Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitiys muka pätevä syy kieltäytyä vuorotyöstä?

Vierailija
11.07.2017 |

Tuttavani tuskaili, kun hän on työttömänä, eikä löydä muuta kuin vuorotyötä. Hänellä on lasten yksinhuoltajuus. Jos kaikki äidit kieltäytyisivät vuorotyöstä, eihän meillä olisi kohta töissä ketään esim. hoitoalalla tai kaupoissa. Todella monet vanhemmat joutuvat viemään lapsensa vuorohoitoon. Ihmettelen, mistä lähtien työttömänä on voinut valita, haluaako ottaa vuorotyön vai ei. Toinen tuttavani teki työsoppareita aina vain talviajaksi omasta tahdostaan, niin voi olla kesät lasten kanssa. Kesällä oli työtön "virallisesti", jolloin ammattiliiton työttömyyskassasta tuli rahaa. Luulin, että sellaiset systeemit on poistettu. Jos ei kesällä ammatti-ihminen Suomesta saa töitä, kun joka paikkaan palkataan sijaisia, osoittaahan se jo työhaluttomuutta. Mitä mieltä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällaistenkin tarinoiden jälkeen mietitään, miksi kukaan ei halua tai uskalla alkaa äidiksi. Yksinhuoltajanakin pitäisi vetää vuorotyötä. Noh, itsestäni ei olisi siihen ja itsekin valitsisin olla kesän lapsieni kanssa sen sijaan, että olisin töissä. Töitä ehtii tekemään kuolemaan saakka, mutta lapset ovat vain kerran lapsia. Pian ne jo lentää pesästään. 

Ei ole pakko jaksaa, mutta pitääkö yhteiskunnan maksaa työttömyyskorvausta, jos ei ota työtä vastaan? Sitten pitää olla jotain muuta kuin työtön työnhakija, jos haluaa olla lasten kanssa kotona.

Joku sen työttömyyskorvauksen kuitenkin nostaa, koska maassamme ei ole täystyöllisyyttä. Parempi että sen kesäajan työn saa joku sitä kaipaava - opiskelija esim.

Itse olen lähihoitaja päiväkodissa ja sopparit on aina elokuusta-touko/kesäkuulle. Juhannuksesta elokuuhun olen lasten kanssa kotona, virallisesti työtön työnhakija ja todellakin haen kassasta korvaukset. Voisin hakea esim. vanhainkotityötä kesäksi, mutta miksi turhaan. Ottakoot opiskelijat ne jotta saavat rahaa ja työkokemusta.

Ja en koe että se on minun syyni, että kunta ketjuttaa näin meidän sopimuksia, jotta kesäisin heidän ei tarvitse meille päiväkodin hoitajille palkkaa maksaa. Systeemi käyttää hyväksi meitä ja minä vastavuoroisesti myös käytän hyväksi systeemiä. Don't hate the player, hate the game vai miten sen meni... 🙄

Vierailija
42/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan vastaan se työ, mitä tarjolla on. Kun saa päivätyön, siirtyy sinne. Kohtuutonta olettaa, ettei mihinkään työhön "tarvitse" mennä, jos ei heti ole mieluista ja sopivilla työajoilla tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällaistenkin tarinoiden jälkeen mietitään, miksi kukaan ei halua tai uskalla alkaa äidiksi. Yksinhuoltajanakin pitäisi vetää vuorotyötä. Noh, itsestäni ei olisi siihen ja itsekin valitsisin olla kesän lapsieni kanssa sen sijaan, että olisin töissä. Töitä ehtii tekemään kuolemaan saakka, mutta lapset ovat vain kerran lapsia. Pian ne jo lentää pesästään. 

Ei ole pakko jaksaa, mutta pitääkö yhteiskunnan maksaa työttömyyskorvausta, jos ei ota työtä vastaan? Sitten pitää olla jotain muuta kuin työtön työnhakija, jos haluaa olla lasten kanssa kotona.

Joku sen työttömyyskorvauksen kuitenkin nostaa, koska maassamme ei ole täystyöllisyyttä. Parempi että sen kesäajan työn saa joku sitä kaipaava - opiskelija esim.

Itse olen lähihoitaja päiväkodissa ja sopparit on aina elokuusta-touko/kesäkuulle. Juhannuksesta elokuuhun olen lasten kanssa kotona, virallisesti työtön työnhakija ja todellakin haen kassasta korvaukset. Voisin hakea esim. vanhainkotityötä kesäksi, mutta miksi turhaan. Ottakoot opiskelijat ne jotta saavat rahaa ja työkokemusta.

Ja en koe että se on minun syyni, että kunta ketjuttaa näin meidän sopimuksia, jotta kesäisin heidän ei tarvitse meille päiväkodin hoitajille palkkaa maksaa. Systeemi käyttää hyväksi meitä ja minä vastavuoroisesti myös käytän hyväksi systeemiä. Don't hate the player, hate the game vai miten sen meni... 🙄

Onko tullut mieleen, että myös monella opiskelijalla on lapsia! Eikä tosiaan vuorohoitopaikkaa, jonne viedä lapsia kesällä. Viime kesän kuskasin lapsia mummolaan, että pääsin iltavuoroihin. Ei opiskelijalla ole mitään yhteiskunnan turvaverkkoja, joista hakea rahaa.

Vierailija
44/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on erityisen hyvä syy kieltäytyä vuorotyöstä. Totaaliyksinhuoltajana kolmivuorotyö on mahdotonta. Tunnen monia, joilla on ihan mieskin ja miettivät mitä tekevät hoitajina kun lapsi menee kouluun. Kyllä kai kaikki äidit ja toivottavasti myös isät ajattelevat ensimmäisenä oman lapsensa etua kuin työssäetenemistä/työllistymistä. Jos työssäkäyminen vaarantaa lasten turvallisuuden ei töihin voi mennä!!!! Hallitus voisi tämänkin asian ratkaista tarjoamalla ympärivuotokautista päivähoitoa myös kouluikäisille lapsille. Tällä tavoin saataisiin aika paljon äitejä työelämään.

Vierailija
45/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan vastaan se työ, mitä tarjolla on. Kun saa päivätyön, siirtyy sinne. Kohtuutonta olettaa, ettei mihinkään työhön "tarvitse" mennä, jos ei heti ole mieluista ja sopivilla työajoilla tarjolla.

No kun ei tarvitse. Eihän kukaan voi työhön pakottaa eikä moni lapsetonkaan käy töissä ollenkaan. Eikä monella ole mahdollisuutta tehdä vuorotyötä edes lyhyttä aikaa. Ei varmaan kauheasti sillä yksinhuoltajalla riitä päivätyön hakuun paukkuja jos on vuorotyössä ja lapset ja koti yksin hoidettavina. Millä ajalla kävisi työhaastatteluissa? Helpompi on kerralla hoitaa itselleen sopiva paikka kuin jatkuvasti vaihdella ja vekslata taas hoitopaikat vuoropäiväkodista tavalliseen.

Vierailija
46/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen, että myös monella opiskelijalla on lapsia! Eikä tosiaan vuorohoitopaikkaa, jonne viedä lapsia kesällä. Viime kesän kuskasin lapsia mummolaan, että pääsin iltavuoroihin. Ei opiskelijalla ole mitään yhteiskunnan turvaverkkoja, joista hakea rahaa.

Niin? :) Sitten et voi tehdä niitä töitä ja ne tekee joku lapseton opiskelija, jos sinulle vuorotyö on ongelma. Eihän minun töiden teko tai tekemättömyys liity siihen asiaan mitenkään. Se nyt on selvää että opiskelija kesätöissä ei voi sanella juuri mitään... sitten kun olet valmistunut ja teet elokuusta kesäkuuhun töitä ja maksat kassan maksuja, niin pääset nauttimaan "turvaverkoista".

Vierailija
47/47 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään työ ei mene eikä tule koskaan menemään lasteni edun edelle. Piste!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi