Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vanhan ajan kodinhoitajia enää ole?

Vierailija
10.07.2017 |

Minun isovanhempani olivat tavallisia työläisiä. Pappa oli tehtaalla, mummo oli kaupassa. Heillä oli kaksi lasta. He elivät tavallista alemman luokan elämää. Silti heillä oli kotiapulainen laittamassa ruokaa, siivoamassa ja pyykkäämässä sekä katsomassa lasten perään, kunnes nuorempi täytti 16. Kotiapulainen asui kotonaan, tuli töihin ennen isovanhempieni lähtöä töihin, hoiti päivän aikana kodin kuntoon, teki ostokset, vastaanotti lapset koulusta, auttoi läksyissä, lähti kotiin vasta kun isovanhemmat palasivat kotiin suoraan valmiiseen pöytään.

En voi kuvitellakaan, että meillä olisi varaa nykypäivänä ottaa kotiapua, tai edes au pairia. Me olemme keskipalkkaisia ja meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Yhteinen nettomme on 3 500 euroa, mikä on varmasti suhteessa todella paljon paremmin kuin isovanhemmillani aikoinaan. Minua hirvittäisi palkata edes siivoojaa pari kertaa viikossa. Mutta olisihan tuollainen kotiapu ihanaa.

Kommentit (193)

Vierailija
161/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa kaikille, paitsi sille kodinhoitajalle.

Miksi kodinhoitajan työ olisi yhtään paskempaa kuin muukaan työ? 

Ymmärrän kyllä että Suomen kaltaisessa maassa kodinhoitajaan ei käytännössä ole varaa kuin todella harvalla, koska työ ja sivukulut ovat niin kalliita. 

Vierailija
162/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää kuinka moni suomalainen olisi valmis orjuuttamaan maansisarensa :(

öö, tottakai siitä maksettaisiin?

Minä olisin muuten yliopisto-opiskelijana mielelläni ottanut vastaan au pair-tyyppisen pestin jostain suomalaisesta lapsiperheestä, muutama kerta viikkoon muutama tunti kodinhoitoa, lasten vahtimista, pyykkejä ja ruoanlaittoa En tietenkään ilmaiseksi enkä kokopäiväisesti, mutta en keksi mitä alentavaa tuollaisessa hommassa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä edeltävistä kommenteista voi hyvällä syyllä vetää suoran johtopäätöksen:

Maalaiset ovat olleet kaupunkilaisten orjia ennenvanhaan samoin kuin nykypäivänä.

Maatalous työllistää oheispalveluineen, jatkojalostuksineen ja tuottaa bruttokansantuotteestamme 3%, mutta jos koko maailmasta loppuis ruuantuotanto niin kaikki nillittäjätkin kuolisivat nälkään 4 viikossa.

Missä on maataloustuottajien työn arvostus, eivät enää edes maalaisten omat lapset suostu jatkamaan vanhempiensa työtä, vaan pikemminkin muuttavat kaupunkeihin, hankkien jonkun huuhaa koulutuksen, ettei tarvitsisi käsiänsä multaan työntää.

Saati että suostuisivat kotiorjiksi ap:lle

Kukas se sanoikaan että: Vain puutarhan hoito on tärkeää, - tai ei sitten sekään

Vierailija
164/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan ole orjista puhunut vaan palkatusta kotiavusta. Suomessa minimipalkka lienee jossain kahdeksan euron kieppeissä. Luulisi, että helposta osapäiväisestä kotityöstä olisi kiinnostunut monikin työtön ja kouluttamaton ja opiskelija.

Vierailija
165/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinpä nykyään olisi varaa kun kaikki rahat menee vihreiden ihannoimiin ympäristöveroihin. Bensavero, sähkövero, jätevero, kiinteistövero, vesivero, ylevero(vihervasemmistolaista propagandaa), autovero, verovero, veroverovero ym

Vierailija
166/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain per kirjoitti:

Näistä edeltävistä kommenteista voi hyvällä syyllä vetää suoran johtopäätöksen:

Maalaiset ovat olleet kaupunkilaisten orjia ennenvanhaan samoin kuin nykypäivänä.

Maatalous työllistää oheispalveluineen, jatkojalostuksineen ja tuottaa bruttokansantuotteestamme 3%, mutta jos koko maailmasta loppuis ruuantuotanto niin kaikki nillittäjätkin kuolisivat nälkään 4 viikossa.

