SOS! Joku tulossa katsomaan myytävää autoamme, jos se haluaa koeajaa niin pitääkö mun mennä kyytiin?
Näin mulle ohjeistettiin. MUTTA: miten sanon sen että tulisin kyytiin? Ettei se tunnu tunkeilevalta/vaikutta siltä että epäilisin sitä autovarkaaksi?
Kommentit (32)
Mä muistaakseni sain jotain pantiksi tyyliin ajokortti tai jotain. Tietty hankalaa, jos poliisi just sit pysäyttäis. Eli ehkä mä vain katsoisin sen ajokortin. Auto, jota myin oli tosin halpa, lle tonnin. En silti menis mukaan, ellei se olis melkein ostajan ehdotus.
No nykypäivänä saa ja kannattaa epäillä kaikkia eli ei voi loukkaantua siitä, jos menet.
No pidät asiaa itsestään selvänä, sanot vaan että käydään ajelemassa lenkki ja heität avaimet ostajalle ja hyppäät itse kyytiin. Tuskin se alkaa vastaankaan sanomaan ja voihan olla että hänellä herää ajaessa kysymyksiä.
Siis mikä riski tuossa on? Eihän se tyyppi muutu auton omistajaksi vaikka sillä yksin ajaisikin??
Miksi pitäisi mennä kyytiin? Tarkistat ostajan henkilöllisyyden ja jos hän varastaa auton teet rikosilmoituksen. Kuvaat auton ennen ajoa, jotta pystyt todistamaan auton kunnon jos ostaja kolhii sitä.
Jos taas välttämättä tahdot kyytiin, niin voithan vaan tuumata ostajalle että "mentäisiinkö sitten koeajolle?"
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä riski tuossa on? Eihän se tyyppi muutu auton omistajaksi vaikka sillä yksin ajaisikin??
Ei muutu omistajaksi, se tietenkin suojaa autovarkauksilta koska eihän kukaan nyt autoa varastaisi kun auto ei vaihda omistajaa sen mukaan kuka on ratissa. Tämän takia autoja ei koskaan varasteta, eikä mitään muutakaan. Eihän varastettu lompakkokaan muutu omaksi niin mitä sillä nyt tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Öh, joo ei tule omistajaksi, mutta ymmärrätkö ollenkaan jos annat autosi huijarille kuinka paljon harmia sinulle ja vahinkoa hän voi autollesi saada aikaan ennen kuin saat sitten autosi takaisin kun sotkut on poliisin toimesta selvitetty?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi mennä kyytiin? Tarkistat ostajan henkilöllisyyden ja jos hän varastaa auton teet rikosilmoituksen. Kuvaat auton ennen ajoa, jotta pystyt todistamaan auton kunnon jos ostaja kolhii sitä.
Jos taas välttämättä tahdot kyytiin, niin voithan vaan tuumata ostajalle että "mentäisiinkö sitten koeajolle?"
Tarkistan henkilöllisyyden? APUA en mä osaa tollasia! Pyydän sen ajokortin ja otan siitä kuvan vai?? Eli se tarkoittaa sitä että mun oletus on että en luota siihen. tältä se sen näkökulmasta vaikuttaa. äääähhh voi vittu...
ap
Ainiin. Ja auto on kaikenkukkuraksi juuri nyt poistettu liikennekäytöstä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, joo ei tule omistajaksi, mutta ymmärrätkö ollenkaan jos annat autosi huijarille kuinka paljon harmia sinulle ja vahinkoa hän voi autollesi saada aikaan ennen kuin saat sitten autosi takaisin kun sotkut on poliisin toimesta selvitetty?
Ja korvaako tavallinen kasko-varkausvakuutus, jos annat avaimet kiltisti tuntemattomalle ja kävisi niin köpelösti että auto jäisi "lainaan" joko löytyen myöh. tai sitten ei? Ei välttämättä, eli kulut jäisi myyjän harteille jos koeajajaa ei saataisi kiinni. Ja vaikka saataisiin, löytyiskö tarpeeksi pätäkkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistan henkilöllisyyden? APUA en mä osaa tollasia! Pyydän sen ajokortin ja otan siitä kuvan vai?? Eli se tarkoittaa sitä että mun oletus on että en luota siihen. tältä se sen näkökulmasta vaikuttaa. äääähhh voi vittu...
ap
Miksi sinun pitäisi sokeasti luottaa tuntemattomaan ihmiseen?
Mä oon liian kiltti ja hyväntahtoinen ihminen tällaiseen :-( EN halua että ne luulee että epäilen niitä varkaiksi...
ap
Naisena muistat tietenkin asiallisen pukeutumisen jos ostaja on mies. Ettet mitään herutusmekkoa tai joogapantseja pue.
Ehkä auton ostajaehdokas on murhaaja ja tahtoo ap:n "koeajoon" mukaan, jotta voi viedä hänet syrjemmälle ja listiä tai muuta vastaavaa. Riskejä löytyy kaikkialta jos niitä alkaa etsimään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei sillä sit voi koeajolle mennä tai edes ajaa uuden ostajan toimesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei sillä sit voi koeajolle mennä tai edes ajaa uuden ostajan toimesta pois.
Minulle sanottiin, että parkkipaikalla voivat ajaa pari metriä tai sitten lyhyen kierroksen lähiteillä ja silloin minun täytyy hypätä kyytiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon liian kiltti ja hyväntahtoinen ihminen tällaiseen :-( EN halua että ne luulee että epäilen niitä varkaiksi...
ap
Kuules nyt, höppänä :) Fiksu ostaja epäilee SINUA varkaaksi ja tarkistaa sinun henkilöllisyytesi ja omistussuhteesi autoon (=luvan myydä se).
Eli tunne on molemmin puolinen tässä pelissä, ei huolta :)
Kysyt "lähdetäänkö kokeilemaan, ota tosta avaimet, minä istun pelkääjän paikalle".