Viikko köyhänä -kokeilun tulos
Testasin köyhän kesälomabudjettia, eli tavoitteena oli elää 15€/pvä, 5 henkinen perhe. Viikkobudjetti 105€. Sen verran taustaa, että valmiiksi kaapissa olevista mausteista, hyödykkeistä ja aineksista käytin; korppujauhoa, soijarouhetta, suodatinpusseja, vessapaperia, käsisaippuaa, shampoota, hoitoainetta, muutamia mausteita, 0,5 dl puolukkahilloa sekä muutamana päivänä lorauksen oliiviöljyä ja ruokaöljyä.
Heräsin tällaiseen kokeiluun, koska ystäväni valitti, että mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa. Olemme perhe jossa molemmilla hyvät tulot, käytämme rahaa paljon palveluihin ja vapaa-aikaan (lapsilla ja meillä aikuisilla pelkät harrastukset vie 1200€ kuussa, matkustelemme paljon, käyn kuukausittain ripsihuollossa ja sokeroinnissa, syömme usein ulkona, meillä käy siivooja 2 krt/kk) Materiaan käytämme rahaa melko vähän, tosin kun tarvitaan vaatetta tms, tilaan tarvittavat hintaa katsomatta. Mutta en nauti shoppailusta, vaan teen hankinnat usein "pakon edessä".
Itseasiaan, eli kokeiluun. Vähensin budjetista 20€ elintarvikkeista, joita käytin kaapista, sekä 20€ bensasta, tankissa oli 1/3 tankillista. Rahaa oli käytössä 65€ Miten suoriuduin?
Ma: kauppalasku 36,00€. Lapsille myin päivän ruuanlaitto- ja leivontapäivänä. Tehtiin mm sämpylöitä, pinaattikeittoa, paistettiin pinaattiohukaisia, raparperikiisseliä (raparperit omasta maasta), porkkanaohukaisia, pannukakku ja jauhelihapihvejä..osa ruuista meni pakkaseen.
Ti; järkättiin 10-ottelu omalla pihalla, lapsilla oli kavereita. Syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
Ke; piknik-ja uintireissu lähirannalle. Eväät olivat hedelmiä ja sämpylöitä. Kotona syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
To: maauimalapäivä. Lapsista 2 maksoi sisään, yht 6€. Itse maksoin liikuntaseteleillä mutta vähensin budjetista 3€ (eli sen mitä työttömät maksaa). Sisäänpääsyt 9€. Ostin lapsille jätskit 3 x 3€. Rahaa meni 18€
Pe: rahaa oli jäljellä 11€. Ajoimme läheiselle maksuttomalle kotieläinpihalle. Pidimme leffaillan, söimme pakkasesta ja leivoimme uusia sämpylöitä
La; kaupasta haimme edullisia sesonkihedelmiä, pussillinen spaghettia ja 3 litraa maitoa sekä lauantainamit. Pihistelemällä kuitin summa oli 9,20
Su: teimme aamupalaksi vohveleita, hedelmiä. Söimme pakasteesta loput jauhelihapihvit ja keitin pastaa pihvien kanssa. Kasvikset olivat kurkku-ja porkkanatikkuja
Rahaa jäi 1,80€
Kommentit (319)
Ap kuulostaa elämää ymmärtämättömältä ihmispe*seeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 125:n käsitys varakkuudesta on taas sitten mielestäni hiukan virheellinen. Harva varakas kiertelee oikeasti kauppoja ja ostaa mitä huvittaa, etenkään mielijohteesta. Sellainen rahankäyttö on köyhien ongelma. Minua välillä ärsyttää vähävaraisempien käsitys siitä, että jos rahaa periaatteessa on, sitä voisi käyttää mihin vaan miten vaan. "Onhan sulla varaa" on lause, josta ei aina tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.
