En tajua opiskelijoiden valitusta rahasta
Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.
Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.
Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.
Minkäs takia mun tarvii kustantaa sulle luksus asunto?
Jos itsellä ei varaa hienoon asuntoon niin sitten tyydyt halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti ihmettelen sitä miksi halutaan että opiskelijoilla menee huonommin kuin muilla tukien varassa elävillä.
Tätä itsekin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.
Minkäs takia mun tarvii kustantaa sulle luksus asunto?
Jos itsellä ei varaa hienoon asuntoon niin sitten tyydyt halvempaan.
n.25m2 koppi luksusasunto?
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea+asumislisää yhteensä 450e/kk ja pikkuyksiön vuokra Helsingissä 650e/kk. Miksi rahani eivät riitä?
Av-vastaus:
Koska ryyppäät kaikki rahasi.
Soluhuoneet Ida Aalbergintiellä 180e/kk. Samoin Koivukylässä. Koulussa saa safkan n. 2 e/päivä. Lisäksi Suomessa koulutus on toteutettu verovaroin. Sinun ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja.Lisäksi pääkaupunkiseudulla opiskelijat voivat asua kotonaan opiskelijen ajan.
Täällä solukämppä maksaa 300e/kk. Sanoin lapselle, että asu kotona, niin ei tarvitse ottaa lainaa, että saa vuokran maksettua. En halua, että joutuu tulevaisuudessa miettimään, millä maksaa opintolainojen lyhennykset, jos ei saa töitä mistään (melko suurella todennäköisyydellä tulee saamaan töitä, mutta mistä sitä koskaan tietää).
Vierailija kirjoitti:
Soluhuoneet Ida Aalbergintiellä 180e/kk. Samoin Koivukylässä. Koulussa saa safkan n. 2 e/päivä. Lisäksi Suomessa koulutus on toteutettu verovaroin. Sinun ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja.Lisäksi pääkaupunkiseudulla opiskelijat voivat asua kotonaan opiskelijen ajan.
Maksetaanko pääkaupunkiseudulla opiskelevien vanhemmille automaattisesti asunto pk-seudulta vai miten tämä on toteutettu?
Vierailija kirjoitti:
Monelleko niitä halpoja soluja riittää? Yo-lounaan perushinta on 2.6e (ainakin täällä Oulussa). Kuukaudessa jos syö joka päivä, tekee 50e. Ei siihen ole opintotuella varaa, kuten jos muistat, sitä jäi halvimmankin vuokran jälkeen maksimissaan 180e kuussa. Ei siitä melkein kolmasosaa voi laittaa lounaisiin!
Asuuko kaikkien opiskelijoiden vanhemmat pk-seudulla, tai jäävätkö kaikki pk-seudun opiskelijat sinne :D?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).
Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.
Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.
Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.
Miten saat menemään 300 ruokaan? Olen työssäkäyvä sinkku ja mulla menee n 200 sisältäen työpaikkalounaan ja myös osan taloustuotteista. En syö ihan joka päivä työpaikan ruokalassa. Ostan edullisia raaka-aineita ja teen itse. Ostan myös välillä herkkuja ja joskus on kavereita syömässä.
Mun lapset eivät ota tukia, koska tekevät opiskelun ohella töitä. Tämä ei ole haitannut opiskeluja, ovat ihan aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).
Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.
Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.
Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.
Miten saat menemään 300 ruokaan? Olen työssäkäyvä sinkku ja mulla menee n 200 sisältäen työpaikkalounaan ja myös osan taloustuotteista. En syö ihan joka päivä työpaikan ruokalassa. Ostan edullisia raaka-aineita ja teen itse. Ostan myös välillä herkkuja ja joskus on kavereita syömässä.
Helposti, kun on moniallergikko ja suolistosairas, ei tarvitse paljon luonasravintoloissa syödä, eikä edullisista tuotteista oikein muut sovi kuin porkkana ja riisi. Tervetuloa ruokaostoksille mun kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sattuu olemaan kymmenen ruoka-aineallergiaa (esim maitoproteiini, vehnä, soija, hiiva, herne, kananmuna...) ja suolistosairaus, niin en mä ainakaan ihan hirveesti alle kolmensadan/kk pysty syömään. Kaikki opiskelijatkaan eivät ole terveitä ihmisiä.
Ei välttämättä tarvitse ostaa kalliita erikoisruokia, vaan voi valikoida sellaisista halvoista ruoka-aineista joita pystyy syömään. Minullakin on keliakia ja olen lakto-ovovegetaristi, mutta en saa tuollaisia summia ruokaan kulumaan, sillä olen pienisyömäinen.
Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset eivät ota tukia, koska tekevät opiskelun ohella töitä. Tämä ei ole haitannut opiskeluja, ovat ihan aikataulussa.
Toiset haluavat valmistua paljon tavoiteaikaa nopeammin ja opiskelevat vähän haastavampia aloja eivätkä mitään pilipalia, jolloin työnteko opintojen ohessa on ainakin haasteellista ja eivät halua tuhrata tehokasta opiskeluaikaa jossain mäkkärissä.
