60-70-luvuilla syntyneet: siivoavatko miehet teillä kotona?
Tein järkyttävän huomion lomaillessani maalla äitini ja tämän uuden miehen kanssa: Mies ei siivoa ollenkaan kotona lukuunottamatta tiskikoneen tyhjennystä (alkanut tyhjentämään ihan vasta vaikka ovat asuneet yhdessä useamman vuoden) sekä roskien vientiä. Heillä ei ole mitään perinteisiä "miestentöitäkään", kun kumpikin leikkaa nurmikkoa, autot huoltaa naapurin sukulaisten pajassa se, joka sattuu osaamaan ja ehtimään ja naapuri linkoaa heidänkin pihasta lumet talvisin jne. Kyselin maalla asuneelta ikäiseltäni kaverilta, että siivoaako hänen isänsä. Ei ole kuulemma koskaan kunnolla siivonnut. Muistan nähneeni tämän joskus imuroimassa niin kuvittelin, että siivoaa ihan normaalisti.
Onko tämä joku maaseudun juttu vai onko työnjako noin vääristynyt vielä monen tuon ikäisen parisuhteessa? Vai ovatko nämä tuntemani ihmiset vain jotenkin erityisen vanhanaikaisia? Olen itse parikymppinen ja meillä kotityöt menevät tasan kaupungissa asuessa (ei lapsia eikä autoa) äitini huonosta esimerkistä huolimatta.
Kommentit (33)
Kyllä, niin maalla kuin kaupungissa. Ja myös 50-luvulla syntyneet.
Mieheni ja veljeni on syntynyt 50-luvulla ja molemmat ovat olleet kotona hoitamassa lapsia 80-luvulla pari vuotta, eikä sitä kukaan ihmetellyt.
Myös isäni teki jo 50-luvulla kotitöitä ja laittoi meidät kouluun. Näin oli myös monessa kaverini perheessä.
Ja siksi aloituksesi kummastuttaa, kun kysymys ei ole ajasta, vaan pikemminkin laiskuudesta, tottakait jokainen ottaisi palvelut vastaan, jos ne joku haluaa tehdä.
En usko että on mikään ikäkysymys. Riippuu ihan miehen luonteesta että onko itsekäs laiskamato vai ei ja onko vaimona joku "passaan ja palvelen" kynnysmatto.
Mies (-73) tekee kaikkia kotitöitä ehkä kokonaisuudessaan enemmän kuin minä (-74). Minä huolehdin enemmän lasten asioista esim vaatteet, koulu- ja päiväkotiasiat.
Totta kai siivoaa. Kyse ei ole kotitöissä "auttamisesta", vaan jaamme ne luontevasti.
Minä teen ruoat, kun pidän ruoanlaitosta. Mies osallistuu pilkkomalla, kuorimalla jne., hän myös korjaa pöydästä astiat, tiskaa jne. Muutkin kotityöt menevät aika lailla tasan, ilman erillistä laskemista kumpi tekee enemmän.
Olemme molemmat syntyneet 60 luvulla ja mieheni ei siivoa. Mutta jos lohduttaa, niin myöskään hänen siskonsa eivät älyä siivota. Meillä käy siivooja, koska en vaan jaksa aina siivota yksinään. Mies ei ole mikään sovinisti, eli olisi siis sitä mieltä, että ei ole miesten hommia, vaan on kasvanut lapsuudenkodissa tuollaiseksi. Siisti koti on heille kaikille ihan mahdoton asia. Hänen siskojensa kotona siivoavat aviomiehet (no, eivät tosin kovin hyvin, melkoisen sotkuista on heillä aina, mutta edes jotain siivoavat, kun rouvat kotona eivät kertakaikkiaan osaa, eivätkä ymmärrä, että pitäisi siivota).
En minäkään pidä siivoamisesta, mutta tykkään siististä kodista.
Meillä on 60-luvulla syntynyt mies. Hän ei siivoa. Enkä siivoa minäkään, meillä käy kahdesti viikossa kotihengetär, joka huolehtii niin pyykit kuin tiskitkin siinä siivouksen lomassa.
Totta kait ja ystäväpiirini koostuu myös 40-50-luvulla syntyneitä ja kotityöt jaetaan puoliksi, koska kaikki tuon ajan naiset ovat olleet työelämässä ja nyt eläkkeellä kotityöt jaetaan puoliksi.
Jos toisin, naiset ovat potkineet miehensä pellolle, jos mies on kuvitellut menevänsä naimisiin uuden äidin kanssa, eikä vaimon.
Eikö tuo nyt ole jo itsestään selvää, jos nainen ei ole kotirouva, niin kotityöt laitetaan puoliksi tai ostetaan kodin ulkopuolisia palveluita.
Perinteisiä 40-luvun"miesten töitä" ei ole olemassakaan, vaikka mekin asutaan maalla ja vanhalla sukutilalla, kun teknologia ja koneet ovat korvanneet ne ja yhtä hyvin työ sujuu naisilta kuin mieheltä.
Äitini oli yksinhuoltaja, kun olin lapsi ja hän siis teki luonnollisesti kaikkia töitä, joten minulla ei ole ns. vertailukohdetta esim. omasta isästäni, jonka kanssa en ole tekemisissä.
Tästä asetelmasta tekee mielestäni törkeän myös se, että äitini on fyysisessä duunarityössä ja mies toimistotyössä.
Ap
Eipä oikeestaan. Enemmänkin naistentöitähän se on. Tekee kyllä kaikki miesten työt. Nytkin paalaa tuolla heiniä. Aika kohtuutonta että pitäs vielä puolenyön aikaan hänen siivota.
Meillä -69 syntynyt isäntä ei siivoa eikä laita ruokaa. Lapsuudessa opetettu selkeästi naisten ja miesten työt. Argh
Oon sanonu ,että tulee vielä aika etten ole kotona,niin kuka niitä kodinkoneita käyttää ja opastaa.
Lasten kanssa ei ole ollut hirveästi. Aina töissä.
Ei siivoa. Minä siivosin äijän pihalle huushollista jo vuosia sitten ja ikinä en enää uutta ota.
Minä olen 70-luvulta, ja mieheni sekä exä 60-luvulta. Siivoavat kyllä.
Mutta oma äitini siivosi yksin kaiken. Sama ollut muilla 40-luvun miehillä suvussamme, että ei ole siivonneet yhtään.
Mies -66 ja todellakin tekee osansa kotitöistä. Voisi varmaan olla tekemättäkin mutta sitten pitäisi olla toinen vaimo kun minä en ole mikään täysihoitolan pitäjä.