Hohhoijaa. En ole vähävarainen, enkä luule että rahaa voi käyttää miten vaan. En tiedä mistä tuon keksit. Mutta mä olen siis töissä ja (nyt) pystyn ostamaan ihan hetken mielijohteesta jotakin. Siis ruokaostoksilla ollessani vaikka huomaan, että nytpä on ale hintaan vaatteita. Että olenkin miettinyt että tarvitsisin uudet verkkarit, käynpä katsomassa jos sattuisi löytymään jotkut kivat ja vielä ale hintaan, niin ei tarvitse eri kerralla lähteä ostamaan. Jos löytyy, voin ostaa. Tai huomaan että on tarjous, että jos ostaa pyykinpesuainetta ison pakkauksen, saa huuhteluaineen samaan hintaan. No niitähän aina tarvitaan, ostanpa nyt kun saa halvemmalla, kun kuitenkin ostaisin pesu-ja huuhteluainetta kun entiset loppuu.
Työttömänä tämä ei onnistu. Ale vaatteiden katselusta tulee vaan paha mieli jos ei pysty ostamaan. Työttömänä jopa joutuu miettimään, että ostanko pyykinpesuainetta nyt, vai vasta rahapäivänä. Riittääkö rahat ruokaan jos ostan nyt sen pesuaineen.
Niin että en mä kauppoja kiertele vaan heräteostoksia tekemässä, ja miettimässä mihin saisin tuhlattua, tai että ostanpa jotakin vaan siksi kun on varaa, vaikken tuotetta edes tarvitsisisi. Ei, en tee niin, mutta on mahdollista tehdä vaikka joku tuollainen heräteostos, mitä kirjoitin. Mutta muistan kyllä millaista oli työttömänä käydä kaupassa.
Tällä selvennyksellä olen samaa mieltä. Olen itsekin elänyt alle 1000 euron kuukausituloilla, jolloin pääongelma on siinä, ettei oikein pysty sekä asumaan että syömään, vaan pitäisi näistä valita jompi kumpi... Edelleen nautin juuri ruokakaupassa siitä, että voin tehdä valintoja.
Osa köyhistä on hirveän tarkkoja ja fiksuja, mutta tietenkään sekään ei ole sellainen maaginen taikatemppu, että kertakaikkisen pienet tulot riittäisivät. Mutta tässäkin ketjussa on näitä, joiden mielestä varakkaat vaihtavat auton kolmen vuoden välein (en tunne melkein ketään oikeasti varakasta, joka tekisi niin) tai pitävät kaupan kalleinta kännykkää. Ja nämä kirjoittajat pitävät jotenkin mystisen epäreiluna sitä, että köyhällä ei ole uutta autoa. Mitä ihmettä, miksi pitäisi olla?
Itse olen vähintään 5 vuotta elänyt kädestä suuhun. Olen töissä, mutta palkka menee pakollisiin laskuihin.
Ehkä n 4 v sitten meni pesukone rikki. Laitoin omalle fb.n sivulle viestiäsi. Hyvä ystäväni oli ostamassa uutta mutta ei tiennyt mitä tekee vanhalle ja sain sen.
Sain lainattua kippikärryä ja sillä toin 3 km päästä. Muutama tunti meni hakiessa. Naapurin kanssa autamme toisiamme , hän asensi. Pesukone on nyt n 10 v vanha, voi levitä minä hetkenä hyvänsä, mutta käytettyjä onneksi saa halvallakin.
Hyvän ystäväni pikkusisko pitää suosittua blogia ja ehkä n 4-5 krt vuodessa teen hänelle jutun. Saan palkinnoksi sitten jotain, mitä hänelle tippuu postista viikoittain.
Keväisin ostan aina mammuttimarkkinoilta mm vuoden pesuaineet, hammastahnat , shampoot jne. Saan ns kaupanpäälle risteilylahjakortin ja olin heti kun kesälomat alkoivat lapsilla, Tukholman risteilyllä, maksoi 40 e. Ikimaailmassa en olisi voinut muuten moista maksaa.
Otin pokkarillani ehkä n 100 kuvaa, kirjoitin jutun ja ystäväni sisko käsitteli kuvat ja muutti tekstin omanlaiseksi. Eipä tossa aikaa mennyt, kun tein sen samalla kun katsoin lapsia.
Palkaksi sain n 10 erilaista naamarasvapurkkia ja tosi kauniin Balmuirin huivin.
Purkit olivat kaikki avattu, mutta eipä niistä oltu kuin kerran käytetty, kokeiltu ja huivissakin oli huulipunaa . Pesulla lähti pois.
Teen vielä syksyllä, ns samaan hintaan, toisen jutun Linnanmäeltä.
Vaihtokauppa on kova sana.
Saan samalta ystävältäni vaatteita paljon, kun vastaavasti pesen heidän ikkunat 4 x vuodessa .
Ei pidä olla sitä uutta autoa. Mutta kuten jo kerrottu, sen vanhan auton pitämisestä on suhteessa uuteen enemmän kuluja ja epävarmuutta toimimisen suhteen.
Eli köyhä joutuu maksamaan auton käytöstä aina enemmän mitä huonompi auto on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vähintään 5 vuotta elänyt kädestä suuhun. Olen töissä, mutta palkka menee pakollisiin laskuihin.
Ehkä n 4 v sitten meni pesukone rikki. Laitoin omalle fb.n sivulle viestiäsi. Hyvä ystäväni oli ostamassa uutta mutta ei tiennyt mitä tekee vanhalle ja sain sen.Sain lainattua kippikärryä ja sillä toin 3 km päästä. Muutama tunti meni hakiessa. Naapurin kanssa autamme toisiamme , hän asensi. Pesukone on nyt n 10 v vanha, voi levitä minä hetkenä hyvänsä, mutta käytettyjä onneksi saa halvallakin.
Hyvän ystäväni pikkusisko pitää suosittua blogia ja ehkä n 4-5 krt vuodessa teen hänelle jutun. Saan palkinnoksi sitten jotain, mitä hänelle tippuu postista viikoittain.
Keväisin ostan aina mammuttimarkkinoilta mm vuoden pesuaineet, hammastahnat , shampoot jne. Saan ns kaupanpäälle risteilylahjakortin ja olin heti kun kesälomat alkoivat lapsilla, Tukholman risteilyllä, maksoi 40 e. Ikimaailmassa en olisi voinut muuten moista maksaa.
Otin pokkarillani ehkä n 100 kuvaa, kirjoitin jutun ja ystäväni sisko käsitteli kuvat ja muutti tekstin omanlaiseksi. Eipä tossa aikaa mennyt, kun tein sen samalla kun katsoin lapsia.Palkaksi sain n 10 erilaista naamarasvapurkkia ja tosi kauniin Balmuirin huivin.
Purkit olivat kaikki avattu, mutta eipä niistä oltu kuin kerran käytetty, kokeiltu ja huivissakin oli huulipunaa . Pesulla lähti pois.Teen vielä syksyllä, ns samaan hintaan, toisen jutun Linnanmäeltä.
Saan samalta ystävältäni vaatteita paljon, kun vastaavasti pesen heidän ikkunat 4 x vuodessa .
Teet siis pimeää työtä ja olet verovaras
Moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vaikeat ajat ovat onneksi jo mennyttä aikaa, mutta kokemuksesta voin sanoa ettei se toimeentulotuki niin vain tule kaikille vaikka kuinka olisi laskelmat ettei rahat riitä elämiseen.
Perheellemme tuli erilaisia vastoinkäymisiä ja pitkään kitkuttelimme lainaamalla yms. Asiat menivät siihen pisteeseen, että rahaa ei kerta kaikkiaan enää riittänyt edes perusasioihin kuten ruokaan ja lääkkeisiin. Oli pakko mennä anelemaan sossusta. Päätös: Emme saaneet mitään, koska asuimme omistusasunnossa ja meillä oli auto. En saanut edes harkinnanvaraista avustusta lastemme allergialäkkeisiin ja kesäkenkiin.
Lopulta saimme asunnon myytyä ja myimme autonkin, mutta senkin jälkeen saimme vain 3 kk avustusta. Eipä siinä mitään, ei ollut tarkoituskaan jäädä loppuelämäksi tukien varaan. Olin siitä onnekas, että sain töitä ja pääsin siitä suosta. Mutta pointti oli, että ei niitä avustuksia niin vaan saa kuten täällä jotkut lukujen muodossa luettelevat ja kopsaavat netistä. Tosi elämä ei mene niin.
Monta vuotta todella köyhänä olleena tiedän mitä se on. Ja sellaiseen elämään voi pudota kuka meistä vain. Mekin olimme normaali työssäkäyvä perhe mutta monien sattumusten kautta päädyimme tuohon helvettiin. Kun tuollaista kitkutusta on monta vuotta, niin se todella syö ihmistä. Kun lopulta kaikki on kulunut ja käytetty loppuun. Kun oikeasti mietit kaupassa lihatiskillä kuinka monta grammaa voit sika-nautaa ostaa tarjouksesta että rahaa riittää vielä maitoon lapsille. Koitat pidentää hiusten pesuväliä ettei shampoota kulu liikaa. Kun 5 senttiäkin on iso raha.
Eli tällainen viikon kokeilu on mielestäni aivan naurettava. Jo pelkästää se epävarmuus ja tieto ettei sinulla kerta kaikkiaan ole muuta vaihtoehtoa ja olet aivan tyhjän päällä on musertava. Kun se ei ole vapaaehtoista.
Ja edelleenkin nuo ap:n ruokamäärät eivät ole realistisia. Ei kukaan elä tuolla ruokavaliolla. Ja kesällä lapsetkaan eivät saa kouluruokaa. Köyhinä aikoina minä laihduin normipainosta laihaksi ja silti söimme enemmän. Ja tosiaan maauimaloissa ei käyty tai jäätelöpalloja ja irtokarkkeja osteltu.
Ymmärrän että mitä tahansa voi käydä. Meillä kuitenkin on siitä hyvä tilanne, että olemme (alkuun vanhempien avustuksella) sijoittaneet asuntoihin. Eli yksiö/lapsi -ajatuksella olemme hankkineet näitä. Kaksi näistä jo velattomia. Kolmas ei tuota (paitsi pääomaa), koska lainaa niin paljon. Vuokratuotto poistojen ja pääomatuloverojen jälkeen näistä kahdesta on hieman alle 1000€ kuussa. Se ei ole paljoa, mutta toisaalta meillä on mahdollisuus hätätapauksessa realisoida 1-2 asuntoa. Lisäksi meillä on rahastot molemmilla vanhemmilla, joissa mukavasti rahaa. Kaikkea voi toki tapahtua, mutta paljon saa tapahtua ennen taloudellista katastrofia. -ap
Ihanaa, ihanaa ap.Kuulostat hyvältä ja täydelliseltä ihmiseltä. Paljonhan olet kommentoinut tuloistasi ja varallisuudesta. Kyllä tuolla omaisuusmassalla kelpaa elää. Ja olitko nyt suuri- vai isotuloinenkin ja vielä molemmat vanhemmat. Elämänne on niin vakaa, että yt ovat mahdottomia tai sairaudet ja onnettomuudet. Niinhän se on, että jokainen on oman onnensa seppä.
Ja kaiken tuon lisäksi, pystyt milloin tahansa viettämään köyhyysviikkoa ja loihdit päivän ateriat 1.20€/henkilö/pv.
Mutta itse aiheeseen ja aloitukseen, niin kuin monet täällä ovat kysyneet, mitä perheesi söi torstaina tai minkä ikäisiä lapset ovat? Tai Ihanko samaa pinaattivelliä söitte koko viikon.
Näihin kysymyksiin et ole ehtinyt vastata, kun sinulla on ollut niin paljon kerrottavaa tuloistasi ja varallisuudestasi, sekä akateemisesta koulutuksesta ja hyvästä ja arvostetusta työpaikasta.Kyllä olisit Nobelin palkinnon arvoinen. Hyvä Sinä.
Ap ei kerro yksityiskohtia koska silloin tarinaan tulisi liikaa epäuskottavuutta. Nyt hän on luonut kuvan miten toimii "elämänsä täydellisesti järjestävä ja ennakoiva ihminen" (olkaamme kaikki siis aduntosijoittajia. Voi harmi meitä tyhmiä kun emme ole.) Kiva myös kun sina joku antaa täydellisiä ohjeita miten elää ja kuluttaa nöyrä köyhä ihminen.
En lukenut koko ketjua, mutta jäi mietityttämään miten jauhelihapihvit, porkkana- ja pinaattiletut, sämpylät ja kiisseli riittivät viikon ruuiksi viidelle hengelle? Jos lapsille on kaksi lämmintä ateriaa päivässä, luulisi että loppuvat jo kahdessa päivässä?
En ymmärrä miksi tämä kokeilu herättää näin paljon negatiivisuutta. Ruokia kommentoin ja tarkensin vielä luettemalla kauppalistaa, jota en valitettavasti yksityiskohtaisesti muista. Kuten en muista myöskään yksityiskohtaisesti mitä söin köyhäilyviikon torstaina. Jotain ko listalta. Tein vähennyksen kaapista käyttämistäni elintarvikkeista, koska en tiennyt "reilumpaakaan" tapaa huomioida jo olemassa olevia elintarvikkeita. Oletan että nämä "oikeasti köyhät" eivät myöskään osta joka maanantai uutta suola- tai pippuripurkkia.
Tämä oli minulle hyvä kokeilu, miten halvalla voi elää. Ei sen kummempaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tosiaan köyhää ole nähnytkään, edes tämän leikkinsä jälkeen, mutta enpä hänen varakkuudestaankaan tiedä.
Arvostan, että kuluttaa rahojaan nimenomaan palveluihin ja laadukkaisiin (kotimaisiin?) tuotteisiin, mutta 3 lapsen elättäminen ei vielä mikään haaste ole. Helppohan se on matkustella tuollaisella pikkuperheellä. Siinähän on vaan säästetty perheen koossa ja TADAA rahaa riittää ripsien laittoon.. Voi tietenkin olla että AP pystyisi elättämään isommankin perheen, mutta se ei nyt aloituksesta vielä ihan selville tule.
Naurattaa tällaiset "voin-ostaa-mitä-ikinä-haluan.."-tyypit, jos perheen elintaso perustuu pieneen lapsilukuun. Meillä menee nuo yhteensä 9000 tonnin bruttopalkat ihan hyvinkin matalaksi ihan peruselämiseen. Ensinnäkin verottaja vie 4000 euroa, joista osa menee muidenkin perheiden tukemiseen, ikäänkuin omassamme ei olisi tarpeeksi. Loput viisi tonnia suomalaisiin vuokraan, ruokaan, vaatteisiin 9 henkisellä perheellä. Eli emme kovin varakkaiksi itseämme tunne, vaikka meitä tulojemme perusteella pidettäisiin. Tai siis miestäni, itsehän teen palkkatyötä vain muutaman tunnin viikossa.
Elämänhallintaa on myös se että ei tee seitsemää lasta vaan esim. kaksi. Tässä tapauksessa elämä on valintoja, olisit itsekin saanut paremman elintason tekemällä vähemmän lapsia niin sinunkin perheesi elintaso perustuisi pieneen lapsilukuun. Eli asiaan jolle katsoit aiheelliseksi naureskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä n 4 v sitten meni pesukone rikki. Laitoin omalle fb.n sivulle viestiäsi. Hyvä ystäväni oli ostamassa uutta mutta ei tiennyt mitä tekee vanhalle ja sain sen.Sain lainattua kippikärryä ja sillä toin 3 km päästä. Muutama tunti meni hakiessa. Naapurin kanssa autamme toisiamme , hän asensi. Pesukone on nyt n 10 v vanha, voi levitä minä hetkenä hyvänsä, mutta käytettyjä onneksi saa halvallakin.
Otin pokkarillani ehkä n 100 kuvaa, kirjoitin jutun ja ystäväni sisko käsitteli kuvat ja muutti tekstin omanlaiseksi. Eipä tossa aikaa mennyt, kun tein sen samalla kun katsoin lapsia.Palkaksi sain n 10 erilaista naamarasvapurkkia ja tosi kauniin Balmuirin huivin.
