Te jotka hoidatte lapsenne ilman tukiverkostoa!
Meillä 3 lasta alle 6v,isovanhemmat ja suku 400-600km päässä. Hoitoapua saamme noin 2 krt vuodessa. Suurimmalla osalla ystävistämme isovanhemmat asuvat max tunnin ajomatkan päässä, useilla parin kilometrin säteellä. Olen niin kyllästynyt näiden ihmisten valittamiseen, jotka saavat apua. Milloin ei ole mummo ollut riittävästi apuna kun on auttanut vain kerran sillä viikolla ja milloin eivät ole päässeet viettämään parisuhdeiltaa kuukauteen. Nämä ihmiset eivät ymmärrä mitä se on kun ilman lapsia miehen kanssa ei pääse edes asioille puoleksi tunniksi ilman että hoitoapua pyydetään viikkokausia etukäteen tai kun miehen kanssa on todellakin kaksin hoidettava lasten päiväkodista hakemiset ja viemiset. Ei ole ketään keneltä pyytää apua edes tiukassa paikassa.
Kommentit (86)
Näin on, että sitä todellista apua ei saa, jos isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä. Tällä tarkoitan parin tunnin apua, jos on tärkeää menoa tai joku hätätilanne. Yksin saa pärjätä. Sitten oletetaan, että pitäisi olla innoissaan ottamaan yökylään sieltä jumalan selän takaa. Tullaan vähän "auttamaan" ja ei meistä vaivaa ole. Sehän onkin suuri apu, että tullaan lapsiperheen nurkkiin ympäri vuorokautisesti. Ei hetkeäkään rauhaa, tiskiä, pyykkiä, ruokaa oltava jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläs nyt. Ethän sä saa tuollaisia miettiä. Tämän palstan mukaan kaikki olisi pitänyt järjestää etukäteen tai lapsia ei olisi pitänyt tehdä kuulemma. Eli lapsia saisi tehdä vain jos isovanhemmat asuvat lähellä j ovat elossa, ovat eläkkeelle jotta heillä olisi aikaa hoitaa lapsenlapsia aina kun on tarve, ja ovat hyväkuntoisia.
Myös oma taloudellinen tilanne olisi pitänyt varmistaa ainakin eläkeikään asti. Jos näin et ole tehnyt et saa valittaa mistään mitään, etkä saa pyytää tai odottaa apua mistään.
Mutta palatakseni kysymykseen, taitaa olla niin että ne joilla niitä tukiverkkoja on eivät pysty mitenkään asettua sellaisten asemaan joilla sitä ei ole.Olen silti sitä mieltä että jos tekee 3 lasta alle 6 vuoteen on tämä tukiverkkoasia takuulla ollut tiedossa jo ennen sitä kolmatta.
Meillä asia tiedostettiin ainokaisen jälkeen.
Kolme lasta alle 4v eikä tämä nyt niin kamalaa ole, että pitäisi olla perheessä toisetkin vanhemmat. Apua saa MLL:n kautta maksua vastaan ja aika monet omat menot voi sovittaa niin, että isä on lasten kanssa. En kaipaa turvaverkkoja, isovanhemmat on mukava saada kyläilemään, ei hoitamaan lapsia.
En minä edes ajatellut että laittaisin lapseni pääsääntöisesti toiselle hoitoon aina vähän väliä. Kyllä minutkin kasvatettiin ihan omien vanhempien voimin. En ole kovin paljon käynyt missään viihteellä ennenkään eikä se ole enää mikään ykkösprioriteetti elämässäni kun on jo hyvä mieskin niin ei ainakaan miestä tarvi metsästää mistään ;)
Kyllä minä ainakin haluan kasvattaa lapseni ihan oman mieleni mukaan, tiedän että isovanhemmat kumminkin sille syöttäisivät joka päivä jotain herkkuja jos se niillä olisi, koska niin ne teki minullekin. Kun nähdään vain tietyin väliajoin niin kasvatusvastuu ja vapaus on minulla ja koen että lapset on silloin täysin minun. Karmaisee sellainen elämä että omat vanhemmat kasvattaisi omat lapsenikin puolestani.
Minua harmittaa se, että kaukana asuvat sukulaiset eivät tule läheisiksi lasteni kanssa. Kahden alakouluikäisen lapsen satunnainen hoito meillä MLL- kautta, jos puhutaan useasta tunnista. Keskenään ovat n. tunnin päivässä, olen neuvonut mitä tehdä hätätilanteissa. Ja iltaisin, jos haluan käydä viihteellä teen sen ystävieni seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta alle 4v eikä tämä nyt niin kamalaa ole, että pitäisi olla perheessä toisetkin vanhemmat. Apua saa MLL:n kautta maksua vastaan ja aika monet omat menot voi sovittaa niin, että isä on lasten kanssa. En kaipaa turvaverkkoja, isovanhemmat on mukava saada kyläilemään, ei hoitamaan lapsia.
