60-luvulla n. puolet 30-49-vuotiaista naisista oli raittiita. Vuonna 2000 vain neljä prosenttia.
Kommentit (78)
Näin kuten kakkonen sanoo, juomakulttuuri oli se pöydän alla seisova perjantaipullo kossua. Sitten saatiin tämä hieno eurooppalainen tissuttelu tänne peräpohjolaan, johon naisetkin voivat osallistua.
Ei ihme että syövät lisääntyvät reippaasti koko ajan.
Missä lähde? Veikkaisin luvun olevan 10 prosenttia ainakin.
A-klinikkasäätion erityisasiantunjtija Teuvo Peltoniemi sanoo näin:
"Kun ennen peräkammarinpojat kiristivät vanhoilta äideiltään rahaa viinaan, niin nykyään yhä useammin vanhat äidit aiheuttavat juomisellaan ongelmia nuoremmalle sukupolvelle.”"
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/naiset-valtaavat-paihdeklinikat-…
"Peltoniemen mielestä silmiinpistävää on rankan juomisen todella aikainen aloittaminen. Hoitamattomat ja töihin kykenemättömät naiset saattavat tulla yhteiskunnalle kalliiksi, ellei ongelmalle tehdä pian jotain."
Kokoomus ja persut ovat tyytymättömiä hallituksessa siihen, että 4% on raittiina vieläkin. Nyt he yrittävät saada nuokin ryyppäämään ja tuottamaan fyrkkaa panimoteollisuuden kassaan. Ja muutkin ryyppäävät liian mietoja, joten nekin pitäisi saada ostamaan vahvempia juomia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen tuon 4% olevan periaatteellisten absolutistien määrä ja alkoholia käyttämättömiä on sitten 6%, eli sairaita, raskaana olevia jne...
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin oli!
Eihän silloin naiset päässeet yksin ravintolaan ja monessa paikassa anniskeltiin alkoholijuomaa vain "aterian yhteydessä", eli ravintolassa saattoi olla yksi voileipä, jota kierrätettiin silmänlumeeksi alkoholiannosten seurana.
Ei saanut olutta ja siideriä joka ruokakaupasta ja huoltoasemalta niin kuin nyt.
Viinakaupassa asiointiin piti olla viinakortti, jonka perusteella seurattiin, minkä verran sen omistaja osti alkoholia. Vielä 1970-luvulla oli raja, minkä verran enintään sai yhdellä ostokerralla ostaa. Suurempia juhlia varten piti erikseen anoa lupa Alkon johtajalta.
Oli siis paljon vaikeampi käyttää alkoholia kuin nykyään.
Mutta kun vapauttamista kannattavat aina väittävät, ettei saatavuudella ole mitään merkitystä kulutuksen kannalta, koska kuulemma ne jotka haluavat viinaa kaivavat sen vaikka kiven alta tai polttavat itse.
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen tuon 4% olevan periaatteellisten absolutistien määrä ja alkoholia käyttämättömiä on sitten 6%, eli sairaita, raskaana olevia jne...
Niinpä. Oma äitini ei ollut absolutisti, mutta kulutus oli tasoa 2 lonkeroa vuodessa.
Jaana Pelkonen on nyt vihainen kun kaikki naiset eivät vieläkään juo.
Enpä olisi uskonut, mutta niinpä näyttää olevan.
Niin, ennen oli ennen. Ennen miehet hoitivat etupäässä kodin ulkopuoliset hommat ja naisen osa oli pitää kotiasiat kunnossa. Mutta se aika meni jo, nyt on keskityttävä tämän hetken ongelmiin.
Mun mielestä tässä on hyvä esimerkki yhteiskunnallisesta ongelmasta jossa sukupuolet ovat tasan samalla lähtölinjalla. Sen pienen kohtuuannoksen (joka tosin on määritelty sukupuolen mukaan, ei esim. painon että siinä pieni sukupuolitus mutta muuten tasan samalla linjalla ollaan) päälle juotu alkoholi ei tuo kenellekään mitään hyvää elämään.
Väitän, että 60-luvulla moni nainen myös valehteli tutkijoille olevansa raitis, koska naisen juomista ei katsottu hyvällä.
Täällä 31v nainen joka kuuluu 2017 vuonna tähän 4%. Enkä kertakaikkiaan ymmärrä juomista. Olen minäkin sitä viinaa litkinyt nuorempana, enää ei kiinnosta. Takana 6 selvää vuotta :) (enkä ole entinen alkoholisti)
"Naisten alkoholinkulutus kuusinkertaistunut vuosina 1968-2009"
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/alk…
Tuskin täysraittius on mikään erityinen meriitti. Jotenkin tuossa nyt annetaan ymmärtää, että raittiiden vastapainona kaikki alkoholia käyttävät olisivat jotain ongelmatapauksia. Itse en koskaan käytä alkoholia, mutta esim. sisarteni (jotka puolestaan käyttävät toisinaan alkoholia) elämä on aivan yhtä rauhallista, tervettä ja kunnollista kuin minullakin.
Miten lienevät miesten vastaavat luvut?[
Pitääkö tästäkin tehdä sukupuolikysymys? ongelmakäyttäjä on ongelmakäyttäjä, sukupuolesta riippumatta.
Vanhuspuolella nykyiset laitoksessa asuvat plus kasikymppiset ovat tosi heikossa hapessa monet, mitenköhän nykyhörhöt tulevaisuudessa :D
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain saman suuntaista minäkin ajattelen. Minulle kyllä raittius tarkoittaa muuta kuin koonaan pidättäytymistä alkoholista. Raittius ei toisin sanoen minulle merkitse samaa kuin että henkilö on ns. absolutisti.
Tietenkin oli!
Eihän silloin naiset päässeet yksin ravintolaan ja monessa paikassa anniskeltiin alkoholijuomaa vain "aterian yhteydessä", eli ravintolassa saattoi olla yksi voileipä, jota kierrätettiin silmänlumeeksi alkoholiannosten seurana.
Ei saanut olutta ja siideriä joka ruokakaupasta ja huoltoasemalta niin kuin nyt.
Viinakaupassa asiointiin piti olla viinakortti, jonka perusteella seurattiin, minkä verran sen omistaja osti alkoholia. Vielä 1970-luvulla oli raja, minkä verran enintään sai yhdellä ostokerralla ostaa. Suurempia juhlia varten piti erikseen anoa lupa Alkon johtajalta.
Oli siis paljon vaikeampi käyttää alkoholia kuin nykyään.