Purkit olivat kaikki avattu, mutta eipä niistä oltu kuin kerran käytetty, kokeiltu ja huivissakin oli huulipunaa . Pesulla lähti pois.Teen vielä syksyllä, ns samaan hintaan, toisen jutun Linnanmäeltä.
Teet siis pimeää työtä ja olet verovaras
Kysy verottajalta minkä arvoiset ovat 10 avattua naamavoidetta, sekä likainen huivi ?
Ystäväni, kenen ikkunat käyn pesemässä, hän heittäisi vaatteet uffille. Nyt antaa ne minulle.
Kun tiedät asiasta, paljonko verottajalle pitäisi ilmoittaa ?
Kun itse harrastin junnuna jääkiekkoa, lisenssi maksoi 20 markkaa.
Ap jos köyhänä pystyt elämään noin hyvää ja täydellistä elämää niin mikset sitten rikkaana ole jo noussut koko maailman rikkaimmaksi ja menestyneimmäksi ihmiseksi noilla supertaidoillasi? Pitäisköhän jonkun nyt tehdä sellainen kokeilu kuonka rikkaana voi tulla entistä täydellisemmäksi ihmiseksi kunhan vaan ei syö mitään ja on pihi kuin Roope Ankka?
Vierailija kirjoitti:
Testasin köyhän kesälomabudjettia, eli tavoitteena oli elää 15€/pvä, 5 henkinen perhe. Viikkobudjetti 105€. Sen verran taustaa, että valmiiksi kaapissa olevista mausteista, hyödykkeistä ja aineksista käytin; korppujauhoa, soijarouhetta, suodatinpusseja, vessapaperia, käsisaippuaa, shampoota, hoitoainetta, muutamia mausteita, 0,5 dl puolukkahilloa sekä muutamana päivänä lorauksen oliiviöljyä ja ruokaöljyä.
Heräsin tällaiseen kokeiluun, koska ystäväni valitti, että mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa. Olemme perhe jossa molemmilla hyvät tulot, käytämme rahaa paljon palveluihin ja vapaa-aikaan (lapsilla ja meillä aikuisilla pelkät harrastukset vie 1200€ kuussa, matkustelemme paljon, käyn kuukausittain ripsihuollossa ja sokeroinnissa, syömme usein ulkona, meillä käy siivooja 2 krt/kk) Materiaan käytämme rahaa melko vähän, tosin kun tarvitaan vaatetta tms, tilaan tarvittavat hintaa katsomatta. Mutta en nauti shoppailusta, vaan teen hankinnat usein "pakon edessä".
Itseasiaan, eli kokeiluun. Vähensin budjetista 20€ elintarvikkeista, joita käytin kaapista, sekä 20€ bensasta, tankissa oli 1/3 tankillista. Rahaa oli käytössä 65€ Miten suoriuduin?
Ma: kauppalasku 36,00€. Lapsille myin päivän ruuanlaitto- ja leivontapäivänä. Tehtiin mm sämpylöitä, pinaattikeittoa, paistettiin pinaattiohukaisia, raparperikiisseliä (raparperit omasta maasta), porkkanaohukaisia, pannukakku ja jauhelihapihvejä..osa ruuista meni pakkaseen.
Ti; järkättiin 10-ottelu omalla pihalla, lapsilla oli kavereita. Syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
Ke; piknik-ja uintireissu lähirannalle. Eväät olivat hedelmiä ja sämpylöitä. Kotona syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
To: maauimalapäivä. Lapsista 2 maksoi sisään, yht 6€. Itse maksoin liikuntaseteleillä mutta vähensin budjetista 3€ (eli sen mitä työttömät maksaa). Sisäänpääsyt 9€. Ostin lapsille jätskit 3 x 3€. Rahaa meni 18€
Pe: rahaa oli jäljellä 11€. Ajoimme läheiselle maksuttomalle kotieläinpihalle. Pidimme leffaillan, söimme pakkasesta ja leivoimme uusia sämpylöitä
La; kaupasta haimme edullisia sesonkihedelmiä, pussillinen spaghettia ja 3 litraa maitoa sekä lauantainamit. Pihistelemällä kuitin summa oli 9,20
Su: teimme aamupalaksi vohveleita, hedelmiä. Söimme pakasteesta loput jauhelihapihvit ja keitin pastaa pihvien kanssa. Kasvikset olivat kurkku-ja porkkanatikkujaRahaa jäi 1,80€
Et sitten laskenut sitä jos joku sairastuu ja pitää hakea lääkkeitä tai jos joku kone hajoaa tai että pitää ostaa lapsille kengät, vaatteita ja jopa itselle jne. Näitä kuluja et huomioi koska ei ole tarvinnut oikeesti pohtia. Supistuksiakin kestää vaikka 2 vuorokautta mutta entäs jos se on loputon tila? Auto voi hajota, auton vakuutusmaksut pitää maksaa, autoverokin on maksettava ja katsastus sekä siitä syntyvät korjaustarpeet. Puhelinlaskut on maksettava, sähköt on maksettava jne.
