Miksi jotkut töksäyttävät kaikki asiat suoraan toiselle?
varmasti jokainen tuntee näitä aikuisia ihmisiä, jotka sanovat kaiken suoraan: " oletpa lihonut" , " onpa sulla ryppyinen hame" , " onpa teillä likaiset ikkunat" jnejne. Eikö aikuisuuteen kuulu mitään suodatinta, että kaikkea ei ole tarkoitus sanoa ääneen, vaan jotain voi pitää omana tietonaan?
Kommentit (28)
minä arvostan kyllä suorasanaisuutta. Minullakin muutama kaveri jotka töksäyttelee totuuksia, mutta ei se minua haittaa. Minä en nyt ketään lähde haukkumaan, mutta mielipiteitäni lauon kyllä hyvinkin kevyesti. Ei minua kiinnosta onko muut kanssani samaa mieltä, tai ärsyttääkö heitä kun sanon mielipiteeni. sanon sen silti.
Jos puhutaan politiikasta, eläimistä, lasten kasvatuksesta, mistä vaan mistä minulla on vahva oma mielipide.
Ihmisillä on erilaiset sosiaaliset taidot, ja jo mainituilla aspergereilla on esim. vaikeuksia tulkita kasvojen ilmeitä.
Töksäyttely on kurjaa, mutta sitten pitää vain töksäyttää takaisin.
Rehellisyys ja suoraselkäisyys on tärkeää ... mutta joskus voi jättää asioita sanomattakin. Puhuminen on hopeaa, vaitiolo kultaa.
Ilmoitti tänään kyläillessään teinille, että tällä on naamassa näppylöitä, ihan niin kuin tätä ei teini itse olisi huomannut. Tytölle tuli paha mieli ja meni hiljaa huoneeseensa. Äitini varmaan luuli tehneensä palveluksen kun asiasta kaikkien kuullen tiedotti.
Muutenkin aina kauhistelee toisia esimerkiksi 'oletpa lihonut' tai 'näytätpä väsyneeltä'. Itse ei kestä yhtään kritiikkiä.
että jos vain vihjailee ja hienovaraisesti on sanovinaan jotain, niin se on äärimmäisen ärsyttävää. Ei voi tietää, mitä toinen tarkoittaa. "Otaks voileivän?" on aivan eri asia kuin "tossa on noita voileipiä vadilla".
Heps! Minulla ei ole mitään diagnoosia, mutta itse olen huomannut itselläni aika reilustikin asperger-piirteitä. Ja olen töksäyttelijä. Iän myötä olen paremmin oppinut mitä ei ole soveliasta sanoa, mutta varsinkin nuorempana tuli töksäyteltyä. En vain ymmärtänyt miksi toisaalta puhuttiin, että pitää olla rehellinen, mutta sitten kun teit niin, niin olitkin väärässä...
muuten ainoa asia, mistä tunnistaa sivistymättömän wt-ihmisen. (näitä wt-piirteitä kun on täällä paljon pohdittu..)
He kertovat oman mielipiteensä joka asiaan ainoana totuutena. Ilman mitään kykyä arvioida sitä, kuinka arvokas heidän mielipiteensä kenellekin on ja tuoko se asiaan ja aiheeseen mitään lisäarvoa.
Kun kysyt mielipiteelle perusteluja, vastaus on "oon vaan pannnut merkille, niin on aina ollut" tai sitten mielipide perustuu jonkin yksittäisen tuttavan tilanteeseen, joka kumoaa tilastollisen todennäköisyyden, tutkimukset ja muut lähteet. "Arskakin on samaa mieltä!"
Juuri oli töissä tilanne, jossa minulle sanottiin että olin ikävästi töksäyttänyt päin naamaa kollegalleni. Itse olin tarkoittanut kritisoida firman käytäntöä, en kollegaani. Kun menin pyytämään anteeksi kollegalta, hän ei edes tajunnut mistä puhuin, ennen kuin kerroin mitä minulle oli tilanteesta sanottu. Myös hän oli tulkinnut tilanteen niin, että minä kritisoin sitä firman käytäntöä, eikä sillä ollut mitään tekemistä hänen kanssaan.
Kun toiset liikaa töksäyttelevät ja toiset liikaa ounastelevat niin väärinymmärryksiä sattuu koko ajan.
muuten ainoa asia, mistä tunnistaa sivistymättömän wt-ihmisen. (näitä wt-piirteitä kun on täällä paljon pohdittu..)
