Miksi niin moni nuori on vasemmistolainen?
Kaveriporukastani kaikki muut ovat vasemmistolaisia, paitsi minä ja toinen politiikasta politiikasta perillä oleva kaverini. Vasemmistolaiset kaverit eivät ole lainkaan kiinnostuneita politiikasta.
Ps. En ole oikeistolainen, vaan sentristiksi.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vasemmistoliitto ja vihreät on ainoa puolue, joka yrittää todella ajaa opiskelijoiden oikeuksia.
Kokoomus ja persut eivät haluaisi antaa penniäkään opintotukea ja yliopistojen rahoituksesta ollaan Kokoomuksen vuoksi juuri leikattu. Eli kokoomus on ajamassa alas Suomen upeaa koulutusjärjestelmää, joka on ainoa asia, mikä tunnetaan ulkomailla.
Persut eivät arvosta koulutusta ja Kokoomus kokee, että vain rikkaille tulisi olla pääsy opiskeluihin. Pappa betalar
Tuo tiivistääkin sen mikä politiikassa on pahasti vääristynyttä. Kannatetaan sitä tahoa, joka pyrkii hankkimaan sinulle enemmän. Ei äänestetä sitä tahoa, joka pyrkii toimimaan järkevästi.
Itse olen työtön ja kannatan siitä huolimatta työttömyystukien leikkaamista, koska saan aivan liikaa rahaa. Pärjäisin paljon vähemmälläkin ja saan muutaman satasen säästöön lähes joka kuukausi, jolla voin sitten ostaa kaikkea periaatteessa tarpeetonta, kuten pelitietokone, 60" taulutelevisio, tuhannen euron maantiepyörä jne.
Häh? Mulla se 518 euroa kuussa ei edes riitä kaikkiin normaaleihin kuluihin. Kerro ihmeessä miten elelet sillä niin että jää satoja euroja joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse nuorena kommunistehin ja vasemmistoon päin kallellaan, aikuisena äänestin aluksi linjalla SDP ja sitten Vihreät -- nyt viiskymppisenä olen sen verran tarkkaillut maailmaa, että olen palannut äänestämään kommunisteja.
Nuorena olin toki ideologinen, mutta en koskaan ihaillut Neuvostoliittoa enkä Kiinaa, koska kyllä niiden yhteiskuntien vääristynyt tapa soveltaa kommunismia oli tiedossa.
Minun elämäni aikana Suomi on ollut parhaimmillaan silloin kun meillä on ollut sosialistinen hallitus. Ajateltiin kaikkien parasta, pitkän tähtäimen asioihin kuten lasten, nuorten, vammaisten yms. hyvinvointiin sekä koulutukseen ja kulttuuriin satsattiin vielä silloin. Suomen kaltaiselle pienelle maalle hyvinvointivaltion malli vaan on se paras ja toimivin. Sosialistinen aatemaailma, mutta suhteellisen vapaa markkinatalous, se toimi.
Heti kun tuli 1990-luvulla lama ja keskusta-oikeistolaiset hallitukset, alettiin leikata vähävaraisilta, lapsilta, nuorilta, työttömiltä, eläkeläisiltä, myös työntekijöiden oikeuksia on alettu polkea, ... tilanne on vain jatkunut tähän nykyiseen hallitukseen, joka on kaiken törkeyden huippu. Nyt on leikattu kansallisomaisuudesta, -kulttuurista, koulutuksesta, veronmaksajien rahaa on syydetty yksityisyrityksille ja veroparatiiseihin. Sipilän hallitus ei ole hallitus vaan ryöstö- ja riistofirma ja toiminta sen mukaista. Tulemme kärsimään näistä seurauksista seuraavat 15-20 vuotta -- ellemme käännä kelkkaa vasempaan.
Olen hyvin pettynyt SDP:hen joka ryvettyi ruvettuaan yhteistyöhön keskusta-oikeiston kanssa, ja nyt Vihreät ovat siirtyneet hekin yhä enemmän oikealle epädemokraattiselle tielle, esim. Helsingissä.
Siksi olen itse siirtynyt yhä enemmän vasemmalle. Odotan että nuori sukupolvi loisi jonkinlaisen uuden vasemmistolaisuuden, joka sopisi tähän nykytilanteeseen. Li ANderssonin suosio kertoo että moni on samaa mieltä.