Tästä syystä rikkaat päättäjät menee köyhän kukkarolle koska ne ei ymmärrä että perustarpeet maksaa.
Budjetista jäi siis 1,80 euroa. Oikeasti köyhällä tämä olisikin sitten hänen kaikki rahansa ilman mitään puskurirahastoa. Sillä sitten laatimaan seuraavan viikon ruokalistaa kauppareissulla. Ja odottamaan seuraavaa rahapäivää.
Mä oon nyt noin kaksi vuotta elänyt ttt:llä, ja mun mielestä AP:n avaus, oli totta tai ei, oli positiivinen. Tottakai pienituloisena joka kuukausi tilanne on lähinnä vain tukalampi ja tukalampi, mutta kyllä minä näen positiivisena sen, että joku ns. menestyvä edes pohtii asiaa, leikin tai RPG:n kautta.
Ja ei, ei minulla ole valittamista, hengissä pysyy, eikä elämä ole toistaiseksi pelkkää seiniin tuijottelua, vaikka omaa luovuutta täytyy käyttää viihtyäkseen.
Naurettavaa. Hyvä budjetti: 5€/vko enemmän kuin meillä. Itsekin teen samoin ruokailujen kanssa ja kuvaamaasi vapaa-ajan vietteetkin täsmäät. Ymmärrät kuitenkin oletettavasti, miksi en ole ostanut vuoteen itselleni tai miehelle vaatteita tai käynyt kampaajalla kahteen vuoteen?
Ps. Olen sitä mieltä omakohtaisten kokemusten myötä, että jos henkinen pääoma on kunnossa, suomalainen pärjää köyhyysrajan alapuolella, vaikka välillä ketuttaa, kun tänäkään vuonna ei ole varaa ostaa jotain helvatan parvekeruukkuja tai mattoa keittiöön. Pitää kumminkin muistaa, että valitettavasti köyhyyteen liittyy myös sairautta yms. muuta jaksamiseen ja varallisuuteen vaikuttavaa, joten asiat ovat moninkertaisesti mutkikkaampia kuin miltä näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Entinen sossun, kuntouttavan ja työkokeilun asiakas. kirjoitti:
Satuin lukaisemaan tätä keskustelua ja on ihan pakko kommentoida kun asiasta aika paljon tiedän. Hassua kun ihmiset täällä väittävät kaikenlaista mutta eivät näköjään ota itse asioista selvää tai sitten heitä on johdettu harhaan.
Alla pari pykälää toimeentulotukilaista:
7 § (29.12.2005/1218)
Perustoimeentulotuki
Perustoimeentulotukea myönnettäessä otetaan huomioon perusosalla katettavat menot (perusosa) sekä muut perusmenot, sen mukaan kuin jäljempänä erikseen säädetään.
7 a § (26.6.2015/815)
Perusosa
Perusosalla katettaviin menoihin kuuluvat ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot sekä henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta, paikallisliikenteen käytöstä, sanomalehden tilauksesta, puhelimen ja tietoliikenteen käytöstä ja harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
7 b § (26.6.2015/815)
Muut perusmenot
Perusosalla katettavien menojen lisäksi muina perusmenoina otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon:
1) yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014) 9 §:ssä tarkoitetut asumismenot, muun kuin yhtiömuotoisen omistusasunnon välttämättömät hoitomenot sekä välttämättömät asuntoon muuttoon liittyvät menot;
2) taloussähköstä aiheutuvat menot;
3) kotivakuutusmaksu;
4) muut kuin perusosaan sisältyvät terveydenhuoltomenot;
5) lasten päivähoitomenot sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot;
6) lapsen tapaamisesta lapsen kanssa eri taloudessa asuvalle vanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan toimielimen vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen;
7) välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.
Nämä on siis kirjoitettu toimeentulotukilakiin ja koskee kaikkia.
Lisäksi kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisesta saa automaattisesti rahat matkakortin hankkimiseen sossusta. Jos siis olet osallistunut kuntouttavaan etkä ole sitä saanut, on iso virhe tapahtunut. Sitä ei kuitenkaan joudu edes itse hakemaan.
Työkokeilussa taas voi saada matkakorttiin rahaa mutta se menee harkinnan varaisena eikä sitä välttämättä myönnetä.
Kuka tahansa urvelo osaa kopioida keskustelupalstoille lakitekstiä sitä ymmärtämättä.
Toimeentulotuki on aina harkinnanvaraista. Jos ei muuten ymmärrä mitä se tarkoittaa niin viimeistään siinä vaiheessa kun sitä menee hakemaan. Nämä "tietävät" finlex-asinatuntijat tuskin ovat koskaan siellä luukulla seisseet.
Sinähän se tässä et ymmärrä.Perustoimeentulotuki perustuu laskelmaan ei harkintaan. Sossusta sitten voi perustoimeentulotuen päälle saada jos jonkinnäköisiin menoihin harkinnanvaraista
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä kokeilu herättää näin paljon negatiivisuutta. Ruokia kommentoin ja tarkensin vielä luettemalla kauppalistaa, jota en valitettavasti yksityiskohtaisesti muista. Kuten en muista myöskään yksityiskohtaisesti mitä söin köyhäilyviikon torstaina. Jotain ko listalta. Tein vähennyksen kaapista käyttämistäni elintarvikkeista, koska en tiennyt "reilumpaakaan" tapaa huomioida jo olemassa olevia elintarvikkeita. Oletan että nämä "oikeasti köyhät" eivät myöskään osta joka maanantai uutta suola- tai pippuripurkkia.
Tämä oli minulle hyvä kokeilu, miten halvalla voi elää. Ei sen kummempaa. -ap
Tottakai halvalla saa ostettua ruokaa ja voi käydä ilmaiseksi vaikka uimassa, vaikka olisikin rahaa. Mutta kun vaatteita ym tässä ketjussa aiemmin lueteltuja asioitakin olisi joskus ostettava ja se stressaa kun ei ole mitään vararahastoa, mistä ottaa tarvittaessa rahaa. Se on vähän eri asia.
Ihanaa, ihanaa ap.Kuulostat hyvältä ja täydelliseltä ihmiseltä. Paljonhan olet kommentoinut tuloistasi ja varallisuudesta. Kyllä tuolla omaisuusmassalla kelpaa elää. Ja olitko nyt suuri- vai isotuloinenkin ja vielä molemmat vanhemmat. Elämänne on niin vakaa, että yt ovat mahdottomia tai sairaudet ja onnettomuudet. Niinhän se on, että jokainen on oman onnensa seppä.
Ja kaiken tuon lisäksi, pystyt milloin tahansa viettämään köyhyysviikkoa ja loihdit päivän ateriat 1.20€/henkilö/pv.
Mutta itse aiheeseen ja aloitukseen, niin kuin monet täällä ovat kysyneet, mitä perheesi söi torstaina tai minkä ikäisiä lapset ovat? Tai Ihanko samaa pinaattivelliä söitte koko viikon.
Näihin kysymyksiin et ole ehtinyt vastata, kun sinulla on ollut niin paljon kerrottavaa tuloistasi ja varallisuudestasi, sekä akateemisesta koulutuksesta ja hyvästä ja arvostetusta työpaikasta.
Kyllä olisit Nobelin palkinnon arvoinen. Hyvä Sinä.