Lomailu/ mökkeily tuhoaa suhdettamme
Lyhyesti: mieheni on rakentanut unelmien vapaa-ajanasunnon kotikonnuilleen. Minulle ongelma on se, että appivahemmat asuvat sen yläkerrassa "talonvahteina" ja me asumme alakerrassa pari viikkoa kesällä, jouluna ja mies ja lapset viikonlopun tai kaksi syksyn ja kevään aikana. Meillä on pienet lapset, joita appivanhemmat eivät auta hoitamaan. Miehen siskon lapset, jotka nyt asuvat ulkomailla, ovat saaneet kaiken avun. Olen nykyisin sovussa asian kanssa: he eivät auttaneet minua tai meitä kriittisillä hetkillämme, enkä minä osallistu heidän hoitamiseensa aikanaan. Peace. Tulemme ihan ok toimeen: olen korrekti, kohtelias, leikin lasten kanssa, käymme retkillä, grillaamme ruokamme ja toki tarjoamme sitä heille, hoidan lapset miehen kanssa, siivoamme ja pyöritämme perhettä koko loman.
Nautin ajasta lasten kanssa ja paikka on kaunis. Kuitenkin välillä ärsyttää ja väsyttää käyttää aika kahden, minulle oikeastaan vieraan, ihmisen kanssa. En miellä heitä lasteni isovanhemmiksi tai sukulaisiksi juuri siksi, että välimme ovat niin kovin korrektit ja apu on melko yksipuolista. Itse en käy enää siellä kuin kaksi kertaa vuodessa. Ollaan miehen kanssa käyty kova vääntö: hänen mielestään appivanhempia pitäisi vain myötäillä ja - minun mielestäni - mielistellä, tehdä mitä vaan jotta rauha säilyisi, koska "viiden vuoden kuluttua heitä ei ehkä ole". Minä taas olen tulisempi sielu ja otan epäkohtia esille (kuten sen, että anoppi ei kunnioita minua eikä ota harvoja pyyntöjäni mitenkään huomioon, tai että hän vie alakerrasta tavaroitani). Tästä ollaan saatu hirmuiset kilarit ;)
Tilanne on hieman selvittämätön, mutta eniten syö se, että mies haluaa intohimoisesti olla kesäpaikassa ja hänen on ihan järkyttävän vaikea tehdä kompromisseja. Kun hänellä on 2-3 viikkoa lomaa, niin sitten ollaan kesäpaikassa, piste. Olen itse ottanut henkireikiä tulemalla kaupunkiin pariksi päiväksi katsomaan ystäviä jne., mutta samalla olen lapsista erossa. Perheloma olisi kaikille kuitenkin hyvä! Nyt lasteni serkut ovat tulossa ulkmailta kolmen viikon ajaksi vanhemmilleni, ja taas mieheni oli tosi äreä. Ymmärrän, että kesä ja loma ovat lyhyet, ja kyllä hän tajuaa, että serkkujen kanssa on meidän lasten upeaa olla, mutta aika kutistetaan yhteen päivään, jotta mies pääsee takaisin lomapaikkaan "viikonlopuksi saunomaan" :D lisään vielä, että paikka on kaukana, joten olisi tosi vaivalloista matkustaa julkisilla ja meillä on vain yksi auto. Mutta parisuhteemme tunnelma kiristyy, kun huomaan hänen vastentahtoisuutensa ja mietin historiaamme, johon liittyy appivanhempiin liittyviä kahnauksia (minulla kesti pitkään hyväksyä se, että anoppi ei ota minua mitenkään huomioon ja suosii miehen siskon lapsia, mies on ihan lammas tässä asiassa eikä häntä se kuulemma häiritse yhtään).
En tiedä mitä kysyisin, ajatuksianne tilanteesta ehkä? :€
Kommentit (87)
Eipä muuta sanottavaa, kuin että miehesi on ääliö, koska ei tajua, että parisuhdetta ei voi hoitaa saman katon alla anopin kanssa. Anopin kanssa samassa tilassa vietetty aika ei ole parisuhdeaikaa, jota loma pitäisi ehdottomasti olla.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ne lasten serkut tulossa sinne mökille? Eikun siellä on jo yhdet serkut... en ymmärtänyt tätä hommelia. Kaikki serkut vaan sinne mökille ja mies saunaan... emännälle kirja käteen ja riippumattoon maate. Problem solved.
Sori, tilitin epäselvästi. Yhdet serkut, ne Suomeen tulevat, ovat minun veljeni lapsia. Miehen sisko asuu myös nykysin ulkomailla, mutta ei ole perheineen tulossa Suomeen tänä vuonna. Nyt sitten veljeni lapset menevät minun vanhemmilleni ja heitä pitäisi tavata joko siellä tai meillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eipä muuta sanottavaa, kuin että miehesi on ääliö, koska ei tajua, että parisuhdetta ei voi hoitaa saman katon alla anopin kanssa. Anopin kanssa samassa tilassa vietetty aika ei ole parisuhdeaikaa, jota loma pitäisi ehdottomasti olla.
Ap tässä, niin, se tässä harmittaa. Jos anoppi ja appi oikeasti hoitaisivat lapsia ja antaisivat jotain heille (aikaa, tarinoita, lukuhetkiä, metsäretkiä, leipomistuokioita, onkiretkiä), niin voisimme olla rauhassa kaksin miehen kanssa. Ongelman ydin taitaa olla siinä, että kolme sukupolvea tunkee saman katon alle eikä todellista yhteyttä ole. Minut on ulkoistettu (minulle ei todella ole mitään väliä anopille, enkä jaksa sitä enää vaatiakaan), lapsien kanssa appivanhemmat eivät tee mitään (järjestin kerran "juhlat" heille, koristelimme, ostin herkkuja jne. kun meidän oli pakko lähteä miehen kanssa asioille ja appivanhemmat olivat istuneet pöydässä hiljaa eivätkä syöneet mitään, jostai syystä. Lapset ihmettelivät tätä, eivätkä he lukeneet kirjaa, jota ehdotin heidän lukevan. Telkkaria katsoavat lasten kanssa) ja mies luimistelee ja yrittää toimia viestinviejänä. Olen nykyisin välinpitämätön ja yritän nauttia lapsista, mutta miehen kanssa emme ole ikinä yhdessä tai lomalla vain lasten kanssa. Appivanhemmat eivät myöskään ikinä lähde minnekään, vierailulle tai kylpylään tms., kun olemme siellä. Vaikka talo on miehen ja olisi ihanaa saada olla pari päivää ihan itseksemme. Olisimme hyviä talonvahteja.
Sotket turhaan nuo lapset ja serkut nyt tuohon selitykseesi. Ei ne lapset eikä serkut sinua oikeasti harmita. Koita pysyä asiassa :) . Sinua harmittaa se, että lomasi menee paikassa, jonka appivanhemmat ovat ottaneet valtakunnakseen, vaikka se on oikeasti teidän (sinun ja miehesi). Ja sinua harmittaa, että miestäsi asia ei haittaa eikä mies tee asialle mitään vaan vaatii vain että tulet mukaan ja muka nautit tilanteesta, että anoppi päsmäröi sinua sinun loma-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sotket turhaan nuo lapset ja serkut nyt tuohon selitykseesi. Ei ne lapset eikä serkut sinua oikeasti harmita. Koita pysyä asiassa :) . Sinua harmittaa se, että lomasi menee paikassa, jonka appivanhemmat ovat ottaneet valtakunnakseen, vaikka se on oikeasti teidän (sinun ja miehesi). Ja sinua harmittaa, että miestäsi asia ei haittaa eikä mies tee asialle mitään vaan vaatii vain että tulet mukaan ja muka nautit tilanteesta, että anoppi päsmäröi sinua sinun loma-asunnossa.
No sikäli tuo serkkujen tapaaminen oli syy kirjoittaa tänne, että miehelle oli pirun hankalaa järjstää aika sille, että lapset heidät tapaisivat. Heti meinasi tulla riita! Koska mies haluaisi olla lomakodissa eikä liikkua sieltä pahemmin pois. Minua siis suututti sellainen urahtelu, kun se sijaan olyaisiin yhdessä voitu katsoa lomaviikko läpi ja sopia, missä välissä serkut nähdään. Lisäksi oli niin tarkkaa, että hän varmasti pääsee viikonlopuksi takaisin mökille, vaikka ollaan lomalla ja säistä ei ole mitään takeita :D se siis sapetti.
Mutta joo, harmittaa pohjimmiltaa lomailla anopin ja appiun valtakunnassa, kun he eivät ole isovanhempina mistää kotoisin lapsillemme eivätkä ihmisinä minulle läheisiä. Itsekkäitä lähinnä ja asenne on outo, kun he aina loman lopussa ryhmittyvät kuuntelemaan kiitoksiamme :) for what!?! Itse syövät ruokiamme, veivät viimeksi pomimiani marjat ja vaikka mitä! Minua ottaa päähän se, että mies puolustele kahta poskettoman itsekästä harmaahapsea. Ap
Jos ap hyväksyisi sen tosiasian että ne kohta kuolemassa olevat appivanhemmat eivät hoida hänen lapsiaan, niin elämä olisi paljon yksinkertaisempaa.
Kirjoitat ap todella huonosti ja epäselvästi.
Ne appivanhemmat voi kylläkin elää vielä 20 vuotta. Olen ihan varma, että ovat nippa nappa 70.
Mies menee lomailemaan koko lomaksi mamman helmoihin, ja sinä ja lapset jäätte kotiin, teette kaikkea kivaa ihan rauhassa oma tupa oma lupa -periaatteella, tapaatte serkkuja paljon, jne. Menette sitten osan ajaksi sinne missä mieskin on. Älä ole lapanen.
En ymmärrä, miksi sinun ja lasten on oltava kesäpaikassa silloin kun serkut ovat Suomessa? Voitte varmaan olla osan lomaa erilläänkin miehen kanssa, jos hänelle viikonloppuna saunominen on niin tärkeää.
Mene sinä lasten kanssa vanhemmillesi serkkuja tapaamaan,viivy vaikka viikko jos tilaa on. Teltta pihalle
jos sisätiloissa ahdasta. Kai miehesi voi teidät sinne heittää ja jatkaa omalle mökille yksin? Turha sinun ja
lasten viettää aikaa paikassa jossa sinua koko ajan harmittaa.
Jos se mökki on tosiaan miehesi oma ja appivanhempien avustusta ei ole tarvittu, on tietysti mukavaa, että eläkeläiset saavat käyttää mökkiä silloin, kun se ei ole teidän käytössänne. Lisäksi voitte tietysti kutsua jouluksi, juhannukseksi ja vaikka kerran loman aikana viikonlopuksi tai viikoksi lapsenlapsia tervehtimään yms. Miten tilanne on voinutkin luisua siihen, että he ovat siellä aina? Tai siis, miehesihän sitä haluaa. Omalta kohdaltani tiedän, että en haluaisi enää miestäni, jos kaikkeen vapaa-aikaan kuuluisi anoppi ja appi mukaan.
Miehen tulisi olla sinun puolellasi demonista anoppia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se anoppi mikään demoni on, mutta en minä ainakaan aikusena ihmisenä jaksaisi koko lomaani viettää edes omien vanhempieni kanssa. Avaapa ap nyt hiukan tarkemmin noita omistus- ja oleskelukuvioita. Nythän appivanhemmat ovat koko kesän miehen kutsumina vieraina teidän mökillä? Ihan oma vikanne, jos ette saa omaa rauhaa ja mammanpoika ei sitä nähtävästi tarvitsekaan. Ja vaikka mökki olisi yhteinen, siltikin voi sopia mökkeilyvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se anoppi mikään demoni on, mutta en minä ainakaan aikusena ihmisenä jaksaisi koko lomaani viettää edes omien vanhempieni kanssa. Avaapa ap nyt hiukan tarkemmin noita omistus- ja oleskelukuvioita. Nythän appivanhemmat ovat koko kesän miehen kutsumina vieraina teidän mökillä? Ihan oma vikanne, jos ette saa omaa rauhaa ja mammanpoika ei sitä nähtävästi tarvitsekaan. Ja vaikka mökki olisi yhteinen, siltikin voi sopia mökkeilyvuoroja.
Appivanhemmat asuvat talossa, joka on miehen loma-asunto. Se on siis heidän kotinsa, he ovat sisutaneet, heidän säännöt ja rytmi. Me sitten grillaamme pihalla jne., anoppi häärää keittiössä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ne appivanhemmat voi kylläkin elää vielä 20 vuotta. Olen ihan varma, että ovat nippa nappa 70.
Niin ovat. Ap
Ihan käsittämättömät appivanhemmat!
Poika rakentaa heille kodin, mutta silti te ette ole heidän silmissään mistään kotoisin. Ei ole k*sipäisyydellä rajaa.
Mies selkä seinää vasten, joko appivanhempien käytös sinua ja lapsianne kohtaan muuttuu ihmismäisemmäksi tai sitten lomailette erillään sinä ja lapset iteksenne ja mies äitylin helmoissa.
Miehellä olis avaimet tilanteen ratkaisemiseen, jos hyvää hyvyyttänne annatte appivanhempiesi asua teidän talossa, ei ole paljon vaadittu että saatte asiallista käytöstä vastineeksi ja lapset OIKEAT isovanhemmat.
Siis hä? Rakentiko se mies niille kodin jossa te silloin tällöin lomailette? Vai rakentiko mies teille mökin johon vanhukset muuttivat? Mitä heidän omalle kodilleen silloin tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Siis hä? Rakentiko se mies niille kodin jossa te silloin tällöin lomailette? Vai rakentiko mies teille mökin johon vanhukset muuttivat? Mitä heidän omalle kodilleen silloin tapahtui?
He myivät kodin ja asuvat nyt mukavasti miehen talossa talonvahteina. Mies halusi heille unelmakodin ja varakkaat eläkepäivät. Usko tai älä. Ap.
Siis onko ne lasten serkut tulossa sinne mökille? Eikun siellä on jo yhdet serkut... en ymmärtänyt tätä hommelia. Kaikki serkut vaan sinne mökille ja mies saunaan... emännälle kirja käteen ja riippumattoon maate. Problem solved.