Vasemmistolaisuuden ihanne on juuri se, että huolehditaan kaikista ja pidetään maailma hyvänä paikkana kaikille, Suomessa ei sosialistihallitusten aikana ole sorsittu varakkaitakaan vaan "Kokoomusnuoren" vanhemmatkin ovat saaneet silloinkin kerätä lapsilleen sitä massia. Oikeistolaisuuden idea taas on pitää maailma hyvänä vain niille joilla on varakas tausta, terveyttä, työtä, tai onni kerätä massia, muista ei niin väliä. Ikävä totuus alkaa nyt olla se, että robotisaation ja suurtyöttömyyden myötä pian meistä yhä suurempi osa kuuluu tuohon syrjittyyn kansaaan, siksi fiksuinta on äänestää vasemmistoa.
Lisäksi oikeiston kannattama talousjärjestelmä on täysin järjetön. Jokainen normaaliälyinen ihminen tajuaa, että luonnon ja ihmisten jatkuva riisto joidenkin harvojen rikkaiden suuren varakkuuden jatkuvaksi lisäämiseksi ei ole kestävää kehitystä vaan tie ympäristön ja ihmisyhteisöjen tuhoon. Pitää myös ymmärtää että talouden globaalisoituminen oikestolaisten ehdolla on yksi syy ns. elintasopakolaisten virtoihin. Kun riistotalous kuluttavat paikalliset resurssit Afrikan maissa, niin paikallisille nuorille ei jää muuta mahdollisuutta kuin yrittää "seurata rahaa" Eurooppaan saadakseen edes muruja pöydälleen.
80-luvulla oli helppo jakaa rahaa kun töitä oli kaikilla, maalla meni hyvin ja talous veti.
Lamasta alkoi vaikeudet ja siitä suosta ei sossupolitiikalla nousta.
Laman aiheutti liberalistinen talousmeno eli oikeistolainen meininki. Miten siitä noustaisiin samalla kestämättömällä ideologialla?
Olen nelikymppinen ja viimeiset 10 vuotta elämästäni vihreä. Hieman vassarikin, mutta pääasiassa vihreä. Ajauduin lukemaan yliopistoon ympäristöalaa sivuaineena ja kieltämättä maapallon ympäristöongelmat herättivät minut kokonaan plus se, minkälaisen maapallon haluan maailman lapsille, myös omilleni, jättää. Olen myös opiskellut vihreän talouden perusteita ja ymmärtänyt, että oikeistolainen näkökulma ei tule johtamaan yhtään mihinkään. Okeistolainen talouskasvun jatkuva ihannointi ei vaan johda mihinkään muuhun kuin siihen, että meillä ei ole kohta maapalloa millä elää. Olen myös yliopistokoulutettu ja uraakin olen jonkun verran tehnyt, viime vuodet kylläkin lapsia. Minä veikkaan että nuoret koulutetut tukevat vasemmistolaisia/vihreitä teorioita juuriki siksi, että ne ovat kokonaisvaltaisempaa ja laajempia ja näkevät asioita pidemmällä tähtäimellä. Minusta vihreä ja vasemmistolainen tapa ajatella on fiksu. Parikymppisenä pyörin hetken kokomusnuorissa ja voi herranjumala mitä pappabetalar porukkaa siellä pyöri. En pystynyt osallistumaan mihinkään tapahtumaan, kun kaikki olis pitänyt maksaa itse. Kaveri oli silloin demarinuorissa ja aika eri meininki oli siellä silloin.
Tietyt yliopistot ovat todella vassari henkisiä. Jos on vähänkään altis vaikutuksille niin ei ole paljon vaihtoehtoja.
Nuoria ei ole vielä ostettu/tallattu jalkoihin.
Toki moni on ja pysyy ja pystyy pysymään radikaalina koko ikänsä. Luulen että tällaiset humanistiset filosofityypit ovat kaikkein eheimpiä ja onnellisimpia ihmisiä koska heitä koneisto ei ole murskannut muttei myöskään imenyt heistä pois ihmisyyttä.
Miksei saa muistuttaa vihreiden tekemistä koulutusleikkauksista? Ainut sallittu mielipide näyttäisi olevan hehkutus vihreiden opiskelijamyönteisyydestä.
Irmajss kirjoitti:
Olen nelikymppinen ja viimeiset 10 vuotta elämästäni vihreä. Hieman vassarikin, mutta pääasiassa vihreä. Ajauduin lukemaan yliopistoon ympäristöalaa sivuaineena ja kieltämättä maapallon ympäristöongelmat herättivät minut kokonaan plus se, minkälaisen maapallon haluan maailman lapsille, myös omilleni, jättää. Olen myös opiskellut vihreän talouden perusteita ja ymmärtänyt, että oikeistolainen näkökulma ei tule johtamaan yhtään mihinkään. Okeistolainen talouskasvun jatkuva ihannointi ei vaan johda mihinkään muuhun kuin siihen, että meillä ei ole kohta maapalloa millä elää. Olen myös yliopistokoulutettu ja uraakin olen jonkun verran tehnyt, viime vuodet kylläkin lapsia. Minä veikkaan että nuoret koulutetut tukevat vasemmistolaisia/vihreitä teorioita juuriki siksi, että ne ovat kokonaisvaltaisempaa ja laajempia ja näkevät asioita pidemmällä tähtäimellä. Minusta vihreä ja vasemmistolainen tapa ajatella on fiksu. Parikymppisenä pyörin hetken kokomusnuorissa ja voi herranjumala mitä pappabetalar porukkaa siellä pyöri. En pystynyt osallistumaan mihinkään tapahtumaan, kun kaikki olis pitänyt maksaa itse. Kaveri oli silloin demarinuorissa ja aika eri meininki oli siellä silloin.
Se voi kyllä vassarista tuntua todella oudolle ku omat menot pitäis maksaa itse.
Tradenomiopiskelijoissa ja kauppislaisissa vaikuttaa olevan paljon kokoomuksen kannattajia.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomiopiskelijoissa ja kauppislaisissa vaikuttaa olevan paljon kokoomuksen kannattajia.
Varmasti, ne kun ymmärtää numeroita ja taloutta.
Oikeistopartyt ei aja asioita, joita kannatan. Siksi olen vihreä ja vasen. Ihan loogista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vasemmistoliitto ja vihreät on ainoa puolue, joka yrittää todella ajaa opiskelijoiden oikeuksia.
Kokoomus ja persut eivät haluaisi antaa penniäkään opintotukea ja yliopistojen rahoituksesta ollaan Kokoomuksen vuoksi juuri leikattu. Eli kokoomus on ajamassa alas Suomen upeaa koulutusjärjestelmää, joka on ainoa asia, mikä tunnetaan ulkomailla.
Persut eivät arvosta koulutusta ja Kokoomus kokee, että vain rikkaille tulisi olla pääsy opiskeluihin. Pappa betalar
Tuo tiivistääkin sen mikä politiikassa on pahasti vääristynyttä. Kannatetaan sitä tahoa, joka pyrkii hankkimaan sinulle enemmän. Ei äänestetä sitä tahoa, joka pyrkii toimimaan järkevästi.
Itse olen työtön ja kannatan siitä huolimatta työttömyystukien leikkaamista, koska saan aivan liikaa rahaa. Pärjäisin paljon vähemmälläkin ja saan muutaman satasen säästöön lähes joka kuukausi, jolla voin sitten ostaa kaikkea periaatteessa tarpeetonta, kuten pelitietokone, 60" taulutelevisio, tuhannen euron maantiepyörä jne.
Häh? Mulla se 518 euroa kuussa ei edes riitä kaikkiin normaaleihin kuluihin. Kerro ihmeessä miten elelet sillä niin että jää satoja euroja joka kuukausi?
Saan tukia jotain 1050e kuukaudessa. Vuokraan ja puhelinlaskuun 600e. Ruokaan 150e. Säästöön tai viihdekäyttöön 300e.
Vasemmisto ajaa nuorille tärkeitä asioita. Nuoret ovat suvaitsevaisia ja välittävät ympäristöasioista. Vasemmistolla ja vihreilläkin on paljon nuoria edustajia ja ehdokkaita vaaleissa. Luultavasti monelle tulee vihreistä nuorekkaampi mielikuva kuin keskustasta. Ehkäpä nuori kokee sellaiseen itselleen läheisemmäksi kuin vanhat miehet. Mitään sukupuolisyrjintää en halua tässä viestissäni harrastaa, mutta ainakin tässä tuppukylässä kaupunginhallitus muodostuu vanhoista miehistä akselilta keskusta/kokoomus/kristilliset. Ei ihme, jos nuoria ei kiinnosta politiikka.
Koska arvoni eivät todellakaan ole samat kuin oikeistolla.
Valmistun luultavasti hyväpalkkaiseksi, mutta perheeni on kestänyt köyhyyttä ja puutetta sen verran etten sitä heti unohda kun itsellä menee hyvin. Mielestäni on yhteiskunnan etu että heikompia ei heitetä susille. En halua Suomesta Yhdysvaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristön ja median vaikutuksesta. Oikeistolaisista maalataan usein pahoja ihmisiä, ainakin valtamedian toimesta (YLE, HS.)
Tarkoitatko että kokoomus-Yle mustamaalaa kokoomuslaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tukia jotain 1050e kuukaudessa. Vuokraan ja puhelinlaskuun 600e. Ruokaan 150e. Säästöön tai viihdekäyttöön 300e.
5e päivä ruokaan? No ainakaan ei pääse lihomaan noilla ruokaostoksilla.....
Itse ostan mielestäni tosi vähän ruokaa ja menee kuukaudessa n. 300e.
Kattaako tuo 5e myös kaikki shampoot ja pesuaineet?
Vaatteisiin ei ole budjetoitu mitään?
Hankintoihin ei ole budjetoitu mitään? Jos vaikka puhelin tai pesukone hajoaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5e päivä ruokaan? No ainakaan ei pääse lihomaan noilla ruokaostoksilla.....
Itse ostan mielestäni tosi vähän ruokaa ja menee kuukaudessa n. 300e.
Kattaako tuo 5e myös kaikki shampoot ja pesuaineet?
Vaatteisiin ei ole budjetoitu mitään?
Hankintoihin ei ole budjetoitu mitään? Jos vaikka puhelin tai pesukone hajoaa ym.
Terveyskuluihin tai matkakuluihin ei myöskään ole tuossa budjetoitu mitään?
Entäs sähkölasku ja vakuutukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristön ja median vaikutuksesta. Oikeistolaisista maalataan usein pahoja ihmisiä, ainakin valtamedian toimesta (YLE, HS.)
Tarkoitatko että kokoomus-Yle mustamaalaa kokoomuslaisia?
Onko kokoomus-yle:ä olemassa muuallakin kuin vasemmistopropagandassa jossa tuon hokemisella koitetaan peitellä yle:n toimittajien välillä todella ilmeisiä vasemmistosympatioita.
Jääskeläisen lähdön jälkeen voi veikata että ajankohtaistoimituksen linja kääntyy entistä enemmän poispäin summittaiselta keskilinjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto houkuttelee nuorisoa, varsinkin sellaisia jotka ovat kokeneet vääryyttä maailmalla. Vasemmisto antaa helpon syyn kaikelle vääryydelle = Kaikki on aina muiden syytä ja sinä olet sankari joka taistelee tälläistä vääryyttä vastaan. Myös vasemmiston mielestä on oikein vaatia muita tekemään asioita, mutta sitä vaatimusta ei vasemmisto laita itselleen.
Esimerkiksi tyypillinen naiset saa vähemmän palkkaa ei suinkaan ole sen takia, että naiset valitsevat vähempipalkkaisempia aloja, vaan että syy on täysin valkoisissa miehissä. Näin vasemmistolaiset voivat tehdä mitä aiemmin ovat tehneet ja syyttää muita siitä, ettei heillä ole tiettyjä asioita sen sijaan että katsoisivat itse mitä he ovat tehneet väärin.
Lisäyksenä, että myös ongelma on vasemmistolaisten sinisilmäisyys ja realististen tavotteiden luonti. He näkevät vain sen, että heidän on taisteltava 'heikompien puolesta'. Hyvä esimerkki on pakolaiset ja se, miten Suomella ei ole varaa ottaa heitä tolkuttomia määriä ja samalla yrittää kohottaa jo täällä olevien köyhien elämää, puhumatta ylläpitää lähes ilmaista terveydenhuoltoa ja koulutusta. Vasemmisto ei ymmärrä, ettei se raha kasva puussa.
Minä ainakin muutun vanhetessani yhä enemmän vasemmistolaiseksi. Mitä enemmän tätä menoa katselen, sitä enemmän halveksun minäminäminä -oikeistolaisuutta. En todellakaan halua, että lapseni joutuvat elämään yhteiskunnassa, jossa ei voi kulkea yksin kouluun tai jossa köyhimmät joutuvat hankkimaan rahansa miten vaan pystyvät.
Haluan kaikille edelleen tasavertaisen mahdollisuudet koulutukseen varhaiskasvatuksesta tohtorinhattuun, yhtäläisen pääsyn terveydenhoitoon ja yleensäkin ihmisarvoiseen elämään.
80-luvulla oli helppo jakaa rahaa kun töitä oli kaikilla, maalla meni hyvin ja talous veti.
Lamasta alkoi vaikeudet ja siitä suosta ei sossupolitiikalla nousta.