Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Määräättekö" lapsenne kesälomasta?

Vierailija
08.07.2017 |

Pitääkö herätä tiettyyn aikaan, leikata ruohoa, tehdä ruokaa, osallistua pihatöihin jne jne jne?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiiä missä ne heiluu ja kenen kanssa. Välillä piipahtavat syömässä.

Vierailija
42/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Meillä on menty siihen että 8 vuotiaat nukahtaa vasta lähempänä yhtä ja heräävät joskus kymmenen maissa, joskus aikaisemminkin, minä valvon 3-4 ja nukun puoleenpäivään, mies herää vähän aikaisemmin ja menee nukkumaan samaan aikaan lasten kanssa. Maanantaina pitää töihin, niin on pakko taas vääntää unirytmiä mulle epäluonnolliseen suuntaan jotta jaksaa herätä kasiksi töihin, eli puoli kasilta, se on mulle luonnostaan se aika kun pitäisi nukkua.

En tiedä miksi pitäisi lasten loma pilata sillä että karhaa ne ylös aamulla aikaisin vaikka ei tarvi mennä mihinkään. Se että tekeekö kakarat kotitöitä ei taas liity lomaan mitenkään, tekevät ne mitä tekevät muutenkin pitkin vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aikaisin herääminen on kyllä sellanen kiimaa herättävä asia monille... Onkohan se jotain maalaisyhteiskunnan peruja, että ihmisen ahkeruus mitataan sillä kuinka aikaisin nousee ylös. Kyllä yhteiskunta on muuttunut sellaiseksi, että yhä vähempi vaaditaan aikaista nousua.

Itse olen onneksi nykyisin duunissa missä on liukuva työaika. Itse en ole koskaan saanut aikaiseksi mitään aamulla. Huomasin jo opiskellessa, että paras aika lukea tentteihin ja gradun kirjoittamiseen oli ilta. Olen tehokkaimmillani vasta siinä puolen päivän jälkeen. Aamulla sitten vastailenkin lähinnä sähköposteihin jne. Ip:llä/illalla teen ajatustyötä vaativia hommia. Meillä myös kokoukset järjestetään vasta 10:ltä tai myöhemmin iltapäivällä.

Lomalla nukun huoletta 11 - 12:sta. Näin saavat tehdä lapsetkin.

Vierailija
44/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ei nukuta koskaan yli yhdeksään. Nuoret (16&15) ovat oppineet tähän jo aiempina kesinä, joten se ei enää tuota vinkumista. Kesä menee ihan ohi jos vaan nukkuu. Kotiintuloaika on klo 21 ja hiljaisuus kotona klo 23. Sen jälkeen voi tehdä omassa huoneessaan hiljaisia hommia. Valvoa saa kyllä niin myöhään kun haluaa, kunhan vaan muistaa että päivää ei tuhlata nukkumiseen.

Tekevät myös normaalit kotityöt. Heidän vastuullaan kokonaan on ruohonleikkuu sekä pihakasvien hoito sekä imurointi.

Paljon teemme yhdessä pyörä- ja museoretkiä, kesä on kyllä ihanaa aikaa.

tälle äidille Voisin kertoa että nuoret käyttävät aikaa mieluummin aamuyöstä jolloin oikeasti tapahtuu heitä kiinnostavia asioita toisin kuin aamulla noin 6.00-12.00 välisenä aikana jolloin kaikki nukkuvat ja muutenkaan missään ei tapahdu mitään.

Ohis, minun puolestani nuoret voivat nukkua klo 10 asti. Miksi nuoren pitäisi olla hereillä vain sellaisena aikana kun tapahtuu ja on actionia. Kai sitä voi viettää omaa aikaa, aikaa perheen kanssa jne aamupäivällä. Mikä normi on nukkua puoleenpäivään ja valvoa yöt. Olisi mielenkiintoista tietää näiden perheiden koulutus-ja ammattitaustaa. Toivottavasti nämä yökukkujat ja aamunukkujat ovat edes teini-ikäisiä. Eikä 20+ porukkaa, joka asuu kotona, kun ei opiskelu tai työ maistu.

Minun koulutus on amis + joitain avoimen yliopiston opiskeluja. Miehellä amis + joitain kursseja johtamistaidoista, toimii rakennusliikkeessä työmaapäällikkönä. Minä olen töissä päiväkodissa. Nuorin 16v. asuu vielä kotona ja saa olla ihan miten lystää, osaa asettaa itselle rajoja. Kaksi on muuttanut jo kotoa, ikää 20v ja 25v. Molemmat on töissä ja osaavat herätä silloin kun pitää, ammatti on molemmilla luettuna, tyttö opiskelee töiden ohella korkeammalle. Meillä aikuiset nukkuu lomalla 8-9 saakka ja saattaa ottaa päiväunet, valvotaan puolille öin. Ei minua häiritse valvova teini, tapaa kavereita, käy mökillä, kalastaa jne. Ei ole kännykässä kiinni joka sekunti. Kotitöinä on oman huoneen siivous ja tiskikoneen tyhjennys silloin tällöin. Isommat sisarukset kasvoi tällä periaattella ihan kunnollisiksi kansalaisiksi, jotenkin luotan siihen että nuorin tekee saman.

Vierailija
45/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kesälläkin pitää järki olla heräämisissä ja osallistua kotitöihin, siinä missä muutenkin pitää. Kotitöitä vastaan sitä viikkorahaakin annetaan. Eikä terve ihminen saa nukkua miten sattuu, viimestään kymmeneltä olisi suotava herätä ja yöt on nukkumista varten. Eikä saa luuhata yötämyöten kaupungilla kesälläkään, samat säännöt on kuin kouluaikaankin, vaikka aikataulut rennompia onkin.

Vierailija
46/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kesälläkin pitää järki olla heräämisissä ja osallistua kotitöihin, siinä missä muutenkin pitää. Kotitöitä vastaan sitä viikkorahaakin annetaan. Eikä terve ihminen saa nukkua miten sattuu, viimestään kymmeneltä olisi suotava herätä ja yöt on nukkumista varten. Eikä saa luuhata yötämyöten kaupungilla kesälläkään, samat säännöt on kuin kouluaikaankin, vaikka aikataulut rennompia onkin.

Miksi luontaisen unirytmin noudattaminen olisi miten sattuu nukkumista?

Vierailija
47/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että elämä menee aika hunningolle ja pellossa elämiselle jos eletään kuten moni teini tahtoisi: herätään kello 15-18, pelataan koneella iltaan ja siitä kaupungille riehumaan kavereitten kanssa neljään yöllä, kunnes suvaitaan tulla nukkumaan.

Siinä ei ole sijaa yhteisille ruokailuille ja yhteisille aktiviteeteille perheen kesken. Me haluamme viettää lastemme kanssa aikaa, saavat he kavereittenkin kanssa hengailla, mutta sille on oma aikansa. Perheelle järjestetään aikaa pitämällä puitteet eli nukkumiset ja ruokailut suht samoina aikoina kuin arkenakin.

En ymmärrä miksi lasten tulisi saada elää pellossa kaksi ja puoli kuukautta per vuosi, ne jotka noin tekee jaksaa vuosi toisensa jälkeen syksyisin valittaa kun lapset onkin sitten vaikea saada kuriin ja taipumaan arkiaikatauluihin- miksi siitä pitää valittaa, kun ensin on annettu lasten elää täysin vailla mitään ohjausta, rajoja ja velvollisuuksia koko kesä... 

Vierailija
48/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että elämä menee aika hunningolle ja pellossa elämiselle jos eletään kuten moni teini tahtoisi: herätään kello 15-18, pelataan koneella iltaan ja siitä kaupungille riehumaan kavereitten kanssa neljään yöllä, kunnes suvaitaan tulla nukkumaan.

Siinä ei ole sijaa yhteisille ruokailuille ja yhteisille aktiviteeteille perheen kesken. Me haluamme viettää lastemme kanssa aikaa, saavat he kavereittenkin kanssa hengailla, mutta sille on oma aikansa. Perheelle järjestetään aikaa pitämällä puitteet eli nukkumiset ja ruokailut suht samoina aikoina kuin arkenakin.

En ymmärrä miksi lasten tulisi saada elää pellossa kaksi ja puoli kuukautta per vuosi, ne jotka noin tekee jaksaa vuosi toisensa jälkeen syksyisin valittaa kun lapset onkin sitten vaikea saada kuriin ja taipumaan arkiaikatauluihin- miksi siitä pitää valittaa, kun ensin on annettu lasten elää täysin vailla mitään ohjausta, rajoja ja velvollisuuksia koko kesä... 

Juuri tämä oletus, että luontaisen unirytmin noudattaminen olisi pelkkää pelaamista, kaupungilla riekkumista ja aamusta iltaan nukkumista... Argh. Uni on parasta silloin, kun ihminen menee nukkumaan silloin kun nukuttaa ja herää pirteänä ilman herätyskelloa tai muuta ulkoista herättäjää. Se ei ole pellossa elämistä, se ei ole ilman rajoja ja velvollisuuksia elämistä, vaan nukkumista mahdollisimman sopivaan aikaan.

Vierailija
49/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit valvoo koko yön , ei ne missään kaupungilla luuhaa vaan kotona ovat. Itsekkin olen iltaihminen. Kesä on sitä aikaa ettei nipoteta mistään vaan ollaan vaan vapaasti ja se vasta ihanaa onkin.

Elokuussa alkaa arki ja jöötö joudun pitämään, en siitä itsekkään tykkää.

Vierailija
50/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ei nukuta koskaan yli yhdeksään. Nuoret (16&15) ovat oppineet tähän jo aiempina kesinä, joten se ei enää tuota vinkumista. Kesä menee ihan ohi jos vaan nukkuu. Kotiintuloaika on klo 21 ja hiljaisuus kotona klo 23. Sen jälkeen voi tehdä omassa huoneessaan hiljaisia hommia. Valvoa saa kyllä niin myöhään kun haluaa, kunhan vaan muistaa että päivää ei tuhlata nukkumiseen.

Tekevät myös normaalit kotityöt. Heidän vastuullaan kokonaan on ruohonleikkuu sekä pihakasvien hoito sekä imurointi.

Paljon teemme yhdessä pyörä- ja museoretkiä, kesä on kyllä ihanaa aikaa.

tälle äidille Voisin kertoa että nuoret käyttävät aikaa mieluummin aamuyöstä jolloin oikeasti tapahtuu heitä kiinnostavia asioita toisin kuin aamulla noin 6.00-12.00 välisenä aikana jolloin kaikki nukkuvat ja muutenkaan missään ei tapahdu mitään.

Ohis, minun puolestani nuoret voivat nukkua klo 10 asti. Miksi nuoren pitäisi olla hereillä vain sellaisena aikana kun tapahtuu ja on actionia. Kai sitä voi viettää omaa aikaa, aikaa perheen kanssa jne aamupäivällä. Mikä normi on nukkua puoleenpäivään ja valvoa yöt. Olisi mielenkiintoista tietää näiden perheiden koulutus-ja ammattitaustaa. Toivottavasti nämä yökukkujat ja aamunukkujat ovat edes teini-ikäisiä. Eikä 20+ porukkaa, joka asuu kotona, kun ei opiskelu tai työ maistu.

Meilläkin isä pakotti ylös sängystä viimeistään klo 10. Nyt olen 35 vuotias ja vapailla menen nukkumaan klo 24-03 ja nukun klo 9-12 riippuen koska mennyt nukkumaan ja paljonko väsyttää. Ihmisen sisäinen kello on mitä on, eikä sitä kukaan voi muuttaa. Myös unen tarve on yksilöllistä, eikä sitäkään väkisin pidennetä tai vähennetä. Tottua toki voi heräämään aiemmin kuin sisäisen kellon mukaan (kuten itsekin herään klo 6 kun töihin pitää mennä), mutta en minä hereillä ole ennen kuin aikaisintaan klo 10. Aamut menee töissä ihan omissa maailmoissa puolinukuksissa.

Ymmärrän toki, että joskus on lomallakin herättävä, jos on suunniteltua ohjelmaa tiedossa, mutta kidutukseksi minä lasken jos aina joutuu yrittämään iltaisin nukahtaa ennen kuin edes väsyttää, ja nousemaan ylös kun oma rytmi käskee nukkua.

35-vuotta ja kehuskelet sillä, että pystyt valvomaan klo 3 ja heräämään klo 12. Minulla on joustava toimistotyöaika ja menen töihin noin klo 9. Silti viikonloppuina ja lomallakin pyrin säilyttämän rytmin ja herään viimeistään 8-9. Illalla en saa edes unen päästä kiinni, jos nukun ppikkeuksellisesti klo 10 asti. Ja en halua rikkoa arjen hyvää unirytmiä viikonlopuilla tai lomalla. Sisäinen kello kyllä kertoo minullekin milloin olen nukkunut liian pitkään, silloin en saa unta ennen aamuyön tunteja.

Vierailija
51/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kertoa missä ne teininne luuhaavat. Täälläpäin on taas paikkoja laitettu paskaksi oikein urakalla tässä kesän aikana! Erityisesti viikonloppuisin yöaikaan.

Rikottu lasten leikkikentillä laitteita ja sotkettu niitä, hajotettu olutpulloja ja heitelty tupakantumppeja hiekkalaatikkoihin, sotkettu kaupungilla istutuksia, hajotettu roskiksia ja viskelty puistonpenkkejä, varasteltu toisten omaisuutta ja tehty kaikenlaista ilkivaltaa.

Joten olisiko liikaa vaadittu että tekisitte sitä kasvatustyötä edes näinä lomakuukausina kun koulu ei huolehdi lastenne kasvatuksesta?

Hankkikaa niille eläimille joku karsina sinne omalle tontillenne ja laittakaa kypärät päähän, saavat sitten siellä sitten kännätä, elämöidä ja hajoittaa paikkoja niin paljon kuin sielu sietää! Jos eivät ole yhteiskuntakelpoisia, niin pitäkää ne kotonanne!

Vierailija
52/52 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä teinejä taas kommentoimassa kun herääminen ennen puolta päivää on sitten sitä suurinta sortoa. Kyllä jonkinlainen vuorokausirytmi on syytä pitää kesälläkin vaikka iltavalvominen olisikin hauskempaa. Ei se pari kuukautta lomaa niin paljon ole että olisi mitään järkeä antaa rytmin heittää aamuyön valvomisiksi ja iltapäivään nukkumisiksi - siirto takaisin arkirytmiin tuollaisesta on kuitenkin tuskallinen ja pitkä prosessi eikä ensimmäisiä kouluviikkoja sovi lyödä lössiksi sillä ainaisella väsymyksellä. Ei se maailma kaadu vaikka teini joutuukin heräämään 10-11 aikaan. Se nyt vaan on tämä yhteiskunta edelleen sellainen että aamulla on herättävä myös niiden joille se vähemmän sopii, ja sillä onko siinä mitään järkeä nykymaailmassa on harvinaisen vähän tekemistä sen kanssa että tämä nyt kuitenkin on se tilanne missä on elettävä. Enkä todellakaan puhu nyt aamuvirkkuna vaan todellakin tiedän minkälaista ilta-aktiivisen elämä on, ja kuinka vaikeaa on siirtyä arkirytmiin parinkin kuukauden yökukkumisten jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä