Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni nuori on vasemmistolainen?

Olen itsekin nuori
13.07.2017 |

Kaveriporukastani kaikki muut ovat vasemmistolaisia, paitsi minä ja toinen politiikasta politiikasta perillä oleva kaverini. Vasemmistolaiset kaverit eivät ole lainkaan kiinnostuneita politiikasta.

Ps. En ole oikeistolainen, vaan sentristiksi.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaisista maalataan usein pahoja ihmisiä, ainakin valtamedian toimesta (YLE, HS.)

Ei oikeistolaisia tarvitse "maalata" pahoiksi, riittää että heidän tavoitteistaan ja toimistaan vain kerrotaan.

Vierailija
22/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen:

Jos ei ole parikymppisenä vähän kommunisti, ei ole sydäntä mutta jos kolmikymppisenä on yhä, ei ole järkeä.

Ihan normaalia siis.

Jokainen meistä on nuorena vähän idealisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan lukio ja yläasteikäiset kannattavat vihreitä ja Kokoomusta. Hyvin harva on ilmoittanut olevansa vasemmistoliittolainen.

Vierailija
24/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne kuin vihreillä. Nuorena elää tulonsiirtojen varassa ja siksi on luonnollista vaatia lisää tulonsiirtoja. Kun valmistuu ja menee töihin, joutuukin itse maksumieheksi ja siirtyy äänestämään muita puolueita.

Ja kolmekymppisenä kokoomuslaisena kiroaa vihreiden äänestämistä nuorempana, kun niiden ajamat agendat alkaakin häiritsemään omaa elämää. Ymmärtäisivätpä nykyiset opiskelijat, että heidän opiskelut on ohi ennen kuin mikään vihervasemmiston ehdotus alkaa vaikuttaa äänestäjiensä arkeen, vaikka sitä rahaa olisikin ihanaa saada taikaseinästä lisää parikymppisenä opiskelijana.

Tässä on kokoomuksen ydin. Minä, minä

Ja vassareidenko ydin se ei muka ole? Aina käsi muiden taskussa.

Koittaisitte jakaa joskus omia rahojanne muille, mutta sitä tuskin nähdään.

Tämähän se vasemmistolaisuuden idea onkin, kun sitä omaa rahaa ei ole niin helppo vaatia kaikkia jakamaan sitä. Itselläni oli jo täysi-ikäistyessäni muutaman sadan tuhannen rahasto suvun toimesta säästettynä, niin aika vaikea minun on vasemmiston ajatuksia allekirjoittaa.

-se kokoomusnuori

Vierailija
25/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle on tehnyt joka vuosi kyselyn/"vaalit" 18-24-vuotiaille nuorille. Aina suosikki on ollut vihreät tai kokoomus. SDP:n ja keskustan sanoma ei taas pure nuoriin. Nämä tiedot löytyivät monesta eri lähteestä ihan googlettamalla. Tietysti ylen puolueettomuudesta voi olla montaa mieltä...

Vierailija
26/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ikää katso.

Ihan näkemyksestä ja kasvatuksestakin kiinni. 

Jos haluat yhteistä hyvää kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteiseti = vasemmisto

Jos haluat omaa hyvää ottamatta huomioon yhteiskunnan kestävyyttä = oikeisto

Vierailija
27/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne kuin vihreillä. Nuorena elää tulonsiirtojen varassa ja siksi on luonnollista vaatia lisää tulonsiirtoja. Kun valmistuu ja menee töihin, joutuukin itse maksumieheksi ja siirtyy äänestämään muita puolueita.

Ja kolmekymppisenä kokoomuslaisena kiroaa vihreiden äänestämistä nuorempana, kun niiden ajamat agendat alkaakin häiritsemään omaa elämää. Ymmärtäisivätpä nykyiset opiskelijat, että heidän opiskelut on ohi ennen kuin mikään vihervasemmiston ehdotus alkaa vaikuttaa äänestäjiensä arkeen, vaikka sitä rahaa olisikin ihanaa saada taikaseinästä lisää parikymppisenä opiskelijana.

Tämähän se vasemmistolaisuuden idea onkin, kun sitä omaa rahaa ei ole niin helppo vaatia kaikkia jakamaan sitä. Itselläni oli jo täysi-ikäistyessäni muutaman sadan tuhannen rahasto suvun toimesta säästettynä, niin aika vaikea minun on vasemmiston ajatuksia allekirjoittaa.

-se kokoomusnuori

Ohoh, onneksi olkoon onnistuneesta trollauksesta. Ennen tätä viestiä luulin sinun olevan tosissasi.

Vierailija
28/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat usein köyhiä eivätkä jaksa tehdä asialle mitään, siksi vasemmisto.

Vierailija
29/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori on usein avoin, ennakkoluuloton ja naiivi. Juuri tällaista politiikkaa ajaa vasemmistoliitto. Tällä hetkellä on myös kova paine ajatella vasemmistolaisittain ja yliopistoissa on aika vahva vasemmistolainen henki monillakin aloilla, mutta ei miesvoittoisilla aloilla ainakaan yleisesti ottaen.

Jos ei ole perillä yhtään politiikasta tai ylipäänsä maailman menosta, niin on aika helppoa uskoa vasemmistolaista politiikkaa, koska se saa sinut tuntemaan itsesi paremmaksi ihmiseksi, koska hyväksyt kaiken. Ei osata katsoa pidemmälle, että mitä se hyväksyminen ja auttaminen tarkoittaa. 

Vierailija
30/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-se kokoomusnuori

Samaa olen pyrkinyt toteuttamaan omien lasteni kohdalla. Omien sijoitusteni ohella kartutan myös lasten salkkuja.

Vierailija
31/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ikää katso.

Ihan näkemyksestä ja kasvatuksestakin kiinni. 

Jos haluat yhteistä hyvää kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteiseti = vasemmisto

Jos haluat omaa hyvää ottamatta huomioon yhteiskunnan kestävyyttä = oikeisto

Sula tais mennä nyt puoleet väärinpäin?

Vierailija
32/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori kommunisti (en stalinisti kuitenkaan). Päädyin kantaani pitkällisen pohdiskelun, puolueohjelmien ja ideologioiden tutkailun pohjalta. Koska politiikka on kuitenkin kompromisseja, koen, että minun on parempi olla täällä ääripäässä kuin melko laimeassa, mutta toki tehokkaammassa Vasemmistoliitossa.

Suurin osa kavereistani kannattaa vihreitä. Minulla ei ole mitään ko. puoluetta vastaan, mutta se ei heijasta arvomaailmaani sataprosenttisesti.

Vierailija
33/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisluonto on jostain syystä sellainen, että köyhä antaa vähästään, rikas ei ripaustakaan. Kun vanhemmiten kerääntyy omaisuutta ja mammonaa, herää itsekkyys ja tunne, että saavuitetuista eduista pidetään kiinni. Nuoret harvemmin istuvat ison rahakirstun päällä ja siinä elämäntilanteessa tuntuu järkevältä, että yhteiskunnan etu on hyvän jakaminen ja kaikkien toimeentulon avittaminen siedettävälle tasolle. Toki on myös vähemmän kokemusta verojen maksamisesta, ja valitettavan paljon suomalaismediassakin lietsotaan verokielteistä ilmapiiriä. Verorahoilla kustannetaan kuitenkin enimmäkseen aivan muuta kuin kotoutumistukia tai toimeentulotukea, suurin osa verorahoista menee palveluihin ja infraan, joita rikkaat käyttävät yhtä kaikki. Se kuitenkin mediassa herkästi sivuutetaan.

Esimerkkitutkimus.

Vierailija
34/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vasemmistoliitto ja vihreät on ainoa puolue, joka yrittää todella ajaa opiskelijoiden oikeuksia. 

Kokoomus ja persut eivät haluaisi antaa penniäkään opintotukea ja yliopistojen rahoituksesta ollaan Kokoomuksen vuoksi juuri leikattu. Eli kokoomus on ajamassa alas Suomen upeaa koulutusjärjestelmää, joka on ainoa asia, mikä tunnetaan ulkomailla. 

Persut eivät arvosta koulutusta ja Kokoomus kokee, että vain rikkaille tulisi olla pääsy opiskeluihin. Pappa betalar 

Vierailija
35/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret uskovat ihmisten hyvyyteen ja ovat kaikkiaan idealistisempia. Jokainen sukupolvi kautta aikojen on nuorena ajatellut "pelastavansa maailman". Iän tullessa kohtaa realismin ja tulee mukavuudenhaluisemmaksi, ei jaksa enää taistella muiden vuoksi. Viimeistään perheen perustamisen myötä nousee omien jälkeläisten ja oman lähipiirin hyvinvointi ensisijaiseksi. Opiskelijana yleensä ollaan saamapuolella, ja totta kai jokainen verorahoista omakohtaisesti hyötyvä kannattaa korkeaa verotusta. Valmistumisen jälkeen, kun rooli vaihtuu maksajaksi, alkaakin kiinnostaa, mihin maksetut verot käytetään ja mikä on kohtuullinen veroprosentti. Jokainen ajaa oman viiteryhmänsä etua, ja viiteryhmä voi vaihdella paljonkin eri elämänvaiheissa.

Vierailija
36/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisluonto on jostain syystä sellainen, että köyhä antaa vähästään, rikas ei ripaustakaan. Kun vanhemmiten kerääntyy omaisuutta ja mammonaa, herää itsekkyys ja tunne, että saavuitetuista eduista pidetään kiinni. Nuoret harvemmin istuvat ison rahakirstun päällä ja siinä elämäntilanteessa tuntuu järkevältä, että yhteiskunnan etu on hyvän jakaminen ja kaikkien toimeentulon avittaminen siedettävälle tasolle. Toki on myös vähemmän kokemusta verojen maksamisesta, ja valitettavan paljon suomalaismediassakin lietsotaan verokielteistä ilmapiiriä. Verorahoilla kustannetaan kuitenkin enimmäkseen aivan muuta kuin kotoutumistukia tai toimeentulotukea, suurin osa verorahoista menee palveluihin ja infraan, joita rikkaat käyttävät yhtä kaikki. Se kuitenkin mediassa herkästi sivuutetaan.

Esimerkkitutkimus.

Kunhan sunkin tienistit verotetaan raippaverolla lähes köyhyysrajalle, niin ei sitä kovalla työllä ansaittua pientä omaisuutta huvita enää jakaa kaikenmaailma lorvijoille.

Vierailija
37/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vasemmistoliitto ja vihreät on ainoa puolue, joka yrittää todella ajaa opiskelijoiden oikeuksia. 

Kokoomus ja persut eivät haluaisi antaa penniäkään opintotukea ja yliopistojen rahoituksesta ollaan Kokoomuksen vuoksi juuri leikattu. Eli kokoomus on ajamassa alas Suomen upeaa koulutusjärjestelmää, joka on ainoa asia, mikä tunnetaan ulkomailla. 

Persut eivät arvosta koulutusta ja Kokoomus kokee, että vain rikkaille tulisi olla pääsy opiskeluihin. Pappa betalar 

Ei kokoomus sitä koulutusta ole ilkeyttään ajamassa alas. Rahaa ei vain ole, eikä se lisäänny sillä että sitä jaetaan lisää vastikkeetta.

Itse ole tietenkin ilmaisen opiskelun kannalla. Se on suomen rikkauden avain.

Vierailija
38/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan sunkin tienistit verotetaan raippaverolla lähes köyhyysrajalle, niin ei sitä kovalla työllä ansaittua pientä omaisuutta huvita enää jakaa kaikenmaailma lorvijoille.

Rohkenen epäillä. Puolisoni on USA:sta, ja on harvinaisen selvää, että verojen maksaminen kannattaa etenkin rikkaana: yhteiskunta, jossa varakkaat pitävät kynsin hampain kiinni omastaan ja köyhät köyhtyvät, on todella epästabiili ja esimerkiksi niiden rikkaidenkin lapsille vaarallisempi ja epätasapainoisempi paikka elää. Edes näin pienessä valtiossa, kuin Suomi, ei ole mahdollista elää sataprosenttisesti omassa kuplassaan, jossa köyhät ja vähäosaiset eivät koskettaisi parempiosaisten elämää millään tavalla. Siispä mielelläni maksan veroja, jotta vähempiosaiset eivät ole niin tiukilla, että haluavat ryöstää minut kadulla. Minun palkkani on keskitasoa, ja maksan siitä veroja mielelläni, koska tiedostan verorahoilla kustannettujen palveluiden hyödyn.

Suurin ongelma verotuksen kanssa Suomessa mielestäni on, että hallitus kiskoo lisäveroja pieni- ja keskituloisilta. Tällöin verokielteisyys lisääntyy ja herää mielikuva, että veroilla ei saa rahoilleen vastinetta. Syntyy huonotuloisten joukko, jotka haluavat kannattaa kokoomusta, jotta verot alenisivat. Kuitenkin oikeistohallitus ohjaa veronkevennykset rikkaille, eikä näille huonotuloisille. Kierre on valmis.

Vierailija
39/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse nuorena kommunistehin ja vasemmistoon päin kallellaan, aikuisena äänestin aluksi linjalla SDP ja sitten Vihreät -- nyt viiskymppisenä olen sen verran tarkkaillut maailmaa, että olen palannut äänestämään kommunisteja.

