että katsoppa sinäkin vain sinne peilin suuntaan ja mietippä hetki näitä asioita.

Vierailija
36/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi narsistianoppi ei halua nähdä pojanpoikia. Toisen veljen poikia kyllä tapaa.

Olikin onni kun anoppi pitää mua luuserina joten ei halua tavata huonoa ihmistä.

Jos siellä on käyty niin anoppi puhuu näistä muista lapsenlapsista. Tai jos muuta lapsenlapsia on paikalla niin huomio kiinnittyy vain heihin.

Vierailija
37/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän pitäisi antaa lapsemme isovanhemmille yökylään? Lapset eivät halua, emmekä me koe tarvetta pakottaa. Miksi tästä pitäisi tehdä joku pakko?

Vierailija
38/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ne vanhemmat joutuu kaivelemaan vanhoja arpia auki, todistelemaan 20 vuotta aiemmin tapahtuneita pahoinpitelyjä jne jotta voivat suojella lapsiaan?

Kyllä se juttu niin on, että isovanhemmissa on se syy, jos yhteyttä ei pidetä. Eikä siihen mitään lakeja enää tarvita.

Asiat ei ole todellakaan noin mustavalkoisia että isovanhemmissa on aina se syy. Siskolleni tuli 30v kriisi ja menovaihe, seurustellut 14v asti saman tyypin kanssa ja naimisiin ja perhe. Ero ja itsenäistymisvaihe tuli tuossa 30:n korvissa. Oli aika sekaisin tunteittensa kanssa ja käytös ei niin kovin aikuismaista. Exän kanssa huonot välit ja sitten se riita meni jo ex appiksien luo, eli yhtäkkiä siskoni ei enää muistanutkaan kuinka paljon hänen ex-appikset olivat auttaneet taloudellisesti lapsia harrastuksissaan, lomamatkoissa, vaatetuksessa jne ja olivat tosi paljon lastenhoito apuna kun vanhemmat vuorotyössä. Ikävä sanoa omasta siskosta mutta ei tippakaan osannut arvostaa saamaansa apua ja nyt vaan on tosi hankala exälle ja appiksille ja meidän äidin pitäisi olla auttamassa joka käänteessä vaikka on vielä viimeisiä vuosia työelämässä ja tekee 3-vuorotyötä. Eli hän on tosi lujilla ja ei tahdo enää jaksaa yövuoroja. Itse olen muuttanut kotiseudulta ajat sitten pois ja perhe perustettiin ilman turvaverkkoja vieraaseen kaupunkiin kun työn perässä mentiin ja ulkomaillakin käytiin jossain vaiheessa. Olemme oppineet olemaan itsenäisiä ja hoitamaan ja sumplimaan arjen ja palkkaamaan lastenhoitoapua. Sisko taas jäi kotiseudulle ja perusti perheen tosi varhain ja on oppinut siihen että äitimme ja appikset ovat aina auttamassa kun asutaan alle 5 km päästä toisistaan eli hän ei ole koskaan seissyt omin jaloin eikä itsenäistynyt. Tämä yksi näkökulma tähän millä voidaan isovanhempia boikotoida eli oman kypsymättömyyden takia.

Vierailija
39/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat ei ole todellakaan noin mustavalkoisia että isovanhemmissa on aina se syy. Siskolleni tuli 30v kriisi ja menovaihe, seurustellut 14v asti saman tyypin kanssa ja naimisiin ja perhe. Ero ja itsenäistymisvaihe tuli tuossa 30:n korvissa. Oli aika sekaisin tunteittensa kanssa ja käytös ei niin kovin aikuismaista. Exän kanssa huonot välit ja sitten se riita meni jo ex appiksien luo, eli yhtäkkiä siskoni ei enää muistanutkaan kuinka paljon hänen ex-appikset olivat auttaneet taloudellisesti lapsia harrastuksissaan, lomamatkoissa, vaatetuksessa jne ja olivat tosi paljon lastenhoito apuna kun vanhemmat vuorotyössä. Ikävä sanoa omasta siskosta mutta ei tippakaan osannut arvostaa saamaansa apua ja nyt vaan on tosi hankala exälle ja appiksille ja meidän äidin pitäisi olla auttamassa joka käänteessä vaikka on vielä viimeisiä vuosia työelämässä ja tekee 3-vuorotyötä. Eli hän on tosi lujilla ja ei tahdo enää jaksaa yövuoroja. Itse olen muuttanut kotiseudulta ajat sitten pois ja perhe perustettiin ilman turvaverkkoja vieraaseen kaupunkiin kun työn perässä mentiin ja ulkomaillakin käytiin jossain vaiheessa. Olemme oppineet olemaan itsenäisiä ja hoitamaan ja sumplimaan arjen ja palkkaamaan lastenhoitoapua. Sisko taas jäi kotiseudulle ja perusti perheen tosi varhain ja on oppinut siihen että äitimme ja appikset ovat aina auttamassa kun asutaan alle 5 km päästä toisistaan eli hän ei ole koskaan seissyt omin jaloin eikä itsenäistynyt. Tämä yksi näkökulma tähän millä voidaan isovanhempia boikotoida eli oman kypsymättömyyden takia.

Silloinhan sen lapsen isän pitää hoitaa tapaamiset jos vanhemmat ovat eronneet, jos kumpikaan vanhemmista ei halua lasta tavattavan niin sitten ei voi mitään.

Vierailija
40/72 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten tapauksissa, joissa isovanhemmat asuu eri paikkakunnalla ja näkevät lapsenlapsiaan sen kaksi kertaa vuoteen? Etenkin kun tilanne on se, että ovat itse etäännyttäneet itsensä. Heitä on kylään pyydelty ym, mutta juurikin tuli appiukolta viestiä, että on turhaa ajaa meille kun on niin pitkä matka. Mielellään ottaisivat lapsia yökylään heille. Ja tämä toteutuisi niin, että meidän autottomina pitäisi viedä lapset bussilla heille (reilu parin tunnin matka bussilla) ja tulla kotiin ja hakea heidät bussilla kotiin. Heillä siis uusi hyväkuntoinen ja vähäkulutteinen auto on.

Miten tämä tapaaminen toteutuu näissä tilanteissa? Ja mieskään ei halua lapsia heille yökylään yhdestä tietystä syystä johtuneen luottamuspulan takia.