Paljon sinulla on säästöjä?
Itselläni on n.30 000 euroa, olen yli parikymppinen ja oon pienipalkkaisessa työssä. Avopuoliso toistuvasti ihmettelee, että kuinka oon oikein onnistunut olemaan niin säästeliäs. Itse en osaa oikein suhtautua tähän, sillä omasta mielestäni kulutan ihan normaalista ja voisi olla enemmänkin säästössä. En kuitenkaan kehtaa mainita ystäville kuin vain sen, että minulla on säästöjä. Tarkoitus ei ole leveillä tai mitään, koska kuitenkin joku sen kortin vetää esille.
Kommentit (61)
25v ja opiskelija. Säästöissä 5000 tillllä ja 20000 asp-tilillä. Ei velkoja.
Elään säästeliäästi ja ystävät joskus ihmettelee kun "ei ole varaa" johonkin. Olen kuitenkin päättänyt pysyä suht pienessä budjetissa kun tulot on opiskelijatuki+kesätyö. Sitten valmistuessa on mahdollisuus ostaa asunto sen sijaan että viettää seuraavat 5-10 vuotta siihen että säästää asuntoon kuten kaveripiiri.
27v, hiljattain valmistunut, nyt oman alan töissä. Säästössä noin 21 000€, ensiasunnon osto on edessä.
29v ja säästöjä 100e. On kuitenkin 2 pientä lasta ja tein vuosia osa-aikaista työtä, yliopisto opiskeluiden ohella.
Käteiseksi nopeasti muutettavia eriä muutamia kymmeniä tuhansia (mm. osinkosaamisia), netto-omaisuutta lähes 800 000e.
Ja tämä ei ole mikään vitsi. Olen luonteeltani säästeliäs ja 25v. työura alkaa näkymään varallisuudessa. Emme käyneet koskaan ulkomailla kun lapset olivat pieniä, meillä on ollut yksi auto ja asuntokaupoissa (pk-seutu) olemme suoraan sanottuna olleet tosi onnekkaita.
Päivästä riippuen 50 000 - 60 000.
Nuo ovat nimenomaan säästöjä. Elämiseen on työttömyystuet.
27v, säästössä ei mitään, käyttötilillä euro. Ei töitäkään. Hyvin menee.
meilla
200k osakkeita ja rahastoja
300k asunto, Ei velaton, mutta reali velkaa 10k (bullet laina jota vastaan on omat rahastonsa)
40k käteistä
40k firman tilillä
ikä~40
Ei yhtään säästöjä tai varallisuutta.
N25
Hyvinkin mahdollista. Itse olen 28-v ja asunnosta maksanut 30t ja säästöjä toiset 30t. Alle 3t palkalla nämä kertyneet ja ylempi kk-tutkinto on suoritettu, eli opiskeltukin töiden lisäksi. Toiset vaan osaa säästää. Minulla on autokin, ihan itse sekin hankittu. Vanhemmat eivät ole ikinä antaneet rahaa vastikkeettomasti ilman työntekoa, varmasti se on iso syy miksi opin säästämään jo pienenä lapsena.
Netto-omaisuus n. 11t€. Kaikki rahana tilillä, ei tulossa perintöä tms. N30.
Olisiko joku vähän reilut 100k. Tosin tuosta menee remppaan noin 80k (joo on aika kattava remppa, ja tulee tarpeeseen, nostattaa toki talon arvoa).
ASP-tilillä reilut 30 000. Käyttötileillä n. 3000 e.
Sinulla täytyy olla sukulaisia jotka ovat antaneet rahalahjoja, mahdollisesti kasvanut korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla 30000e OMIA säästöjä, jos on reilu 20-vuotias ja pienipalkkainen ja kuluttaa vielä normaalisti ja maksanut itse omat menonsa. Se jos isi ja äiti on antanut 25000e ja itse säästänyt 5000e, niin sitten voi olla mahdollista.
Isi ja äiti ei ole antanut minulle penniäkään, ihan itse olen nämä säästänyt. Kiitos kysymästä! Kun asuin vielä kotona, elettiin aika niukasti. Mä en esimerkiksi saanut kuukausirahaa tms. , mikä tuntui olevan aika yleistä kavereiden perheissä. Mulle aina teininä kuittailtiin siitä, että miksei sulla koskaan ole rahaa.
Miten tuo on matemaattisesti mahdollista, jos olet pienipalkkainen ja olet itse hoitanut omat menot ja kuluttanut koko ajan normaalisti etkä ole saanut mistään rahaa?????
No oon 25-vuotias ja ollu töissä sen kuusi vuotta. Tehnyt tänä aikana paljon töitä, välillä ylityöksi mennyt. Eli on mahdollista? Kai elän sitten vain niukasti kuitenkin?
Sitten ymmärrän, nuuka olet ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miks tuntuu että tässäkin ketjussa liioitellaan... kaikkien mammojen miehet aina 190cm pitkiä, heillä 30cm mulkku ja säästössä vähintään 50 000€. No, voi toki ollakkin mut ei nyt niin monella varmasti ole tolkuttomia säästöjä.
Itsellä tällä hetkellä säästötilillä 100€ kun viime kuussa hajosi pesukone ja piti ostaa uusi. Sinne meni ne säästöt.
Sanopa muuta. Ja eivät koskaan käy Vauva palstalla, mutta nyt juuri sattumalta ilmestyivät tänne ennen kuin lähtevät tapaamaan omaa henkilökohtaista sijoitusneuvojaa. Itsellä vain jokunen tonni säästöjä ja toinen mokoma rahastossa, mutta pitäisi olla enemmän :/. Tienaan kuitenkin ihan hyvin.
40 euroa seteleinä, 28 euroa kolikoina
Minulla on yksi 100000€ asunto, missä on vuokralainen ja 30000€ osakkeissa. Asuntolainaa kodistani 50000€. Olen 40v tarkan markan duunari.
Olen 40v ja minulla on säästössä n. 6000 euroa. (Tai no asuntolainan huomioon ottaen ei mitään kuin miinusta). On ollut enemmänkin, mutta 3 lasta, hoitovapaat ja matkustelu ovat syöneet niitä. Nyt laitan rahastoon joka kuukausi.
Säästötilillä, sijoituksissa ja eläkesäästöissä tällä hetkellä noin 60 000 €, käyttötilillä näköjään vähän päälle 9000 € viikko ennen palkkapäivää. Lisäksi velaton 60 m2 asunto Helsingissä. Ikää 40 v. Kun vähän katsoo, miten elää, saa normaalilla palkkatyölläkin ihan hyvin rahaa ja omaisuutta kerättyä, eikä silti tarvitse luopua esim. matkailusta, uusista autoista ja muista mukavuuksista.