Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missäköhän välissä niitä lapsia kuuluisi hankkia...

Vierailija
12.07.2017 |

Nyt täytettyäni 30 havahduin siihen, että minulla ei tosiaan ole vielä lapsia ja vaikka sellaisia haluankin, ei asia tunnu silti ajankohtaiselta. Iän puolesta se kyllä olisi. Mieskin löytyy, vakaa parisuhde ja molemmilla hyvät työpaikat (minulla tosin ei vakituista).

Kun mietin ystäväpiiriäni, niin kaikki ovat opiskelleet korkeakouluissa n. 25-27 -vuotiaiksi saakka, ja valmistumisen jälkeen huomio on ymmärrettävästi ollut uran käynnistämisessä ja vakituisen työpaikan nappaamisessa (mikä on vaikeampaa kuin voisi luulla). Ystäväpiirissäni kenelläkään ei ole lapsia, lukuunottamatta muutamaa ei niin läheistä kaveria joilla on ammattikoulukoulutus. Vaikuttaa siltä, että korkealle kouluttautuminen todellakin lykkää perheen perustamista. Eihän kukaan halua jättää opintoja kesken, saatika riskeerata uraansa jäämällä heti valmistumisen jälkeen lasten kanssa kotiin.

En vielä koe mitään ahdistusta, enhän koe olevani mitenkään poikkeuksellisessa tilanteessa. Kaikki ikäiseni ympärilläni ovat kuin minä. Kilpailu töistä on kova, ja haaveissa monilla on oma asunto, ehkä matkailukin ja muut elämykset, nyt kun vihdoin siihen saattaa jopa olla rahaa. En usko, että minun piireissäni oltaisiin vain erilaisia kuin muualla, sillä laajemminkin tuttavien kuulumisia selvitellessä on selvää, että ylivoimaisella valtaosalla ei vielä 30-vuotiaana ole lapsia.

Tilanne on melko erilainen kun vertaa esim. minun vanhempieni nuoruuteen. He olivat parikymppisiä ja opinnot kesken, kun minä synnyin. Kammoan kyllä jossain määrin ajatusta, että olisin (ja tulen olemaankin) vanha äiti, ainakin omiin vanhempiini verrattuna.

Ajatuksia aiheesta? Elämä on tietenkin valintoja, mutta kulkemani polku on käsittääkseni nykyään hyvin yleinen.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
42/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama tilanne kuin tilanne, paitsi että olen jo 35. En tosin ole ihan varma haluanko lapsia. Puoliso ei haluaisi ollenkaan. Sain vakityön vasta yli 30-vuotiaana ja opiskelut loppui joskus kun olin 26v. Kotipaikkakunnalla on erilainen kulttuuri, siellä käytiin amis ja tehtiin lapset jo alle 20-vuotiaana. Minä en halunnut sellaista elämää itselleni ollenkaan, vaan halusin opiskella, nähdä maailmaa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukaudella ei ehdi ja laskukaudella ei uskalla.

Kannattaa laskea minkä ikäinen olisit, kun lapset muuttaisivat kotoa tai montako vuotta ajattelit että voisit vielä mahdollisten lasten lasten kanssa elää. Haluaisitko esimerkiksi vaikka käydä vaeltamassa lastesi kanssa, kunhan niillä on sen verran ikää että se onnistuu? 

Näiden ajatusten jälkeen tuli nopeasti juuri oikea aika laittaa lapsi tuloilleen. Toki jos lapsen saamisessa on jotain hikkaa niin laskut menee uusiksi...

Vierailija
44/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa tehdä alle 25-vuotiaana, mutta vasta sitten kun elämä on ns valmis eli on vakituinen työ, okt, varallisuutta yms. 

Hankalaksi menee. 

Vierailija
45/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle sinä niitä lapsia oikein teet?

Kavereillesi?

Vanhemmillesi?

Sukulaisillesi?

Työkavereillesi?

Vai mistä johtuu se, että he määrittelevät sen missä ja milloin SINÄ teet lapsesi?

M42

Vierailija
46/46 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut, mutta naisten hedelmällisyys ei.

Täällä yksi akateeminen, joka aloitti yrityksen 27-vuotiaana, äidiksi tulin IVF:n avulla 30-vuotiaana. Joka viides pari kärsii lapsettomuudesta, mutta mitä nuorempi on, sitä helpommin hoidot tuottavat tulosta.