Vierailija

Meillä on vakiintunut parisuhde yli 10 vuoden ajan. Lapsia ei ole. Voidaanko kutsua meidän taloutta perheeksi?

• ylös 96
  • alas 14

Sivut

Kommentit (118)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Virallisesti on, mun mielestä ei. Perhe on silloin vasta kun on lapsi. Pariskunta on pariskunta. Enkä sano tätä mitenkään pahalla, näin mä vaan ajattelen. 

• ylös 54
  • alas 195
Vierailija

Jos puhuu perheestä niin tuntuu, että monet ymmärtävät, että siihen kuuluu muitakin kuin vain me kaksi. En ehkä sen takia uskalla käyttää nimitystä. Ap

• ylös 81
  • alas 12
Vierailija

Kyllä minusta se on perhe. Perhehän on muutenkin vähän epämääräinen ilmaus. Jos joku vaikka kysyy, onko sinulla perhettä ja vastaus olisi ei, olettaisin, että kyse on "yksinäisestä" ihmisestä eikä pariskuntaan kuuluvasta.

• ylös 116
  • alas 11

Vierailija kirjoitti:
Jos puhuu perheestä niin tuntuu, että monet ymmärtävät, että siihen kuuluu muitakin kuin vain me kaksi. En ehkä sen takia uskalla käyttää nimitystä. Ap

Mä miellän lapsettoman pariskunnan pariskunnaksi. Sekä perhe että pariskunta on mulle arvovapaita nimityksiä, joita kukin voi käyttää miten haluaa. Mulle niiden sisältämä informaatio vain on eri. 

En näe miten perhe -sanan käyttö voisi olla uskaltamiskysymys. 

• ylös 28
  • alas 50
Vierailija

Perhe on juuri sitä, miksi sen kukin määrittelee. Jollekin yksi ihminen lemmikkeineen on perhe. Jollekin yksinhuoltaja ja lapset on perhe. Joillekin pariskunta on perhe. Joillekin isovanhemmat kuuluvat perheeseen, joillekin ei jne. Jokainen saa määritellä sen itse, ja jokainen joka yrittää päsmäröidä toisten puolesta mikä on "oikea perhe" joutaa roskiin.

Olihan elokuvan Lilo ja Stitch keskiössä nimenomaan perheen käsite, ja lopussa perheeseen kuului yksi täysi-ikäinen sisko, yksi lapsi (pikkusisko) ja yksi alien. "Tämä on perheeni. Se on pieni, ja rikki, mutta silti hyvä". :)

• ylös 139
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Virallisesti on, mun mielestä ei. Perhe on silloin vasta kun on lapsi. Pariskunta on pariskunta. Enkä sano tätä mitenkään pahalla, näin mä vaan ajattelen. 

Entä jos on vain leskiäiti ja lapsi. Onko sekään sun mielestä perhe?
Vain kaksi henkilöä

• ylös 52
  • alas 14
Vierailija

Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä miellän lapsettoman pariskunnan pariskunnaksi. Sekä perhe että pariskunta on mulle arvovapaita nimityksiä, joita kukin voi käyttää miten haluaa. Mulle niiden sisältämä informaatio vain on eri. 

En näe miten perhe -sanan käyttö voisi olla uskaltamiskysymys. 

Käyttämällä sanaa perhe muiden kuin tuttujen keskuudessa, sitä seuraa todennäköisesti kysymys: "Montako lasta teillä on?" En vain jaksa puhua lapsista. Aihe ahdistaa. Ap

• ylös 56
  • alas 0
Vierailija

"Perheen muodostavat yhdessä asuvat avioliitossa tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."

Tilastokeskus

• ylös 108
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietysti on.

Ei todellakaan ole. Pariskunta ei ole perhe.

Vähän kuin kysyisi että voinko yksinään olla pariskunta. 

• ylös 15
  • alas 104
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Perheen muodostavat yhdessä asuvat avioliitossa tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."