Läheskään kaikilla paikkakunnilla ei ole MLL:n toimintaa, lisäksi jos molemmat vanhemmat ovat töissä on kuvio entistä hankalampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikilla paikkakunnilla ei ole MLL:n toimintaa, lisäksi jos molemmat vanhemmat ovat töissä on kuvio entistä hankalampi.
Kerro ihmeessä, miten tämä kuvio on hankala, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Silloinhan ne omat tärkeät asiat (lääkärissäkäynti, lainaneuvottelu ja mitä näitä nyt on) on helppo hoitaa, kun lapset ovat joka tapauksessa päivähoidossa. Jos haluan mennä töiden jälkeen kirjastoon tai kuntosalille, niin isä hakee lapset hoidosta jne.
Joo, näinhän se on.
Meillä lapset ovat nyt jo teinejä, mutta muistan hyvin sen sitovuuden ja raskauden. Lapsia on kaksi, alle kahden vuoden ikäerolla. Nuorempi osui olemaan vielä autismikirjon lapsi, ja minulla oli ja on epäsäännöllinen vuorotyö. Tarjokkaita lastenhoitajia oli nolla kappaletta.
Mutta siitä selvisi, kun oli pakko. Onneksi mies on aina ollut vastuuntuntoinen ja kantanut osansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä, miten tämä kuvio on hankala, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Silloinhan ne omat tärkeät asiat (lääkärissäkäynti, lainaneuvottelu ja mitä näitä nyt on) on helppo hoitaa, kun lapset ovat joka tapauksessa päivähoidossa. Jos haluan mennä töiden jälkeen kirjastoon tai kuntosalille, niin isä hakee lapset hoidosta jne.
Jos vanhempi on töissä, niin eihän se silloin voi olla lääkärissä tai lainaneuvotteluissa tms.! Alkaa ärsyttää nämä toimistoturhakkeiden kaikkeen venyvät lounastauot, kun itsellä aikaa syömiseen se max 10 min ja sitten oltava taas työn äärellä. Ja kyllä, on minulla ylempi korkeakoulututkinto, jos meinasit sivaltaa siitä, että olisin tiukan työn tahdin vuoksi joku duunari liukuhihnalta vaan.
Siksi annoinkin erossa lapsen isänsä mukaan vaikka kykenisinkin itse hoitamaan ja elättämään lapsen. Pidimme molemmat parempana sitä, että lapsi kasvaa taloudessa jossa on useampia henkilöitä. Lisäksi isän puolelta on paremmat isovanhemmat.
Sano niille, että vaihdetaanko osia. Mulla on kaksi lasta, joista nuorempi on cp-vammainen. Äijä lähti helpomman elämän perään, kun lääkärit kertoivat, että lapsi ei tule koskaan kävelemään. Kaksi vuotta tämän jälkeen vanhempi sairastui leukemiaan. Mulla on kavereita, jotka valittivat, miten isovanhemmat eivät auta kuin pari kertaa vuodessa. Heillä kuitenkin kaksi aikuista ja terveet lapset. Kun kysyin, vaihdetaanko osia, menivät ihan hiljaisiksi eivätkä ole sen jälkeen mun kuulteni valittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on töissä, niin eihän se silloin voi olla lääkärissä tai lainaneuvotteluissa tms.! Alkaa ärsyttää nämä toimistoturhakkeiden kaikkeen venyvät lounastauot, kun itsellä aikaa syömiseen se max 10 min ja sitten oltava taas työn äärellä. Ja kyllä, on minulla ylempi korkeakoulututkinto, jos meinasit sivaltaa siitä, että olisin tiukan työn tahdin vuoksi joku duunari liukuhihnalta vaan.
Jos sinun pitää päästä lääkäriin, niin miten tilanteesi eroaa, jos olet kotona lasten kanssa? Silloinkaan ei pääse ilman turvaverkkoa poliklinikalle ja töissä ollessasi joudut pyytämään palkatonta vapaata tai hankkimaan sijaisen. Mutta oletko ajatellut, että lapsettomalla on töissä ihan sama ongelma, ei hänkään sitä lääkärissäkäyntiä noin vain pysty järjestämään työnantajaa kuulematta.
Ydinkysymys ei ole se, menetkö lääkäriin työajalla vaan se, miksi pienten lasten työssäkäyvillä vanhemmilla olisi sen hankalampaa kuin vanhemmilla, joista toinen on lasten kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun pitää päästä lääkäriin, niin miten tilanteesi eroaa, jos olet kotona lasten kanssa? Silloinkaan ei pääse ilman turvaverkkoa poliklinikalle ja töissä ollessasi joudut pyytämään palkatonta vapaata tai hankkimaan sijaisen. Mutta oletko ajatellut, että lapsettomalla on töissä ihan sama ongelma, ei hänkään sitä lääkärissäkäyntiä noin vain pysty järjestämään työnantajaa kuulematta.
Ydinkysymys ei ole se, menetkö lääkäriin työajalla vaan se, miksi pienten lasten työssäkäyvillä vanhemmilla olisi sen hankalampaa kuin vanhemmilla, joista toinen on lasten kanssa kotona.