Missä on maataloustuottajien työn arvostus, eivät enää edes maalaisten omat lapset suostu jatkamaan vanhempiensa työtä, vaan pikemminkin muuttavat kaupunkeihin, hankkien jonkun huuhaa koulutuksen, ettei tarvitsisi käsiänsä multaan työntää.

Saati että suostuisivat kotiorjiksi ap:lle

Kukas se sanoikaan että: Vain puutarhan hoito on tärkeää, - tai ei sitten sekään

Miten niin maalaiset kaupunkilaisten koriorjina? Kyllä tässä on puhuttu ihan kaupunkilaisnaisista, jotka ovat olleet toisilla kaupunkilaisnaisilla kotiapuna eikä mistään maalta tulleista lapsenlikoista.

Vierailija
167/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika rankalta että on tosi huonolla palkalla tärkeässä työssä (kasvattaa lapsia yms. mitä esimerkiksi läksyissä auttaminen on) ja työajat ovat 5 päivänä viikossa "ennen kun vanhemmat lähtee töihin siihen asti että tulevat takaisin". Eikö tämä tarkoittaisi perus 8-4-duunille että kodinhoitajan työaika olisi jotain 7-5, ehkä jopa aiemmin riippuen vanhempien työmatkan pituudesta?

Tekisittekö itse 10h työpäiviä 5 päivänä viikossa palkalla, joka olisi nykyaikaan suhteutettuna juurikin tuo n.300€/kk joka mainittiin aiemmin?

Jos lapset kerran ovat koulussa, työaika olisi 7-9 ja sitten esim. 12-17 riippuen lasten kotiintuloajasta. Aamupalan päiväruuan tekemisen lisäksi olisi kevyttä siivousta. Moni nykypäivän siivoojahan esimeriksi tekee tuollaista työpäivää ja jopa vielä typerämmillä työajoilla.

Itsekin olen ollut siivousfirmalla opiskeluaikoina ja siellä tein työtä kolmessa paikassa päivittäin niin, että yhdessä paikassa olin klo 7-9 (vaatekauppa), toisessa klo 14-16 (rappusiivous) ja kolmannessa klo 18-20 (toimisto). Päivällä kävin luennoilla, kakkos- ja kolmospaikan välillä söin ja kävin kaupassa, illalla tein opiskelutehtäviä ja luin tentteihin. Tuntipalkka töistä oli 8 euroa.

Mielestäni olisi loistohomma, jos nykyteini opiskelisi päivisin ja tekisi töitä esim. klo 7-9 ja 14-17 saisi vielä sen asunnon itselleen palkan lisäksi (tai asua siellä perheen kotona omassa huoneessa + oma vessa + oma keittopaikka siellä huoneessa, siis mikro ja jääkaappi ja kahvinkeitin). Työ olisi juuri tuollaista aamupalaa+päiväruokaa, imurointia, moppausta, lasten vastaanottamista koulusta tai päiväkotikuljettamista. Opintotukeahan ei saa ennen kuin kaksikymppisenä, ja tuosta irtoaisi jo 800 euroa kuussa asunnon lisäksi. Moni äiti tai isä olisi hyvilläänkin, kun asunto ja toimeentulo omalle opiskelijalapselle järjestyisi noin hyvin ja vielä olisi toisen perheen silmälläpidon alaisena eikä heti kylmiltään muuta kauas pois kotoa ihan yksikseen asumaan ja pärjäämään.

On monta opiskelualaa, millä ehdottamasi rytmi ei ole mahdollista mitenkään päin.

Nykyisin ammattikouluissa ei edes ole lähiopetusta nimeksikään vaan opinnot tehdään suurelta osin verkossa. Oppitunnit mahtuvat hyvin klo 9 ja 14 välille. Yliopistossakin ainakin humanistisella puolella pystyy monet kurssit suorittamaan ihan vain tenttimällä, ja luentojakin piisaa 10-12 ja 12-14.

Vierailija
168/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli 80-luvun alkuvuosina kodinhoitaja. Lapsi oli tarhassa ja sairastui vesirokkoon. Olin sen verran poissa töistä, minkä pystyin, mutta lastahan ei voinut vielä viedä tarhaan. Olin yh, sukulaiset asui kaukana. En muista, kuka minulle neuvoi tämän kodinhoitajan kyselyn silloin. No, hän saapui sitten muistaakseni 2-3 päivänä.  En joutunut maksamaan sen tarhan hoitomaksun lisäksi yhtään mitään, olin ihan järkyttynyt! Hoitajalla vaan tuli aika pitkäksi minun yksiössäni, hän pyysi ostamaan leipomistarvikkeet, ei minulla sellaisia ollut valmiina. Jääkaappi oli nykyiseen verrattuna aika tyhjä. Mutta hoitaja teki makkarasoppaa (tosin vain pienen kattilallisen, itse olisin tehnyt siitä makkarasta ison kattilallisen - mutta se olikin sitten todella hyvää soppaa). Leipoi myös jotain korvapuusteja ne taisi olla.

Oli kyllä ylellinen tunne mennä kotiin valmiille ruualle!

Vierailija
169/193 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun vanhan kansan Martan voisit nipin napin saada. Kukaan nuorempi nainen ei ole toivottavasti niin hullun itsetuhoinen, että edes kokeilisi nykymaailmassa. Hanki vaimo ja maksa sille.

Vaimo tulisi maksamaan liikaa, ja aiheuttaisi muita rajoitteita ;).

Vakavasti ottaen, olen ihan oikeasti sitä mieltä että pystyisin tarjoamaan mielenkiintoisen työpaikan kilpailukykyisellä palkalla. Ei mitään "kahden kerroksen väkeä tai orjuutta", vaan sellainen 2010-luvun kotiapulainen. Mutta kai mäkkäri ja Prisman kassa ovat sitten houkuttelevampia...

Pitääkö olla nainen?

Vierailija
170/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika rankalta että on tosi huonolla palkalla tärkeässä työssä (kasvattaa lapsia yms. mitä esimerkiksi läksyissä auttaminen on) ja työajat ovat 5 päivänä viikossa "ennen kun vanhemmat lähtee töihin siihen asti että tulevat takaisin". Eikö tämä tarkoittaisi perus 8-4-duunille että kodinhoitajan työaika olisi jotain 7-5, ehkä jopa aiemmin riippuen vanhempien työmatkan pituudesta?

Tekisittekö itse 10h työpäiviä 5 päivänä viikossa palkalla, joka olisi nykyaikaan suhteutettuna juurikin tuo n.300€/kk joka mainittiin aiemmin?

Jos lapset kerran ovat koulussa, työaika olisi 7-9 ja sitten esim. 12-17 riippuen lasten kotiintuloajasta. Aamupalan päiväruuan tekemisen lisäksi olisi kevyttä siivousta. Moni nykypäivän siivoojahan esimeriksi tekee tuollaista työpäivää ja jopa vielä typerämmillä työajoilla.

Itsekin olen ollut siivousfirmalla opiskeluaikoina ja siellä tein työtä kolmessa paikassa päivittäin niin, että yhdessä paikassa olin klo 7-9 (vaatekauppa), toisessa klo 14-16 (rappusiivous) ja kolmannessa klo 18-20 (toimisto). Päivällä kävin luennoilla, kakkos- ja kolmospaikan välillä söin ja kävin kaupassa, illalla tein opiskelutehtäviä ja luin tentteihin. Tuntipalkka töistä oli 8 euroa.

Mielestäni olisi loistohomma, jos nykyteini opiskelisi päivisin ja tekisi töitä esim. klo 7-9 ja 14-17 saisi vielä sen asunnon itselleen palkan lisäksi (tai asua siellä perheen kotona omassa huoneessa + oma vessa + oma keittopaikka siellä huoneessa, siis mikro ja jääkaappi ja kahvinkeitin). Työ olisi juuri tuollaista aamupalaa+päiväruokaa, imurointia, moppausta, lasten vastaanottamista koulusta tai päiväkotikuljettamista. Opintotukeahan ei saa ennen kuin kaksikymppisenä, ja tuosta irtoaisi jo 800 euroa kuussa asunnon lisäksi. Moni äiti tai isä olisi hyvilläänkin, kun asunto ja toimeentulo omalle opiskelijalapselle järjestyisi noin hyvin ja vielä olisi toisen perheen silmälläpidon alaisena eikä heti kylmiltään muuta kauas pois kotoa ihan yksikseen asumaan ja pärjäämään.

On monta opiskelualaa, millä ehdottamasi rytmi ei ole mahdollista mitenkään päin.