Kyllä sitä rahaa saa menemään, vaikka ei kävisikään ryyppäämässä ja ei käytä turhaan. Itsellä vuokra on 300 euroa, ja asumislisää tulen saamaan vain 200 euroa ja siihen päälle opintorahaa ilmeisesti joku 250 euroa. Eli kaikkeen muuhun tulee jäämään 150 euroa kuukaudessa, ja kyllä siinä alkaa tehdä vähän tiukkaa, kun pelkkä bussikorttikin on 37 euroa. Yliopistolla pystyy kyllä syömään halvalla, se on totta, mutta sekin on vain arkipäivisin ja pitää sitä saada syötyä muunakin aikana. Lainaa on ollut pakko ottaa, koska en käy töissä opintojen ohella ja en saanut kesätöitä. Kyllähän joku osa-aikatyö helpottaisi taloudellisesti, mutta sen verran rankka ala on kyseessä, että en tiedä riittäisikö jaksaminen siihen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea+asumislisää yhteensä 450e/kk ja pikkuyksiön vuokra Helsingissä 650e/kk. Miksi rahani eivät riitä?
Av-vastaus:
En käytä alkoholia.
Siis tulot 450 ja menot 650.
Matikka ei taida olla sun vahvin osa-alueesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan voikin niitä vehnämakaroneja syödä.
Muitakin vastaavia halpoja ruokia on niille jotka ei voi.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-vastaus:
En käytä alkoholia.
Siis tulot 450 ja menot 650.
Matikka ei taida olla sun vahvin osa-alueesi?
Eikä sarkasmi sun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sattuu olemaan kymmenen ruoka-aineallergiaa (esim maitoproteiini, vehnä, soija, hiiva, herne, kananmuna...) ja suolistosairaus, niin en mä ainakaan ihan hirveesti alle kolmensadan/kk pysty syömään. Kaikki opiskelijatkaan eivät ole terveitä ihmisiä.
Ei välttämättä tarvitse ostaa kalliita erikoisruokia, vaan voi valikoida sellaisista halvoista ruoka-aineista joita pystyy syömään. Minullakin on keliakia ja olen lakto-ovovegetaristi, mutta en saa tuollaisia summia ruokaan kulumaan, sillä olen pienisyömäinen.
Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.
Silti on niitäkin opiskelijoita, joilla on tällaisia haasteita ja samalla opintotuella ja samoilla tulorajoilla heidänkin on pärjättävä. Mulla ainakin oli tosi paljon ongelmia sählätä sen kanssa, että tienaa tasan sen mitä saa ilman että menee tuloraja yli ja sitten on vaikea tulla toimeen, kun kuluja on liikaa ja lainaa ei halua ottaa eikä aspia tyhjentää. Sitä paitsi kyllä esim mulle on sekä lääkäri että keskussairaalan sisätautien ravintoterapeutti sanonut, että ehdottomasti pitää käyttää puhdaskaurasta ja riisistä tehtyjä "maitotuotteita", koska en pysty syömään mitään maitotuotteita tai vihanneksia, joissa on kalsiumia. Ruokarajoitteiselle tulee helposti puutostiloja, vaikka monivitamiineja, omegoja, calcihewta yms syökin (eikä ne lisäravinteetkaan ilmaisia ole). Ja siis eihän gluteeniton lakto-ovo ole edes mitenkään hankala tai kallis ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.Silti on niitäkin opiskelijoita, joilla on tällaisia haasteita ja samalla opintotuella ja samoilla tulorajoilla heidänkin on pärjättävä. Mulla ainakin oli tosi paljon ongelmia sählätä sen kanssa, että tienaa tasan sen mitä saa ilman että menee tuloraja yli ja sitten on vaikea tulla toimeen, kun kuluja on liikaa ja lainaa ei halua ottaa eikä aspia tyhjentää. Sitä paitsi kyllä esim mulle on sekä lääkäri että keskussairaalan sisätautien ravintoterapeutti sanonut, että ehdottomasti pitää käyttää puhdaskaurasta ja riisistä tehtyjä "maitotuotteita", koska en pysty syömään mitään maitotuotteita tai vihanneksia, joissa on kalsiumia. Ruokarajoitteiselle tulee helposti puutostiloja, vaikka monivitamiineja, omegoja, calcihewta yms syökin (eikä ne lisäravinteetkaan ilmaisia ole). Ja siis eihän gluteeniton lakto-ovo ole edes mitenkään hankala tai kallis ruokavalio.
Sitähän juuri sanoin ettei ole kallis ruokavalio, mutta aika paljon on mitä ei voi syödä, joten vaatii kekseliäisyyttä. Jos et voi maitotuotteita syödä, niin juo vettä, se on halpaa, niin minäkin teen. Tuskin parissa opiskelu vuodessa niin vakavia puutostiloja saat noiden monivitamiinien karsimisesta, että siitä tulisi ongelmia. Käy porukoillasi välillä syömässä kunnolla, niin ei ainakaan tule. Sitäpaitsi jos on joitain sellaisia hedelmiä tms joita voit syödä ja joista saat tarvittavia vitamiineja, niin osta niitä, ne ovat halpoja. Kannattaa ottaa selvää olisiko olemassa jotain sellaisia edullisempia vaihtoehtoja, joissa voisit säästää ruokavaliosi puitteissa.
Samaa mieltä käynyt amiksen + amk tutkinnon töiden ohella eikä ole tarvinnut astia opintolainahelvettiin. Hyvin pärjäsi vaikka menoja pystyi leikkaamaan. Nykynuoret on minusta vain laiskoja vaikka löytyy paljon myös niitä reippaita jotka tekevät esim kaupan kassalla iltatöitä.