Tilastokeskus

Tilastokeskus nyt rekisteröi perheen samoilla periaatteilla kuin Kela. Eli kun yksi nainen ja yksi mies asuvat samassa asunnossa niin ne on aviopari ja perhe. Ihan sama vaikka ne ei tuntisi toisiaan. 

• ylös 18
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta se on perhe. Perhehän on muutenkin vähän epämääräinen ilmaus. Jos joku vaikka kysyy, onko sinulla perhettä ja vastaus olisi ei, olettaisin, että kyse on "yksinäisestä" ihmisestä eikä pariskuntaan kuuluvasta.

Niin koska puoliso ei ole perhe. 

• ylös 1
  • alas 35
Vierailija

Uusioperhe ei myöskään ole oikeasti perhe.

Perhe on yhteinen. Jos on lapsia niin ne lapset on kummankin aikuisen perheessä vähintään laillisesti esim. adoptio.

Ei niin että nämä on mun lapsia ja noi on sun lapsia. Silloin se ei ole perhe vaan joukko ihmisiä samassa asunnossa.

• ylös 10
  • alas 35
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on.

Kyllä me ollaan ihan oikea perhe mieheni ja lemmikkiemme kanssa. Ja kutsun meitä perheeksi ihan vapaasti. Ei ahdista jos joku kysyy onko lapsia, kerron vain että ei ole.

Tämä ei ole mikää leikkiperhe tai lapsellinen kokeilu, vaan täydellinen, aito perhe.

Joissakin lapsiperheissä voi puolisoiden välinen kumppanuus ja toisensa etusijalle laittaminen puuttua, lapset voivat olla "kaikkein tärkeintä" tai muuten perheen dynamiikka olla vinoutunut. Mielestäni tällöin he ovat "vähemmän perhe" tai "rikkinäisempi" perhe, kuin minun ja mieheni todellisen ja vahvan rakkauden muodostama perusyksikkö.

• ylös 55
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on.

Kyllä me ollaan ihan oikea perhe mieheni ja lemmikkiemme kanssa. Ja kutsun meitä perheeksi ihan vapaasti. Ei ahdista jos joku kysyy onko lapsia, kerron vain että ei ole.

Tämä ei ole mikää leikkiperhe tai lapsellinen kokeilu, vaan täydellinen, aito perhe.

Joissakin lapsiperheissä voi puolisoiden välinen kumppanuus ja toisensa etusijalle laittaminen puuttua, lapset voivat olla "kaikkein tärkeintä" tai muuten perheen dynamiikka olla vinoutunut. Mielestäni tällöin he ovat "vähemmän perhe" tai "rikkinäisempi" perhe, kuin minun ja mieheni todellisen ja vahvan rakkauden muodostama perusyksikkö.

Rakkaus ei määritä perhettä. Esim äiti on ikuinen osa perhettä ja sukua vaikka sitä inhoaisi sydämensä pohjasta.

Koirat voivat olla osa perhettä. Siitä olen samaa mieltä. Mutta kaksi ihmistä nyt ei vaan perhettä tee eikä varsinkaan jos ne on naimisissa keskenään. Sitä sanotaan pariskunnaksi. 

• ylös 5
  • alas 44
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on.

Rakkaus ei määritä perhettä. Esim äiti on ikuinen osa perhettä ja sukua vaikka sitä inhoaisi sydämensä pohjasta.

Koirat voivat olla osa perhettä. Siitä olen samaa mieltä. Mutta kaksi ihmistä nyt ei vaan perhettä tee eikä varsinkaan jos ne on naimisissa keskenään. Sitä sanotaan pariskunnaksi. 

Et sinäkään määritä meidän perhettä. Meidän perheemme määritämme me itse. Minun ja puolisoni vanhemmat eivät kuulu ydinperheeseemme, he ovat lapsuutemme perheet. Nyt me ja lemmikkimme muodostamme perheen, jonka me itse määritämme näin.

• ylös 58
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.