Nuorena olin toki ideologinen, mutta en  koskaan ihaillut Neuvostoliittoa enkä Kiinaa, koska kyllä niiden yhteiskuntien vääristynyt tapa soveltaa kommunismia oli tiedossa.

Minun elämäni aikana Suomi on ollut parhaimmillaan silloin kun meillä on ollut sosialistinen hallitus. Ajateltiin kaikkien parasta, pitkän tähtäimen asioihin kuten lasten, nuorten, vammaisten yms. hyvinvointiin sekä koulutukseen ja kulttuuriin satsattiin vielä silloin. Suomen kaltaiselle pienelle maalle hyvinvointivaltion malli vaan on se paras ja toimivin. Sosialistinen aatemaailma, mutta suhteellisen vapaa markkinatalous, se toimi.

Heti kun tuli 1990-luvulla lama ja keskusta-oikeistolaiset hallitukset, alettiin leikata vähävaraisilta, lapsilta, nuorilta, työttömiltä, eläkeläisiltä, myös työntekijöiden oikeuksia on alettu polkea, ... tilanne on vain jatkunut tähän nykyiseen hallitukseen, joka on kaiken törkeyden huippu. Nyt on leikattu kansallisomaisuudesta, -kulttuurista, koulutuksesta, veronmaksajien rahaa on syydetty yksityisyrityksille ja veroparatiiseihin. Sipilän hallitus ei ole hallitus vaan ryöstö- ja riistofirma ja toiminta sen mukaista. Tulemme kärsimään näistä seurauksista seuraavat 15-20 vuotta -- ellemme käännä kelkkaa vasempaan.

Olen hyvin pettynyt SDP:hen joka ryvettyi ruvettuaan yhteistyöhön keskusta-oikeiston kanssa, ja nyt Vihreät ovat siirtyneet hekin yhä enemmän oikealle epädemokraattiselle tielle, esim. Helsingissä.

Siksi olen itse siirtynyt yhä enemmän vasemmalle. Odotan että nuori sukupolvi loisi jonkinlaisen uuden vasemmistolaisuuden, joka sopisi tähän nykytilanteeseen. Li ANderssonin suosio kertoo että moni on samaa mieltä.

Vasemmistolaisuuden ihanne on juuri se, että huolehditaan kaikista ja pidetään maailma hyvänä paikkana kaikille, Suomessa ei sosialistihallitusten aikana ole sorsittu varakkaitakaan vaan "Kokoomusnuoren" vanhemmatkin ovat saaneet silloinkin kerätä lapsilleen sitä massia. Oikeistolaisuuden idea taas on pitää maailma hyvänä vain niille joilla on varakas tausta, terveyttä, työtä, tai onni kerätä massia, muista ei niin väliä. Ikävä totuus alkaa nyt olla se, että robotisaation ja suurtyöttömyyden myötä pian meistä yhä suurempi osa kuuluu tuohon syrjittyyn kansaaan, siksi fiksuinta on äänestää vasemmistoa.

Lisäksi oikeiston kannattama talousjärjestelmä on täysin järjetön. Jokainen normaaliälyinen ihminen tajuaa, että luonnon ja ihmisten jatkuva riisto joidenkin harvojen rikkaiden suuren varakkuuden jatkuvaksi lisäämiseksi ei ole kestävää kehitystä vaan tie ympäristön ja ihmisyhteisöjen tuhoon. Pitää myös ymmärtää että talouden globaalisoituminen oikestolaisten ehdolla on yksi syy ns. elintasopakolaisten virtoihin. Kun riistotalous kuluttavat paikalliset resurssit Afrikan maissa, niin paikallisille nuorille ei jää muuta mahdollisuutta kuin yrittää "seurata rahaa" Eurooppaan saadakseen edes muruja pöydälleen.

Vierailija
40/81 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tiivistääkin sen mikä politiikassa on pahasti vääristynyttä. Kannatetaan sitä tahoa, joka pyrkii hankkimaan sinulle enemmän. Ei äänestetä sitä tahoa, joka pyrkii toimimaan järkevästi. 

Itse olen työtön ja kannatan siitä huolimatta työttömyystukien leikkaamista, koska saan aivan liikaa rahaa. Pärjäisin paljon vähemmälläkin ja saan muutaman satasen säästöön lähes joka kuukausi, jolla voin sitten ostaa kaikkea periaatteessa tarpeetonta, kuten pelitietokone, 60" taulutelevisio, tuhannen euron maantiepyörä jne.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi