En tajua opiskelijoiden valitusta rahasta
Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.
Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.
Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.
Kommentit (147)
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jokainen opiskelija on keliaakikko tai vastaava.. Muutama vuosi taakse taakseppäi kyseisiä 'sairauksia' ei vielä tunnettu. Nykyään kun vatsaan sattuu vähänkin niin on heti allergia ja siitä alkaa ramppaus jatkuvilla lääkereillä ettö mikä mussa on vikana
Vuokra 600 € / kk (kolmio PKS, kämppiksen kanssa)
Auto 200€ / kk + bensat
Ruoka 300 € / kk
Muut laskut n. 200 € / kk
Tukia 0 € / kk
Päiväopiskelija AMKISSA, toki tällä palstalla koko AMK lasketaan höpöhöpö-hommaksi. Onneksi alan töissä jo nyt kohtuullisen hyvällä palkalla, ja töitä riittää myös valmistumisen jälkeen (joka tapahtuu ajallaan, näillä näkymin hyvin arvosanoin myös). Vapaa-aika kortilla kun on koulu ja duuni, eikä ehdi joka haalaribileissä kärkkymään toisin kuin useampi koulukaveri. Samaiset koulukaverit ei juuri töissä käy, eli tuet + laina rahoittaa myös 3 € bisset näissä karkeiloissa. Onneksi itse pääsee lomilla ulkomaille nauttimaan auringosta ja juomaan 3 € bissejä sinne.
Toki KAIKKI eivät jaksa/pysty käymään töissä opiskelujen ohella, mutta kyllä varmaan useampi kuin tällä hetkellä, jos vaan olis pakko. Mut onhan ne paskaduunit ikäviä ja ilmanen raha siitä hyvästä, että saat opiskella ilmaisen korkeakoulututkinnon mukavan helppoa
Miksi aina ajatellaan, että opiskelija = 18-kesänen, joka voi asua solussa ja käydä porukoilla syömässä? Me opiskellaan miehen kanssa molemmat toista ammattia, ollaan lähes kolmekymppisiä. Meillä on jo lapsia. Asumme vuokralla, mutta soluun tai yksiöön emme voi muuttaa. Silti asumme niin, että me vanhemmat nukumme olohuoneessa. Vuokra 800e/kk. Vesimaksu neljälle 80e/kk.
Saamme asumistukea 600e ja opintotukea yhteensä 500e/kk miinus verot, eli noin 450e käteen. Lapsilisät 200e/kk. Yhteensä siis 1250e/kk. Veden ja vuokran jälkeen jää siis 370 euroa NELJÄLLE HENGELLE KUUKAUDEKSI. Siitä sähkölasku, netti, puhelimet, lasten vaatehankinnat, bussiliput, vakuutus.. Toisella lapsella vaikea erikoisruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).
Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.
Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.
Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.
Kun sattuu olemaan kymmenen ruoka-aineallergiaa (esim maitoproteiini, vehnä, soija, hiiva, herne, kananmuna...) ja suolistosairaus, niin en mä ainakaan ihan hirveesti alle kolmensadan/kk pysty syömään. Kaikki opiskelijatkaan eivät ole terveitä ihmisiä.
Ei välttämättä tarvitse ostaa kalliita erikoisruokia, vaan voi valikoida sellaisista halvoista ruoka-aineista joita pystyy syömään. Minullakin on keliakia ja olen lakto-ovovegetaristi, mutta en saa tuollaisia summia ruokaan kulumaan, sillä olen pienisyömäinen.
Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.Silti on niitäkin opiskelijoita, joilla on tällaisia haasteita ja samalla opintotuella ja samoilla tulorajoilla heidänkin on pärjättävä. Mulla ainakin oli tosi paljon ongelmia sählätä sen kanssa, että tienaa tasan sen mitä saa ilman että menee tuloraja yli ja sitten on vaikea tulla toimeen, kun kuluja on liikaa ja lainaa ei halua ottaa eikä aspia tyhjentää. Sitä paitsi kyllä esim mulle on sekä lääkäri että keskussairaalan sisätautien ravintoterapeutti sanonut, että ehdottomasti pitää käyttää puhdaskaurasta ja riisistä tehtyjä "maitotuotteita", koska en pysty syömään mitään maitotuotteita tai vihanneksia, joissa on kalsiumia. Ruokarajoitteiselle tulee helposti puutostiloja, vaikka monivitamiineja, omegoja, calcihewta yms syökin (eikä ne lisäravinteetkaan ilmaisia ole). Ja siis eihän gluteeniton lakto-ovo ole edes mitenkään hankala tai kallis ruokavalio.
Sitähän juuri sanoin ettei ole kallis ruokavalio, mutta aika paljon on mitä ei voi syödä, joten vaatii kekseliäisyyttä. Jos et voi maitotuotteita syödä, niin juo vettä, se on halpaa, niin minäkin teen. Tuskin parissa opiskelu vuodessa niin vakavia puutostiloja saat noiden monivitamiinien karsimisesta, että siitä tulisi ongelmia. Käy porukoillasi välillä syömässä kunnolla, niin ei ainakaan tule. Sitäpaitsi jos on joitain sellaisia hedelmiä tms joita voit syödä ja joista saat tarvittavia vitamiineja, niin osta niitä, ne ovat halpoja. Kannattaa ottaa selvää olisiko olemassa jotain sellaisia edullisempia vaihtoehtoja, joissa voisit säästää ruokavaliosi puitteissa.
Kai sun autoimmuunisairauden omaavana ihmisenä pitäisi tietää, ettei hirveesti kannata ruveta leikkimään sillä, että ei saa kaikkia ravinteita... Jos vetää kandin ja maisterin putkeen tavoiteajassa, niin sehän on jo viisi vuotta ja esim monet b-vitamiinivarastot tyrehtyy parissa vuodessa, osaa vitamiineista pitää saada päivittäin jos ei viikoittain. Kun mulla oli suolisto kaikista paskimmassa kunnossa (kirjaimellisesti), niin se sieti hedelmä-
ja vihannesosastolta tuoreena tasan banaania ja kypsennettynä porkkanaa ja munakoisoa, ihan sama kuinka paljon niitä vetää, niin ei kaikkia tarvittavia ravinteita saa. Mulla meni aluksi (ruoassa köyhäilyn takia) hemoglobiini tosi alas ja sitten etsittiin mulle sopivia raudan lähteitä, niin siedätyksestä huolimatta tälläkin hetkellä sopii vain spirulina, pakastekatkaravut, pienissä määrin hampun siemenet ja puhdas kaura (tosi edullista). Ja joo, juon vettä maidottomien maitojuomien sijaan pääsääntöisesti, kun olin noin vuoden tätä tehnyt niin kuukauden välein murtui eri varpaat ja lääkäri totesi, että nyt rupeet käyttämään niitä maidottomia maitotuotteita, jostain on saatava lisää kalsiumia.
Ja joo olen yrittänyt optimoida mun ruokavaliota muun muassa lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa (kaikki moniallergikot ja suolistosairaat varmaan käy ainakin kerran sisätautien polin ravintoterapeutilla) ja mulle sopivaa monipuolista ruokaa on vaan tosi vaikea saada halvalla, kuitenkin perus hypermarket kokoisen prisman elintarvikevalikoimasta mulle tällä hetkellä sopii noin 5 prosenttia. Joku ihmetteli miten on mahdollista, että miten voi ruokaan kulua 300€/kk ja mä nyt vaan annoin oman esimerkin, että helposti kuluu. Onneksi en ole enää opiskelija, että siihen on varaa, mutta kyllä se silloin oli hankalaa
Kaikkihan tottakai myös asuu omien vanhempien naapurissa, että voi siellä käydä sopivasti syömässä, mullakin oli opiskellessa enimmillään etäisyys sen tuhat kilometria omalta ovelte vanhempien ovelle, niin ostaa jo viikon ruoat matkakuluilla kivasti :D
Vierailija kirjoitti:
Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.
HOAS, Stadin Asunnot eli kaupunki ja Nuorisosäätiö nyt esimerkiksi vuokraavat alle 500 eurolla yksiöitä.
Suomalaistenkin pitäisi alkaa kimppakämppäilemään enemmän. Joku 40-50 neliön kaksion vuokrat heiluu siellä 750-900 e aika usein, edullinen puoliksi maksettuna jos ei saa halpaa yksiötä.
Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOAS, Stadin Asunnot eli kaupunki ja Nuorisosäätiö nyt esimerkiksi vuokraavat alle 500 eurolla yksiöitä.
Suomalaistenkin pitäisi alkaa kimppakämppäilemään enemmän. Joku 40-50 neliön kaksion vuokrat heiluu siellä 750-900 e aika usein, edullinen puoliksi maksettuna jos ei saa halpaa yksiötä.
Paitsi että asumistukiuudistuksen jälkeen kimppakämpät vähenee. Asujilla ei saa olla yhteisvastuu lauseketta sopimuksessa ja ilman sitä lauseketta ei kannata vuokranantajan vuokrata asuntoa. Eli ei kannata tai kämppiksen tulit alkaa vaikuttamaan tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset eivät ota tukia, koska tekevät opiskelun ohella töitä. Tämä ei ole haitannut opiskeluja, ovat ihan aikataulussa.
Toiset haluavat valmistua paljon tavoiteaikaa nopeammin ja opiskelevat vähän haastavampia aloja eivätkä mitään pilipalia, jolloin työnteko opintojen ohessa on ainakin haasteellista ja eivät halua tuhrata tehokasta opiskeluaikaa jossain mäkkärissä.
Ööh? Opiskelija voi aivan hyvin tehdä vaikka YHDEN vuoron viikossa. 8 h × 10 e (paska palkka) × 4 viikkoa = 320 e - hyvin pieni summa vähennyksiä ja veroja.
Tässäkin esimerkissä huono tuntipalkka eikä lisiä ym.
Se ekstra 300 e on aika sairaasti jos miettii naurettavan pientä tuntimäärä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea+asumislisää yhteensä 450e/kk ja pikkuyksiön vuokra Helsingissä 650e/kk. Miksi rahani eivät riitä?
Koska et ole tajunnut ottaa opintolainaa. Opintolainalla ne opinnot on ennenkin rahoitettu. Mistä helvetistä kumpuaa ajatus, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijan kaikki kulut???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että asumistukiuudistuksen jälkeen kimppakämpät vähenee. Asujilla ei saa olla yhteisvastuu lauseketta sopimuksessa ja ilman sitä lauseketta ei kannata vuokranantajan vuokrata asuntoa. Eli ei kannata tai kämppiksen tulit alkaa vaikuttamaan tukiin.
Voi seli seli.
Vain puolison (!!!) tulot vaikuttaa asumistukeen.
Kelan sivuilta löytyy selkeät ohjeet, miten toimia kimppakämppä tilanteessa asumistukea haettaessa.
Kyllä vuokranantajat tähän muutokseen mukautuvat.
Joo, onhan tämä elämä surkeaa, kaikki verovaroin minulle annetut rahat menee baariin, tupakkaan, isoon maasturiin kaupungissa ja ei ole edes varaa ostaa uutta merkkilaukkua ja töitä en halua. Eikun... Silloin etenkin on todella hauskaa opiskella kun ei saa lainaa (luottotiedot on, mutta en opiskele opintotuella), saatu tukimuoto on 510 €/kk ja tästä sitten on pakko säästää koko ajan jos jää taas tulottomaksi. Vuosi sitten olin 2 kk tulottomana ja sen aiheuttamia velkoja (560 €) maksan edelleen. Alkoholia en käytä lainkaan, tupakkaa en polta, autoa en omista, kuljen joka paikkaan pelkällä fillarilla ja viimeisin matka oli naapurikuntaan pyöräily. Joka päivä ahdistaa kun velka kasvaa, lyhennyksiä on todella vaikea tehdä, pelkään koko ajan luottotietojen menettämistä ja mihinkään ylimääräiseen luksukseen ei ole varaa. Haaveilen että vuoden päästä saisin ostaa luksusta, nimittäin tuoreita mansikoita. Töitä olen hakenut, mutten ole saanut. Toivottavasti ensi kesänä viimein saisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).
Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.
Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.
Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.
Miten saat menemään 300 ruokaan? Olen työssäkäyvä sinkku ja mulla menee n 200 sisältäen työpaikkalounaan ja myös osan taloustuotteista. En syö ihan joka päivä työpaikan ruokalassa. Ostan edullisia raaka-aineita ja teen itse. Ostan myös välillä herkkuja ja joskus on kavereita syömässä.
Helposti, kun on moniallergikko ja suolistosairas, ei tarvitse paljon luonasravintoloissa syödä, eikä edullisista tuotteista oikein muut sovi kuin porkkana ja riisi. Tervetuloa ruokaostoksille mun kanssa :D
Miksi sitten et syö vain porkkanaa ja riisiä? Vaihtelet mausteita niihin ja hyvin menee! Ja kyllä sä saat tukea jos sun ruokavalio on noin rajoittunut.
Siis mikä velkahelvetti teidän mielestä opintolainasta tulee?! 😂
Maailman halvin laina, jonka takaisinmaksusta ei tarvitse stressata juuri lainkaan. 3 vuotta valmistumisen jälkeen tulee vasta alkaa maksaa ja eiköhän lyhennykset useimmiten saa sovittua inhimillisiksi. Korko alhainen.
Äitini valmistui vuonna 1997 ja pari tonnia vielä lainaa maksettavana. Ei mikään kiirus! 😃
Vierailija kirjoitti:
Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄
En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.
Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä velkahelvetti teidän mielestä opintolainasta tulee?! 😂
Maailman halvin laina, jonka takaisinmaksusta ei tarvitse stressata juuri lainkaan. 3 vuotta valmistumisen jälkeen tulee vasta alkaa maksaa ja eiköhän lyhennykset useimmiten saa sovittua inhimillisiksi. Korko alhainen.
Äitini valmistui vuonna 1997 ja pari tonnia vielä lainaa maksettavana. Ei mikään kiirus! 😃
Ja sen opintolainan korkoineen saa anteeksi kun elämä potkii päähän ja mikään ei onnistu.
Itse sain 16000 euroa korkoineen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset eivät ota tukia, koska tekevät opiskelun ohella töitä. Tämä ei ole haitannut opiskeluja, ovat ihan aikataulussa.
Miksi tätä alapeukutetaan? Eikö teistä ole sopivaa käydä töissä lukuvuoden aikana? Tämähän on kansantaloudellisesti kannattavaa: tukia säästyy ja sen lisäksi valtio saa verotuloja. Mikä tässä kuviossa on teistä alapeukuttajista huonoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset haluavat valmistua paljon tavoiteaikaa nopeammin ja opiskelevat vähän haastavampia aloja eivätkä mitään pilipalia, jolloin työnteko opintojen ohessa on ainakin haasteellista ja eivät halua tuhrata tehokasta opiskeluaikaa jossain mäkkärissä.
Ööh? Opiskelija voi aivan hyvin tehdä vaikka YHDEN vuoron viikossa. 8 h × 10 e (paska palkka) × 4 viikkoa = 320 e - hyvin pieni summa vähennyksiä ja veroja.
Se ekstra 300 e on aika sairaasti jos miettii naurettavan pientä tuntimäärä ajatellen.
Eihän 10e ole edes mikään paskapalkka, oon työskennellyt 4-7e/h mm. pikaruokalassa. Osa-aikatyötä tosin oli 6h vuoroissa 3-4pv/vk.
Ei kaikki työnantajat halua joustaa noin paljoa työntekijän takia että antaisivat työntekijän tehdä vain 1 vuoron viikossa, vaan usein odotetaan työntekijän joustavan aikatauluissaan ja olevan valmis tulemaan paikkaamaan poissaolijoita, lyhyelläkin varoitusajalla.
Itse asuin Helsingissä rintamamies talon yläkerrassa. Ei omaa vessa ja ylös tuli vain kylmä vesi. Suihku oli kellarissa. Vuokra 300 e.
Olin joka pe mäkissä töissä plus kerran kk koko vkonlopun, tuli kelan tunnit täyteen.
Bussilippu oli reilu 20 e ja söin joka pv koulusssa, jos olin koko pv, söin aamulla ja illalla ( ei sallittua ) maksoin kuussa ruuasta 50-70 e.
Aamuisin tuorepuuroa, sitten lounas , iltapäivällä lounaalta otetut leivät ja sitten taas päivällinen koulussa ja vikan tunnin aikana napatut eväsleivät.
Hengissä selvittiin, vaikka ei se herkkua ollut, kun koskaan en päässyt minnekään, kun ei ollut vapaata eikä rahaa.
Mutta silloin sain työpaikan harjoittelupaikasta ja sillä tiellä ollaan.
Kukaan ei ole vuokrannut asuntoa mun jälkeen. Vaatimustaso ei riitä. Mulla ei ollut muuhun varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 10e ole edes mikään paskapalkka, oon työskennellyt 4-7e/h mm. pikaruokalassa. Osa-aikatyötä tosin oli 6h vuoroissa 3-4pv/vk.
Ei kaikki työnantajat halua joustaa noin paljoa työntekijän takia että antaisivat työntekijän tehdä vain 1 vuoron viikossa, vaan usein odotetaan työntekijän joustavan aikatauluissaan ja olevan valmis tulemaan paikkaamaan poissaolijoita, lyhyelläkin varoitusajalla.
Itse olin nollatuntisopparilla (itse valitsin työvuorot) n. 11,30 e palkalla + lisät (usein väh. 3 e/h). Tein iltaa ja viikonloppua.
Niin ja ihan tarkoituksella en edes harkinnut pikaruokarafloja, jopa Ärrällä on huonompi tuntipalkka kuin kaupassa.
Vuokratyöfirmoja on paljon. On niitä 10-15 h työsopimuksia olemassa.
Meidän koulussa 90 prossaa opiskelijoista teki töitä opintojen ohessa. 😀
Toki ei aina mene nallekarkit tasan, lääkisläiset tarvitsee enemmän aikaa ja kaikki eivät osaa edes kunnon työhakemusta kirjoittaa, mutta aika pirun moni on töissä opintojen ohella ilman vikinää.
Älykkäällä ihmisellä ei ole tarvetta pilkata muita ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.