Nykyisin ammattikouluissa ei edes ole lähiopetusta nimeksikään vaan opinnot tehdään suurelta osin verkossa. Oppitunnit mahtuvat hyvin klo 9 ja 14 välille. Yliopistossakin ainakin humanistisella puolella pystyy monet kurssit suorittamaan ihan vain tenttimällä, ja luentojakin piisaa 10-12 ja 12-14.

Missä satumaassa tuollaista on? Ei kuule pysty ainakaan tietämissäni humanistisissa. Tai ammattikouluissa. "Opettele hitsaamaan etänä" kurssi? Joopa joo.

Vierailija
171/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli 80-luvun alkuvuosina kodinhoitaja. Lapsi oli tarhassa ja sairastui vesirokkoon. Olin sen verran poissa töistä, minkä pystyin, mutta lastahan ei voinut vielä viedä tarhaan. Olin yh, sukulaiset asui kaukana. En muista, kuka minulle neuvoi tämän kodinhoitajan kyselyn silloin. No, hän saapui sitten muistaakseni 2-3 päivänä.  En joutunut maksamaan sen tarhan hoitomaksun lisäksi yhtään mitään, olin ihan järkyttynyt! Hoitajalla vaan tuli aika pitkäksi minun yksiössäni, hän pyysi ostamaan leipomistarvikkeet, ei minulla sellaisia ollut valmiina. Jääkaappi oli nykyiseen verrattuna aika tyhjä. Mutta hoitaja teki makkarasoppaa (tosin vain pienen kattilallisen, itse olisin tehnyt siitä makkarasta ison kattilallisen - mutta se olikin sitten todella hyvää soppaa). Leipoi myös jotain korvapuusteja ne taisi olla.

Oli kyllä ylellinen tunne mennä kotiin valmiille ruualle!

Kodinhoitaja oli ennen kunnalta saatu kodinhoitoapu kun äiti ei jostain syystä jaksanut hoitaa tai tehdä kotitöitä, sairastui tms. Kotisisar/kodinhoitaja ja kotiapulainen taas perheen palkkaama yksityinen kotiapu. Moni nuori tyttö aloitti oman elämän kotiapulaisena, kun muutti maalta pois.

Kunnallista kodinhoitajaa on moni perhe kaivannut, mutta tuskin sitä ammattikuntaa tullaan koskaan käynnistämään uudelleen. Olisi hyvä apu mm lapsen sairastuessa jos äidin/isän on hankalaa ottaa/saada lapsenhoitovapaata työstä.

Vierailija
172/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus kultaisessa nuoruudessa tuo kotihoitoapu vanhemman sairastuessa. Hyvin toimi järjestelmä silloin. Mukavia naisia olivat kaikki. Olisi varmasti tarvetta ja kysyntää tänäkin päivänä.

Vierailija
173/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ainakin 2000-luvun alkupuolella kaikki kodinhoitajat koulutettiin lähihoitajiksi, halusivat tai ei. Siihen loppui kodin hoito, leipominen yms. Vain sairas lapsi hoidettiin.

Vierailija
174/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa kaikille, paitsi sille kodinhoitajalle.

Hienoa, että joku ymmärtää :)

Minä olin tuollainen kodinhoitaja, paitsi en siivonnut, vaan tein ruuat, siistin keittiön ja hoidin pyykkihuollon. Oli aluksi ihan kivaa, ja kaikki tyytyväisiä.

Tein aivan tavallista kotiruokaa, mutta sitten alkoivat kovat vaatimukset. "Laitatko sitä hyvää sosekeittoa meille myös lauantaiksi"? "Ostin ison paistin, laitatko uuniin"? "Silitä kuule äkkiä se mun punainen hame" (Olin juuri saanut työni tehdyksi ja lähdössä kotiin)

Hellalla kiehui yhtä aikaa kiisseli, kastike, perunat, kananmunat, soppakattila jne. Uunissa kypsyi laatikkoruoka ja pakkasesta piti jotain sulattaa ja paistaa ja keittää. "Jos ehdit, niin tekisitkö vielä sitä ja sitten vielä tätä"? "Voi hyvä ihme, kuinka sinä olet nopea" "Vieraita tulee illalla, etkö viitsisi imuroida ja katsotko, että vessa on puhdas" ?(Ei kuulunut mun hommiin) Työhaastattelussa asiat olivat aivan toisin. Minulle valehdeltiin ja kieroiltiin.

Kiitti, mulle riitti. Perheen lellikakara rupesi komentelemaan ja haistattelemaan jne. Mitään kunnioitusta ei ollut. Kaiken päälle minua kutsuttiin kotiapulaiseksi, koulutettua työntekijää. Sain myöhemmin kuulla, että mulla oli ollut kymmeniä edeltäjiä joille oli kaikille annettu potkut. Työsuhteeni kesti useita vuosia. Varovasti näiden kanssa!

Nykyään perhetyön kotipalvelu on juuri tuota ja tekijöinä lähihoitajat.

Pahimmillaan 4 tuntia aikaa tehdä viikkosiivous, hoitaa lapset, tehdä viikon lopun ruuat, pestä pyykkiä yms. Ja tuntipalkka pienin mitä voi maksaa.

Vierailija
175/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka oli sen verran ostovoimainen, että silloin oli vielä postit, pankkeja ja kauppoja joka kylässä. Ja niitä kodinhoitajia.

Nykyään ei ole mitään noista, mutta meillä on ostovoimaton euro ja väsyneitä vanhempia.

Vierailija
176/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla tämä systeemi on vielä ihan voimissaan. Jopa Euroopan sisällä. Osa asunnoista varakkaiden alueille rakennetaankin niin, että piialle on oma huone ja sisäänkäynti, ettei häiritse muun perheen elämää.

Vierailija
177/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitaja ja kotiapulainen ovat kaksi ihan eri asiaa. Kodinhoitaja on ihan koulutusen saanut ammattilainen, joita vielä 2000-luvun alussakin työskenteli joissain kunnissa. Tekivät nykyisten perhetyöntekijöiden, kotisairaanhoidon ja kotipalvelun töitä, mutta kynnys oli ihanasti matalampi ja esim. lapsiperhe sai kotiavustajan kotiin hoitamaan sairasta lasta tai muuten vain avuksi esim. vauvan synnyttyä. Nykyään ei todellakaan saa, pitää olla perheessä jo isoja ongelmia, jotta perhetyöntekijän saa pariksi tunniksi avuksi. Ja kodinhoitajat olivat kunnan työntekijöitä.

Kotiapulalaiset taas palkkasi perhe yksityisesti ja he usein asuivatkin perheessä, vanhemmissa asunnoissahan on yhä näitä ns. palvelijan huoneita keittiön vieressä. Minusta kotiapulaista lähinnä on nykypäivänä au pair, jolla työhön kuuluu usein lastenhoidon lisäksi siivoamista ja ruoanlaittamista ainakin lapsille. Palkkana asunto, ylläpito ja taskuraha.

Vierailija
178/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haaveilen lottovoitosta. Silloin palkkaisin kodinhoitajan, työsuhde-etuna tulisi ainakin asunto samasta pihapiiristä. Lapsiakaan ei ole, päivät koostuisivat tavallisesta kodinhoidollisesta työstä, ruokakaupassa asioimisesta ja ruuan laittamisesta.

Vierailija
179/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä satumaassa tuollaista on? Ei kuule pysty ainakaan tietämissäni humanistisissa. Tai ammattikouluissa. "Opettele hitsaamaan etänä" kurssi? Joopa joo.

Serkkulikka on juuri opiskelemassa lähäriksi. Tänä vuonna kun kouluilla ei enää ole varaa samaan malliin kuin ennen monet kurssit suoritetaan verkkokursseina ilman opettajaa.

Yliopistolla esimerkiksi historiaa ja kirjallisuutta voi suorittaa pitkälti pelkkinä kirjatentteinä.

Aikuiskoulutuksen puolella on teknisilläkin aloilla monimuotokoulutusta, jossa ollaan koulussa vain pari kolme viikkoa vuodessa eikä se loppuaika todellakaan tarkoita missään alan työpaikassa olemista.

Vierailija
180/193 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haaveilen lottovoitosta. Silloin palkkaisin kodinhoitajan, työsuhde-etuna tulisi ainakin asunto samasta pihapiiristä. Lapsiakaan ei ole, päivät koostuisivat tavallisesta kodinhoidollisesta työstä, ruokakaupassa asioimisesta ja ruuan laittamisesta.

Samoin, jos nyt saisin perinnön tms potin, palkkaisin kokin, joka tekisi hyvää ruokaa puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista. Tosin tuosta ei tulisi kokopäivätyötä. Siivooja käy jo nyt.