Yrittäjän puolison haasteet
Onko palstalla yrittäjien puolisoita?
Mitkä ovat arkihaasteita lapsiperheessä, kun toinen on aina töissä?
Ei ole yh-statusta, mutta yksin vastaa arjen pyörityksestä ja sujumisesta.
Mistä voimia?
Pitäisi tukea miestä, olla läsnä hänelle kun mahdollista. Muu aika lapsille.
Milloin omaa aikaa?
Kommentit (8)
Minusta yrittäjyydessä on juuri parasta, että voin itse määrätä työaikani. Haluanko paljon rahaa vai paljon lomaa. Itse en ole niin rahan päälle perso. Mielummin pidän pari kuukautta kesälomaa.
Joskus voi olla ihan fiksua ensin tehdä paljon töitä ja sen jälkeen sitten höllätä reilummin. Eikä kaikki halua lomailla ollenkaan. Paljon on näitä "elää tehdäkseen töitä" yrittäjiä myös.
Onko yrittäjyys kannattavaa, jos se vie kaiken vapaan ilman huomattavaa toimeentuloa? Pitäisi olla varaa sitten ulkopuoliseen apuun. Ei kaikki saa jäädä vain toisen harteille kotonakaan.
Olen yrittäjän puoliso, mutta mies tekee merkittävästi vähemmän lähitöitä kuin tavallinen palkkatyöläinen. Toki sitten joutuu lisäksi paperitöitä tekemään kotoa käsin.
Ei se arki mitään rakettitiedettä ole. Mies on aina töissä, minä olen ns. virka-aikaa tekevä, joten elämä pyöriin minun aikataulujeni mukaan. Mies ei kaipaa vapaalla mitään paapomista, joten en erityisemmin käytä aikaani hänen tukemiseensa. Lisäksi hän saa sopeutua siihen, että minä päätän niin puuhamaareissut kuin laivamatkat. Tulee mukaan jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei se arki mitään rakettitiedettä ole. Mies on aina töissä, minä olen ns. virka-aikaa tekevä, joten elämä pyöriin minun aikataulujeni mukaan. Mies ei kaipaa vapaalla mitään paapomista, joten en erityisemmin käytä aikaani hänen tukemiseensa. Lisäksi hän saa sopeutua siihen, että minä päätän niin puuhamaareissut kuin laivamatkat. Tulee mukaan jos tulee.
Mites parisuhde voi? Millaista työtä miehesi tekee?
Ap
Minulla on ajoittain rakas olo, olisi mukavampi kun olisi toinen arjessa enemmän mukana.
Yksinäistä meinaa arki olla ja kaikki vastuu tietysti painaa.
Olen pyytänyt myymään yrityksen ja etsimään töitä muualta, niin olisi mahdollisuus suunnitella elämää pidemmälle kuin päivä kerrallaan.. loisi turvallisuuden tunnetta kun tietäisi vaikkapa ensi viikon tapahtumia jo edellisellä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko yrittäjyys kannattavaa, jos se vie kaiken vapaan ilman huomattavaa toimeentuloa? Pitäisi olla varaa sitten ulkopuoliseen apuun. Ei kaikki saa jäädä vain toisen harteille kotonakaan.
Olen yrittäjän puoliso, mutta mies tekee merkittävästi vähemmän lähitöitä kuin tavallinen palkkatyöläinen. Toki sitten joutuu lisäksi paperitöitä tekemään kotoa käsin.
En myöskään oikein ymmärrä, miksi ap:n mies on koko ajan töissä. Mitä se tarkoittaa? Se saattaa olla vaimon laiminlyömistä.
Meillä menee sillä tavalla, että mies on n. 30 tuntia töissä ja sitten kotona vielä tekee tunnin pari päivittäin. Minä vastaan kodin pyörityksestä (viisi pientä lasta) ja autan firman paperihommissa tunnin pari päivittäin. Jos mies joutuisi olemaan enemmän poissa, ostettaisiin kotiapua, vaikka ei hän varsinaisesti mitään kotitöitä tee, niin näkisin, että isomman työmäärän pitäisi johtaa sellaiseen tulotasoon, että kotiapua hankittaisiin joka tapauksessa. Tällä hetkellä kotimme on kuitenkin vähemmän putsplank, joten mielelläni ostaisin jonkun hoitamaan asian.
En ihan saa kiinni ajatuksesta, että aikaa ei riittäisi lapsille. Olet ilmeisesti itse töissä? Kuinka pitkiä päiviä?
No ei minusta minulla ole mitään erityistä velvollisuutta tukea miestä vielä erikseen. Hoidan leijonanosan arjesta. Sitten on minullakin oikeuteni.
t. yrittäjän puoliso, itsekin entinen yrittäjä