He kertovat oman mielipiteensä joka asiaan ainoana totuutena. Ilman mitään kykyä arvioida sitä, kuinka arvokas heidän mielipiteensä kenellekin on ja tuoko se asiaan ja aiheeseen mitään lisäarvoa.
Kun kysyt mielipiteelle perusteluja, vastaus on "oon vaan pannnut merkille, niin on aina ollut" tai sitten mielipide perustuu jonkin yksittäisen tuttavan tilanteeseen, joka kumoaa tilastollisen todennäköisyyden, tutkimukset ja muut lähteet. "Arskakin on samaa mieltä!"
Mun käly on just tollanen! On olevinaan vaan niin suorasanainen, todellisuudessa töykeä ja epäkohtelias. Siihen kun yhdistää vielä sen että ko. nainen pistää jutuissaan aina paremmaksi kuin toiset. Eli jos hänelle vaikka kertoo että "olin auto-onnettomuudessa ja minulta katkesi käsi." Niin hän kertoo kuinka itse tai joku tuntemansa oli myös ja kuinka katkesi molemmat kädet ja jalat ja nenäkin murtui... Voitte kuvitella ettei hän ole toivottu vieras meidän talossamme.
piittaamattomuutta muiden tunteista sekä kovuutta. Muunmuassa näitä.
Toisten loukkaaminen on huonoa käytöstä. Vain ja ainoastaan.
Ongelmahan varsinaisesti on se, että ihmiset ovat saatanan herkkähipiäisiä ja kitiseviä renesanssimaisia hinttejä kun loukkaantuvat milloin mistäkin puheesta ja tekevät milloin mistäkin revittyjä johtopäätöksiä :)
Joskus sanon tutuilleni "Oletpa lihonut", vaikka grammaakaan ylimääräistä ei näkyisi.
Jeps... pientä autismia olen epäillyt itsessäni. Laitoin oman filtterin kiinni ihan tahallani ekan kappaleen ajaksi. Kyllä se filtteri löytyy, se vain unohtuu kääntää päälle, ja se menee joskus kiinni epähuomiossa. Ei sille voi mitään.
ja koska olin ne jo silittänyt niin ripustin ikkunoihin odottaan lyhennystä niin että taitoin alareunasta sen 10cm ja nipsuilla kiinni ylös. Anoppi tätä suureen ääneen sitten siunailemaan että " miksi noi on taitettu noin, kamalasti repsottaa" ja selitin että odottavat siinä lyhennystä ja ettei se haittaa koska " tyhmä ei huomaa ja viisas ei sano mitään" . Miettii tuota varmaan vieläkin.
Vierailija:
ja koska olin ne jo silittänyt niin ripustin ikkunoihin odottaan lyhennystä niin että taitoin alareunasta sen 10cm ja nipsuilla kiinni ylös. Anoppi tätä suureen ääneen sitten siunailemaan että " miksi noi on taitettu noin, kamalasti repsottaa" ja selitin että odottavat siinä lyhennystä ja ettei se haittaa koska " tyhmä ei huomaa ja viisas ei sano mitään" . Miettii tuota varmaan vieläkin.
sillä miten suorasanainen on. Ittensä vaan tekee tyhmäksi.
Jos joskus hänelle maksaa samalla mitalla, niin on vuoden mykkäkoulussa...
Itse en valitettavasti töksäyttelyäni huomaa, ja loukkaannun joka kerta kun joku siitä huomauttaa. Ei tulisi mieleenikään arvostella tahallaan toisia ihmisiä, eikä sanoa mitään, mistä toinen voi loukkaantua. Voisikohan kyse olla erilaisesta huumorintajusta tai väärin kuulemisesta?
sellaisia ovat mm lievät asperger- ihmiset ja jotkut adhd:t. Ongelmia elämässä ei välttis aiheuta se, ettei olisi älliä, mutta ei ole taitoa olla hienotunteinen.
tuttavapiirissä tällainen lapsellinen kolmekymppinen, joka haluaa aina olla huomion keskipiste ja mielellään töksäyttelee kaikenlaista, jotta voi sitten sanoa, kuinka se ja se taas katsoi pahasti. Huoh.