Todennäköisesti lasten hoitopäivä pitenee, jos yleensä isä vie ja äiti hakee, mutta meneekin nyt poikkeuksellisesti lääkäriin päivän päätteeksi. Vielä todennäköisempää on, ettei hoitopäivää voi noin vain ja lyhyellä aikataululla venyttää. Eli silloin äiti ottaa palkatonta mennäkseen lääkäriin ja isä ottaa palkatonta hoitaakseen lapsia. Jos lapset eivät ole hoidossa, sama juttu, isä ottaa palkatonta jotta äiti pääsee lääkäriin.
tiedän niin hyvin mitä tarkoitat. tohon voi myös lisätä sen että nää kellä lapset ovat joka vkl isovanhemmilla jaksavat marista kun ei jaksa jne tai nämä yhden lapsen vanhemmat. itselläni ei ole tukiverkostoa edes lasten isä ei heidän kanssaan halua olla vaan mä olen lasten kanssa kokoaika ja välillä olisi ihanaa päästä juuri yksin kaupassa käymään. mutta turha siitä on valittaa kun tällä mennään ja olen tähän tottunut ja pärjään hyvin kuitenkin.
Yksin oon hoitanut lapset. Silloin kun yks lapsista oli alle vuoden ikäinen ja itki vatsavaivoja niin että heräsi 10x yössä, ja päiväunet nukkui vain kun työnsin rattaissa , sanoin tutulle jolla samanikäinen lapsi, joka oli vähintään viikonloput mummolla, että voisi välillä hoitaa itsekin omaa lastaan, että eihän se edes kiinny sinuun tuolla tavalla, no siitähän tuli sellainen riita, että välit poikki ikuisesti.
Siis ei yleensä ätsytä tuollainen, mutta todella huonoon aikaan ja huonossa paikassa kun tuollainen kommentti iskee vastaan, nii saattaa tilapäisesti ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne OLI kun ap:llä. Kaksin ei päästy minnekään lasten isän kanssa. Ja kuuntelin näitä narisijoita koko ajan, kun "ei pääse joka viikko hoitamaan parisuhdetta".
Ero on tullut pari vuotta sitten, kun mies kyllästyi kun ei koskaan päästy minnekään kahden. Hoitajaa ei vaan yksin kertaisesti saanut mistään.
No nyt olen kahden murkun yh. Teinit aina minulla. Nyt naapurit ja kaverit lykkää omat tenavansa minulle, kun "sinun ei tarvitse hoitaa parisuhdetta", niin joudan hoitamaan toisten lapsia, että vanhemmat saavat laatuaikaa....
Pidä puolesi, sano että tällä tavalla et myöskään parisuhdetta löydä, jos sulla ei oo aikaa itsellesi, ja et voi hoitaa muiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Uppp
MIKSI?! 8v vanha ketju... eiköhän ap:n ongelma ala olla taputeltu kun ainakin esikoinen on jo yläkoululainen. varmaankin hänet hetkeksi voi jättää kotiin yksin jo?
Vierailija kirjoitti:
No äläs nyt. Ethän sä saa tuollaisia miettiä. Tämän palstan mukaan kaikki olisi pitänyt järjestää etukäteen tai lapsia ei olisi pitänyt tehdä kuulemma. Eli lapsia saisi tehdä vain jos isovanhemmat asuvat lähellä j ovat elossa, ovat eläkkeelle jotta heillä olisi aikaa hoitaa lapsenlapsia aina kun on tarve, ja ovat hyväkuntoisia.
Myös oma taloudellinen tilanne olisi pitänyt varmistaa ainakin eläkeikään asti. Jos näin et ole tehnyt et saa valittaa mistään mitään, etkä saa pyytää tai odottaa apua mistään.
Mutta palatakseni kysymykseen, taitaa olla niin että ne joilla niitä tukiverkkoja on eivät pysty mitenkään asettua sellaisten asemaan joilla sitä ei ole.
Lapsen suunnittelu etukäteen on järkevää. Ensin talous kuntoon yms asiat että on kyky suoriutua vanhemmuudesta. Se on myös oikein lasta kohtaan.
Harvempi ihminen ostelee taloja, yrityksiä tai laivojakaan hetken mielijohteesta. Kyllä se vaatii vuosien valmistelun.
Jos ei halua panostaa lapseen 110%, miksi on hankkimassa sitten lasta? Todella itsekästä että halutaan lapset ihan sama mikä tilanne, lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.
Sama tilanne OLI kun ap:llä. Kaksin ei päästy minnekään lasten isän kanssa. Ja kuuntelin näitä narisijoita koko ajan, kun "ei pääse joka viikko hoitamaan parisuhdetta".
Ero on tullut pari vuotta sitten, kun mies kyllästyi kun ei koskaan päästy minnekään kahden. Hoitajaa ei vaan yksin kertaisesti saanut mistään.
No nyt olen kahden murkun yh. Teinit aina minulla. Nyt naapurit ja kaverit lykkää omat tenavansa minulle, kun "sinun ei tarvitse hoitaa parisuhdetta", niin joudan hoitamaan toisten lapsia, että vanhemmat saavat laatuaikaa....