Olen ollut röntgenhoitajana samassa sairaalassa pian 14 vuotta. Vain kaksi viikkoa kilpirauhassyöpädiagnoosini jälkeen röngtenottotilasta löytyi useita vuotokohtia. Työpaikka vastuussa sairastumisestani?
Ikkunapleksit reunoista irti, saumasilikoni ränsistynyt ja lattiarajassa seinässä halkeama, nurkassa isompi reikä. Kaikki nämä vuotavat säteilyä tarkkailukoppiin.
Kommentit (37)
Tshernobyl on todennäköisempi syy kuin vuotanut säteily... Ja kilpirauhassyöpä (papillaarinen) on muutenkin tosi yleinen ilman mitään säteilyaltistustakaan. Henkilökohtainen dosimetriseuranta olisi hälyttänyt jo aikaisemmin, jos säteilykertymä olisi mitenkään vaarallinen. Lisäksi on todettu, että itse asiassa pieni säteilyaltistus vähentää syöpäriskiä.
Sä oot 14v kattellu kun kopissasi kasvaa reikä katonrajassa ja silikonit aina vaan isommin repsottaa irti eikä päähän pälkähdä mitään? No, hoitajahan ottaa ne kuvat, ei se mitään muuten asiasta vissiin ymmärrä.
Ja sulle tumppienpolttelija, kukaan ei ole katsonut ts tehnyt lausuntoa kuvistasi. Voin silti kertoa sulle että siellä ei näy mitään poikkeavaa.
Entäs potilaat joille ei laiteta kunnon suojia. Jotkut monisairaat käy satoja keetoja rönkkenissä
Rönkkenissä ne potillatkaan ei istu 14 v 8 h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunapleksit reunoista irti, saumasilikoni ränsistynyt ja lattiarajassa seinässä halkeama, nurkassa isompi reikä. Kaikki nämä vuotavat säteilyä tarkkailukoppiin.
Olet oikeassa paikassa, tällä paskapalstalla ongelmasi ratkeaa ja syöpäsi poistuu. 😛
Vierailija kirjoitti:
Tshernobyl on todennäköisempi syy kuin vuotanut säteily... Ja kilpirauhassyöpä (papillaarinen) on muutenkin tosi yleinen ilman mitään säteilyaltistustakaan. Henkilökohtainen dosimetriseuranta olisi hälyttänyt jo aikaisemmin, jos säteilykertymä olisi mitenkään vaarallinen. Lisäksi on todettu, että itse asiassa pieni säteilyaltistus vähentää syöpäriskiä.
Tsernobyl? Heti 30v myöhemmin paukahti? Melkoista.
Vierailija kirjoitti:
Olisit valkannut eri alan. Ei enää auta kun paska osu tuulettimeen.
Muistathan tämän lausahduksen kun sinulta tarvitsisi auto- onnettomuuden jäljiltä kuvata raajat murtumien tai pää vuodon poissulkemiseksi.
Että ei kuvata, koska röntgenhoitaja ei halua altistua turhaan säteilylle.
Tai jos lapsesi saa leukemian
Ei hoideta ettei sairaanhoitajan tartte altistua syöpää aiheuttaville sytostaateille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsernobyl? Heti 30v myöhemmin paukahti? Melkoista.
Tsernobyl ja syöpäyhteys ei ole valitettavasti kaukaa haettu. Säteily vaikuttaa soluihin, ja lapsen nopeasti jakautuviin soluihin erityisesti. Lapsuuden säteilyaltistus (jos ap on asunut lapsuutensa alueella, johon Suomessa laskeuma tuli) yhdistettynä työn säteilyaltistukseen voivat olla syövän syy. Työn säteilyaltistusta on vielä lisännyt ap:n mainitsema rakennuksen rakenneongelma. Mutta ap:n kysymykseen palatakseni syy-seuraus suhteen osoittaminen on vaikeaa, mutta tietysti asia pitää viedä eteenpäin, jotta siitä jää merkintä. Jotain korvausta saatat saada.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani ap sairastunisestasi :(.
Toivottavasti saat pian hoitoa sairauteesi!
Mulla oli myös yksi kysymys. Oon 17v ja kävin keuhkoröntgenissä 30. 6. 2017 ja nyt odotan tuloksia kuvista. Tksta soitettiin eilen että kaikki tulokset ovat myöhässä ruuhkan takia. .Eikä lausuntoa ole vielä tullut.. jos kuvissa oliai ollut jtn vakavaa esim varjostumia niin olisiko joku jo ilmoittanut?? Tai siis kun lausuntoa EI ole tullut vielä niin onko kukaan edes vilkaissut kuvia? Kai joku tarkistaa kuitenkin, ettei mitään hirveän vakavaa ole??
Kiitos jos osaat vastata
Vierailija kirjoitti:
Sä oot 14v kattellu kun kopissasi kasvaa reikä katonrajassa ja silikonit aina vaan isommin repsottaa irti eikä päähän pälkähdä mitään? No, hoitajahan ottaa ne kuvat, ei se mitään muuten asiasta vissiin ymmärrä.
Ja sulle tumppienpolttelija, kukaan ei ole katsonut ts tehnyt lausuntoa kuvistasi. Voin silti kertoa sulle että siellä ei näy mitään poikkeavaa.
Mikähän olet itse ammatiltasi, kun haukut jq väheksyt hoitajia?
Oliko käytössä dosimetrit? Jos oli ja niissä ei näkynyt mitään niin ette ole altistuneet.
Kilpirauhassyövän voi saada ilman altistumista säteilylle.
Missä tavallisissa röntgentutkimuksissa on henkilökohtaiset dosimetrit?? Ainoa paikka jossa tiedän noita olevan on sädehoito ja isotoopit.
Vierailija kirjoitti:
Missä tavallisissa röntgentutkimuksissa on henkilökohtaiset dosimetrit?? Ainoa paikka jossa tiedän noita olevan on sädehoito ja isotoopit.
Ainakin Tampereella vielä neljä vuotta sitten, nykytilanteesta en tiedä
Silikonit repsotti? Ei se säteily silikoniin pysähdy vaan lyijylasiin ja -levyyn.
No valista toki meitä jos tunnet asian paremmin.
t. Fyysikko-Lääkäri